Koneen kummallinen toiminta/jumiutuminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Elikkäs ongelma on kun koneeni jumiutuu käynnistyksen aikana, yleensä pääsee ihan windowsiin asti mutta sillä välin kun kone avaa ohjelmia (siis käynnistyessään) niin kone jumuituu. Elikkä kuva jäätyy näytölle JA näppäimistö ja hiiri menevät pois päältä. Outoa on kyllä että vielä eilen pystyin käyttämään konettani normaalisti ja nyt tänä aamuna käynnistäessä taas kyseinen ongelma... Tämä sama ongelma oli minulla noin 3 viikkoa sitten. Sen jälkeen yhtäkkiä ongelma vaan katosi jolloin kone toimi normaalisti noin 3vk ajan sitten ongelma alkoi taas... Vielä yksi outo tapaus joka tapahtuu välillä on kun joskus käynnistäessä, näytöstäni alkaa kuulua todella outo rätinää, rätinä kovenee ja hiljenee... Joten missä siis vika?

Koneen osat:

Näytönohjain: Nvidia GeForce 9600GT
Prosessori: Intel Core2 Quad Q6600 2,4ghz
RAM: Muistikammoista en ole varma mutta muistia 4gb
Poweri: Fostronin 400 wattinen ja malli on FSP400-60HLN.
Käyttis: Vista 32bit.

Kommentit (15)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Onko näytössä kaiuttimet, kuuluuko häiriö ääni niistä vai muualta?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Okei oisko mitään sellasta simppeliä tapaa selvittää että mikä noista se vois sitten olla? Alotan kyllä kokeilemalla toista monitoria jos siitä ois apua... Näytössä ei kaiuttimia.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

No voit etsiä bad sectoreita wintoosalla, mutta sillä ei kauheen pitkälle pötki.

Sellanen quick_and_dirrrrty tapa on kopauttaa kovalevyä tietokoneen jämähdettyä ja itse vedin vastaavalla tapauksella toista vuotta 'yliaikaa' pamauttamalla sopivasti täysiä tarpeen tullen. Voimankäyttöni oli tosin enemmänkin tunnereaktio kuin sopiva annos suostuttelua, mutta omalla harkinnalla joka tapauksessa.

Monitori, eli putki?! Vaikea sanoa kun ei näe topoa, mutta suurjännitteen räpsimistä se on.

Vierailija
sweiznail
Okei oisko mitään sellasta simppeliä tapaa selvittää että mikä noista se vois sitten olla? Alotan kyllä kokeilemalla toista monitoria jos siitä ois apua... Näytössä ei kaiuttimia.

Joku virus voi jumittaa koneen, käynnistä vikasietotilassa.
Jees jo kertoikin, että rätinä johtuu suurjännitteen/juovamuuntajan läpilyönnistä jos putkimonitori, eli se voi syttyä palamaan.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
sweiznail
Elikkäs ongelma on kun koneeni jumiutuu käynnistyksen aikana, yleensä pääsee ihan windowsiin asti mutta sillä välin kun kone avaa ohjelmia (siis käynnistyessään) niin kone jumuituu. Elikkä kuva jäätyy näytölle JA näppäimistö ja hiiri menevät pois päältä. Outoa on kyllä että vielä eilen pystyin käyttämään konettani normaalisti ja nyt tänä aamuna käynnistäessä taas kyseinen ongelma... Tämä sama ongelma oli minulla noin 3 viikkoa sitten. Sen jälkeen yhtäkkiä ongelma vaan katosi jolloin kone toimi normaalisti noin 3vk ajan sitten ongelma alkoi taas... Vielä yksi outo tapaus joka tapahtuu välillä on kun joskus käynnistäessä, näytöstäni alkaa kuulua todella outo rätinää, rätinä kovenee ja hiljenee... Joten missä siis vika?

Itsellä oli vastaavia oireita. Langaton hiiri + näppis olivat virralliseen USB-hubiin kiinnitettyjä. Selvisi, että hubi oli rikki. Vaihdapa usb-portteja kokeeksi.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5372
Liittynyt7.7.2007

Koneen jumittuminen voi olla myös näytönohjaimen vika. Kun näytönohjain menee looppiin (jumittuu), niin kaikki näytöllä pysähtyy ja näyttää siltä, että näppis ja hiirikin on jumissa.

Itsellä on ollut juuri tuollainen vika.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8920
Liittynyt18.8.2008

Vaihtoehdoissa löytyy niin kuin näkyy.

Panenpa yhden lisää. Kone jumitteli ja minä ihmettelin. Oli sivupelti auki ja ihan vahingossa huomasin kuinka yksi emolevyllä oleva pikkutuuletin jämähti. Teki sitä satunnaisesti. Huonolla tuurilla ei olisi löytynyt ikuna.

Löytyi jostain käytetty samankokoinen ja kone toimiskeli kunnes hylättiin.

Toivottavasti vika on näytössä. Muualta sitä voi olla vaikea löytää. Jos vika on näytönohjain kortissa, voi se löytyä kokeilemalla. Emolevyllähän voi olla oma, integroitu näytönohjain eli kortti pois ja emolevyn ohjain koekäyttöön tai sitten jostain kortin lainaus.

Oli vika missä lystää, on syytä kopioida tärkeät tiedot talteen.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
syytinki

Oli vika missä lystää, on syytä kopioida tärkeät tiedot talteen.

Tämä on tosi hyvä muistutus, varsinkin ja viimeistään kun kone alkaa "tökkimään"... Mun oma kannettava tilttasi eli kuoli lopullisesti pienien oireiden jälkeen, onneksi sain myyjäliikkeestä tukea ja he saivat kopioitua kovalevyn sisällön DVD:lle, kovalevy oli onneksi ehjä ja vika jossain muualla.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija

Siis näyttöni joka rätisee on Benq 24 tuumainen FullHD laajakuva näyttö.

Ja kone siis teki saman tempun eli jumittui myös vikasietotilassa...

Pitää kokeilla eri USB-portteja.

Tutkin sieltä koneen sisältä sitä emolevyä.

Tosiaan näytönohjain on se mitä itse olen epäillyt jo jonkin aikaa kun aikasempi näytönohjain hajosi noin vuosi sitten ja se kesti vuoden ja nyt on vuosi kulunut tämän näytönohjaimen hankinnasta ja samaa laatua on kuin edellinen koska meni takuuseen niin laittoivat samaa paskaa tilalle, siis tämä näytönohjain jo sulkeutunut muutaman kerran liiallisten lämpöjen takia joten uskon että vetelee viimisiään niinkuin edellisen näyttiksen kanssa kävi.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

onhan töpselit varmasti oikeinpäin pistorasiassa?

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
sweiznail
Siis näyttöni joka rätisee on Benq 24 tuumainen FullHD laajakuva näyttö

Eli varmaan littu. Siinä tapauksessa se on verkkokonkka joka on varmaan vuotanut nesteet pihalle (ei tarvitse olla silmin nähden vuotanut) ja jalka on syöpynyt poikki. Korjaus parista eurosta varmaan sataseen.

Tosiaan näytönohjain on se mitä itse olen epäillyt jo jonkin aikaa kun aikasempi näytönohjain hajosi noin vuosi sitten ja se kesti vuoden ja nyt on vuosi kulunut tämän näytönohjaimen hankinnasta ja samaa laatua on kuin edellinen koska meni takuuseen niin laittoivat samaa paskaa tilalle, siis tämä näytönohjain jo sulkeutunut muutaman kerran liiallisten lämpöjen takia joten uskon että vetelee viimisiään niinkuin edellisen näyttiksen kanssa kävi.

No samainen näyttis mullakin ja hyvin toimii.

Vierailija

Mulla on muuten sama näyttis ja suunnilleen sama prosessori (fujitsu siemens amilo pijotain)

jääty välil ja sit meni mäsäks täs kesäl. avaa se kansi ja tee jotain niille pölystä täyttyneille ja jumiutuneille tuulettimille ja varo ettet tuhoo jokasta virtapiiriä mihin sohaset sillä ruuvimeisselillä.

Uusimmat

Suosituimmat