Pehmeet lasit autossa?

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Onko jotenkin erinlaista, kun ei ole ajateltu että naarmuttuu helposti kun rapaa ja kivee lentää tuulilasiin. Onko Renaultissa normaalia pehmeemmät tuulilasit ja sivuikkunat.

sain talviaikaan pelkällä muoviraapalla naarmuja ikkunoihin, lähinä sivulaseihin.

Sivut

Kommentit (17)

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
tiäremiäs
Onko jotenkin erinlaista, kun ei ole ajateltu että naarmuttuu helposti kun rapaa ja kivee lentää tuulilasiin. Onko Renaultissa normaalia pehmeemmät tuulilasit ja sivuikkunat.

sain talviaikaan pelkällä muoviraapalla naarmuja ikkunoihin, lähinä sivulaseihin.




Kyllä tuulilasien laatu on huonontunut nimenomaan naarmuuntumisherkkyyden suhteen. Minun autossa muutama vuos ollut Pilkinton'in tekemä tuulilasi. Nyt on pientä pistettä ja naarmua täynnä. Aurinkoa vasten ajaessa pitää siristellä silmiä ja vetää lippaa silmille.

Vastaavasti vm. -84 antiikkiautossa tuulilasi on naarmujen suhteen paljon paremmassa kunnossa, kuin tuo muutaman vuoden käytössä ollut tuulilasi. Ja tuolla antiikkiautolla on sitten ajettu varmaan kymmenen kertaa maailman ympäri

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008
ovolo
tiäremiäs
Onko jotenkin erinlaista, kun ei ole ajateltu että naarmuttuu helposti kun rapaa ja kivee lentää tuulilasiin. Onko Renaultissa normaalia pehmeemmät tuulilasit ja sivuikkunat.

sain talviaikaan pelkällä muoviraapalla naarmuja ikkunoihin, lähinä sivulaseihin.




Kyllä tuulilasien laatu on huonontunut nimenomaan naarmuuntumisherkkyyden suhteen. Minun autossa muutama vuos ollut Pilkinton'in tekemä tuulilasi. Nyt on pientä pistettä ja naarmua täynnä. Aurinkoa vasten ajaessa pitää siristellä silmiä ja vetää lippaa silmille.

Vastaavasti vm. -84 antiikkiautossa tuulilasi on naarmujen suhteen paljon paremmassa kunnossa, kuin tuo muutaman vuoden käytössä ollut tuulilasi. Ja tuolla antiikkiautolla on sitten ajettu varmaan kymmenen kertaa maailman ympäri




mulla kanssa saman merkin lasi. 4 kertaa kolahti nasta talvella mutta on pysynyt halkeamatta. edellinen lasi todella susi ja meni käytännössä yhdestä nastasta aivan palasiksi.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005

Tuulilasit on jätetty nykyisin paljon paljon pehmeämmäksi kuin aiemmin. Syynä tähän on se, että tuulilasi on liimattu koriin, ja se osa kantavaa korirakennetta. Siksi sen on käyttäydyttävä sitkeästi koriin kohdistuvissa rasituksissa.

Aiemmin tuulilasi oli kiinnitetty joustavalla kumilistalla, eikä siihen tämän takia kohdistunut juurikaan rasituksia. Siksi lasi voitiin karkaista tosi kovaksi, mikä toisaalta teki lasin hauraaksi.

Vanha jäärä

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Olis kyllä tuotekehityksen paikka tuulilasitehtailla. Eli pitäis kehittää kova ja joustava pinnoite, olipa sitten itse lasi kuinka pehmeää tahansa. Nykyisin on niin, olipa sitten kyse silmälaseista tai tuulilaseista, ne naarmuuntuu pilalle vuodessa tai parissa.
Tuulilasin pinnassa ei ole oikeastaan varsinaisia naarmuja vaan täynnä pieniä pilkkuja (syöpymiä?), jotka heijastaa auringonvalon aiheuttaen häikäisyä.

Lasiteollisuus on keskittynyt harvojen käsiin, eikä kilpailua taida olla. Joten ei ole tuotekehittelyä ja voi rauhassa tehdä tuotteita, joiden (häikäisemätön) elinikä on pari vuotta.

Pitää tässä tilata lasinhionta-aineita, joita käytetään linssien hiontaan ja kiilloitukseen. Luulis, että nykyisistä pehmeistä tuulilaseista nuo heijastavat pilkut saa helposti pois? Riittää kun kuskin näkökenttään sais aurinkoa heijastamattoman pinnan.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
ovolo
Olis kyllä tuotekehityksen paikka tuulilasitehtailla.



Miten niin? Tuotekehityshän on viety huippuunsa, on tehty niin huono tuote kuin mahdollista, mutta siten, että se vielä kelpaa tuotantoon.

Joskus oli tuotekehityksen tavoitteena parantaa laatua ja ominaisuuksia, nykyään laskea valmistuskustannuksia.

Harrasteautossani oli 25 vuotta vanha tuulilasi paikalla kunnes vaihdoin sen uuteen naarmuttomaan. Parin vuoden kuluttua se oli taas vaihtokunnossa.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija
ROOSTER
ovolo
Olis kyllä tuotekehityksen paikka tuulilasitehtailla.



Miten niin? Tuotekehityshän on viety huippuunsa, on tehty niin huono tuote kuin mahdollista, mutta siten, että se vielä kelpaa tuotantoon.

Joskus oli tuotekehityksen tavoitteena parantaa laatua ja ominaisuuksia, nykyään laskea valmistuskustannuksia.

Harrasteautossani oli 25 vuotta vanha tuulilasi paikalla kunnes vaihdoin sen uuteen naarmuttomaan. Parin vuoden kuluttua se oli taas vaihtokunnossa.


Jep, paljon on aikaa ja vaivaa varmasti käytetty tämän saavuttamiseksi.

Luultavasti just perustellaan osaksi turvallisuudella, joustavuudella rungontukemisessa ja ehkä painolla?

Vierailija

On olemassa ns. gorilla-lasia jota käytetään nykyisin kännyköissä, jota ei saa naarmuille tai säröille millään. Sitä valmistetaan ohutlevynä, joka voisi olla tuulilasin päälimmäisenä laminointikerroksena.

Se on vaan sitä myöten kalliimpaa, ettei autonvalmistajia kiinnosta. Keksintö itsessään on vuosikymmeniä vanha (1962), mutta se ei koskaan yleistynyt kun ei ollut kysyntää.

Vierailija

On muuten jokusen vuosi takaperin (5-6v?) vaihdettu materiaalit autojen laseista kierrätyslasiin - tuli tovi niitä korjailtua ja tuon asian huomasi (pehmeämpää tai sit on kyse omasta päästä). Riippuu myös autonmallista. Maasturissa (oikeassa) on joissain ollut niin kova lasin pinta et meni pora rikki korjatessa.
Joku taisi ehtiä sanoa että se on nykyään osa kantavaa rakennetta.

Paras tapa estää sitä lasin kulumista on suojata yön ajaksi pressulla, estää jäätymisen niin ei tarvitse skrabata sitten.

ovolo

Pitää tässä tilata lasinhionta-aineita, joita käytetään linssien hiontaan ja kiilloitukseen. Luulis, että nykyisistä pehmeistä tuulilaseista nuo heijastavat pilkut saa helposti pois? Riittää kun kuskin näkökenttään sais aurinkoa heijastamattoman pinnan.



Semmoisia ei ole - siis kunnollisia.
Ja se hionta vie aikaa - eikä oikeastaan paranna mitään.

Turvaurat osaa tehdä kuka vaan, mutta halvemmaksi tulee käydä liikkeessä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Sano isipapalle, että ostaa tytölleen paremman auton.
Et mennyt edes töihin, niin ei voi itse ostaa.

Työnteon karttaminen taitaa olla joillekin nykynuorille ihan taidetta. Mutta miten käy sitten vanhemmiten, kun tarvitseis kunnon työn ja kunnon palkkaa, eikä nuorena tullut sitä työntekoa harjoiteltua?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
ovolo
Sano isipapalle, että ostaa tytölleen paremman auton.
Et mennyt edes töihin, niin ei voi itse ostaa.

Työnteon karttaminen taitaa olla joillekin nykynuorille ihan taidetta. Mutta miten käy sitten vanhemmiten, kun tarvitseis kunnon työn ja kunnon palkkaa, eikä nuorena tullut sitä työntekoa harjoiteltua?



Lähinä puhelimyyntiin olisin päässyt, mutta en mennyt. Enkä tiedä miten liittyy tähän ketjuun tuo. Siinäkin oli provissiopalkka koulutuksen aikana ja niin vaikea tuote myydä. Etsin enempi massatuotteen mitä myydä missä kysyntää enempi.

Eikä monesta paikasta välttämättä saa sellaista työtä, että sitä voi kunnon työnä pitää. siinä merkityksessä missä itse kuvittelet.

3 tuntia päivässä, kassalla, ei välttämättä paljon auta. Lähinä opiskelen eka loppuu ja sitten yritän uudestaan. Enkä edes päässyt kassalle töihin, vaikka hain.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

No, ota kuitenkin kissa irti sieltä ohjauksen hammastangon välistä. Kun kääntelet sitä rattia, niin häntä jää sinne hammastangon väliin ja kissa rääkäisee.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3139
Liittynyt30.5.2010

Ranskalainenhan tekee vaan lullia. Saksalainen auton tekee, joten hommaa sellainen, niin pääset todella teknisten ongelmien kimppuun!

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
tiäremiäs
Nyt ohjaus vinkuu joka suuntaan mun Rellussa, joko kannattaa viedä korjaamoon vai onko joku ominaisuus 1998 vuoden renaultissa.



Ei tainnut olla oravan tai hiiren häntä hammastangolla, joka aiheuttaa vinkunaa?

Olisko tuo vinkuminen niin yksinkertainen juttu, että apulaitehihna luistaa, kun ohjaustehostimen pumppu vaatii tehoa. Eli pitäis kiristää tuo hihna.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat