Moraali

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä "moraali" mielstänne on?

Ympäröivän yhteiskunnan vakiintuneet tavat.
Onko moraali vain sana, jolla ei ole sisältöä ja se vaihtelee eri aikoina ja eri yhteiskunnissa?
Moraaliin vedotaan usein, onko se muuta kuin yhteiskunallinen määritelmä, joka muuttuu?
Moraalisutta pidetään hyveenä, mutta kuinka pitkälle se kantaa?
Moraali voi hyväksyä väkivaltaa ja myöhemmin kieltää saman asian.
Parhaimmillaan moraali on yhteiskunnan eräs ylläpitäviä voimia, mutta mikä hallistee sitä?

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Moraali on sitä, että teet niinkuin isi tai äiti käskee tai kuten hän tekee. Myöhemmin moraali tarkoittaa sitä, että toimii oletetusti erilaisissa sosiaalisissa konteksteissa ja hillitsee hyvin sosiaalistuneena yksilönä impulssejaan. Vaikka tekisi mieli tappaa moottorisahalla naapurin rouva, niin sitä ei kuitenkaan tee, ainakaan yleensä. Sotatilassa urheat soturit luopuvat moraalin suojeluksesta ja uhrautuvat anarkian alttarille puolustaakseen yhteisönsä moraalia. Moraali on elämän ja kuoleman kysymys. Niin psyykkisessä kuin fyysisessäkin mielessä.

Vierailija

Moraali on sana jota yleensä käyttävät pelkurit selittääkseen mikseivät tehneet jotain mikä on laillista mutta ns. arveluttavaa.

Todellisuudessa niillä ei vain riitä boltsit.

RuaAlguem
Seuraa 
Viestejä689
Liittynyt25.12.2010

Luonnossa eliö kuin eliö pyrkii säilymään hengissä ja jatkamaan sinä aikana
sukuaan mahdollisimman tehokkaasti eikä moraalilla ole tuossa skabassa
mitään arvoa.

ID10T
Seuraa 
Viestejä1677
Liittynyt3.10.2007
RuaAlguem
Moraalia hallitsevat vallanpitäjät keinotekoisesti ja silloin se sotii evoluutiota vastaan.

Vallanpitäjät??? Sekoittanetko nyt moraalin ja lait keskenään? Oma moraalini on joskus jopa vallanpitäjiä vastaan.

AvunTarpeessa
Moraali on sana jota yleensä käyttävät pelkurit selittääkseen mikseivät tehneet jotain mikä on laillista mutta ns. arveluttavaa.

Olet näköjään nimimerkkisi arvoinen Kuulutko itse pelkureihin vai eikö sinulla ole moraalia ensinkään?

RuaAlguem
mitään arvoa.

Tämä juuri erottaa meidät muista eläimistä, jotka eivät moraalin lisäksi hallitse muitakaan abstrakteja käsitteitä. Me ymmärrämme miten moraalitonta olisi antaa ihmisten jatkaa sukuaan mahdollisimman tehokkaasti elinolojen huonontuessa samanaikaisesti.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
RuaAlguem
mitään arvoa.

Jos nainen tykkää siitä että mun moraalikäsitykseni on "oikea" se saattaa päästää mut helpommin hedelmöittämään.

Angelos
Seuraa 
Viestejä21
Liittynyt5.6.2011
gigi
Moraali on sitä, että teet niinkuin isi tai äiti käskee tai kuten hän tekee. Myöhemmin moraali tarkoittaa sitä, että toimii oletetusti erilaisissa sosiaalisissa konteksteissa ja hillitsee hyvin sosiaalistuneena yksilönä impulssejaan. Vaikka tekisi mieli tappaa moottorisahalla naapurin rouva, niin sitä ei kuitenkaan tee, ainakaan yleensä.

Mielestäni moraalin ja normien välille pitäisi tehdä selvä ero.

Odotusten mukaan toimimisessa on kyse normeista, ei moraalista. Naapurin teurastamatta jättämisessä yhteiskunnan pelisääntöjen vuoksi on kyse vain normeista.

Moraali sen sijaan on hyve, joka kumpuaa omia mielihaluja voimakkaammasta kunnioituksesta hyväksi koettuja asioita kohtaan. Tahto korvata konflikti harmonialla. Jos jätät naapurin rouvasi teurastamasta koska kunnioitat elämää, voidaan puhua normien sijaan moraalista.

Suomalaisilla oli sodassa taistelumoraali puolellaan. Valmius toimia parasta henkilökohtaista etuaan vastaan hyväksi koetun itsenäisyyden puolesta. Ympäri kaukasusta pohjolaan revityillä venäläisillä ei sen sijaan ollut samanlaista taistelumoraalia puolellaan, ennestään vierasta kansaa kohtaan. Sen vuoksi tarvittiin politrukit pitämään yllä uusia ylhäältä saneltuja normeja.

Normit ovat moraalin heikko imitaatio. Normin välikappaleena toimii rakkauden sijaan pelko, ja on sen vuoksi moraalin irvikuva.

Vierailija
ID10T
RuaAlguem
Moraalia hallitsevat vallanpitäjät keinotekoisesti ja silloin se sotii evoluutiota vastaan.

Vallanpitäjät??? Sekoittanetko nyt moraalin ja lait keskenään? Oma moraalini on joskus jopa vallanpitäjiä vastaan.

Käyttää valtaa, pitää valtaa?

Vierailija

Käsittääkseni lait heijastavat yhteiskunnan keskimääräistä moraalikäsitystä varsin hyvin, ja silloin kun ne eivät näytä tekevän niin, niin vika on jossakin muualla. Onkin mahdollista, että eräät tahot pyrkivät vääristämään niiden sanomaa johonkin itselleen edulliseen suuntaan.

Petri Sahervo

Vierailija
ID10T
AvunTarpeessa

Olet näköjään nimimerkkisi arvoinen Kuulutko itse pelkureihin vai eikö sinulla ole moraalia ensinkään?

Ja taas yksi psykologiseen arvioon kykenevä tollo joka ei kestä rehellisiä vastauksia.

Mä olen moraaliton paskiainen ja ylpeä siitä. Jos mulla on jokin syy tehdä jotakin mikä ei ole laitonta, mutta enemmistön mielestä "moraalitonta", mä teen sen satavarmasti.

Toivottavasti et nyt menetä yöuniasi siitä hyvästä että on olemassa tällaisiakin ihmisraunioita.

ID10T
Seuraa 
Viestejä1677
Liittynyt3.10.2007
AvunTarpeessa
Mä olen moraaliton paskiainen ja ylpeä siitä. Jos mulla on jokin syy tehdä jotakin mikä ei ole laitonta, mutta enemmistön mielestä "moraalitonta", mä teen sen satavarmasti.

On täysin oma asiasi mitä olet tai mitä teet, halusin vain tarkistaa ymmärsinkö aiemman kommenttisi oikein.

Toivottavasti et nyt menetä yöuniasi siitä hyvästä että on olemassa tällaisiakin ihmisraunioita.

Pahempaankin olen törmännyt, enkä ole vielä unilääkettä tarvinnut...

Vierailija
ID10T
AvunTarpeessa

On täysin oma asiasi mitä olet tai mitä teet, halusin vain tarkistaa ymmärsinkö aiemman kommenttisi oikein.

Pahempaankin olen törmännyt, enkä ole vielä unilääkettä tarvinnut...

Et tainnut vieläkään hiffata.

Eiköhän meillä jokaisella ole omat moraalikäsityksemme ? Vai oletko nähnyt kirjan jossa lukee että juuri näin se on ?

Miksi sun käsitys moraalista olisi jotenkin parempi kuin mun ?

Kaikille ihmisille voitaisiin toki kloonata sun täydellinen moraalikäsitys, mutta olisiko se moraalista ?

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005
AvunTarpeessa kirjoitti:

AvunTarpeessa : Eiköhän meillä jokaisella ole omat moraalikäsityksemme ? Vai oletko nähnyt kirjan jossa lukee että juuri näin se on ?

Miksi sun käsitys moraalista olisi jotenkin parempi kuin mun ?

Siis sinulla on kuitenkin oma moraalisi? Et olekaan moraaliton paskiainen?
Moraalikäsityksesi kenties sallii sinulle asioita, joita enemmistö ihmisistä pitää moraalittomina, ja siitä olet ylpeä? Miksi sinun käsityksesi moraalista on parempi kuin enemmistön?

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

kse
Seuraa 
Viestejä1308
Liittynyt21.11.2009

Moraalin perusmekanismit on koodattu perimäämme - ne ovat syntyneet pohjimmiltaan synnyttämään yksilöissä sellaisen käytöksen, joka edistää toimimista yhteisöissä (laumassa). Näiden mekanismien pohjalta kulttuurievoluutio on taas luonut jokaiselle yhteisölle ja/tai kulttuurille oman normiston ja jokaisen yksilön oma moraali taas muokkautuu opitun kautta näiden normien perusteella noudattaen/hyödyntäen perittyjä perusmekanismeja.

Anonyymi mielipide 15 mg

Mahdolliset haittavaikutukset

Sairauden tunne, suun kuivuminen, lisääntynyt hikoilu, näköhäiriöt, ärtyneisyys, unihäiriöt, masennus, pyörtyminen, hegenahdistus, oksentelu, ripuli, hiustenlähtö, impotenssi ja gynekomastia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat