Tahtoisin sittenkin opiskella

Seuraa 
Viestejä40
Liittynyt1.8.2011

Iltaa.

Mitä tekisitte tässä tilanteessa

Olen 20v mies joka on käynyt kauppiksen ja suoriutunut siitä kehnosti mutta kuitenkin läpäissyt. Koskaan aikaisemmin ei ole elämässä opiskelu kiinnostanut vaan olen ajatellut lähinnä sillä asenteella että joku duuni vaan ja rahaa jotta voi juosta baareissa. Viimesen 2 vuoden sisällä on kuitenkin elämääni tullut totaalinen asenteen muutos. Minua on alkanut kiinnostamaan luonto entistä enemmän. Hommasin puolitoista vuotta sitten metästyskortin. Minua on alkanut kiinnostaa sittenkin asuminen maalla omakotitalossa kuin esikaupungin räkäisessä yksiössä. Ongelma on se että en ole aikaisemmin tajunnut kiinnostua opiskelusta. Tahtoisin opiskella rajusti jotta saisin paremman palkan niin voisin elää kuten tahdon.

Olen katsonut useita fysiikkaan ja tähtitieteeseen liittyviä dokumentteja ja seikkaillut tietenkin tällä sivulla. Eniten kiinnostaa luonnontieteet (biologia, fysiikka, kemia, maantiede, geologia) ja lääketiede on ollut kanssa mielessä. Farmasia ala on kanssa mielenkiintoinen.

Mitä minun kannattaisi tehdä jos tahtoisin opiskella yliopistossa jotakin edellä mainituista.

Pitäisikö minun hakeutua avoimeen yliopistoon ja päntätä rajusti jotain osa-aluetta ja pyrkiä väylän kautta yliopistoon? Vaatiiko se jonkinlaista lukioasteen pohjaa että siellä pärjää?

Pitäisikö kenties käydä aikuislukio ja lukea rajusti siellä jotta pääsisin kiitettävästi läpi?

Auttaako jos käyn korottamassa merkonomin papereissa jo olevia kehnoja lukuja erinomaisiksi?

Sivut

Kommentit (22)

penni
Seuraa 
Viestejä4544
Liittynyt15.4.2011

Jos sais vääntää kelloa tarpeeksi taaksepäin, menisin lukemaan geologiaa. Monenlaista mielenkiintoista hommaa ja Suomi taitaa olla tulevaisuuden maa, tällä alalla. Silloin joskus olisin päässyt sisään geologianlaitokselle heittämällä, vaikka oli aika huono yo todistus. Niin tosiaan, lukio kannattaisi käydä.

Vierailija

Aikuislukioon siitä, poika. Olet vielä niin nuori, että kannattaa mennä sinne, jos jollekin mielenkiintoiselle uralle aikoo. Hyvin ehtii!

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
eek1

Olen katsonut useita fysiikkaan ja tähtitieteeseen liittyviä dokumentteja ja seikkaillut tietenkin tällä sivulla. Eniten kiinnostaa luonnontieteet (biologia, fysiikka, kemia, maantiede, geologia) ja lääketiede on ollut kanssa mielessä. Farmasia ala on kanssa mielenkiintoinen.

Ilman muuta aikuis- tahi etälukioon. Ei minkään sortin merkonomin papereista ole hittojakaan iloa jos nuo asiat kiinnostavat. Olet vielä nuori joten saatat vaikka lukiosta suoriutuakin, nyt kun kumminkin olet pari vuotta kypsynyt ja opiskelumotivaatiosi on parantunut.

Ja enpä usko että avoimesta yliopistosta pääsee varsinaiseen yliopistoon jos ei ole lukiota käynyt. Tiedän ihmisen joka kävi aikuisella iällä lukion ja sitten avointa yliopistoa, ja häneltä meni silti vuosikausia ennen kuin pääsi sisään varsinaiseen. Nuorille se on ilmeisesti helpompaa, eli suoraan lukiosta varsinaiseen ja voi jättää sen kalliin avoimen yliopiston väliin. Olettaisin.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26990
Liittynyt13.5.2005

Aikuislukio on varmasti hyvä paikka aloittaa, mikäli noille aloille haluaa. Olet tosiaan vieläpä varsin nuori ja jos innostusta riittää voit hyvinkin valmistuua ennen kolmea kymppiä yliopistosta. Tosin iästä huolimatta, se opiskelu kannattaa aina.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Unohda nuo typerät aikuislukiopuheet. Sinulla on jo toisen asteen tutkinto, toista et tarvitse. Tässä ovat vaihtoehtosi:

1. Mene ammattikorkeaan lukemaan valitsemaasi alaa. Jos akateeminen ura kiinnostaa sen jälkeen, voit hakea yliopiston erillisvalinnassa ilman pääsykokeita. Saat AMK:sta loistavat paperit 3,5 vuodessa ja luet itsesi sitten maisteriksi yliopistossa 2-2,5 vuodessa. Aikaa menee siis maisteriksi max. 6 vuotta.

2. Lue suoraan yliopiston pääsykokeisiin. Lukuun vuosi ja maisterin papereihin 5 vuotta. Aikaa menee n. 6 vuotta.

Lukion papereilla ei tänä päivänä ole mitään virkaa yliopistoon pyrkiessä, ellei ole pyrkimässä ensimmäistä kertaa suoraan lukion jälkeen, jolloin jotain hätäisiä irtopisteitä voi saada. Ns. aikuisena lukion paperit suorittaneet ovat vaan hauska kuriositeetti.

Jos menet lukioon nyt, haaskaat 2-3 vuotta, jotka voisit käyttää jo akateemisiin opintoihin.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Vaihtoehtoja löytyy kemiasta maanmittaukseen. Toki AMK:ssa on aqina se käytännön puoli mukana, eli kaikki opetettu tähtää johonkin käytännön osaamiseen. YO:han on enemmän teoriaa vailla päämäärää.

Mutta joka tapauksessa jos AMK ei kiehdo niin sitten vaan lukemaan pääsykokeisiin. Toista toisen asteen tutkintoa tähän turha enää sotkea.

Hämmentää.

eek1
Seuraa 
Viestejä40
Liittynyt1.8.2011

Olen tutustunut nyt aikuislukioon ja varannut opinto-ohjaajalta ajan.
Vatkain, jos aikomukseni on vetästä hyvä yo tokari niin eikö siitä muka ole käytännön hyötyä enää tässä vaiheessa yliopistoja ajatellen? Ja mitä apua on lukea johonkin yliopiston tiedekunnan kokeisiin jos en nykyisillä papereilla pääse edes niihin?

AMK ei varsinaisesti kiinnosta, eikä etenkään jatkaa kauppakorkeaan.

Ps. Tarkoituksena ei ole pelkästään tähdätä mahdollisimman korkeaan virkaan ja palkkaan, vaan olen aidosti kiinnostunut aikaisemmin listaamistani aloista.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005

Oliko se niin, että aikuislukiossa ei tarvitse opiskella kuin YO-kirjoituksissa tarpeellisia aineita? Muistaakseni joku väitti niin. Jos se on totta, siinä tapauksessa se voi olla hyvinkin hyödyllinen, koska kaikista niistä aineista on selvää hyötyä luonnontieteen opinnoissa.

Lukio-opinnot antavat myös hieman osviittaa, kestääkö perse yliopiston tahtia. Se on kanssa juttu, jota ei voi tietää ennen kuin kokeilee. Yllättävän monen hikipingon akateeminen ura tyssää istumalihasten puutteeseen alkumetreillä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
eek1
Vatkain, jos aikomukseni on vetästä hyvä yo tokari niin eikö siitä muka ole käytännön hyötyä enää tässä vaiheessa yliopistoja ajatellen? Ja mitä apua on lukea johonkin yliopiston tiedekunnan kokeisiin jos en nykyisillä papereilla pääse edes niihin?

Kyllä pääsykokeisiin pääsee oli tokari mimmonen tahansa. Mutta tosiaan, aikuislukion kursseista on varmasti hyötyä tulevia opintoja ajatellen. Olen itsekin menossa opiskelemaan äidinkieltä aikuislukioon, mutta en missään nimessä aio opiskella koko lukion oppimäärää. Vain ainetta joka minua kiinnostaa.

Hämmentää.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Neutroni
Oliko se niin, että aikuislukiossa ei tarvitse opiskella kuin YO-kirjoituksissa tarpeellisia aineita? Muistaakseni joku väitti niin. Jos se on totta, siinä tapauksessa se voi olla hyvinkin hyödyllinen, koska kaikista niistä aineista on selvää hyötyä luonnontieteen opinnoissa.

Etälukiossa ei ainakaan mennä liikuntatunneille... Kuulostaisi ihan loogiselta että ihan kaikki suoraan peruskoulusta periytyvät oppiaineet eivät ole aikuisopiskelijoiden riesana.

Olen joskus vilkaissut kirjakaupoissa niitä lukion oppikirjoja ja ihmetellyt että eikö lukio tosiaan ole mitään muuta kuin peruskoulun lisäke. Ihan samaa kamaa kirjat täys. Miksi hemmetissä siellä olisi sitten pakko lusia kolmisen vuotta jos pystyisi puristamaan vastaavat opinnot kasaan keskittymällä oikeasti olennaiseen.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005
Rousseau
Olen joskus vilkaissut kirjakaupoissa niitä lukion oppikirjoja ja ihmetellyt että eikö lukio tosiaan ole mitään muuta kuin peruskoulun lisäke. Ihan samaa kamaa kirjat täys. Miksi hemmetissä siellä olisi sitten pakko lusia kolmisen vuotta jos pystyisi puristamaan vastaavat opinnot kasaan keskittymällä oikeasti olennaiseen.

Lukion tarkoitus on olla yleissivistävä. Kahdesta syystä. Toisaalta on eduksi, jos kaikkien alojen asiantuntijoilla on edes jonkinlainen yleissivistys oman alansa ulkopuoleltakin. Ja toisaalta suuri osa lukioon menijöistä ei vielä siinä vaiheessa tiedä mikä on heille se olennainen asia. Monelle lukio on vain keino lykätä päätöstään ammatinvalinnasta muutamalla vuodella.

eek1
Seuraa 
Viestejä40
Liittynyt1.8.2011

Jos on jo aikaisempi toisen asteen tutkintotodistus, niin YO-kirjoituksiin pääsee aikuislukiossa 1-2 vuodessa. Mutta en osaa mennä sanomaan tässä vaiheessa kykenenkö suoriutumaan lukion YO-kirjoituksista 1-2 vuoden aikana saamallani oppimäärällä hyvin. Aikomukseni on lukea sillä asenteella, että YO-todistuksella tulisi voida hakea ihan mihin tahansa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
eek1
Aikomukseni on lukea sillä asenteella, että YO-todistuksella tulisi voida hakea ihan mihin tahansa.

Onnea matkaan! Ei oppi koskaan hukkaan mene. Ja parempi ehkä niin jos ala ei ole ihan täysin selvillä.

Hämmentää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat