Bisfenoli-A

Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Wikipedia: Bisfenoli-A
Ilmeisesti tätä lisäainetta käytetään muoveissa melko paljon. Ollaan epäilty aiheuttavan jotain hormonihäiriöitä, kun kyseessä on joku naishormonin kaltainen kemikaali. Jotain keskushermostollisia ongelmia, hedelmättömyyttä ja syöpääkin aiheuttaisi. Kielletty ainakin vauvojen tuttipulloista, ettei tulisi jotain jäämiä lapsiin.

Alkasin vain tässä vähän tutkimaan, niin olen ehkä itsekin jonkun verran altistunut tälle aineelle. Köyhyyksissäni opiskelijana polttoja kääriessä olen käyttänyt kaupoista saatuja kuitteja paperina ja pahvinpaloja filtterinä. Ilmeisesti lämpöpapereissa on tätä lisäainetta melko paljon, kuten luonnollisesti myös kuiteissakin samalla. Olen vähän ihmetellytkin tiettyjen aikojen mieletöntä päänsärkyä ja toistuvaa lievää oksettamisen tunnetta ja satuunaista kovaakin mahakipua. En nyt mitään erityistä syytä ole keksinyt, niin olen vain odotellut, kun ei ole mitenkään sietämätöntä kipua. Särkylääkkeistä toki sen verran, että en syö mitään buranaa. Vaan syön ainoastaan pelkkiä opiaatteja, sitten kun oikeasti kipu käy kestämättömäksi. Sairaslomaakaan en hae pelkän pääkivun takia, kumman mahakivun tai poltteen takia.

Pitäisiköhän niiden kassakuittien polttelu lopettaa, johtuisko mahdollisesti niistä?

Kommentit (5)

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Siis vaarallistahan se on, siitä ei kai ole mitään epäselvyyttä. Tarkemmin ottaen olisi hyvä tietää kuinka suuret määrät alkavat aiheuttaa mitäkin ongelmaa ja kuinka reippaasti sitä minkäkin tuotteen kohdalla voi elimistöönsä saada.

Henkilökohtaisesti en kyllä tietoisesti hiisailisi mitään noinkin haitalliseksi osoitettua muovijätettä.

MLT
Seuraa 
Viestejä571
Liittynyt18.9.2009

Ei ollenkaan terveellinen aine.

Lisäaineena sitä ei juurikaan käytetä vaan valmistuksen raaka-aineena, josta voi jäädä pieniä reagoimattomia jäämiä tai sitten hajautumistuotteena.

MLT

Vierailija

Kaikista pehmeistä muoveistä tätä ainetta irtoaa jonkin verran esim. elmukelmusta. Aine on rasvaliukoista joten lämpö + rasva on paras tapa irroittaa tätä substanssia muovista.

Vierailija

Jos on pakko jotain polttaa, niin kannattaa siihenkin panostaa.

http://www.head-nature.com/results_sql? ... adersearch

Läpinäkyviä sätkäpapereita

http://www.head-nature.com/06281?id=6e2dkfk6

Aktiivihiiltä sisältäviä filttereitä!

On ero kuin yöllä ja päivällä jos vertaa marketeissa myytäviin rizzloihin ja vanufilttereihin. On melkein kuin vesihöyryä hengittäisi vaikka olisi halvinta venäläistä mahorkkaa tupakkana. (Joskus tullut kokeiltua.). Kaveri totesi että hän lopettaa röökaamisen kun näkee mitä kakkaa keuhkoihin tulee hengitettyä. Toinen ihmetteli että onko tuo sätkä tehty muoviin.

MLT
Seuraa 
Viestejä571
Liittynyt18.9.2009
TraXter
Kaikista pehmeistä muoveistä tätä ainetta irtoaa jonkin verran esim. elmukelmusta

Ei muuten pidä paikkaansa.

MLT

Uusimmat

Suosituimmat