Huonon kirjoitustaidon petraaminen?

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

http://reklamaatiovastaava.blogspot.com/
Elikkäs, rupesin pitämään ylläolevan linkin takaa paljastuvaa blogia..

Ystävättäreni kritisoi lukiessaan ensimmäisten joukossa kirjoitukseni laatua, ei sen sisältöä.
Siinä oli hänen mielestään ylipitkiä lauseita, yhdyssanavihreitä , vääriä lauseenaloittajia tai jotain..

Miten voisin parantaa kielellistä laatua kirjoittamisessani?

Ps. AIhe on ennenmuuta psykologinen, onhan se kuinka lukijalle välittyy kirjoittajan mielentila ja kehityksen taso oleellista sen suhteen lukeeko tämä toista kertaa saman kirjoitajan muuta tuotosta!!

-

Sivut

Kommentit (17)

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

No joo. Tollainen löytyi...
Sitä on vähän sokea omille puutteilleen jos jokin kokoajan on korjaamassa. Mulla oli aikoinaan Windowsin wordin oikeinkirjoituskorjaus käytössä ja se teki ilmeisesti turraksi karkealle oikeakielisyydelleni. Nyt kun kirotin suoran plokiin niin ei ollut oikeakielisyyden tarkistusominaisuutta käytössä...

http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/oikeinkirjoitus/

-

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005

Kieli on aivan turhan huoliteltua käyttötarkoitus ja kohderyhmä huomioiden. Sen käyttäminen korsoraattorin läpi auttaa, mutta paremman tuloksen saa, jos oikoluetuttaa sen jollain paikallisella ongelmanuorella (sikspäkkiä tai kärpässienikorillista vastaan onnistuu varmasti).

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Ps. AIhe totanoin on ennenmuuta psykologinen, onhan se kuinka vittu lukijalle tiätsä välittyy kirjoittajan mielentila niinku ja kehityxen taso oleellist sen vittu suhteen lukeeko tämä toist ���aa totanoin saman kirjoitajan muuta tuotosta!!

Neutroni viitannee siihen että tässä viitekehyksessä teksini olisi mukamas tarkoitettu vain ja ainoastaan Jakomäestä tai Suvelasta lähtöisin oleville älyniekoille nenäliinaksi/ toilettipaperiksi joilla on vittusitäjotain enemmän kuin baalilla..No siihen ei paljoa tarvita..

Neutroni
Kieli on aivan turhan huoliteltua käyttötarkoitus ja kohderyhmä huomioiden. Sen käyttäminen korsoraattorin läpi auttaa, mutta paremman tuloksen saa, jos oikoluetuttaa sen jollain paikallisella ongelmanuorella (sikspäkkiä tai kärpässienikorillista vastaan onnistuu varmasti).

Okei, mutta nyt haluaisin lukea Neutornin seuraavassa vastauksessa korrektin ja selväsanaisen vastauksen siitä minä hän pitää sisältöä, kelle ja miksi? Siis ketä ja minkälaisia lukijoita useimmiten profiloituisi blogini tykkääjäksi? Tuo sinun heittosi oli joko vakavasti otettava ilkeämielinen vihjaisu tai jotain muuta. En usko että mikäli kielioppisäännöstö olisi mulla selkäytimessä ja en olisi koskaan tullutkaan tiede.fi-palstalle ei herra Neutroni olisi kirjoittanut äskeistä kommentia ainakaan samalla tavalla...Pidän sitä melko selvänä AdHomona...

-

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
baal1984
Okei, mutta nyt haluaisin lukea Neutornin seuraavassa vastauksessa korrektin ja selväsanaisen vastauksen siitä minä hän pitää sisältöä, kelle ja miksi? Siis ketä ja minkälaisia lukijoita useimmiten profiloituisi blogini tykkääjäksi?

Nyt vaadit aivan liikaa. Jos minä siihen pystyisin, olisin varmaan joku sankaridiplomaatti jonka sovittelutaidot lopettaisivat sodat maailmasta.

Sen epäkorrektin version varmaan osaat kuvitella. Kaipa sen on monikin noista jutuistasi joskus suoraan sanonut.

Mutta mille kohderyhmälle olet blogisi tarkoittanut? Kielen asiantuntijoilleko? Vai miksi pidät oikeakielisyyttä niin tärkeänä? Suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan ole siitä kiinnostunut, kunhan tietty minimitaso ylitetään, eikä sinulla ole ongelmia sen kanssa.

En usko että mikäli kielioppisäännöstö olisi mulla selkäytimessä ja en olisi koskaan tullutkaan tiede.fi-palstalle ei herra Neutroni olisi kirjoittanut äskeistä kommentia ainakaan samalla tavalla...

Juu, en varmasti olisi blogiisi koskaan eksynyt, jos et olisi sitä täällä mainostanut, joten en olisi sitä kommentoinutkaan.

Pidän sitä melko selvänä AdHomona...

Mistä ihmeestä tiedät, että olen melko selvänä? Ei pikkujurri vielä kirjoitusvirheissä näy.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Neutroni

Nyt vaadit aivan liikaa. Jos minä siihen pystyisin, olisin varmaan joku sankaridiplomaatti jonka sovittelutaidot lopettaisivat sodat maailmasta.

Mutta mille kohderyhmälle olet blogisi tarkoittanut? Kielen asiantuntijoilleko? Vai miksi pidät oikeakielisyyttä niin tärkeänä? Suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan ole siitä kiinnostunut, kunhan tietty minimitaso ylitetään, eikä sinulla ole ongelmia sen kanssa.

Kiitos rakentavasta palautteesta. No mulla on ystävättärena lähes äitini ikäinen nainen, biologinen äiti asuu kaukana. Hän on vähän voimakastahtoinen ja erittäin terävä nainen. Hän antoi palautetta pistettä ja pilkkua viilaten. En osaa sanoa minkälaiset ihmiset lukee tätä mun aloittelevan kirjoittajan blogia, toivon että lukijoissa on ainakin jonkin verran uskonnollisuutta pohtivia ihmisiä sekä niitä jotka ovat välinpitämättömiä ja sen verran korkealla hierarkiassa että ovat vastuussa julkisenpaikan viihtyisyydestä..

EX-hellari
Pidän sitä melko selvänä AdHomona...

Neutroni

Mistä ihmeestä tiedät, että olen melko selvänä? Ei pikkujurri vielä kirjoitusvirheissä näy.

Tämä on jo niin hauskasti väärinymmärretty että pidän sitä loistavana sutkautuksena.. ( Alunperinhän viittasin vähän epäselvästi mukailtuna adhomineniin, siis henk.kohtaisuudesta vedettävään vihreelliseen argumentointiin) Sijamuodot on nyt oikein..

-

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Mitäs virheistä, hauskoja juttuja. Tietenkään(?) toisen ihmisen elämälle ei saisi nauraa, mutta jotensakin huvittavia mielikuvia tulee. Keep on whining!

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3139
Liittynyt30.5.2010

Mitään en lukenut.

Huonon kirjoitustaidon voi parantaa vain, kun hankkii hyvän kirjoitustaidon. Silloin ei pidä tehdä niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon: on luettava paljon.

Ja mieluiten sellaista, mikä kirjoihin painettu.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010

Koska et osaa kirjoittaa sortumatta virheisiin suosittelisin keskittymistä mieluummin eroottisiin novelleihin kuin iänikuisten intti- ym. alisuoriutumisjuttujen kertomiseen. Ymmärräthän että naisia ei noin yleisesti kiihota kertomuksesi siitä kuinka kusit intissä housuun tai aloitit eilisen päivän syömällä hirveen satsin riisiä ja vetämällä käteen?

Miksi naiset liittyvät tähän asiaan mitenkään? Voin kertoa: metatasolla teksteistäsi paistaa kauhean kova naisenkaipuu.

Vierailija

En ole perehtynyt blogiisi, enkä aio perehtyäkään, mutta avaus on silti mielestäni jossain määrin ansiokas.

Olen omasta tekstistäni, siis kieliasustani huolissani, koska tiedän sen olevan joissain asioissa virheellinen. Ja koska pilkunnussijana näen joka ainoa päivä omassa työpaikassanikin julkiseen tekstiin käytetyn uskomattoman virheellistä kieltä. Yhdyssanavirheet nyt yleisimpänä.

Onneksi niitä ei tarvitse lukea ihan joka päivä.

Kohderyhmä huomioiden siinä ei ole mitään väärää, mutta se nyt vain on niin, että eipä auta antaa kielenkään pilaantua.

Kielihän on yhteinen sopimus? Jos yhteiset sopimukset pettävät, mitä on jäljellä?

Vierailija

Huolellisuutta ja stilisointia.

Kyllä tuosta näkee että osaat kirjoittaa, mutta valitettavasti näkee myös sen, ettet pahemmin kiinnitä huomiota lauserakenteisiin yms. hienouksiin.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Electric shadow
Kielihän on yhteinen sopimus? Jos yhteiset sopimukset pettävät, mitä on jäljellä?

Mites joku malta tai flaami? Saako ne pilata, vai onko ne pilalla?

Noin yleensä ottaen kun helpoimmin "pilattavat" kielet ovat niitä kaikkein huonompia.
Tosin käänteisellä korrelaatiolla, eli mitä enemmän kieli sallii, sen enemmän sillä on puhujia.
"Subjekti, objekti, predikaatti" blaablaablaa.

Ei ihme että suomea ei kohta puhu enää kukaan, kun sitä vaaditaan kuolleeksi.

Rappio-renegade jees neuvookin: Raiskatkaa ja kunnolla! Blastatkaa omatunnolla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat