Flywheel energy storage

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sori en tiedä mitä toi on suomeks kun wikissä ei ollut suomenkielistä sivua saatavilla.

Eli idea tossa on se että laitetaan iso pyörä pyörimään tosi nopeasti ja siitä sitten otetaan sitä energiaa.

Näyttää ihan ylivertaiselta akkuihin verrattuna (ei ehkä kovin pienissä sovelluksissa)
Tosin energia vähenee kitkan takia nopeammin, jos se pyörä puöri magneettien varassa siitä lähtee oliko se nyt 3% tehosta kahdessa tunnissa.

Saisi käyttää noits enemmän, haluan tuommoisen pyörääni niin voin jarruttaessa ladata sitä eikä ylämäessä tarvitse polkea.

Yksi ongelmista oli että jos se pyörä sattuu hajoamaan jossain 50000 rpm saattaa auto kivasti revetä kappaleiksi.

Keskustelkaa ja kääntäkää wiki sivu asiasta suomeksi xP

Kommentit (13)

Vierailija
jees
Voi olla aika tönkköö menoa jos tollanen viipattaa vertikaalitasossa pakkarilla. Ja toi ilman matikkaa tai pitempää funtsimista. Paino, on toinen.



Siellä wiki sivulla oli ratkaisuksi ekasn ongelmaan että siihen voi laittaa muutaman nivelen niin ajaminen onnistuu ellet halua tehdä paria kierrosta katon kautta. Tai 2 kappaletta noita niin että ne kumoaa toistensa vaikutuksen.

Paino tuskin on niin iso ongelma, ei se noissa nykyautoissakaan kovin tarkkaa ole jos on muutama sata kiloa eroa... Ja vähempi paino riittää jos se pyörä kestää kovempia nopeuksia.

Vierailija

Kirjat, kynä, paperia ja laskin esille niin ei ihmetytä enää.
Muistaakseni joissain hiukkaskiihdyttimissä oli eräänlaiset vauhtipyörä + generaattori sovellukset käytössä. Aikanaan Ruotsissa testasivat linja-autoja voimanlahteenä kämänen Saabin bensakone + järeä vauhtipyörä. Ainakin Volvo testaa tällä hetkellä h-autoissa taka-akselilla olevaa vauhtipyörää, jota kiihdytetään jarruttaessa ja toisinpäin.

Vierailija
jees
Ai siis kaksi vastakkaiseen suuntaan pyörivää gyroa kumoaa toisensa?

Tohon haluaisin fyysikon selityksen.




Jos ne pyörii samalla akselilla vierekkäin. Ei tietenkään täysin kumoa toisiaan, mutta riittävän tarkasti. Jos olisi kaksi sisäkkäin pyörivää pyörää joiden massat ja nopeudet valitaan sopivasti niin sitten.

Gyroskooppi ei aiheuta itse mitään voimia, vaan se uudelleenohjaa siihen kohdistuvat voimat 0-90 asteen kulmassa kääntötasoon nähden siten, että jos yrität kallistaa pystyssä olevaa hyrrää vasemmalta oikealle, niin se kallistuukin eteen ja taakse, ja päinvastoin. Se vaikuttaa vastustavan kääntämistä sen vuoksi, että itse taistelet huomamattasi käsillä vastaan sen akselin suhteen mihin se pyrkii kääntymään, tai jos kallistuminen siihen suuntaan on muuten estetty.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005
jees
Voi olla aika tönkköö menoa jos tollanen viipattaa vertikaalitasossa pakkarilla. Ja toi ilman matikkaa tai pitempää funtsimista. Paino, on toinen.

Etpähän tarviis enää apurattaita. Ja talviliukkaillakaan ei olisi ongelma pysyä pystyssä, tai kaatokännissä kunhan pystyy pitämään pyörän sarvista kiinni.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Hamppu
jees
Voi olla aika tönkköö menoa jos tollanen viipattaa vertikaalitasossa pakkarilla. Ja toi ilman matikkaa tai pitempää funtsimista. Paino, on toinen.

Etpähän tarviis enää apurattaita. Ja talviliukkaillakaan ei olisi ongelma pysyä pystyssä, tai kaatokännissä kunhan pystyy pitämään pyörän sarvista kiinni.



Sellaset apupyörät on muuten keksitty joissa on sisempi rengas joka pitää pyörän pystyssä.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008
Veikko
jees
Ai siis kaksi vastakkaiseen suuntaan pyörivää gyroa kumoaa toisensa?

Tohon haluaisin fyysikon selityksen.




Jos ne pyörii samalla akselilla vierekkäin. Ei tietenkään täysin kumoa toisiaan, mutta riittävän tarkasti. Jos olisi kaksi sisäkkäin pyörivää pyörää joiden massat ja nopeudet valitaan sopivasti niin sitten.

Gyroskooppi ei aiheuta itse mitään voimia, vaan se uudelleenohjaa siihen kohdistuvat voimat 0-90 asteen kulmassa kääntötasoon nähden siten, että jos yrität kallistaa pystyssä olevaa hyrrää vasemmalta oikealle, niin se kallistuukin eteen ja taakse, ja päinvastoin. Se vaikuttaa vastustavan kääntämistä sen vuoksi, että itse taistelet huomamattasi käsillä vastaan sen akselin suhteen mihin se pyrkii kääntymään, tai jos kallistuminen siihen suuntaan on muuten estetty.




Demonstraatio:
http://lecturedemo.ph.unimelb.edu.au/Me ... -Gyroscope

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Janne
Tämä Volvon versio on mielenkiintoinen, pyörään varastoituu jopa 80hp.

http://www.autoblog.com/2011/05/31/volv ... h-w-video/

edit: Itseäni kyllä kiinnostaisi varastoituva KWh.




Ei siihen mitään kilowattitunteja varastoidu, kuten helposti voi laskea peruskaavoilla (E= 0.5 I w^2 tms.)
Vauhtipyörä helpottaa kiihdytyksiä ja ohituksia, jolloin moottorista voidaan tehdä pienempi, kevyempi ja taloudellisempi. Toisaalta se myös varastoi jarrutusenergian, mikä pienentää hiukan kaupunkikulutusta.

Vierailija

Muistaakseni Trolleybusseissa ( mitäneoli, sähköbussit Helsingissä vielä joskus 60-luvulla) oli sellainen huimapyörä, jolla ne pääsi hetkenmatkaa ilman ajolankojakin.
Siitä tuli sellainen omanlaisensa äänikin tuosta bussista, tietty tuollaisesta massasta energiansiirto saattaa hieman ääntää.

Vierailija

[quote="Denzil
Vauhtipyörä helpottaa kiihdytyksiä ja ohituksia, jolloin moottorista voidaan tehdä pienempi, kevyempi ja taloudellisempi. Toisaalta se myös varastoi jarrutusenergian, mikä pienentää hiukan kaupunkikulutusta.[/quote]


Volvon mukaan jopa 20%, mutta kiinnostavinta tietenkin on ylimääräinen teho sekä hetkellinen nelivetoisuus, josta varsinkin talvella on hyötyä, myös kaupungissa.

Uusimmat

Suosituimmat