Suomenruotsalaisten sotasaavutukset viimeisestä sodasta...

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Voisiko olla niin että maassa vallitsee mentaliteetti jonka mukaan ruotsinkielisen vähemmistön pyhään oikeuteen saada palveua vaikkapa itärajan perseen reijässä omalla kielellään ei uskalleta kajota kun ajatellaan sen rikkovan kansallista yhtenäisyyttä? Tarkoitan että onko tämä privileegio ikäänkuin "sotasaavutus" suomenruotsalaisilta, jos asiaa tarkastellaan leikkiemielisesti...

Keräsin puhelinluettelosta ruotsinkielisten sukuniemien päätteet.
Käytin löydettyjä päätteitä Suomen arkistolaitoksen Suomen sodissa 1939-1945 menehtyneiden tiedostosta ruotsinkielsten kuolleiden löytämiseen*.
Laskin OpenOfficen Calcissa yhteismäärän ja jaoin sein 40-luvun ruotsinkielisten määrällä.**
Yllättävää oli minulle tieto siitä että suhteellisesti ruotsinkielisiä kaatui arvioni mukaisesti samanverran kuin väestöllinen osuus antaa olettaa, toisin kuin sisällissodassa mitä tulee siihen mitä on annettu ymmärtää täällä keskustelupalstalla..

Tästä minulle heräsi perin merkillisiä ja eriskummallisia meitteitiä. Nimittäin jos noutaja kohteli menneessä sodassa tasa-arvoisesti niin suomen- kuin ruotsinkielisiä niin miksi vallanpitäjät antavat omia kansalaisia riistettävän Herra Kuolemaa epätasa-arvoisemmin? Tarkoitan onko siinä mieltä että enemmistö opiskelee vähemmistön kielen jota ei kuitenkaan niin hyvin kuin haluttaisi kykene ottamaan haltuunsa kun uhratun työpanoksen voisi aivan hyvin käyttää johonkin muuhun hyödyllisempään ja sivistävään aineeseen?

MInun mielestä se että suomenkieliset ovat alisteisia pikkuruisen vähemmistön kielen opiskeluun nykypäivässä on verrattavissa taksvärkkiin ennen sisällissotia perin usein ruotsinkielisen tilanomistajan tiluksilla .Tässä hengessä on siis äänestyksen kysymys asetettu..

*http://kronos.narc.fi/menehtyneet/
**http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomenruotsalaiset#Suomenruotsalainen_v.C3....

-

Kommentit (3)

Vierailija

Pientä kriittiikkiä tuota laskutoimitusta kohtaan. En osaa sanoa miten merkittävä tekijä mahtaa kyseessä olla, mutta ainakin oma sukuhaarani vaihtoi sukunimensä ruotsista suomenkieliseksi joitakin vuosia ennen sotia. Käsitykseni mukaan ensisijaisena kielenä kuitenkin on ollut suomi jo ennestäänkin. Kaikki näin eivät silti varmasti ole menetelleet, joten on hyvin mahdollista sukunimiin perustuva vertailu ei anna todenmukaista tulosta.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008

Jep. Minua luullaan usein ruotsinkieliseen vähemmistöön kuuluvaksi ihan sukunimeni perusteella, mutta näin ei tosiaankaan ole. Eikä sukumme koskaan tietääkseni ole ollutkaan ruotsinkielinen.

Vierailija

Juup. Tuo 1900-luvun alkupuoliskolla vallinnut sukunimien suomalaistamisbuumi tunnetaan kaiketi nimellä "suuri nimenmuutos".

http://www.suomalaisuudenliitto.fi/?page_id=40

Perustamisvuonnaan 1906 ja Kalevalan riemuvuoden 1935 yhteydessä Suomalaisuuden Liitto oli keskeisesti mukana suuressa nimenmuutosliikkeessä, jonka seurauksena kymmenet tuhannet suomalaiset ottivat suomalaisen sukunimen.

Uusimmat

Suosituimmat