Paranoidinen skitsofrenia

Seuraa 
Viestejä40
Liittynyt1.8.2011

Katsoin elokuvan A Beautiful Mind http://www.imdb.com/title/tt0268978/
Elokuva on biografia John Nash nimisestä matemaatikosta joka sairastui paranoidiseen skitsofreniaan. Leffan mukaan hän näki ihmisiä niin selkeästi että luuli niiden olevan totta. Kuitenkin hän jossain vaiheessa sitte sai lääkityksen ja ymmärsi että mitkä näyistä on harhaa ja mikä todellisuutta. Elokuvan mukaan kuvitteelliset henkilöt kuitenkin näkyivät hänen päässään vanhuus iälle saakka.

Kysymykseni on nyt että onko toi vaan leffa vai voiko tuo paranoidinen skitsofrenia todella olla tuommoinen, että vaikka tajuaa ongelman niin silti edelleen näkee harhoja, ja onko ne harhakuvat muka yhtä tarkkoja kuin elokuva antoi käsittää? Jotenkin on vaikea kuvitella että aivot voisi lisätä aidon näköisiä henkilötä jatkuvasti kävelemään kulman takaa ja katsomaan sinua, vaikkei niitä oikeasti ole.

Sivut

Kommentit (27)

Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387
Liittynyt5.3.2011
eek1
Kuitenkin hän jossain vaiheessa sitte sai lääkityksen ja ymmärsi että mitkä näyistä on harhaa ja mikä todellisuutta.

Eikö hän melkoisen viisaana ihmisenä vain tajunnut, että kuvittelemansa henkilöt eivät vanhene ollenkaan ja sen jälkeen ei ole kiinnittänyt mielikuvitushenkilöihin huomiota, ts. ei ole antanut niiden häiritä.

Vierailija
eek1
Kysymykseni on nyt että onko toi vaan leffa vai voiko tuo paranoidinen skitsofrenia todella olla tuommoinen, että vaikka tajuaa ongelman niin silti edelleen näkee harhoja, ja onko ne harhakuvat muka yhtä tarkkoja kuin elokuva antoi käsittää? Jotenkin on vaikea kuvitella että aivot voisi lisätä aidon näköisiä henkilötä jatkuvasti kävelemään kulman takaa ja katsomaan sinua, vaikkei niitä oikeasti ole.

Mitä väliä sillä on, miten elokuva nuo harhat esittää? Sehän on vain ohjaajan näkemys niistä. Pointti on siinä, että ne ovat subjektille riittävän todellisia, että niihin voi alkaa uskoa.

Elokuvan lopussa muutama henkilö jää lopulta pysyvästi näkyville, koska John saadaan vakuutetuksi siitä, että nämä henkilöt eivät ole todellisia. Hän tulee niistä tietoiseksi, eikä esim. Parcher enää tupsahda vain silloin, kun henkilö on henkisesti epävakaassa tilassa. Näinhän kävi esim. silloin, kun hänellä oli ongelmia intiimielämässä vaimonsa kanssa. Samoin kävi myös silloin, kun hän oli stressannut itseään työongelmilla. Psykodynaamisesti ajateltuna Parcher on defenssimekanismi.

John on saatu parannettua siihen asti, että hän on pystynyt kehittämään parempia defenssimekanismeja, joiden avulla tämä alkuperäinen irrationaalisuuksiin asti menevä DM on saatu neutraloitua. Egon tasapaino on paremmin turvattu. Analyysi ei kuitenkaan ole välttämättä täysin onnistunut, koska henkilöt ovat jääneet hänen elämäänsä.

Toisaalta nykytietämyksen valossa skitsofrenian juuret voivat kuitenkin olla aivokemiallisessa epätasapainossa, jolloin voidaan ajatella, että psykoterapia on viety niin pitkälle kuin se hänen aivokemiallaan on mahdollista. Aivojen plastisuudella ja oppimiskyvyllä on rajansa. Rautalangalle väännettynä voidaan ajatella niin, että subjekti on hankkinut elämänsä aikana pysyvän arven, johon ei välttämättä löydy 'plastiikkakirurgiaa.' Geneettisesti ajateltuna hän ei pystynyt voittamaan luontaista taipumustaan skitsofreniaan.

[size=50:691oqcq0]PS. Sikaportaan™ huomatus: jos kysymyksessä olisi Jennifer Connellyn kaltainen nainen, kylmäksi jääminen sängyssä ei olisi tieteellisesti ajateltuna mahdollista.[/size:691oqcq0]

Vierailija

Oman käsitykseni mukaan harhat eivät tarkoita sitä, että ihminen menettäisi täysin todellisuudentajunsa. Harhoissa vaikuttavat voimakkaasti primitiiviset emootiot yhdistettynä voimakkaisiin kontrolloimattomiin fantasioihin, joiden tiedostaminen vääriksi ei itsessään poista niiden olemassaoloa. Tuo Shriekin analyysi oli hyvä ja vähän samalla tavalla minäkin koin leffan joskus sen nähdessäni. Sairaudessa on mielestäni kyse hyvin kokonaisvaltaisesta ruumiin ja hermoston epätasapainosta, joka on kehittynyt dynaamisessa vuorovaikutuksessa ympäristön ärsykkeiden ja synnynnäisten taipumusten kanssa. Tietenkin sitä voi analysoida erikseen ruumiillisena ja psyykkisenä sairautena, mutta kyse on vain saman ilmiön eri näkökulmista. Erityisesti voimakas trauma saattaa hyvinkin vaikuttaa pysyvästi esimerkiksi ihmisen kykyyn säädellä stressiä ja etsiä mielihyvää, mikä on yhteydessä skitsofrenian puhkeamiseen.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Asiaa voitaisiin varmastikin verrata uniin tai näön menetykseen. Eli kuinka sokea pitää olla, ettei näe enää ihmisiä.
Unet myös usein ovat hyvin surrealistisia, mutta siitä huolimatta todentuntuisia.

Itselläni kova stressi amfetamiinin käyttöön yhdistettynä laukaisi nuorempana psykoosin joka on jäänyt päälle siten, että kuulen puhetta jatkuvasti.

Akuutti vaihe meni ohitse, eikä minulla ole kyllä aikomustakaan kertoa asiasta lääkärille diagnoosin pelossa. En voi sietää holhoamista, enkä lääkäreitä, enkä varsinkaan niiden yhdistelmää.

Jos joku päivä flippaan, niin sitten flippaan. Pidän sitä kuitenkin hyvin epätodennäköisenä.
Vatipäät terveyspalveluissa tykkää itseään toteuttavista ennustuksista. Sen verran olen heidän palveluitaan pakotettuna joutunut seuraamaan.

Niin ja ihan vittuillakseni täytyy kyllä sanoa että psykoaktiiviset sienet jopa päin vastoin kuin on oletettu vaimentavat ääniä pitkäksi aikaa.

deezee
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt6.6.2011
jees
Niin ja ihan vittuillakseni täytyy kyllä sanoa että psykoaktiiviset sienet jopa päin vastoin kuin on oletettu vaimentavat ääniä pitkäksi aikaa.

Tuo olettamus lienee ammennettu huumevalistuksesta. Sehän ei siis tosiaankaan pidä paikkaansa.

Nuo kuulemasi äänet ovat tiedostamattomassa mielessä olevia puoli-itsenäisiä neurologisia prosesseja, ja niiden tuominen tietoisuuteen hiljentää niitä. Sienet on yksi tapa siihen. Tietysti ensivaikutelma monella on, että ne voimistuvat, mutta sitä ei kannata pelätä, se on vain osa tiedostamisprosessia.

Valitettavasti huumevalistus on iskostanut ihmisten päähän pelkoja, ja pelolla reagointi aiheuttaa sen, että noita ääniä ei saakaan tietoisuuteen asti jotta ne vaimenisivat. Pelko kuitenkin voimistaa niitä. Lopputulos on siksi paljon todennäköisemmin se, mistä huumevalistus pelottelee, ja huumevalistus on siihen tärkeä osasyyllinen.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
deezee
Nuo kuulemasi äänet ovat tiedostamattomassa mielessä olevia puoli-itsenäisiä neurologisia prosesseja, ja niiden tuominen tietoisuuteen hiljentää niitä. Sienet on yksi tapa siihen. Tietysti ensivaikutelma monella on, että ne voimistuvat, mutta sitä ei kannata pelätä, se on vain osa tiedostamisprosessia.

Tästä nyt puuttuu dialektinen puoli kokonaan.

Ne äänet eivät ole edes läsnä indusoidun psykoosin aikana, vaan aistiharhat ovat lähinnä visuaalisia. Itse lähtisin serotoniinin kautta pohtimaan asiaa, en psykoanalyyttisesti rationalisoiden kokemaani.

Terapeuttinen vaikutus rajoittuu lähinnä omien tunnelukkojensa tiedostamiseen. Kuten nyt siihen tunteeseen että olen toisen maan kansalainen ja suhtaudun hyvin epäluuloisesti auktoriteetteihin ja siihen että tunteeni ovat latistuneet. (Tosin skitsofrenian siitäkin saa, joskin sitten epätyypillisen.)

Sieniä popsimalla olen oppinut paremmin osoittamaan tunteeni enkä enää ime itseäni yhtä herkästi täyteen paskaa ja sitten lopulta menetä kontrollia.

Oma tapani reagoida kun ei ole alistua ja masentua, vaan poistaa häiriötekijä keinoja kaihtamatta.

Mä en ole niitä ihmisiä jotka ovat hukassa itsensä kanssa, eikä minulle sen tähden voi vain kertoa jotain itsestäni. Narsismia! jälleen yksi heureka analyytikolle.
Keskustelua vaan kun tarpeeksi jatkaa, löytää ihan kaikki maailman mielenterveysongelmat ja yhteen takertumalla ei saa kokonaiskuvaa aikaiseksi, joka on lopulta hyvin yksinkertainen.

Roolimallien puute.

Ihmiset kuitenkin tarvitsevat idoleita ja itselläni niitä ei ole löytynyt terveellisen etäisyyden päästä. Tai toki olisin voinut ruveta supportiksi, mutta ihailin kovia jätkiä enemmän Einsteinia ja Edisonia sun muita. Niistä ei vain saanut terveellistä kuvaa ja ne rakensivat lähinnä yliminääni minun projisoidessani ihanteeni heihin. Lopulta tajusin mikä mulkku Edison oli ja mieleni valtasi synkkyys siitä että eihän heidän meriittinsä auttanut saavuttamaan stoalaista mielentilaa ja jäljelle jäi vain tyhjä kuori jota nyt 26-vuotiaana pyrin täyttämään inhimillisellä virheellisyydellä. Persoonalla.

Vierailija

Lääkityksellä saa psykoosin aisoihin, mutta vainoharhaisena ei monikaan skitsofreenikko ei niitä ota. Luultavasti eräs norjalainen temppeliritarikin olisi nykyään tuntematon, jos olisi ollut lääkitys kohdallaan.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

En lähtisi yleistämään paranoidisia skitsofreenikkoja Breivikistä.
Paranoidinen skitsofreenikko on äärimmäisen harvoin vaarallinen muille kuin itselleen.
Yleensä se näyttäytyykin niinä höperöinä mummoina jotka höpisevät yksinään julkisissa tiloissa.
Ärsyttäväähän se on kun joku haukkuu sinua murhaajaksi, mutta ei sen nyt luulisi kaatavan maailmaa.
Niitä nyt näkee vähän joka päivä.

Kerran sporassa joku - tällä kertaa - mies tic-oireita muistuttavalla käytöksellään sai kanssa aika törkeän vastaanoton vanhojen akkojen vaatiessa häntä poistettavaksi vaunusta, kun joku - ilmeisesti lääkäri - nousi ylös ja huusi että rauhoittukaa nyt, kyseessä on selvästi patologinen tapaus.

Jäi mieleeni suoraselkäisyytensä ansiosta.

Mua oksettaa jo muutenkin se miten ihmiset suhtautuu esimerkiksi lalleihin. Yksi joka jäi mieleeni haisi sen verran paljon kuselta, ettei siihen kyllä pelkkä housujensa kastelu riitä.
Hän oli äärimmäisen ahdistunut, eikä meinannut pysyä nahoissaan itku kurkussa nyrkkiään puristellen ja huitoen ilmaa.
Kaverini sitten meni ja laittoi kätensä hänen olkapäilleen, lohduttaen että kyllä se siitä.

Siitähän seuraa ihan hirveät dissonanssit jos edes vahingossa samaistuu johonkin "alempiarvoiseen" ja sen takia hänen päälleen varmasti oli kustu.

karahka3
Seuraa 
Viestejä67
Liittynyt9.8.2017

Mulla on tuo paranoidinen skitsofrenia, mitähän ihmiset haluaisi siitä tietää? Mulla ei oo kovin paha sairaus, paitsi silloin kun tulee yhtäaikaa ääniä ja vainoharhaisia pelkoja. Luulen että äänet on minun tuntemiani henkilöitä, jotka ovat jo kuolleet tai jotain muuta kummallista. Pelot liittyy jotenkin siihen että luulen, että kaikki mitä tapahtuu, tapahtuu minua varten.

karahka3
Seuraa 
Viestejä67
Liittynyt9.8.2017

Mulle on tapahtunu paljon kummia. Suuri osa sellaisia, jotka lievittävät pelkojani ja ovat esim. hassuja. Mulla on mielikuvitusolentoja ja ystäviä toisilta tähdiltä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat