Höyrykäyttöinen auto

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Miksei näitä höyrykäyttöisiä autoja ole otettu käyttöön, voisi olla sellainen iso säiliö, vaikkapa 10000 litran pönttö lavalla ja sinne laittetaisiin höyryä ja näin Auto saa käyttövoimansa.

Onhan ennen vanhaa öljynjalostamoilla ja vastavilla tulenaroilla paikoilla käytetty tälläisiä höyryvetureita. Missä oli säiliö, mistä se sai käyttövoimaa. Ei ollut omaa tulipesää mikä lämmitti ja muodosti höyryä.

Sivut

Kommentit (57)

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Höyrykone vie ainakin paljon tilaa ja polttoaine myös. Lisäksi kunnon höyrykonetta saa lämmittää useamman tunnin, ennenkuin alkaa olla tarpeeksi painetta. Jos ei polttomoottoria olisi koskaan keksitty, niin ehkä mentäisiin komeasti höyryllä

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Marssilainen
Höyrykone vie ainakin paljon tilaa ja polttoaine myös. Lisäksi kunnon höyrykonetta saa lämmittää useamman tunnin, ennenkuin alkaa olla tarpeeksi painetta. Jos ei polttomoottoria olisi koskaan keksitty, niin ehkä mentäisiin komeasti höyryllä


Joku voisi lämmittää niitä jossain, ei autossa ole tulipesää, höyry vaan vedetään tankkiin.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Olisi siis jonkinlaisia höyryasemia, missä tankataan höyryä. Minusta olisi vielä siistimpää, jos niillä höyryasemilla olisi valtavan isoja mekaanisia laitteita, joilla vedetään auton isoon jouseen vetoa. Ajettaisiin sitten sillä jousivetoisella autolla, joka on vedetty täyteen höyryvoimalla. Ylevää olisi se. Silinteri päässä voisi huristella komeasti hevospelin ohi.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Marssilainen
Höyrykone vie ainakin paljon tilaa ja polttoaine myös. Lisäksi kunnon höyrykonetta saa lämmittää useamman tunnin, ennenkuin alkaa olla tarpeeksi painetta. Jos ei polttomoottoria olisi koskaan keksitty, niin ehkä mentäisiin komeasti höyryllä



Fail. Höyrykone on kevyempi kuin polttomoottori, koska se on rakenteeltaan huomattavasti yksinkertaisempi eikä vaihdelaatikkoa tarvita. Polttoaine vie tilaa saman verran kuin esimerkiksi polttomoottorissa, koska hyötysuhde on samalla tasolla (tällä hetkellä bensiiniauton tasolla; jää hiukan turbodieselistä). Tietysti jos haluat käyttää polttoainetta jonka lämpöarvo on alhainen, vie se enemmän tilaa, kuten muissakin voimanlähteissä.
GM kehitti jo 70-luvun energiakriisin aikaan autoonsa höyrykoneen, jolla liikkeellelähtö onnistui 30s kuluttua oven avaamisesta. Tuosta voi vielä parantaa jos on kiire, mutta ero "muutamaan tuntiin" on jo nyt merkittävä.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Ladattavan höyryveturin ongelmana on se, että höyrysäiliön pitää olla jumalattoman iso. Voisi olla aika epäkäytännöllinen autossa. Pieni ydinreaktori vettä höyrystämässä olisi oiva ratkaisu.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005

Höyrysäiliöveturit painavat tosiaankymmeniä tonneja ja niissä on kutiometreittäinkuumaa vettä. Ja niillä siirrellään vaunuja tehtaan ratapihalla. Linja-ajoon niiden energia ei riitä. Autoon sovellettuna höyrysäiliöautolla voisi hieman ajaa pihalla pitkän lämmittämisen jälkeen. Erinomainen ratkaisu, seuraavaksi pitäisi keksiä ratkaisulle ongelma.

Vierailija

Minä olen nähnyt monia höyryautoja, ne on ollut helppo havaita, pysähtyneenä, ne tunnetaan siitä, että keulilla on semmoinen salmiakkikuvion näköinen merkki Semmoinen merkillinen seikka niissä on, että ne yritetään käynnistää uudelleen potkimalla naama punaisena.

Rautatie on rautatie ja maantie on maantie, sanottiin jossakin.
Höyrykattila tai -varaaja on melkoinen pommi. Kolarissa käy huonosti, muuten oikein kannatettava idea. Tuo reaktori-idea on hyvä, etenkin kun ydinsäteily on todettu vaarattomaksi; mitä pienistä laskeumista Faradayn häkissä, sehän on turvallinen paikka myös ukkosella. Tuossa oli taannoin "höyrylaivaregatta", menin kiinnostuneena katsomaan. Siellä oli Volvo Penta-merkkisiä höyrykoneita, eräs karpaasi pyrki vähän elvistelemään ja alkoi lämmittää sitä ainoaa (saunan)savupiippua: tyhjensi koko laiturin.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
kevät
Minä olen nähnyt monia höyryautoja, ne on ollut helppo havaita, pysähtyneenä, ne tunnetaan siitä, että keulilla on semmoinen salmiakkikuvion näköinen merkki Semmoinen merkillinen seikka niissä on, että ne yritetään käynnistää uudelleen potkimalla naama punaisena.

Rautatie on rautatie ja maantie on maantie, sanottiin jossakin.
Höyrykattila tai -varaaja on melkoinen pommi. Kolarissa käy huonosti, muuten oikein kannatettava idea. Tuo reaktori-idea on hyvä, etenkin kun ydinsäteily on todettu vaarattomaksi; mitä pienistä laskeumista Faradayn häkissä, sehän on turvallinen paikka myös ukkosella. Tuossa oli taannoin "höyrylaivaregatta", menin kiinnostuneena katsomaan. Siellä oli Volvo Penta-merkkisiä höyrykoneita, eräs karpaasi pyrki vähän elvistelemään ja alkoi lämmittää sitä ainoaa (saunan)savupiippua: tyhjensi koko laiturin.




Keksitkö yhtään oikeaa syytä, miksi jatkuvan palamisen moottorisissa pakokaasupäästöt olisivat suuremmat kuin sellaisessa joka sytytetään ja sammutetaan esim 50 kertaa sekunnissa?
Jos 100 vuoden takaiset anekdootit kelpaavat todisteiksi niin voin kyllä helposti todistaa, että ennen liikkeellelähtöä pitää polttomoottoriautossa jäähdytysvesi laskea ulos ja lämmittää 70 asteiseksi, jotta moottori käynnistyisi (Bugatti). Tämä kestää noin 2 tuntia.

Vierailija

En, en keksi. Olet ihan oikeassa. Otin nuo höyrylaivat tuohon, kun kiehtova ajatus on "suorasta vedosta", ilman vaihteistoa painetta säätämällä kuten höyrylaivoissa.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
Denzil Dexter
Marssilainen
Höyrykone vie ainakin paljon tilaa ja polttoaine myös. Lisäksi kunnon höyrykonetta saa lämmittää useamman tunnin, ennenkuin alkaa olla tarpeeksi painetta. Jos ei polttomoottoria olisi koskaan keksitty, niin ehkä mentäisiin komeasti höyryllä



Fail. Höyrykone on kevyempi kuin polttomoottori, koska se on rakenteeltaan huomattavasti yksinkertaisempi eikä vaihdelaatikkoa tarvita. Polttoaine vie tilaa saman verran kuin esimerkiksi polttomoottorissa, koska hyötysuhde on samalla tasolla (tällä hetkellä bensiiniauton tasolla; jää hiukan turbodieselistä). Tietysti jos haluat käyttää polttoainetta jonka lämpöarvo on alhainen, vie se enemmän tilaa, kuten muissakin voimanlähteissä.



Perinteisen höyrykoneen hyötysuhde jää väkisin aika alhaiseksi, koska sylinteristä purkautuu höyry suoraan ilmakehän paineeseen. Antamalla höyryn purkaantua lauhduttimeen, jonka lämpötila on 20-50 astetta, vastapainetta ei juuri ole ja hyötusuhde saadaan korkeaksi. Ongelmksi tietysti muodostu noiden alhaisten lämpötilojen aikaansaaminen, joka ei ainakaan talvella ja liikkeessä ollessa pitäisi olla kovin suuri ongelma.

Miksi muuten autossa pitäisi käyttää mäntähöyrykonetta, eikö mikrohöyryturbiini voisi tulla kyseeseen ? Vaatii tietysti sopivan voimansiirtojärjestelmän.

Vierailija

Kohta näemme ketjun, jossa tiäremies kysyy että kävisikö tämmöinen tai tämmöinen höyrykone Renault Twingoon.

Vierailija

Mitä tekisit sillä lauhde-energialla, ekonomaiseri, eko? Muuta?
Rakenne pitäisi tehdä mahdollisimman yksinkertaiseksi eli halvaksi?

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
pmk

Miksi muuten autossa pitäisi käyttää mäntähöyrykonetta, eikö mikrohöyryturbiini voisi tulla kyseeseen ? Vaatii tietysti sopivan voimansiirtojärjestelmän.




Mikroturbiini on hyvin todennäköisesti käytössä BMW:ssä, jossa otetaan pakokaasujen hukkalämpö talteen (tuottaa n 15 hp ylimääräistä). Järjestelmästä on vaan ollut hämmästyttävän huonosti teknistä dataa saatavilla, mutta ulkonäöllisesti se muistuttaa jotain limsapulloa.

Vierailija

Eikö joku muu kaasu voisi olla kätevämpi niin voi käydä huoltoasemalla vaihtamassa putelit täysiin. Ei tarvitsisi lämmittää niitä...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat