Kelpaako tavallinen ihminen enää myyjäksi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nykytekniikan ja internetin aikakaudella tulee joskus ajatelleeksi, että jos huippulahjakkaat pystyvät tekemään niin runsaasti niin paljon tasokkaammalla tavalla kuin me muut, niin miksi meidän muiden kannattaa edes yrittää mitään
monimutkaisempaa?

Tällä en niinkään tarkoita sitä, että me muut jättäytyisimme täysin heidän varaansa, vaan sitä, että kaikki vaativat työt jätettäisiin huoletta lahjakkaille ja heidän ohjaamilleen koneille, ja me muut tekisimme kaikki vähemmän arvostetut työt, joita koneet eivät vielä hallitse. Kyseessä olisi siis jo koulussa orientoituminen matalaan profiiliin työelämässä, ja harrastuksissa voisi sitten pääasiassa itseään kehittääkseen tavoitella jotakin korkealentoisempaa.

Onko tekniikan kehittyminen ajamassa markkinatalouden sellaiseksi, että vain huippulahjakkaita todella tarvitaan vähänkään monimutkaisempien tehtävien hoitamiseen, eikä muiden kannata tavoitella mitään myyjän tai kokin ammattia ihmeellisempää. Eli vaikka diplomi-insinööreille periaatteessa olisi pilvin pimein töitä, niin onko niitä myös niukin naukin valmistuneelle diplomi-insinöörille? Entä tekevätkö mensalaiset tosiasiasiassa kaikki akateemiset työt silloinkin, kun se ei näytä siltä? Onko tavallisen akateemisen rahvaan kohtalona olla vain varamiehenä?

Petri Sahervo

Sivut

Kommentit (22)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
iileskotti
Vastaako kukaan näihin Petrin kyselyihin? Oikeesti?
Mä oon riippuvainen nettipolleista, en voi jättää laittaamatta rastia ruutuun. Näin missioni edistyy.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Carloz
Tee nyt vaan se dippatyös suosiolla. Muuten se harmittaa sua aina säännöllisin väliajoin.

Itse olen kylläkin filosofian ylioppilas, enkä teekkari. Olen kyllä opiskellut myös tekniikkaa ammattikorkeakoulussa vieläkin huonommalla menestyksellä.

Petri Sahervo

Vierailija
kellot12
Carloz
Tee nyt vaan se dippatyös suosiolla. Muuten se harmittaa sua aina säännöllisin väliajoin.

Itse olen kylläkin filosofian ylioppilas, enkä teekkari.

Oli miten oli, mielestäni kirjoituksistasi paistaa hyvin voimakkaasti läpi, että sinua painaa loppuunsaattamattomat opinnot.

Vierailija
Carloz
kellot12
Carloz

Itse olen kylläkin filosofian ylioppilas, enkä teekkari.

Oli miten oli, mielestäni kirjoituksistasi paistaa hyvin voimakkaasti läpi, että sinua painaa loppuunsaattamattomat opinnot.

Ehkä kyse on pikemminkin siitä, että yritän olla rehellinen, ja puhua asioista joista tiedän. Ikuisen ylioppilaan tehtävä mielestäni onkin lähestyä eri aiheita juuri tuosta näkökulmasta, koska sen hän ainakin hallitsee.

Petri Sahervo

Vierailija
kellot12

Ehkä kyse on pikemminkin siitä, että yritän olla rehellinen, ja puhua asioista joista tiedän. Ikuisen ylioppilaan tehtävä mielestäni onkin lähestyä eri aiheita juuri tuosta näkökulmasta, koska sen hän ainakin hallitsee.
Petri Sahervo

Ahaa...nyt alkaa valjeta. Haet täältä siis eräänlaista hyväksymistä.

Vierailija
tiäremiäs
Hain puhelimyyntiin, hyvin tienaa vaivatta 2000 euroa ja provissiot päälle ja siihen saa koulutuksen.

Siis puhelimia myymällä vai puhelinmyyjänä? Joo, 2000€ tienaa kyllä vaivatta jos tarpeeksi pitkään jaksaa soitella. Kuukausitienestit saattaa jäädä kyllä murto-osaan nykyään.

Kelpaako tavallinen ihminen enää myyjäksi?
Itse asiassa ei "kelpaa". Parhaat myyjät hallitsee yleensä sen alan jonka tuotteita myyvät. Tarkoittaa käytännössä vuosien kokemusta alalta.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008

Jäi taas vastaamatta. Tasoni on ilmeisesti väärä, kun en pysty.

Ensin jäin miettimään määrettä "tavallinen ihminen". Pirustako tuon tunnistaa ilman virallista normitusta.

Sitten kilahti tuohon "myyjään". Mitähän pitäisi myydä.

Sitten tuli tuo "enään". Mitähän sekin tarkoittaa. Onko jossain näyttöjä jostakin.

Vierailija
syytinki
Jäi taas vastaamatta. Tasoni on ilmeisesti väärä, kun en pysty.

Ensin jäin miettimään määrettä "tavallinen ihminen". Pirustako tuon tunnistaa ilman virallista normitusta.

Sitten kilahti tuohon "myyjään". Mitähän pitäisi myydä.

Sitten tuli tuo "enään". Mitähän sekin tarkoittaa. Onko jossain näyttöjä jostakin.

Tällä äänestyksellä yritin vain kysyä mielipidettä käsityksestäni, että internetin ja kotitietokoneiden voimakkaasti yleistyessä viime vuosikymmeninä huippulahjakkaiden mahdollisuudet tehdä monien tavallisten ihmisten vaativat työt ovat merkittävästi parantuneet.

Tavallisella ihmisellä tarkoitin lähinnä älyllisiltä ja muilta henkisiltä ominaisuuksiltaan tavanomaista ihmistä erotukseksi heitä merkittävästi lahjakkaammista.

Myyjän ammatin otin vain esimerkiksi ammatista, joka on varsin yleinen, eli tavalliset ihmiset ( joita on eniten ) saattavat tehdä sitä mm. sen suhteellisen helppouden ja tarpeellisuudenkin takia.

Tuo "enää" syntyi siitä käsityksestäni, että ennen tavallisen ihmisen lahjoilla oli ehkä enemmän kysyntää siksi, että vaativien alojen tuottavuus oli tekniikan ja tieteen kehittymättömyyden takia huonompi. Toisaalta esim. ruumiillisen työn tuottavuus on aina ollut varsin samantasoinen, eli vaativilla aloilla on ehkä oltu ennen tyytyväisempiä siihen, että edes joitakin on saatu perehtymään niihin.

Nykyisin siis tekniikan kehityksestä on ehkä ollut seurauksena myös se, että yksi huippulahjakas pystyy helposti tuottamaan kaikkien lahjattomimpien tietokoneet, autot ym. laitteet, sekä pitämään huolta heidän terveydestään jne.
Tästä syystä vähäpätöisemmät työt jäävät väistämättä lahjattomampien suoritettaviksi.

Petri Sahervo

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
Jäärä
Näen tietyn yhteyden Sawin linkkaaman kuvan ja Tiede -palstan välillä..en vaan oikein keksi mikä se mahtaisi olla.

Täytyi oikein tutustua piirrokseen (taidetta?) uudestaan.

Saatoin ehkä tajutakin mitä sillä ei tarkoiteta, mutta sitten iski silmään tuo lause: "someone is wrong on the internet". Onkos tuo nyt ihan oikein. Pitäiskö olla: "someone is wrong in the internet".

Tämä nyt on tietysti, jne, mutta myynnin kannalta sillä voi olla merkitystä. Tämä nyt on kuiteski tiedepalsta ja määreiden suhteen on syytä olla tarkka.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3139
Liittynyt30.5.2010

Häh?

Noinhan se on aina ollut. Ei muoto muuta sisältöä. Eli ei nykytekniikka ja internet tuo mitään uutta.

Viksut joutessaan keksivät jotain hölmöä ja me tavalliset tallaajat nielaisemme sen ja rupeamme matkimaan. Näin on aina ollut, ja näin tulee aina olemaan.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Vierailija
syytinki
Jäärä
Näen tietyn yhteyden Sawin linkkaaman kuvan ja Tiede -palstan välillä..en vaan oikein keksi mikä se mahtaisi olla.

Täytyi oikein tutustua piirrokseen (taidetta?) uudestaan.

Saatoin ehkä tajutakin mitä sillä ei tarkoiteta, mutta sitten iski silmään tuo lause: "someone is wrong on the internet". Onkos tuo nyt ihan oikein. Pitäiskö olla: "someone is wrong in the internet".

Tämä nyt on tietysti, jne, mutta myynnin kannalta sillä voi olla merkitystä. Tämä nyt on kuiteski tiedepalsta ja määreiden suhteen on syytä olla tarkka.

"On the internet" on oikea muoto.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat