Kuvataiteilijoiden työmenetelmien hitaudesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuhlaavatko perinteitä noudattavat kuvataiteilijat aikaansa tuottamattomiin ja hitaisiin työmenetelmiin? Ovatko nälkäpalkalla työskentelevät taidemaalarit köyhiä täysin omasta syystään? Eikö taiteessa lukuisten lähes samanlaisten teosten tehtailun ja väreillä ja tekstuureilla leikittelyn pitäisi olla enemmän sääntö kuin poikkeus? Tyylittely ja graafisuus kunniaan - vai ei?

Petri Sahervo

Sivut

Kommentit (20)

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Kyl toi jätkä sitten jaksaa.

Toivo Toivoton

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3139
Liittynyt30.5.2010

Andy Warhol käytti tämän teollisen idean jo. Ei pure enää, ei irtoa leipä silläkään.

On pakko saada mesenaatti, joka maksaa palkkaa siitä, että on taiteilija.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Vierailija

Kuvataiteilija-insinööri ammattina ja osaamisalueena voisi olla varsin hyvä ja epätavanomainenkin. Noita taitoja voi kyllä opiskella aivan hyvin itsenäisestikin. Vielä parempi yhdistelmä olisi ehkä kuvataiteilija-insinööri-kirjailija. Kyseistä ammattia harjoittava voisi sitten kirjoitella, piirrellä ja käsitellä kuvankäsittelyohjelmilla töitään tehden niistä useita versioita ja yrittäen myydä niitä tai netissä julkaisemalla kerätä niillä esim. mainostuloja.

Petri Sahervo

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3139
Liittynyt30.5.2010

Mainostoimistot ovat pullollaan näitä kuvataiteilija-insinööri-kirjailijoita tai sellaisia tiimejä. Yhtään mainosta en kumminkaan halua lisää.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Vierailija

Tarkoitin kuitenkin sitä, että kyseiset henkilöt eivät pelkästään tekisi mainoksia, vaan keräisivät myös esim. taiteellisesti kunnianhimoisten teostensa kotisivuilla esim Google Adwordsia ym. hyödyntäen mainostuloja. Olennaista olisi kuitenkin, että aina syntyisi riittävän korkeatasoinen ja tekijän osaamista hyödyntävä tuote, jolla sitten eri keinoin ansaittaisiin.

Petri Sahervo

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3139
Liittynyt30.5.2010

Taidetta tunkee jo nyt ihan liikaa joka tuutista! Eivätkö sen tuottajat voisi siirtyä hitaampiin ja työläämpiin menetelmiin?

Taideteoksilla rahastavat aina teoksen tehneiden jälkeiset sukupolvet. Taideteokset ovat ennen kaikkea sijoituskohde luojansa kuoleman jälkeen.

En soisi kenenkään lähtevän taideuralle riistettäväksi.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

eteenpäin
Seuraa 
Viestejä1591
Liittynyt25.6.2009

Graafiset suunnittelijat nykypäivänä ovat IT-kykyjensä ja työtapojensa takia aika eri sakkia, kuin perinteiset kuvataiteilijat. Jos eivät ihan kuvataiteilijainsinöörejä, niin kuvataiteilijanörttejä ainakin.

Aika metkaa muuten katsella, kuinka joku oikeasti osaa piirtää ja maalata hiirellä.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

"Taide" sanana juontaa käsittääkseni "taitamisesta", joka tarkoittaa osaamista. Taideteos on jotain sellaista, jota ihan kuka vain perusjantteri ei osaa tehdä, poislukien ns. nykytaide (kuka tahansa kun osaa halutessaan laittaa eritteitä tehosekoittimeen tai rääkätä kissaa). Taideteoksen tekemiseen voi kulua paljon aikaa, koska sen tekeminen on niin pirun vaikeaa ja työlästä. Jos se olisi nopeaa ja helppoa, sitä osaisi tehdä kuka vaan eikä se enää olisi taidetta.

Vierailija

Ei mul taaskaa mitää sanottavaa ole, mutta kyllä aika sillee nihkeeks jättää ns. perinteisillä tyyleilä tehdyt (suuretkin) teokset, jotka sinänsä näyttää siltä samalta kuin muutaman minuutin tietokonesäätö piirustusteos ymsjne.
Eli kyllä hämmentää nää jutut.

Vierailija
eteenpäin
Graafiset suunnittelijat nykypäivänä ovat IT-kykyjensä ja työtapojensa takia aika eri sakkia, kuin perinteiset kuvataiteilijat. Jos eivät ihan kuvataiteilijainsinöörejä, niin kuvataiteilijanörttejä ainakin.

Aika metkaa muuten katsella, kuinka joku oikeasti osaa piirtää ja maalata hiirellä.




Hiirellä ei TARVITSE osata piirtää, jos omistaa kuvanlukijan tai käyttää piirtopöytää. Kynähän on innovaationa ikivanha, mutta en missään nimessä tarkoita, että sitä tulisi korvata hiirellä, sillä se on luonnollisempi ja tarkempi ( onko muuten nuorten tapauksessa? ) kädenjatke kuin hiiri.

Kuvataiteen taso ei muuten välttämättä laske, jos vain laadukkaimpia töitä erilaistetaan ja monistetaan. Yhteen työhön siis periaatteessa voidaan käyttää ENEMMÄN aikaa kuin ennen, jos niin halutaan ), koska siitä voidaan pienellä vaivalla tietoteknisesti johtaa lukemattomia hieman erilaisia ( väreiltään, tekstuureiltaan, rajauksiltaan jne. ) töitä, jotka ovat yhtä laadukkaita kuin alkuperäinenkin. Koristeellisuudestakaan ei silloin välttämättä tarvitse luopua, vaikkakin itse olen kokenut esim. liian koristeelliset huonekalut ajanhukkana, sillä juuri taidekäsitöissä monistaminen on vaikeampaa ja taideteollisuudessahan ei yleensäkään käsittääkseni tuoteta yhtä yksityiskohtaisia töitä kuin mitä taidekäsityöläiset ovat saattaneet tuottaa.

Petri Sahervo

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Enemmän teoksia ei aina ole yhtä kuin parempi tuottavuus. Jos kukaan ei osta, on yhdentekevää onko teoksia yksi vai miljoona. Lisäksi jos teos on helposti kopioitavissa, kuka takaa että nimen omaan taiteilija on tehnyt muut kopiot? Väärennöksiä (ja laillisia jäljitelmiä) liikkuu markkinoilla nykyäänkin.

Henkilökohtaisesti en ole koskaan ymmärtänyt esim. yhden aiheen taiteilijoita. Kuka hemmetti jaksaa maalata saman latomaiseman tziljoonatta kertaa vähän eri valossa? (Okei, jos tietäisi että se menee kaupaksi kuin leipä, niin ehkä sitten.) Toki jokin aihe tai aihepiiri voi jäädä mieleen niin voimakkaana että siitä on pakko tehdä eri versioita ennen kuin se päästää otteestaan, mutta silloinkin teoksissa on yleensä selkeitä vivahde-eroja.

Aloittaja ei taida olla itse taiteilija? Harva taiteilija menestyy taidetta tehtailemalla, tai saa inspiraation (tai perspiraationkaan) venymään niin pitkälle. Taiteen tekemisessä on yleensä johtoajatuksena oman näkemyksen tulkinta muidenkin aisteille koettavaksi, ei suinkaan rahanteko.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
Pikku Gen
Enemmän teoksia ei aina ole yhtä kuin parempi tuottavuus. Jos kukaan ei osta, on yhdentekevää onko teoksia yksi vai miljoona. Lisäksi jos teos on helposti kopioitavissa, kuka takaa että nimen omaan taiteilija on tehnyt muut kopiot? Väärennöksiä (ja laillisia jäljitelmiä) liikkuu markkinoilla nykyäänkin.

Henkilökohtaisesti en ole koskaan ymmärtänyt esim. yhden aiheen taiteilijoita. Kuka hemmetti jaksaa maalata saman latomaiseman tziljoonatta kertaa vähän eri valossa? (Okei, jos tietäisi että se menee kaupaksi kuin leipä, niin ehkä sitten.) Toki jokin aihe tai aihepiiri voi jäädä mieleen niin voimakkaana että siitä on pakko tehdä eri versioita ennen kuin se päästää otteestaan, mutta silloinkin teoksissa on yleensä selkeitä vivahde-eroja.

Aloittaja ei taida olla itse taiteilija? Harva taiteilija menestyy taidetta tehtailemalla, tai saa inspiraation (tai perspiraationkaan) venymään niin pitkälle. Taiteen tekemisessä on yleensä johtoajatuksena oman näkemyksen tulkinta muidenkin aisteille koettavaksi, ei suinkaan rahanteko.




Lähdin tämän aiheen muotoilussa siitä ajatuksesta, että katukuvassa ja nettisivuilla voisi näkyä enemmänkin laadukasta kuvataidetta. En niinkään ajatellut asiaa taiteilijan tulojen kannalta. En ole ammattimainen taiteilija, mutta harrastelijataiteilijaksi haluaisin kehittyä.

Petri Sahervo

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Luovaa prosessia ei voida nopeuttaa. Kyllä taiteilijat kuitenkin kehittävät omaa tekniikkaansa siten että mahdollisimman nopeaa ja helposti saa tehtyä teoksia. Ammattilaistasolla on siten että se taiteileminen tulee yleensä työnä ja siksi haluttaakin päästä mahdollisimman nopeasti seuraavaan haasteeseen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat