Muistojen muokkaaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kaikilla on muistoja vaikka muille jakaa mutta monilla jotkut muistot ovat vääristyneet ajan myötä eikä 100%:sti enää vastaa tositapahtumia, jotkut voi jopa muistaa asioita jotka eivät ole oikeasti edes tapahtuneet- itselle ainakaan.
Siltikin niin hauraita kun muistot onkin, niin käyttäytyminen pitkälti pohjautuu opittuihin kokemuksiin ja muistoihin. Ihminen kokee asioita, näkee unia, ja katselee vaikka elokuvaa ja kaikki on suht samanlaisia ajatuksia päässä kun niitä illalla käsittelee, toki ne osaa erottaa toisistaan- tietää mikä on oma muisto ja mikä uni mutta noin "ajatuksen tasolla" niillä ei niin hirveästi eroa ole ja ihmiset yksinkertaisesti panttaavat omat kokemukset mieliinsä niin että ne muistaa vielä vanhanakin.

Mikä pointtini on: No jos ihminen x on vaikka hyvin traumatisoitunut tai omaa suuria fobioita niin kenties hypnoosilla ja itse-suggestioilla voi muokata muistoja niin että niitä aletaan vääristellä sillä tavalla että traumaattista asiaa ei koskaan tapahtunutkaan hänen muistoissaan. Kun tarpeeksi monta kertaa harrastaa tuollaista tiedottomassa tilassa niin ihan varmasti muistot muuttaa ajan myötä ihan toisenlaiseksi eikä itse edes välttämättä tiedosta sitä.

Samaa tekniikka voinee soveltaa muutenkin mielen muokkaamiseen / uuden identiteetin luomiseen / aivopesuun you name it.

Tämähän sinällään ei mitään uutta ole psykologiassa tai hypnoterapiassa mutta keskustelua aiheesta silti

Kommentit (10)

thinker
Seuraa 
Viestejä70
Liittynyt20.11.2006
vapaatyyli
Kaikilla on muistoja vaikka muille jakaa mutta monilla jotkut muistot ovat vääristyneet ajan myötä eikä 100%:sti enää vastaa tositapahtumia, jotkut voi jopa muistaa asioita jotka eivät ole oikeasti edes tapahtuneet- itselle ainakaan.
Siltikin niin hauraita kun muistot onkin, niin käyttäytyminen pitkälti pohjautuu opittuihin kokemuksiin ja muistoihin. Ihminen kokee asioita, näkee unia, ja katselee vaikka elokuvaa ja kaikki on suht samanlaisia ajatuksia päässä kun niitä illalla käsittelee, toki ne osaa erottaa toisistaan- tietää mikä on oma muisto ja mikä uni mutta noin "ajatuksen tasolla" niillä ei niin hirveästi eroa ole ja ihmiset yksinkertaisesti panttaavat omat kokemukset mieliinsä niin että ne muistaa vielä vanhanakin.

Mikä pointtini on: No jos ihminen x on vaikka hyvin traumatisoitunut tai omaa suuria fobioita niin kenties hypnoosilla ja itse-suggestioilla voi muokata muistoja niin että niitä aletaan vääristellä sillä tavalla että traumaattista asiaa ei koskaan tapahtunutkaan hänen muistoissaan. Kun tarpeeksi monta kertaa harrastaa tuollaista tiedottomassa tilassa niin ihan varmasti muistot muuttaa ajan myötä ihan toisenlaiseksi eikä itse edes välttämättä tiedosta sitä.

Samaa tekniikka voinee soveltaa muutenkin mielen muokkaamiseen / uuden identiteetin luomiseen / aivopesuun you name it.

Tämähän sinällään ei mitään uutta ole psykologiassa tai hypnoterapiassa mutta keskustelua aiheesta silti

Mielenkiintoinen aihe.. !

Traumaa voi lähestyä myös siten, että "nyt hetkessä" sitä ei ole olemassa..
vaan kyse on menneisyydessä tapahtuneista jutuista. Hypnoosissa tämä kenties saa syvemmin toteutettua..

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Yksi pariskuntien verisimmistä riidanaiheista (rahan ja seksin ohella) taitaa olla se että toinen huomauttaa toiselle että tämä sanoi niin ja niin joskus ammoisina aikoina, ja toinen väittää että eikä sanonut. Ja sekös muistajaa sitten ärsyttää, ja hän kiroaa itsekseen että olisiko pitänyt nauhoittaa kaikki toisen sanoma että olisi todisteet mitä esittää. En tiedä onko sukupuolilla merkitystä tässä, vai löytyykö "en kyllä ole koskaan noin sanonut" -tyyppisiä vastaanväittäjiä kummastakin sukupuolesta.

Herkemmät ja vaikutteille altteimmat ihmiset alkavat itsekin miettiä että muistavatko väärin tai onko heillä lantussa vikaa kun on selkeä muistikuva että toinen sanoi jotain, mutta sitten tämä vaan kehtaa kivenkovaan väittää että erehdyt.

Että kyllä tarpeeksi itsepäinen ihminen voi ottaa toiselta vaikka muistotkin pois, kunhan saa tämän vain epävarmaksi itsestään. Joillekuille tulee valemuistoja ja joillekuille sitten sen vastakohta eli oikeasti olemassa olevat muistot katoavat kun joku tulee ja mitätöi ne.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Olin luokkakokouksessa jossa muisteltiin porukalla yli 30 vuoden takaisia tapahtumia. Itselle oli suuri ihmetys se, kuinka eri tavalla ihmiset tapahtumat muistivat. Melko paljon oli värittynyttä ja muuntunutta mielikuvaa (omiini verrattuna tietenkin).

Itsellänikin on muutama traumatisoiva muisto joita haluaisin hieman takoa ja taivuttaa toisiin suuntiin - ei vain tunnu onnistuvan.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Silloin kun inhaa muistoa ei pysty muuttamaan miksikään, taitaa olla ainoa tapa pärjätä sen kanssa riistämällä siltä niin sanotusti happi. Eli ottaa siihen välimatkaa, kokee elävästi ja lähes aidosti kuin se veemäinen asia olisi tapahtunut jollekulle ihan muulle. Irtautuu, etääntyy, on välinpitämätön koko juttua kohtaan.

Tietenkään tämä ei tapahdu yhdessä yössä ja joillekuille ei koko elämän aikana. Mutta se on aika huikea tunne - vaikkakaan samaan aikaan ei tietenkään tunnu (enää) miltään - kun huomaa että joku aiemmin pahasti päästä repinyt juttu onkin ihan yhdentekevä.

Carlos Castanedan kirjoista tuttua rekapitulaatiota, jossa kaikki koskaan tavatut ihmiset käydään läpi eläen kokemukset heidän kanssaan yksityiskohtaisesti päässä läpi aivan kuten ne tilanteet tapahtuisivat tässä ja nyt, voi jokainen muokata itselleen sopivaan muotoon. Pääpointtina mielestäni on että kun tarkasteltava tapahtuma siihen osallistuneine ihmisineen on nostettu tietoisuuteen niin että visualisoidaan mahdollisimman tarkoin kaikki mitä siinä tilanteessa oli läsnä ja tapahtui, hengitetään samalla rauhallista vatsaa liikuttavaa hengitystä jossa jokainen uloshengitys edustaa sitä että tilanteessa läsnäolleiden ihmisten energia poistuu riivaamasta ja jokainen sisäänhengitys edustaa sitä että mieleenpalauttaja itse vetää sinne jonnekin jumiin jääneen oman energiansa tapahtumasta/ihmisistä takaisin itseensä, tullakseen eheäksi ja täydeksi.

Ei noihin energiajuttuihin tarvitse sen kummemmin uskoa. Sen voi nähdä hyvin symbolisenakin asiana, tai ajatella että hengittely rentouttaa ja tuottaa tietynlaisen mielentilan jossa mennyttä voidaan tarkastella kiihkottomasti, jolloin sen tuottamat traumat alkavat kenties hellittämään ja tuska vähenemään.

Jos rituaalin haluaa ihan kosheristi tehdä niin kande lukea CC:n kirjoja. Virallisen kaavan mukaan juttu pitäisi tehdä liikuttamalla päätä samalla puolelta toiselle hengityksen tahdissa, ja lopuksi hengittämättä "lukitaan" saavutettu tila liikuttamalla päätä oikealle, vasemmalle ja lopuksi keskelle.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
ROOSTER
Olin luokkakokouksessa jossa muisteltiin porukalla yli 30 vuoden takaisia tapahtumia. Itselle oli suuri ihmetys se, kuinka eri tavalla ihmiset tapahtumat muistivat. Melko paljon oli värittynyttä ja muuntunutta mielikuvaa (omiini verrattuna tietenkin).

Itsellänikin on muutama traumatisoiva muisto joita haluaisin hieman takoa ja taivuttaa toisiin suuntiin - ei vain tunnu onnistuvan.

Me(Eli ne, ja luulivat että mä oon mukana) sovittiin ala-asteen päätyttyä tietty päivämäärä, jolloin pietään luokkakokous. Me päätettiin, että mä organisoin sen. Ja paskat mä mitää lähteny kyselee ja laittelee!

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
Saw
ROOSTER

Me(Eli ne, ja luulivat että mä oon mukana) sovittiin ala-asteen päätyttyä tietty päivämäärä, jolloin pietään luokkakokous. Me päätettiin, että mä organisoin sen. Ja paskat mä mitää lähteny kyselee ja laittelee!

Reilu äijä , ei se olekaan sen arvoista.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija
Eikös se ole niinpäin että ihminen pyrkii itse feidaamaan noi pahat muistot, ja sitten niitä patoutuneita muistoja/tunteita sieltä psykiatri/terapeutti -sedän kanssa yhdessä esiin kaivellaan käsittelyyn,joko hypnoosilla tai muuten.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
kopernikustako
Eikös se ole niinpäin että ihminen pyrkii itse feidaamaan noi pahat muistot, ja sitten niitä patoutuneita muistoja/tunteita sieltä psykiatri/terapeutti -sedän kanssa yhdessä esiin kaivellaan käsittelyyn,joko hypnoosilla tai muuten.

Kuuluisikin noihin armoitettuihin ihmisiin jotka ovat kyenneet painamaan kaiken paskan pinnan alle. Olisikohan niin että neuroottisuus tekee ihmisestä sellaisen että hän muistaa kaiken mahdollisen ja piinaa sillä itseään, vai lieneekö niin että liian hyvä muisti ja itsekidutus juurikin tekee ihmisestä neuroottisen?

On sanottu että sodan käynyt mies voi nähdä jokaikinen yö unta sodasta ja herätä kauhusta rääkyen sen vuoksi että mieli yrittää käsitellä asiaa jota on mahdoton käsitellä. Eli että mieli käsittelisi traumaattista asiaa niin kauan että sillä ei ole enää merkitystä. (Voisi ajatella että niin kauan että siitä on saatu kaikki energia pois.) Miksi joillakin ihmisillä mieli ei lähde tuohon rääkkiin, vaa mieluummin vaikka (pahimmillaan) hajoaa? Viittaan tapauksiin joissa esim. insesmin uhriksi joutunut lapsi kehittää sivupersoonia jotta hänen pääminuutensa ei tarvitse olla läsnä ikävissä tilanteissa. Toisaalta on kyllä, muistaakseni, väitetty että sivupersoonien luominen on itseasiassa merkki hyvin terveestä ja luovasta mielestä (outo ajatus).

Vierailija

Niihän ne tekee, se toimiiko se onkin sitten vähän kyseenalaista. Muutenkin niitten tietojen kaiveleminen mielestä lähinnä hyödyttää sitä psykologia joka tajuaa syyn vaikka ihmisten häiriö-käyttäytymiseen, tuskin se sitä potilasta niin hirveästi hyödyttää että vanhat haavat revitään auki.

Vierailija
vapaatyyli

Niihän ne tekee, se toimiiko se onkin sitten vähän kyseenalaista. Muutenkin niitten tietojen kaiveleminen mielestä lähinnä hyödyttää sitä psykologia joka tajuaa syyn vaikka ihmisten häiriö-käyttäytymiseen, tuskin se sitä potilasta niin hirveästi hyödyttää että vanhat haavat revitään auki.
itselläni ei ole noista mitään kokemusta, mutta muistanpa jostain lukeneeni että ammattitaidoton pään kaivelija saattaa istuttaa tälläiselle ihmiselle jopa vääriä muistoja, oliko se joku false memory syndrome juttu
niin kyllähän nää negatiiviset uutise aina paremmin jää päähän.

Uusimmat

Suosituimmat