Luoteis- ja koillisväylät

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pohjoisen Jäämeren jäät vähenevät kesäisin, kun olemme siirtymässä kohti tämän vuosituhannen lämmintä jaksoa kohti. Tämä tuhannen vuoden jaksollisuus on jo toistunut 3000 vuoden aikana. Ei siinä ole mitään tekemistä häviävän pienen hiilidioksidimäärän tai sen vähäisen lisääntymisen kanssa.
Merien lämpötilojen kohoaminen viimeisen sadan vuoden aikana on vähentänyt hiilidioksidin liukenemista vesiin, mistä johtuu hiilidioksidin määrän nousu 0,04% tasolle. Luonnon oma hiilidioksidikierto vapauttaa vuosittain valtavan määrän hiilidioksidia ilmaan. Ihmisten fossiilisten aineiden poltossa vapauttama hiilidioksidimäärä on vain murto-osa tästä.

Hiilidioksidia ei vapaudu vesistä takaisin ilmakehään veden lämmetessä, koska hiilidioksidi on lähes 100%:sti liuenneessa muodossa hiilihapon ioneina (H+ ja CO3 2-.)

Pohjoiset reitit Luoteis- ja Koillisväylä ovat olleet mielenkiinnon kohteena jo parin sadan vuoden ajan. Joskus tämän vuosisadan loppupuolella, kun lämpötilat hitaasti kohoavat, voi pohjoisten reittien käyttökelpoisuus lisääntyä. Kausi on kuitenkin lyhyt, heinäkuusta lokakuulle, joten ympärivuotisia kuljetusreittejä tuskin tulee avautumaan.

http://satellite.ehabich.info/arctic.htm

http://www.ijis.iarc.uaf.edu/en/home/seaice_extent.htm

Tämän vuotuinen jään määrä on saavuttamassa miniminsä syyskuussa ja venäläiset lähtevät taas kokeilemaan Koillisväylän käyttöä kuljetuksiin.

http://www.hs.fi/arkisto/artikkeli/Piet ... arch=null&

Saalista on nyt kertynyt jo 305000 tonnia, mikä on ennätys tässä vaiheessa kautta. Keskiviikkona rikottiin entinen ennätys, joka oli vuodelta 1928.
Kalastuskausi kestää toukokuulta lokakuulle. Koko kauden ennätys on vuodelta 2009, jolloin saalis oli 538000. Nyt ennätys on rikkoutumassa.
Lohen suhteen tämän vuoden poikkeukset eivät lopu tähän. Keskiviikkona Petropavlovsk-Kamtšatskasta lähti laiva tuomaan lohta Pietariin.
Kyydissä on 10000 tonnia ja saalista kuljetetaan ensi kertaa Koillisväylää pitkin eli pohjoiskautta. "Se on halvempaa kuin junalla", Rosrybolovstvon johtaja Andrei Krainy Interfaxille.
Kyttyräselkälohi maksaa nyt Vladivostokissa 30 eurosenttiä kilolta ja Petropavlovsk-Kamtšatskassa 75 senttiä. Moskovassa hinta on noin 1,5-1,6 euroa kilolta - kunhan kalat tuodaan Moskovaan asti.

Kommentit (6)

HSTal
Seuraa 
Viestejä736
Liittynyt10.4.2009
eso:
Hiilidioksidia ei vapaudu vesistä takaisin ilmakehään veden lämmetessä, koska hiilidioksidi on lähes 100%:sti liuenneessa muodossa hiilihapon ioneina (H+ ja CO3 2-.)



Noinhan asian laita voi olla. Mutta voin kuvitelkaa monta muuta tietä jotka johtavat luisääntyneeseen CO2 pitoisuuteen kuten merten mikronorganismien toiminnan tuloksena:


In summation, it is clear from the published literature that as the CO2 content of the air continues to rise, earth's vegetation will likely respond with increasing photosynthetic rates and biomass production. As a consequence of these phenomena, more organic carbon will be returned to the soil where it will be utilized by microbial organisms to maintain or increase their population numbers, biomass and heterotrophic activities (Weihong et al., 2000; Arnone and Bohlen, 1998). Moreover, it is conceivable that shifts in microbial community structure may occur that will favor the intricate relationships that currently exist between leguminous and non-leguminous plants and the specific microorganisms upon which they depend.

http://www.co2science.org/subject/m/sum ... anisms.php




Ja tästähän kuivan maan kasvillisuus hyötyy. Lämpötilaan CO2 kuitenkin selvästi liittyy, mikä näkee tästä CO2 kasvukäyrän vuotuisesta aaltomaisuudesta.

Edelleen voin kuvitella että napajäätiköistä, niitten reunoilla vapautuu jään sulaessa hiilidioksidia. Samalla napajäätiköt muodostavat uutta jäätä korkeimmilla ja kylmemmillä paikoilla.

Olisi myös tärkeätä tietää, miten atmosfäärin O2 (happi) vaihtelee. Korreloiko hapen mahdolliset muutokset jotenkin CO2 käyrän kanssa? Jos näin olisi tämä viittaisi selvästi mikrobien toimintaan.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3139
Liittynyt30.5.2010

Olipa vaikea avaus!

Ei näistä luoteis- ja KOLLISväylistä tule mitään. Jos ne eivät jo nyt ole Kanadan ja Venäjän aluevesillä, niin sitten on odotettavissa aluevesien laajennus.

Ja kun kyseiset epävarmat ja vain ajoittain aukiolevat väylät ovat sitten maksullisia, niin halvempaa on entinen kiertely.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Vierailija

Arktiset laivareitit avoinna

http://www.esa.int/esaCP/SEM7GWE3TRG_Finland_0.html

Mutta noinhan on ollut aika-ajoin ennenkin. Vanhimmat meistä muistavat, että suomalainen Adolf Nordenskjöld, "kuninkaan kullantekijä" August Nordenskjöldin poika, purjehti jo 1878-1879, myös silloin sulan koillisväylän läpi "Vega"-laivallaan.
Tärkeää on kuitenkin, että paksun jään (> 2,5 m) määrä on lisääntynyt ja Grönlannissa on kylmintä vuosikymmeniin.

Antarktisen jää puolestaan on jopa 30 vuoden keskiarvon yläpuolella laajuudeltaan satelliittikuvien mukaan. Myönnettävä toki on, ettei ESA väitäkään kysymyksessä olevan "ilmastonmuutoksen", johon media takuuvarmasti sortuu. Tai jos ilmastonmuutos, se on luonnollista vaihtelua, ei antropogeenista, ihmisen toiminnasta johtuvaa.
Venäjän pohjoisrannikolla kulkeva Koillisväylä on ollut avoin laivaliikenteelle elokuun puolivälin jälkeen, ja viimeisimmät satelliittihavainnot osoittavat, että myös Luoteisväylä näyttää kulkukelpoiselta. Epätavallisella säällä oli vaikutusta vuoden 2007 ennätysmäiseen merijään sulamiseen: keskisellä Jäämerellä oli selkeää ja tuulet toivat lämmintä ilmaa alueelle, mikä edisti sulamista. Sää on ollut tänä vuonna erilainen, mutta väylien avautuminen näin aikaisin viittaa siihen, että jääpeitteen määrä saattaa saavuttaa uuden ennätyksen tänäkin vuonna. "Jääpeitteen minimi on vielä neljän viikon päässä ja paljon riippuu arktisen alueen säistä näiden viikkojen aikana", kertoo tutkija Leif Toudal Pedersen Tanskan ilmatieteen laitokselta. Viimeisen 30 vuoden ajan Jäämerta tutkineet satelliitit ovat havainneet kesän lopun jääpeitteen vähenemisen 80-luvun alun 8 miljoonasta neliökilometristä historialliseen minimiin vuonna 2007, jolloin se kattoi vain 4,24 miljoonaa neliökilometriä. Tutkat kaukokartoitussatelliiteissa, kuten ESAn Envisatissa, soveltuvat erityisen hyvin napa-alueiden seurantaan, koska ne pystyvät kuvaamaan pilvien läpi ja valaistusolosuhteista riippumatta. Seuraavien viikkojen aikana ESA jatkaa Arktisen alueen seurantaa Envisat, CryoSat ja SMOS -satelliiteillaan.

http://satellite.ehabich.info/arctic.htm

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
Reifengas
Olipa vaikea avaus!

Ei näistä luoteis- ja KOLLISväylistä tule mitään. Jos ne eivät jo nyt ole Kanadan ja Venäjän aluevesillä, niin sitten on odotettavissa aluevesien laajennus.

Ja kun kyseiset epävarmat ja vain ajoittain aukiolevat väylät ovat sitten maksullisia, niin halvempaa on entinen kiertely.




Tässä on syytä pitäää erillään talousvyöhykkeet ja merenkulun kannalta kriittinen 12 meripeninkulman aluevesiraja.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
eso
Arktiset laivareitit avoinna

http://www.esa.int/esaCP/SEM7GWE3TRG_Finland_0.html

Mutta noinhan on ollut aika-ajoin ennenkin. Vanhimmat meistä muistavat, että suomalainen Adolf Nordenskjöld, "kuninkaan kullantekijä" August Nordenskjöldin poika, purjehti jo 1878-1879, myös silloin sulan koillisväylän läpi "Vega"-laivallaan.


Kuten vuosiluvuista huomataan, ei se välttämättä ollut avonainen päästä päähän kumpanakaan kesänä, kun Vegan ja sen miehistö joutui talvehtimaan koillisväylällä .

Vierailija

Ei välttämättä niin,
mutta kannattaisi lukea matkakertomus, mm. viettivät matkallaan runsaasti aikaa saariston tutkimiseen, päivän tai kaksi liikaa ja sen takia missasivat täpärästi avoveden aivan loppumetreillä.

Uusimmat

Suosituimmat