Laserin energia ja tuhovaikutus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli tuossa katseltua YouTubesta pari videota, joissa käsikäyttöisillä laserosoittimilla poksautellaan ilmapalloja, sytytetään tulitikkuja ja jopa leikataan muovia. Tehoja näistä "leluista" löytyy aina 1 wattiin saakka.

Mietityttää, että mihin esimerkiksi tuo ilmapallon puhkaiseminen laserilla tarkkaan ottaen perustuu? Luin jostain, että varsinainen syy olisi näistä lasereista suodattamatta jäävä infrapunasäteily eikä näkyvän valon energia. Pitääkö paikkansa? Entä paljonko näkyvän valon tehon (tai intensiteetin) pitäisi olla, jotta se itsessään riittäisi pamauttamaan pallon?

Sivut

Kommentit (58)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005
duubiduu
Mietityttää, että mihin esimerkiksi tuo ilmapallon puhkaiseminen laserilla tarkkaan ottaen perustuu?

Ilmapallon kuori absorvoi säteilyä, kuumenee ja sulaa.

Luin jostain, että varsinainen syy olisi näistä lasereista suodattamatta jäävä infrapunasäteily eikä näkyvän valon energia. Pitääkö paikkansa?

Usein halvoissa vihreissä lasereissa infrapunasäteilyä vuotaa samaa suuruusluokkaa oleva teho kuin näkyvää säteilyä. "Oikessa" lasereissa tuollainen eliminoidaan erittäin tehokkaasti.

En tiedä miten ilmapallon kuori absorboi 1064 nm:n infrapunaista. Muuten infrapunasäteily käyttäytyy tuossa asiassa samoin kuin näkyvä valo. Jos se absorboituu, se lämmittää ja pallo hajoaa. Jos taas pallo on aallonpituudelle riittävän läpinäkyvä, säde menee läpi ja sokeuttaa "koetta" seuraavan sivullisen.

Entä paljonko näkyvän valon tehon (tai intensiteetin) pitäisi olla, jotta se itsessään riittäisi pamauttamaan pallon?

Riippuu siitä, kuinka pienelle alalle säde fokusoidaan ja siitä, mitenn hyvin pallon kuori absorboi säteilyn aallonpituuksilla. Käytännön skaala lienee joitakin satoja milliwatteja, jos voidaan oletaa jokseenkin tolkullinen fokusointi ja absorptio.

Ja unohda suosiolla laserleikit. Salakuljetetut muutaman sadan mW:n vihreät laserit ovat uskomattoman vaarallisia. Ennemmin minä antaisin (henkiseltä iältään) 10 vuotiaalle pojanklopille 9 millisen pistoolin ja laatikon panoksia kuin 1 W:n laserin. Syystä että lapsikin tajuaa pistoolin olevan vaarallinen ja käyttää edes jonkinlaista harkintaa ennen laukaisua, kun taas lasereilla vähämieliset osoittelevat minne sattuu, jopa tarkoituksella ihmisiä.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Ainiin muistin justiinsa.

Olin tuossa oisko ollu kesäkuun kieppeillä kävelemässä terassilta kotiapäin valoisana kesäyönä, kun joku tuijasi vihreällä laserilla kohti. En tiedä oliko tahallaan, vai satuinko vain olemaan siinä kohtaa. Minun kulkusuunnastani hieman vasemmalla oli koivu, jonka lehvästössä vilkkui erittäin kirkas vihreä välke. Niin kirkas valo saattoi olla vain laserista lähtöisin. Laserilla sohittiin ilmeisesti vastapäisen talon parvekkeelta. Minun kulmasta ei nähnyt sinne, joten olin luultavasti vain sattumalta siinä hankalasti.

Kysymys kuuluu, onko nuo laittomia? Onko noista aiheellista soittaa poliisille, jos uudelleen sattuu? Vähän hankala tilanne sinällään, että en nähnyt henkilöä, vaan vain sen valon.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Marssilainen

Kysymys kuuluu, onko nuo laittomia? Onko noista aiheellista soittaa poliisille, jos uudelleen sattuu? Vähän hankala tilanne sinällään, että en nähnyt henkilöä, vaan vain sen valon.

Tällä hetkellä vapaasti myytävien lasereiden tehoraja taitaa olla 1mW ja nuo hitusen tehokkaammat voivat jossain määrin jopa todennäköisesti aiheuttaa pysyvän näkövaurion. Tämän tiedonjyvän pohjalta voinet itse muodostaa oman ratkaisusi soitatko poliisille ja kerrot tilanteen vaiko et.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
magic device
Itse osoittelen tähtiä parvekkeelta, kun siellä jonkun kanssa juttelee.
Järjen kanssa dealextremeen.

Ottanet huomioon lentoliikenteen?

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008
magic device
Itse osoittelen tähtiä parvekkeelta, kun siellä jonkun kanssa juttelee.
Järjen kanssa dealextremeen.

Dealextremen voi unohtaa vihreiden lasereiden osalta. Tulli tarkistaa jokaisen sieltä päin tulevan paketin ja jos lasereita löytyy niin yli 1 mW vehkeet pääsee luovuttamaan valtiolle tuhottavaksi. Tämä oli tilanne jo vuosi pari sitten.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Vierailija

Kiitoksia Neutronille selkeästä vastauksesta. Ovat nuo vekottimet tosiaan todella hasardin oloisia, ei tekisi mieli saada tuollaisesta silmään tai edes iholle. Eipä voi kyllä ymmärtää noilla lentokoneita kohti sohiviakaan...

Mahtaako muuten (monokromaattinen ja koherentti) lasersäde absorboitua tehokkaammin materiaaliin kuin laajaspektrinen säteily, jos oletetaan että laajaspektrinen säteily saadaan kohdistettua yhtä pienelle alueelle saman tehoisena kuin laser? (Vähän on fysiikka vielä hakusessa...)

Vierailija

Laserit ovat vaarallisia. Täälläkin peräkylillä olen kuullut juttuja, että jonkun
kaverin tutun Virosta tuodulla laserilla voi sysyttää tulitikun parin metrin
etäisyydeltä. Liekkö tuo totta? Ainakin kaikki kaverit ovat sellaisia vastaan.

Mutta se laserin spektrialue. Oman vanhan opiskeluni mukaan laser
yhdensuuntaistaa vain yhtä taajuusaluetta. Siinä ei siis ole mukana
muita taajuusalueita. Jos haluaa jonkin muun taajuuden säteilyä, niin
pitää valita erityyppinen säteentuottaja.

Lasersäteen taajuus oli ennenvanhaan koherenttia yhden aaltoalueen säteilyä.

Jos haluaa silmille näkymätöntä valoa, pitää valita joku hiilidioksidilaser.

Vierailija

magic device: "Itse osoittelen tähtiä parvekkeelta, kun siellä jonkun kanssa juttelee".

Jos jollakulla on tunne, että keskustelee maapallon ulkopuolisen kohteen
kanssa, kannattaa keskustella lääkärin kanssa.

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008
TPa
Laserit ovat vaarallisia. Täälläkin peräkylillä olen kuullut juttuja, että jonkun
kaverin tutun Virosta tuodulla laserilla voi sysyttää tulitikun parin metrin
etäisyydeltä. Liekkö tuo totta? Ainakin kaikki kaverit ovat sellaisia vastaan.

Haltuuni on joutunut 200 mW punainen fokusoitava laser"pointteri", joka sytyttää tulitikun vaivatta kymmenen senttimetrin päästä. Kun sen fokusoi puuhiilen palaseen niin hiili alkaa hehkua eli sillä sytyttäisi tulen ilman tulitikkuakin. Laite on kyllä täysin hyödytön, sillä teho tekee heijastuneistakin säteistä silmille vaarallisia ja fokuksen joutuu päättelemään heijastuneen valon tuikkimisesta huoneen seinillä.

Edellinen omistaja oli tyytyväinen päästyään tuosta eroon ja saadessaan sen pois jälkikasvun ulottuvilta. Punaisella 200 mW laserpointterilla on lähinnä vain haittakäyttöä. Jos laser sytyttää tulitikun parin metrin päästä niin sen teho lienee kertaluokkaa suurempi tai sitten säteen laatu ja fokus on todella hyvä.

Vihreä laseri on kyllä kiva tähtipointterina. Siihen käyttöön minäkin sellaisen alun perin hankin. Haittana lähinnä se, että vihreä valo vie tehokkaasti yönäön esimerkiksi silloin, kun säde osuu jonkun puun latvaan siihen suuntaan katsellessa.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Vierailija

Jos lasereita tilaatte niin hankkikaa samalla asianmukaiset suojalasit. Tehokas laser voi näkyä pimeällä kilometrien päähän eli ei kannata sohia minne sattuu, jos joku sattuu olemaan taka-alalla.

Vierailija

Ei saa lentokoneita hätistellä. Sota-aikaan voisi varmaan tulla jopa ohjuksia perään? Talvella järven jäällä oli hienoa mittailla vihreällä viirulla etäisyyttä metsikköön. Se kiintän kappaleen illuusio on mukava kokemus. Mutta enemmän aikuisen lapsen lelu, kuin nuorison.

Kerran oli lainassa joku helsingin suurin show laser. Katkaisi topsipuikon naps vain se alkulaser ennen hajoitusta.

Miten vihreän laserin saa leveäksi viiruksi jaettua tähän tapaan?
http://image.made-in-china.com/4f0j00Fe ... -Light.jpg

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
magic device

Miten vihreän laserin saa leveäksi viiruksi jaettua tähän tapaan?

Jaoin lasersäteen tasaiseksi viiruksi sopivalla linssillä jonka puolestaan olin purkanut Honkkarin halppislaserviivottimesta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat