Ajankulun tuntu

Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt6.11.2010

Minä, tyttöystäväni, kaverini ja hänen kaverinsa ajattelimme kaikki toisistamme riippumatta, kuinka viime viikko (ei tämä viikko) meni "mielettömän nopeasti". Todennäköisin syy tälle sattumalle? Ei ehkä valtion salaliiton kemikaali juomavedessä, mutta varmaankin Norjan terrori-isku. Miksi se niin vaikutti, ja oliko se se?

Nyt haluankin tiedustella että tuntuiko aiempi viikko nopealta kenenkään muun mielestä? Kertokaa tuntemuksia aiheeseen liittyen.

Kommentit (3)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Viikko on sitä lyhyempi mitä enemmän ja paremmin nukkuu. Jos nukkuu 12h/vrk on viikko vähintään 28 tuntia lyhyempi kuin 8 tuntia nukkuvan, ja 56 tuntia lyhyempi kuin 4 tuntia nukkuvan. Puhutaan vuorokausien pituisista eroista. Se on paljon.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Saw
Viikko on sitä lyhyempi mitä enemmän ja paremmin nukkuu. Jos nukkuu 12h/vrk on viikko vähintään 28 tuntia lyhyempi kuin 8 tuntia nukkuvan, ja 56 tuntia lyhyempi kuin 4 tuntia nukkuvan. Puhutaan vuorokausien pituisista eroista. Se on paljon.

Entä, jos näkee paljon unia?

Vierailija

Itse huomasin juuri, että jos on laskelmoinut tietyn aktin kestävän tietyn ajan esim. 2 sekuntia, niin jos kyseinen aika esimerkiksi kymmenkertaistuu suhteessa odotuksiin, niin aika tuntuu äärettömän pitkältä. Itse huomasin tämän jo ajat sitten koulun matematiikan tunneilla, mutta huomasin sen taas. Ehkä jos yllättäen samaan aikaan mahtuukin tavanomaisten aktien sijasta monta yllättävää aktia, niin aika sattaa tosiaan kutistua. Itse en edes muista mitään viime viikosta, joten itse kysymykseen en osaa vastata. Luulen, että emotionaalinen stressi sotkee muutenkin ajantajun ja erinäiset tapahtumat menevät sekaisin päässä. Muistan itse heränneenä joskus erittäin traumatisoituneena uneen, jossa kuulin uutisissa Michael Jacksonin kuoleen tasan vuoden etuajassa oikeaa kuolemaansa. Olihan se kammottava kokemus, mutta ehkä minulla oli tarve hoitaa kaikki traumaattiset kokemukset pois tieltä ennen edessäni olevia haasteita. Ajan kokemus on siis pitkälti kiinni mieliajasta. Joskus on pakko unohtaa menneisyys ja tulevaisuus ja uppoutua hetkeen. Jotkut kutsuvat sitä flowksi. Ehkä on olemassa myös kollektiivinen flow, jota hyödynnetään myös mm. shock doctrinessa

Uusimmat

Suosituimmat