Äänestys ja äänestäjän fiksuus

Seuraa 
Viestejä2715
Liittynyt26.1.2010

Nykyisessä suomalaisessa demokratiassa vallitsee kansanäänestyksessä periaate "yksi ääni per äänestäjä". Ja se myös valitettavasti näkyy nykyisen eduskunnan kokoonpanossa. Millaisen eduskunnan saisimme, jos äänestystuloksia painotettaisiin äänestäjien "älykkyyden" mukaan. Toisin sanoen mitä fiksumpi äänestäjä, sitä enemmän hänellä olisi äänivaltaa.

Kommentit (8)

Simplex
Seuraa 
Viestejä2715
Liittynyt26.1.2010

Vastaan tässä itse itselleni. Tuloksena olisi todennäköisesti yhteiskunta, joka olisi vielä enemmän eriarvoinen, ja missä heikomman kansanosan asiat olisivat vielä huonommin.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Empä tiiä. Meillä päin yliopiston edustajisto on niin vihervasemmistoon kalleellaan, että pitkätukkien äärisuvaitsevainen kommunismi ois eessä, jos silleen voi aatella että älykkäitä ois yliopistoissa.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006
Simplex
Vastaan tässä itse itselleni. Tuloksena olisi todennäköisesti yhteiskunta, joka olisi vielä enemmän eriarvoinen, ja missä heikomman kansanosan asiat olisivat vielä huonommin.

MIksi näin? Onko sinusta fiksua olla välittämättä heikommista?

Itse arvelisin käyvän juuri päin vastoin.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Simplex
Seuraa 
Viestejä2715
Liittynyt26.1.2010
Pseudohippi
Simplex

MIksi näin? Onko sinusta fiksua olla välittämättä heikommista?

Itse arvelisin käyvän juuri päin vastoin.

Minä en jaksa uskoa ihmisen tasapuoliseen hyvyyteen. Vaan ennemminkin siihen, että ihmiset ovat opportunisteja, jotka leikkaavat kakusta aina itselleen ja lähipiirilleen sen suurimman palasen, aina kun se suinkin on vain mahdollista. Tälle lienee jopa evoluutiolliset perusteet, eli ihmiset suosivat aina lähimmäisiään ja niitä, joista on heille eniten hyötyä.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3139
Liittynyt30.5.2010

Pöh!

Äänestys ja vaalit ovat rekvisiittaa.

Vaikka kuinka äänestäisitte tai jättäisitte äänestämättä, ehdokkaiden joukosta valitut löytyvät!

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Reifengas
Pöh!

Äänestys ja vaalit ovat rekvisiittaa.

Vaikka kuinka äänestäisitte tai jättäisitte äänestämättä, ehdokkaiden joukosta valitut löytyvät!

Nimenomaan. Siitä pitäis lähtee että ehdokkaat olis laadukkampia.

Vierailija
Simplex
mitä fiksumpi äänestäjä, sitä enemmän hänellä olisi äänivaltaa.

Mitä, miten ja kuinka paljon lapsille opetetaan heidän ikänsä sekä henkilökohtaisen lahjakkuuden t s kutsumuksen (kutsumus=ammatti(aikuisena)) huomioiden, sen mukaan määräytyy kuinka "fiksu" aikuinen äänestäjä loppujen lopuksi on, kuten myös hänen "fiksuus" jota äänestetään.

fiksu : ph.ix.u : olla fokusoitunut johonkin asiaan, olla erityisen kiinnostunut jostain asiasta j n e, joka ei välttämättä ole hyvästä/hyväksi. fiksu -sanaa huomattavasti parempi sana on viisas.

Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387
Liittynyt5.3.2011
Simplex
Nykyisessä suomalaisessa demokratiassa vallitsee kansanäänestyksessä periaate "yksi ääni per äänestäjä". Ja se myös valitettavasti näkyy nykyisen eduskunnan kokoonpanossa. Millaisen eduskunnan saisimme, jos äänestystuloksia painotettaisiin äänestäjien "älykkyyden" mukaan. Toisin sanoen mitä fiksumpi äänestäjä, sitä enemmän hänellä olisi äänivaltaa.

Omia etujaan ajavan mensalaisen teknoeliitin, mikä ei sinällään poikkeaisi Nokia yms. huumasta mitenkään.

Simplex

Haiskahtaa natsikortilta, mutta Natsi-Saksa on paras vertauskohde tähän, unohdetaan toimimattomat utopiat, mistä esimerkkejä riittää.

Uusimmat

Suosituimmat