Väärä henkilötunnus kauppakirjassa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kauppakirjaa on tehty kolme kappaletta, yksi myyjälle ja kaksi ostajille, jotka kumpikin omistavat puolet huoneiston hinnasta. Kaikki osapuolet ovat allekirjoittaneet kauppakirjan.

Kaupanteosta oli kulunut toista viikkoa, kunnes myyjä huomasi kauppakirjassa nimensä perässä olevassa sosiaaliturvatunnuksessa (vai pitäisikö sitä nimittää henkilötunnukseksi?) olevan kaksi virhettä. Syntymäaika oli merkitty väärin ja tunnusosan numerot ovat väärässä järjestyksessä.

Olen kuullut, että em. tunnusosan numerosarja on naisilla parillinen ja miesten tunnusosan numerosarja on pariton. Jos kuulemani pitää paikkansa, on myyjä merkitty mieheksi, vaikka hän on nainen.

Sikäli asia on kunnossa, että rahat ovat siirtyneet myyjän tilille, mutta sosiaaliturvatunnuksen virheellinen merkintä on viranhaltijoiden lomien takia vielä korjaamatta.

Mitä seurauksia tuollaisilla virheillä voisi pahimmillaan olla, jos ne olisivat jääneet huomaamatta?

Kommentit (2)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

En minä muuta, mutta kaupanvahvistaja kuittaa rahaa kaupoista. Sitä rahaa kuitataan sen takia, että kaupanvahvistaja tarkistaa tuollaiset yksityiskohdat.

Kaikesta seuraavasta ylimääräisestä vaivannäöstä voi siis laskuttaa kaupanvahvistajaa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

syytinki
Seuraa 
Viestejä8920
Liittynyt18.8.2008
Paul M
En minä muuta, mutta kaupanvahvistaja kuittaa rahaa kaupoista. Sitä rahaa kuitataan sen takia, että kaupanvahvistaja tarkistaa tuollaiset yksityiskohdat.

Kaikesta seuraavasta ylimääräisestä vaivannäöstä voi siis laskuttaa kaupanvahvistajaa.

Jos tuosta nyt jotain riesaa (mitä en usko), niin kauppakirjojern laatijahan se on mokannut.

Mielestäni kyse on kuitenkin makuasiasta. Väitän, että kauppakirja on pätevä, vaikka joku sossutunnus puuttuisikin tai olisi virheellinen. kauppaan liittyy sen veran sitä vahvistavia kiemuroita, että kauppakirjassa sossutunnusta ei oikeastaan tarvita.

Itse en vaivautuisi mokamaa korjailemaan. Jos kerran osapuolten henkilöllisyydet on tarkistettu ja rahat siirretty, on kauppa pätevä.

Uusimmat

Suosituimmat