Itseoppimisesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Itseoppiminen on ainakin minun mielestäni jäänyt muodollisen koulutuksen varjoon kaikessa. Kuitenkin luulen, että on olemassa ihmisiä, joille se olisi paras opiskelutapa. Sen suosiota luultavasti laskee juuri se, että sitä ei pidetä opiskelijoiden parissa yhtä näyttävänä, tehokkaana ja arvostettuna opiskelutapana, joka aukaisisi ovia yhtä paljon kuin muodollinen koulutus. Pitäisikö itseoppijoita kannustaa ja palkita eri tavoin, sekä ohjata heitä esim. netin välityksellä toistensa pariin? Mitkä olisivat parhaat tavat mitata tuota oppimista, vai onko sitä ylipäätään tarpeellista mitata millään tavalla?

Petri Sahervo

Sivut

Kommentit (18)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

itseoppimista ja sen tasoahan voidaan mitata tehdyn perusteella ja niin tehdäänkin jo luovilla aloilla. tämä pitäisi ulottaa myös muihin aloihin. sellainen on syrjivää, ettei vapaaseen paikkaan palkata kyvykkäintä ja osaavinta henkilöä vaan sellainen jolla on esittää pisimmälle ulotetut paperit koulutuslaitoksista. liian monella alalla tuijotetaan papereihin sen sijaan, että järjestettäisiin valintakokeita, joissa seulottaisiin työhön parhaiten soveltuva henkilö.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija
taucalm
itseoppimista ja sen tasoahan voidaan mitata tehdyn perusteella ja niin tehdäänkin jo luovilla aloilla. tämä pitäisi ulottaa myös muihin aloihin. sellainen on syrjivää, ettei vapaaseen paikkaan palkata kyvykkäintä ja osaavinta henkilöä vaan sellainen jolla on esittää pisimmälle ulotetut paperit koulutuslaitoksista. liian monella alalla tuijotetaan papereihin sen sijaan, että järjestettäisiin valintakokeita, joissa seulottaisiin työhön parhaiten soveltuva henkilö.



Usein ilmeisesti katsotaan, että mikä tahansa näyttö työnhaikijalla on osaamisestaan, niin se kuitenkin on parempi kuin ei mitään näyttöä. Itseoppijoilla kannattaisikin olla aina kuin mahdollista jotakin sellaista, millä voi osoittaa taitoaan tai oppineisuuttaan. Esim. Tällä palstalla tuhansia kommentteja kirjoittaneen voidaan olettaa osaavan jo kirjoittaa lähes niin hyvin kuin hänelle on mahdollista, eli hänen uusimpiin kommentteihinsa kannattaa tutustua, ja päätellä niiden laadusta esim. hänen kirjoitustaidostaan jotakin.Tällä en niinkään tarkoita kieliopillisesti oikeaa kirjoitusta, vaan sellaista kirjoitusta, joka muotoutuu luonnon antamista lahjoista ja järkeilykyvystä lähtien.

Samoin taiteilijalta voidaan pyytää työnäyte, ja jos halutaan olla varovaisia, niin pyytää häntä piirtämään jotakin sopivaa valvotuissa olosuhteissa tietyn ajan kuluessa.

Yleensäkin mielestäni on varsin helppoa keksiä hyviä tapoja saada selville jonkin työnhakijan tiedot, taidot, ja jopa älykkyys ( Häntä voidaan esim. pyytää käymään Mensan testissä tai näyttämään sen tulos ). Tämä kuitenkin edellyttää tahtoa siihen.

Sellaisiin töihin, joihin vaaditaan ehdottomasti jokin koulutus ( esim. lääketiede ), itseoppineiden ei tietenkään kannata edes pyrkiä. Esim. yrittäjän ammatti on mielestäni sellainen, johon itseoppineiden kannattaa usein tähdätä - mikäli tietoa ja taitoa kuitenkin on.

Petri Sahervo

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Eihän kunnolla itseoppineella pitäisi olla vaikeuksia hankkia lyhyessä ajassa tutkintoa taskuun. Yleensä.

Minä en ole ymmärtänyt koskaan, miksi paukuttaa jokaiselle samat asiat päähän samalla tavalla. Apua voisi pyytää tarvittaessa.

Istuin joskus ohjelmoinnin peruskurssilla ja kyllä asiansa osaavat saivat suorituksen osoitttamalla osaamisensa jollain pienellä harjoituksella.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Itseoppinut ei välttämättä osaa asioita, joita hänen odotetaan osaavan. Saman koulutuksen käyneet taas tarkalleen tietävät, mitä osaamista kolleegalta voi odottaa.

Omalla alallani näkee usein työpaikkailmoituksia, joissa haetaan Ilkan (nimi muutettu) kurssien sisältöjen hallintaa. Mutta jos työnhakija ei ole käynyt Ilkan kursseilla, tämän taitoja joudutaan mittaamaan ja se on kallista ja vaivalloista. Me ollaan sisäsiittosia, mutta sehän vaan tietää korkeeta koheesioita ja kaikkee muuta gutaa tiimidynamiikassa. Kun ceissit tehdään Ilkka-oppi-isän metodein, homma pelaa. Mutta entäs jos tiimiin tulee itseoppinut henkilö, jolle kaikki pitää vääntää rautalangasta? Ja kenties rautalanka ei käy millään tämän itse oppimiin metodeihin... Sitä ei jaksa pirukaan kun itseoppinut äijä itkee koko ajan siitä, miten muu tiimi tekee kaiken aivan väärin.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Saw
Itseoppinut ei välttämättä osaa asioita, joita hänen odotetaan osaavan. Saman koulutuksen käyneet taas tarkalleen tietävät, mitä osaamista kolleegalta voi odottaa.

Omalla alallani näkee usein työpaikkailmoituksia, joissa haetaan Ilkan (nimi muutettu) kurssien sisältöjen hallintaa. Mutta jos työnhakija ei ole käynyt Ilkan kursseilla, tämän taitoja joudutaan mittaamaan ja se on kallista ja vaivalloista. Me ollaan sisäsiittosia, mutta sehän vaan tietää korkeeta koheesioita ja kaikkee muuta gutaa tiimidynamiikassa. Kun ceissit tehdään Ilkka-oppi-isän metodein, homma pelaa. Mutta entäs jos tiimiin tulee itseoppinut henkilö, jolle kaikki pitää vääntää rautalangasta? Ja kenties rautalanka ei käy millään tämän itse oppimiin metodeihin... Sitä ei jaksa pirukaan kun itseoppinut äijä itkee koko ajan siitä, miten muu tiimi tekee kaiken aivan väärin.




Tämä on ilmeisesti se suurin vaara itseoppimisessa. Itseoppijan kannattaisikin työnhaussa tuoda esille juuri niitä tietojaan ja taitojaan, joita hänellä omasta mielestään on, ja kertoa rehellisesti, mitä ei katso hallitsevansa. Usein kuitenkin niitä tietoja, joita tutkinnoissa opetetaan, voi monella olla liikaakin, jos ajatellaan, että päällekkäiset tiedot jonkin projektin jäsenillä eivät välttämättä ole hyväksi.

Petri Sahervo

Vierailija
kellot12
Itseoppiminen



Itse oppimista on esimerkiksi havaintojen tekemistä nyky-yhteiskunnassa, ja tehtyjen havaintojen perusteella johdonmukaisesti päätellä syy-seuraamus jostain asiasta. Tehtyjä havaintoja nyky-yhteiskunnassa voi verrata esimerkiksi tapahtumiin (syy-seuraamus) historiassa, jotka vahvistavat tietoutta jostain asiasta mikä on väärin ja mikä on oikein, joiden perusteella valitaan esimerkiksi oikea kehitys suunta tulevaisuuteen.

Minä olen käynyt koulua ~5 vuotta, joiden lisäksi on laskettava elämänkokemukset niin hyvässä kuin pahassakin - mitkä monella eri tasolla ovat parempi kuin mikään muu koulutus, sillä on asioita joille ei ole sanoja, joita ei voi tietää eikä tuntea muuten kuin että on kokenut. Olen itse oppinut, mutta omien kokemusteni lisäksi mistä minä oppini haen, lähteeni, ovat henkilöt joilla on ollut tai on parempi koulutus kuin minun ~5 vuotta Suomalaista peruskoulua. Ja minä opin koko ajan lisää.

Vierailija
Saw
Itseoppinut ei välttämättä osaa asioita, joita hänen odotetaan osaavan. Saman koulutuksen käyneet taas tarkalleen tietävät, mitä osaamista kolleegalta voi odottaa.

Omalla alallani näkee usein työpaikkailmoituksia, joissa haetaan Ilkan (nimi muutettu) kurssien sisältöjen hallintaa. Mutta jos työnhakija ei ole käynyt Ilkan kursseilla, tämän taitoja joudutaan mittaamaan ja se on kallista ja vaivalloista. Me ollaan sisäsiittosia, mutta sehän vaan tietää korkeeta koheesioita ja kaikkee muuta gutaa tiimidynamiikassa. Kun ceissit tehdään Ilkka-oppi-isän metodein, homma pelaa. Mutta entäs jos tiimiin tulee itseoppinut henkilö, jolle kaikki pitää vääntää rautalangasta? Ja kenties rautalanka ei käy millään tämän itse oppimiin metodeihin... Sitä ei jaksa pirukaan kun itseoppinut äijä itkee koko ajan siitä, miten muu tiimi tekee kaiken aivan väärin.


Entä jos itseoppinut tuokin sisäsiittoiseen yhteisöönne uusia (ja mahdollisesti parempia) tapoja toimia, koska tämä ei ole joutunut alusta pitäen nielemään Ilkan metodeja totuuksina?
Toiminee joillain aloilla.

Vierailija
Carum carvi
Saw
Itseoppinut ei välttämättä osaa asioita, joita hänen odotetaan osaavan. Saman koulutuksen käyneet taas tarkalleen tietävät, mitä osaamista kolleegalta voi odottaa.

Omalla alallani näkee usein työpaikkailmoituksia, joissa haetaan Ilkan (nimi muutettu) kurssien sisältöjen hallintaa. Mutta jos työnhakija ei ole käynyt Ilkan kursseilla, tämän taitoja joudutaan mittaamaan ja se on kallista ja vaivalloista. Me ollaan sisäsiittosia, mutta sehän vaan tietää korkeeta koheesioita ja kaikkee muuta gutaa tiimidynamiikassa. Kun ceissit tehdään Ilkka-oppi-isän metodein, homma pelaa. Mutta entäs jos tiimiin tulee itseoppinut henkilö, jolle kaikki pitää vääntää rautalangasta? Ja kenties rautalanka ei käy millään tämän itse oppimiin metodeihin... Sitä ei jaksa pirukaan kun itseoppinut äijä itkee koko ajan siitä, miten muu tiimi tekee kaiken aivan väärin.


Entä jos itseoppinut tuokin sisäsiittoiseen yhteisöönne uusia (ja mahdollisesti parempia) tapoja toimia, koska tämä ei ole joutunut alusta pitäen nielemään Ilkan metodeja totuuksina?
Toiminee joillain aloilla.



´´Mielenvikaisuus, mielentilan häriö, mielisairaus ei ole geneettisesti periytyvä (näennäistiedettä, uskonto: vertaa 'perisyntinen'), vaan taustalla piilee törkeä fyysinen ja/tai psyykkinen väkivalta henkilön syntymän jälkeen. On puhuttava mielellisestä viruksesta joka on opillinen ja joka aiheuttaa häiriön normaalissa mielentilassa kaikkine erilaisine oireineen. Minkälaiset oireet ovat riippuu pääsääntöisesti siitä kuinka intensiivistä ja pitkäjaksoista pahoinpitely on ollut. Mielellisen viruksen kuvaus on täysin sovellettavissa fyysiseen virukseen, joka ihmisen sisälle päästyään aiheuttaa fyysisen sairauden kaikkine oireineen. Henkilön käyttäytyminen, silloin kun hänen mielenrauhaansa on loukattu, on oire häneen kohdistuneesta fyysisestä ja/tai psyykkisestä väkivallasta jossain vaiheessa hänen elämänkaartaan.

On erinomaisen tärkeää, että kiinnitämme huomiota siihen mitä, miten ja kuinka paljon lapsille opetetaan lasten iän ja henkilökohtaisen lahjakkuuden huomioiden, ettei lapsen mieltä loukata myöskään kodin ulkopuolella.

- Lapsille opetetaan tänään enemmän kuin mitä lasten psyyke kestää.
- Lapset vaaditaan ylisuoriutumaan oppiaineissa joissa he luonnostaan ovat vähemmän päteviä, viitaten tässä kutsumukseen - asioihin joissa lapsi on erityisen pätevä ja jotka ovat viite ammattiin aikuisena (kutsumus=ammatti). Että on erityisen pätevä jossakin asiassa merkitsee sitä, että on vähemmän pätevä asioissa jotka eivät tue kutsumusta.
- Lapsille opetetaan asioita jotka eivät ole todellisuudentajuisia ja jotka ovat ristiriidassa todellisuuden kanssa.
- Lapsille opetetaan asioita joiden todenperäisyyttä sekä laillisutta he vähäisen ikänsä, koulutustasonsa ja elämänkokemuksensa perusteella eivät osaa arvioida.

Arviolta 40% siitä mitä lapsille tänään opetetaan, heillä ei ole minkäänlaista hyötyä yksityselämässään eikä myöhemmässä työelämässän: 9 kouluvuodesta lähemmäs 4 kouluvuotta on hukkaan heitetty, mikä merkitsee myös sitä, että 40% varoista joita käytetään lapsen kouluttamiseen, on hukkaan heitetty.

Lasten koulupäivä tänään, on rasittavampi psyykkisesti kuin monen aikuisen töissä käyvän henkilön työpäivä. Jos aikuiselta työssä käyvätä henkilöltä vaadittaisiin suhteessa sama työpanos/päivä kuin lapsilta vaaditaan, aikuinen sekoaisi vuodessa.

Ja sitten ihmetellään "miksi huonovointisuus kasvaa?" ja siitä johtuvat kustannukset kasvavat, ja "miksi väkivlatarikollisuus kasvaa" ja siitä johtuvat kustannukset kasvavat - joiden kaikki kustannukset tulevat edellä mainittujen 40% lisäksi.

Edellisen lisäksi, alemmalla virkamiestasolla, opettajina, lääkäreinä, poliiseina, lakimiehinä ja jopa "kansanedustajina", toimii henkilöitä joiden henkilökohtainen vakaumus on että "en voi toteuttaa lakia" (vakaumuksensa mukaisesti on luokiteltavissa vaaralliseksi itselle ja/tai muille), ja tulos on sen mukaista.

Alustavien tutkimusten mukaan, noin 7000 henkilöä/vuosi, joiden arvosanat näyttävät että heidän henkilökohtainen kutsumusammatti on lääketieteellinen, karsiutuvat lääketieteellisen ammatin jako-opinnoista syystä että he eivät suoriudu oppiaineissa, joilla ei ole mitään tekemistä heidän kutsumuksensa mukaisen ammatin kanssa. Sen sijaan että he valmistuisivat kutsumuksensa mukaiseen ammattiin ja tuottaisivat hyvinvointia kaikilla tasoilla yhteiskunnassa, he päätyvät parhaimmillaan työttömiksi työnhakijoiksi, ja huonoimmillaan rikollisuuteen, tai alkoholin, huumeiden ja/tai lääkkeiden väärinkäyttäjiksi.

Alustavien tutkimusten mukaan, noin 14000 henkilöä joiden henkilökohtainen kutsumus sekä arvosanat osoittavat että heidän paikkansa on ammattilaisena jo olemassa olevassa yrityksessä tai oman yrityksen perustajana, karsituvat pois jako-opinnoista syystä että he eivät suoriudu oppiaineissa, joilla ei ole mitään tekemistä heidän kutsumuksensa mukaisen ammatin kanssa. Näin Suomalainen yritystoiminta menettää vuosittain suuren määrän arvokasta työvoimaa, jotka sen sijaan että tuottaisivat jotain hyvää, ovat esimerkiksi työttöminä työnhakijoina, ajautuvat rikollisuuteen, tai alkoholin, huumeiden ja/tai lääkkeiden väärinkäyttäjiksi.

Henkilöitä, joiden arvosanat näyttävät että heidän henkilökohtainen kutsumusammatti ei ole lääketieteellinen, mutta jotka arvosanojensa perusteella myös sellaisissa oppiaineissa joilla ei ole mitään tekemistä lääketieteellisen alan kanssa, haketuu lääketieteelisiin jatko-opintoihin, johtaa pitkällä tähtäimellä terveydenalan palveluiden heikentymiseen, alan korruptoitumiseen, ja näin ollen lisäkustannuksiin yhteikunnalle.

Tänään alalla toimii suuri määrä henkilöitä, jotka ovat saneet hyvät arvosanat kokeissa n. k. mantroja oppimalla, mutta jotka eivät ole ymmärtäneet lukemaansa. Edellisen lisäksi, alalla toimii suuri määrä henkilöitä, joiden henkilökohtainen vakaumus ei ole lääkärinvalan mukainen eikä myöskään Suomen perustuslain mukainen; henkilökohtaisen vakaumuksensa perusteella, he "eivät voi noudattaa (ihmisille säädettyä) lakia", tässä yhteydessä mukaan lukien suhteita käyttämällä pääsy mihin tahansa virkaan mihin ei ole vaadittua pätevyyttä.

Myös sellaiset terveydenhuollon alalla toimivat henkilöt, joiden henkilökohtainen vakaumus on että "en voi noudattaa (ihmisille säädettyä) lakia", ovat luokiteltavissa "valelääkäreiksi". Sellaiset henkilöt terveydenhuollossa palvelevat uskontoa/uskonlahkoa (perustajan sekä hänen koulutustasoonsa ja mielenlaatuunsa perustuvia oppeja) ammatissaan, sen sijaan että he palvelisivat maata ja kansaa lain edellyttämällä tavalla tasavertaisina (kaikki ovat saman arvoisia). Henkilö jonka henkilökohtainen vakaumus on että "en voi noudattaa (ihmisille säädettyä) lakia", on epävakaa, epäluotettava, ja jopa luokiteltavissa vaaralliseksi itselle ja/tai muille riippumatta siitä missä ammatissa hän toimii, sillä hän voi sanoa ja/tai tehdä missä ammatissa tai virassa tahansa mitä tahansa rikollista.

Suomen tasavallan johtoon valitut henkilöt epäilemättä ovat päteviä, mutta jos tiedot mitkä he saavat alemmalta virkamiestasolta ovat puutteelliset ja/tai väärät, johtuen henkilöistä alemmalla virkamiestasolla jotka vakaumuksensa perusteella "ei voi noudattaa lakia", he tekevät vääriä päätöksiä, jonka tulos voi olla katastrofi.

Viitaten suureen määrään raiskattuja lapsia, joista nuorimmat lehdistön mukaan ovat 5-6 -vuotiaita: Jos henkilö ottaa henkensä, se ei ole itsemurha, sillä taustalla piilee henkilölle tuotettu fyysinen ja/tai psyykkinen trauma ja siitä johtuva huonovointisuus mikä johtaa siihen, että henkilö ottaa henkensä. Psyykkinen huonovointisuus siinä missä oman henkensä ottaminenkin, on oire fyysisestä ja/tai psyykkisestä pahoinpitelystä. Näin ollen kyseessä on murha eikä itsemurha, ja jos näytön perusteella tapauksia on useita, kyseessä on joukkomurha. Että todistettavasti psykoottisia henkilöitä, lasten raiskaajia jotka näytön perusteella (tehty rikos inhimillisyyttä vastaan) ja jotka julkisen vakaumuksensa mukaan "ei voi noudattaa lakia" perusteella ovat vaarallisia itselle ja/tai muille päästetään vapaiksi, on näyttö siitä että oikeusjärjestelmä ja sen myötä yhteiskunta on hajoamispisteessä.

Lapsissa on maan ja kansan tulevisuus: Voimme erittäin vahvan näytön perusteella todeta, että mitä, miten ja kuinka paljon lapsille opetetaan heidän ikänsä huomioiden, sen mukaan yhteiskunta joko rakentuu, tai sortuu. Suurin vastuu on ensisijaisesti niillä, jotka virassaan päättävät opetuksesta ja niillä jotka opettavat. Lasten vanhemmat yhdessä, veronmaksajat, äänestäjät puolueesta riippumatta, on Suomen tasavallan Valtio ja Valta, jotka päättävät omien lastensa, Suomen ja Suomen kansan tulevaisuudesta.``

Vierailija

Oppivelvollisuudesta koululuokassa on joillekin vähemmän sosiaalisille se haitta, että korkeakouluun päästyään hän ei usein huomaa kyseenalaistaa niiden ryhmässä tapahtuvaa oppimista kuin tietyn ajan kuluttua, jolloin hän on jo sen ikäinen, että hän uskaltaa ajatella asioita omalta kannaltaan. Mielestäni jo peruskoulussa oppilaita tulisi kasvattaa myös opiskelemaan täysin itsenäisesti säännöllisin väliajoin, ja muistuttaa itseoppimisesta koulunkäynnin ohessa hyvänä oppimismuotona. Näin siihen ikään kuin kasvaisi kiinni.

Petri Sahervo

Vierailija

Itseoppimisesta ei ole työelämässä hyötyä ollenkaan, vaan siitä pitää olla todistukset ja koulut käyty. Pitäisi olla laitoksia, joissa voi näyttää osaamisen ja saada todistus paperit.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat