Pelkäätkö väkivaltarikollisen ilmiantamista?

Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Olen lukenut viime päivinä tuota Tampereella tapahtunutta 15 vuotiaan tytön katoamista ja kyllä se jotenkin kylmii, kun itsellä on 16 vuotias skootterilla ajeleva tyttö. Tulee mieleen, että joku tai jotkut siitä kaveriporukasta, joiden kanssa tyttö vietti iltaa, tietävät jotain tekijästä, mutta eivät uskalla ilmiantaa väkivallalla uhkailevaa rikollista.

Tulee mieleen syksy vuonna 1990, jolloin lähdin Ravintola Kaijakasta vähän kännissä. Eteisessä kuulin, kuinka portsari kertoi toiselle, että nyt on pakko soittaa poliisille, on sen verran paha tilanne. Menin uteliaisuuttani katsomaan, mitä siellä rannassa tapahtuu ja paikalle päästyäni näin, kuinka mies oli maassa selällään ja toinen istui päällä, piti tukasta kiinni ja hakkasi päätä katukiveykseen. Jonkin ajan kuluttua hakkaaja nousi pois miehen päältä ja kävi minunkin edessäni kysymässä, että haluanko tapella. Sanoin, että ei, katselen vain. Samalla ihmettelin itsekseni, miksi poliisin tulo kestää näin tavattoman kauan.

Vihdoin ja viimein poliisit tulivat ja yksi pahoinpitelijä lähti juoksemaan, jolloin poliisi lähti hänen peräänsä. Toinen, jälkimmäinen pahoinpitelijä jäi seisomaan muina miehinä sellaiseen ihmisistä koostuvaan rinkiin, ikäänkuin mitään ei olisi tapahtunut. Kävin toista poliisia hihasta kiinni ja sanoin ja näytin, että ota tuo mies tuosta. Poliisi otti osoittamaani miestä ranteesta kiinni ja kysyi, että jaa tämä mies tästä? Sanoin, että just se. Jos et nyt sitä ota, niin minä lähden teidän mukaanne.

Toinen poliiseista sai sen juoksevan karkurin kiinni ja molemmat miehet laitettiin poliisiautoon ja vietiin pois.

Kahta asiaa en ymmärrä. Siellä Laukontorilla oli varmaan kymmeniä ihmisiä, mutta kukaan muu ei uskaltanut tai halunnut ilmiantaa sitä pahoinpitelijää. Toiseksi, kun poliisit lähtivät ja minä jäin siihen väkijoukkoon, niin kukaan ei tullut moittimaan tai uhkailemaan minua sen rikollisen ilmiantamisen takia. Kävelin rauhassa Keskustorille ja menin bussilla kotiin ja soitin poliisilaitokselle ja kerroin, mitä tapahtui.

Eikä siinä mitään, mutta kun sain kutsun tulla oikeuteen todistamaan, niin sitten vasta pelottamaan alkoi. Olin ainoa silminnäkijä. Vaikka Laukontorilla oli useita kymmeniä ihmisiä, niin kukaan muu ei nähnyt mitään. Se on todella pelottava kokemus mennä oikeussaliin todistamaan väkivaltarikollista vastaan ilman humalan tuomaa rohkeutta ja se pelko pysyy pitkään, varmaan vuosia jälkeenpäin.

Tuolla esimerkilläni tarkoitin, että onko jollain Karoliina Kestin kavereista jotain tietoa rikollisesta, mutta eivät uskalla puhua pelätessään rikollisen kostoa?

Kommentit (2)

Uusimmat

Suosituimmat