Voitaisiinko tekniikkaa ym. valmistaa itse korjattavaksi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Esim. tietokonemonitoreja on yleensä hyvin vaikea lähteä itse korjaamaan, minkä vuoksi kuvan katoaminen tai haalistuminen yleensä johtaa siihen, että se hylätään heti käytöstä. Mielestäni tämä on ärsyttävää tuhlausta. Mielikuvani on se, että kaatopaikoille päätyy paljon tuotteita, jotka olisivat yhä käytössä, jos ne olisi alunperin suunniteltu monikäyttöisemmiksi, huollettavemmiksi jne. Onko mielikuvani oikea?

Kierrättäminen on tunnettu tapa jatkaa tavaroiden käyttöikää, mutta se kuitenkin edellyttää aina laitteen viemistä kierrätyspisteeseen, mikä maksaa vaivaa ja rahaa, ja syö siten kierrättämisen hyötyä. Luulen, että jos korjaaminen itse olisi mahdollista, moni yrittäisi sitä jo siksi, että se lisäisi hänen tietomääräänsä jne. Laitteisiin pitäisi ehkä myös valmistaa enemmän itse vaihdettavia varaosia, joita tietysti voitaisiin saada myös muista vanhoista tuotteista. Yhteiskunnan kuitenkin tulisi tukea tämäntyyppistä toimintaa ja markkinoita jotta riittävän laajat vanhojen tavaroiden markkinat syntyisivät.

Kerätään tähän ketjuun mielipiteitä siitä, voitaisiinko laitteet ym. valmistaa nykyistä pitkäikäisemmiksi hieman esim. hinnasta tinkien. Pitäisikö valmistajia kuluttajien valinnoin painostaa valmistamaan kestävämpiä, huollettavampia ja monikäyttöisempiä tuotteita sopivista materiaaleista, vaikka se ei valmistajan kannalta olisikaan myyvintä liiketoimintaa?

Petri Sahervo

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija
kellot12
Esim. tietokonemonitoreja on yleensä hyvin vaikea lähteä itse korjaamaan, Luulen, että jos korjaaminen itse olisi mahdollista, moni yrittäisi sitä

Kyllähän itse korjaaminen on tietysti mahdollista. Vaikka sinä et osaa, ei se tarkoita sitä ettei muutkaan osaisi.
Nykyisissä laitteissa on pintaliitoskomponentteja sen verran, ettei niistä välttämättä kannata alkaa etsimään vikaa. Komponentin joutuu usein juottamaan irti, ennen kun sen kunnon voi mitata/varmistaa.
Putkimonitoreita saa ilmaiseksi esimerkiksi keltaisen pörssin lahjoitetaan-palstan kautta ja litteitä näyttöjä muutamalla kympillä, miksi joku vaivautuisi korjaamaan?

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Kyllähän tietokoneen näytön saa huollettua. Näissä nykyaikaisissä näytöissä menee se taustavalo, jolloin niihin voidaan vaihtaa uudet putket ja virtalähde. Itse näyttöpaneeli kestää 100 000 tuntia eli normaalissa käytössä vuosikymmeniä. Samoin antiikkiset kuvaputketkin voi huoltaa, joka tarkoittaa kondensaattoreiden vaihtelua ja muuta vastaavaa. Tietokoneiden piirilevyistäkin menee usein paristoja ja kondensaattoreita, joiden vaihtaminen ei ole mikään mahdoton homma. Myös mitä erilaisempia kodinkoneita voi ihan hyvin korjata, jos vain osaa. Hapettunut mekaaninen ajastinkin tuli korjattua ja hyvin toimii.

Melko vaikea keksiä mitään, johon ei voisi vaihtaa varaosia tai korjata. Nykyään vain tahtoo tavara olevan niin halpaa, että melkein kannattaa vain ostaa uutta. Mustesuihkussakin väripatruunat maksaa jo enemmän kuin koko tulostin partuunoiden kanssa. Teollisuus on siis mennyt todella tehokkaaksi vuosisatojen aikana. Jotain 20 vuotta vanhaa autoakaan ei enää välttämättä kannata korjailla, saisi vaihtaa jo puolet osista uusiin ja aikaa kuluu. Paljolti monille korjailu onkin rentouttavaa ja kehittävää harrastusta.

Mielestäni tuotteiden korjattavuus ei ole mikään tärkeä asia. Kaiken korjaaminen on aina mahdollista, jonka ihminen vain on rakentanut. Se on sitten eria asia, että kannattaako jotain hehkulampun lankaa vaihtaa, jos uuden lampun saa alle eurolla. Joskus kuitenkin on ollut ihan yrityksiä, jotka ovat näitä hehkulankojen vaihtoja tehneet. Mielestäni olisikin tärkeää, että tuotteiden kestävyys olisi riittävä. Jokainen toki voi asiassa äänestää lompakolla ja ostaa kestäviä tuotteita. Tunnettu merkki ei takaa kestävyyttä, esimerkiksi monet tunnetut vaatemerkit ovat nykyään laadulta ihan samanlaista tavaraa kuin muutkin kiinassa valmistetut. Köyhällä ei ole kuitenkaan varaa ostaa halpaa, halpa tavara tulee elinaikana kalliiksi.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Tietoteknisten laitteiden korjaaminen niiden rikkoonnuttua sanan varsinaisessa merkityksessä voi olla vaikeaa (esim. jos jokin komponentti lykkää savut pihalle). Mielestäni pitäisi kuitenkin olla lailla kiellettyä virittää tahallisesti tuotteisiin käyttölaskureita tai muita hävyttömyyksiä kertakäyttökulttuurin edistämiseksi (esim. tulostimet). Tässä olisi vihreille jotain oikeaa tekemistä!

Vierailija

Esim. muovituotteille (kuten muillekin) suunnitellaan jokin käyttöikä. Tämän jälkeen muoviin lisätään aineita, jotka esim. UV-valon vaikutuksesta tuhoavat tuotteen n. käyttöiän kuluttua. Lisäksi käytetään aineita, jotka vapauttavat nämä tuhoavat aineet jossakibn vaiheessa. Lopputuloksena esim. puutarhatuoli kestää hyvin aikansa, kunnes tuhoaineet pääsevät vapaaksi ja hajottavat tuolin hyvinkin nopeasti.

Ei ole järkeä valmistaa tuotteita mahdollisimman pitkälle käyttöiälle. Tämä ei ole ekonomisesti eikä edes ekologisesti kannattavaa.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Einheri
Ei ole järkeä valmistaa tuotteita mahdollisimman pitkälle käyttöiälle. Tämä ei ole ekonomisesti eikä edes ekologisesti kannattavaa.

Ekonomisen kannattamattomuuden vielä jollain tapaa ymmärrän, mutta millä perusteella mahdollisimman pitkä käyttöikä ei olisi ekologisesti kannattavaa? Hyvä tuote kestää helposti vuosikymmeniä ellei peräti vuosisatoja (vrt. valurautarunkoinen puutarhapenkki muovisen tilalle), eikä sinä aikana kuluta minkään valtakunnan resursseja.

Mitä ekonomiseen kannattamattomuuteen tulee, kyseessähän on vähän niinkuin nykyisen yhteiskuntajärjestelmän valuvika. Eihän ihmisen ole ihan aikuisten oikeasti pakko jatkuvasti tehdä jotain ja "kuluttaa" - ainakaan muuta kuin ruokaa.

Vierailija
fenomenologi
kellot12
Esim. tietokonemonitoreja on yleensä hyvin vaikea lähteä itse korjaamaan, Luulen, että jos korjaaminen itse olisi mahdollista, moni yrittäisi sitä

Kyllähän itse korjaaminen on tietysti mahdollista. Vaikka sinä et osaa, ei se tarkoita sitä ettei muutkaan osaisi.
Nykyisissä laitteissa on pintaliitoskomponentteja sen verran, ettei niistä välttämättä kannata alkaa etsimään vikaa. Komponentin joutuu usein juottamaan irti, ennen kun sen kunnon voi mitata/varmistaa.
Putkimonitoreita saa ilmaiseksi esimerkiksi keltaisen pörssin lahjoitetaan-palstan kautta ja litteitä näyttöjä muutamalla kympillä, miksi joku vaivautuisi korjaamaan?

No, itse olen ollut jonkin verran juotoshommassa teininä harjoittelemassa.
Nykyään täys pahvi, kaavioita en osaa lukea enkä sen kummemmin suunnitella mitään.

Googlella löytänyt ohjeet ja kun kolvi on joka kädessä pysyy niin 3 TFT monitoria korjanneena voin sanoa, että kynnys on lähinnä aloittamisessa. Kaikissa ollut yllättäen vikana huono juotoskontakti tai kondensaattorit...

Vierailija
Heksu
Einheri

Ekonomisen kannattamattomuuden vielä jollain tapaa ymmärrän, mutta millä perusteella mahdollisimman pitkä käyttöikä ei olisi ekologisesti kannattavaa? Hyvä tuote kestää helposti vuosikymmeniä ellei peräti vuosisatoja (vrt. valurautarunkoinen puutarhapenkki muovisen tilalle), eikä sinä aikana kuluta minkään valtakunnan resursseja.

Mitä ekonomiseen kannattamattomuuteen tulee, kyseessähän on vähän niinkuin nykyisen yhteiskuntajärjestelmän valuvika. Eihän ihmisen ole ihan aikuisten oikeasti pakko jatkuvasti tehdä jotain ja "kuluttaa" - ainakaan muuta kuin ruokaa.

Se on semmonen ympäristöystävällinen biohajoava muovituoli jonka voi heittää mettään kun tulee likaseks

Vierailija

Itse olen toiminut alalla pitkään ja huomioni on sama.
Nykyään vain viallisten laitteiden korjaus tulee kalliimmaksi kuin niiden dumppaaminen.
Tilanne on surkea, kuinka paljon nykyään toimivaa elektronikkaa menee kaatiksille.
Kertoo paljon nykymaailmasta.
Onneksi edes näiden laitteiden uudellennkäyttö "romuna" on parantunut.
Jotenkin kuitenkin tuntuu pahalta, että toimivia laitteita pistetään kierrätykseen.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Ei kai se aina ole mahdollista valita, mutta kartellitoiminta on ainakin laitonta.

Monet ostavat esimerkiksi '+30% more light' -ajovaloja, vaikka niiden käyttöikä on paljon lyhyempi. Maailman pisimpään palanut hehkulamppu on toiminut tauotta jotain 100 vuotta, mutta sen hyötysuhde on hehkulampuksikin aivan surkea.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005

Oikeastaan tekniikka pitäisi suunnitella ja rakentaa itsekorjaavaksi, eli sellaiseksi, että tavanomaisimmat viat korjaantuisivat itsestään. Myönnän kyllä, ettei tehtävä ole helppo, sillä samalla talouselämän rakenne ja yritysten ansaintalogiikka pitäisi miettiä uusiksi.

Vanha jäärä

Vierailija
Vanha jäärä
Oikeastaan tekniikka pitäisi suunnitella ja rakentaa itsekorjaavaksi, eli sellaiseksi, että tavanomaisimmat viat korjaantuisivat itsestään. Myönnän kyllä, ettei tehtävä ole helppo, sillä samalla talouselämän rakenne ja yritysten ansaintalogiikka pitäisi miettiä uusiksi.

Suunnittelet, jotain mitä ei koskaan voida toteuttaa materiaaalisella tasolla.
"Ikiliikkujaa" ei ole.

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1467
Liittynyt15.11.2006
Starman
Vanha jäärä

Suunnittelet, jotain mitä ei koskaan voida toteuttaa materiaaalisella tasolla.
"Ikiliikkujaa" ei ole.

Itsekorjautuvuus ei tarkoita ikiliikkumista. Materiaalisella tasolla itsekorjautuvia systeemejä ovat monet eliöt, ml. ihminen. Itsekorjautuvuutta - ja vikasietoisuutta - on jonkun verran tutkittu elektroniikan parissa (tavoitteena mm. avaruusluotainten ja vastaavien elektroniikka), mutta suurempaa läpimurtoa ei ole tietääkseni vielä onnistuttu tekemään.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

sellasissa tuotteissa, jotka on valmistettu laadukkaista osista ja tarkoitettu kestämään on elinikäinen takuu esim. Kossin kuulokkeet.

kyse ei ole siitä, etteikö tuotteita saataisi kestämään, mutta se on huonoa liiketoimintaa kulutusyhteiskunnassa. miettikää nyt itse huoltovapaita autoja? äkkiseltään tulee mieleen, että varaosa rahahana KIINNI ja merkkihuolto rahahana KIINNI. yhteiskunnassa, jossa elämme ei ole tarkoituksenmukaista valmistaa kestäviä tuotteita, jotka kestävät isältä pojalle ja pojalta lapselle.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
taucalm
sellasissa tuotteissa, jotka on valmistettu laadukkaista osista ja tarkoitettu kestämään on elinikäinen takuu esim. Kossin kuulokkeet.

kyse ei ole siitä, etteikö tuotteita saataisi kestämään, mutta se on huonoa liiketoimintaa kulutusyhteiskunnassa. miettikää nyt itse huoltovapaita autoja? äkkiseltään tulee mieleen, että varaosa rahahana KIINNI ja merkkihuolto rahahana KIINNI. yhteiskunnassa, jossa elämme ei ole tarkoituksenmukaista valmistaa kestäviä tuotteita, jotka kestävät isältä pojalle ja pojalta lapselle.

Minulla on vain tuntuma, että meidän on mentävä pitkäikäisiin tuotteisiin, jos nyt yleensä teknokulttuuriamme haluamme jatkaa. Resurssiemme (materiaalit, energia) rajallisuus edellyttää meiltä sitä.

Se, että nykyinen teollis-taloudellinen systeemi ei tätä mahdollista, vaatii tietysti systeemin muutoksen. Mutta nykysysteemikin on vain ihmisten välinen - kirjoittamaton - sopimus siitä, miten asioida hoidetaan. Siksi asioista voidaan sopia toisinkin.

Vanha jäärä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat