Liikennekäyttäytymisestä

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ilmiö on seuraava. Ajat kaksikaistaista tietä esim motaria vähintään nopeusrajoituksen mukaista vauhtia ja kaukana edessä köröttää oikeaa kaistaa joku tampio alinopeutta. Sen perässä joku toinen tampio. Juuri kun olet tulossa näiden kohdalle niin taaempi tampio lähtee ohittamaan etummaista tampiota ja joudut lyömään liinat kiinni ettei tule kolaria. Siinä sitten madellaan peräkanaa ainakin 10 km/h alinopeutta vasenta kaistaa. Joskus vartin päästä se pääsee lopulta etummaisen ohi ja tajuaa vaihtaa takaisin oikealle kaistalle niin että itsekin pääset taas jatkamaan matkaa. Kuulostaako tutulta?

Ja rekat. Niiden täytyy aina lähteä ohittamaan toista yhtä hitaasti ajavaa rekkaa ylämäessä. Mikä helvetin vittu siinä on, oikeasti, kertokaa. Onko se tahallista vittuilua kun se ajo muuten on niin pitkästyttävää vai mikä saatanan pointti siinä voi olla? Kun ei se ohittava rekka tahdo edes päästä siitä toisesta ohi. Miksi, miksi?

くそっ!

Sivut

Kommentit (237)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Ilmiö on seuraava. Ajat kaksikaistaista tietä esim motaria vähintään nopeusrajoituksen mukaista vauhtia ja kaukana edessä köröttää oikeaa kaistaa joku tampio alinopeutta. Sen perässä joku toinen tampio. Juuri kun olet tulossa näiden kohdalle niin taaempi tampio lähtee ohittamaan etummaista tampiota ja joudut lyömään liinat kiinni ettei tule kolaria. Siinä sitten madellaan peräkanaa ainakin 10 km/h alinopeutta vasenta kaistaa. Joskus vartin päästä se pääsee lopulta etummaisen ohi ja tajuaa vaihtaa takaisin oikealle kaistalle niin että itsekin pääset taas jatkamaan matkaa. Kuulostaako tutulta?



Eipä noita montaa vuodessa tapaa, vaikka ajan vajaat 100 km motaria päivässä. Lähinnä tuota tapahtuu, jos itse ajaa 140 km/h tai yli, mutta se pitää sitten vain ennakoida ja hyväksyä, että muut tielläliikkujat alkavat käytäytyä "tampiomaisesti", jos itse koheltaa ennalta arvaamattomasti.

Ja rekat. Niiden täytyy aina lähteä ohittamaan toista yhtä hitaasti ajavaa rekkaa ylämäessä. Mikä helvetin ***** siinä on, oikeasti, kertokaa. Onko se tahallista vittuilua kun se ajo muuten on niin pitkästyttävää vai mikä saatanan pointti siinä voi olla? Kun ei se ohittava rekka tahdo edes päästä siitä toisesta ohi. Miksi, miksi?



Rekkojen kuormat vaihtelevat paljon. Tasaisella tiellä ne ajavat rajoitinta vasten liki samaa nopeutta, mutta mäissä teho ei aina riitä ylläpitämään maksiminopeutta, jos päällä on raskas kuorma. Silloin painavampi rekka hyytyy ja kevyemmin kuormattu menee ohi. Rekat liikkuvat tienatakseen, eivät vittuillakseen, ja mitä enemmän ajaa hitaiden perässä, sitä vähemmän tienaa ja kauemmin on töissä.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Ronron
Ilmiö on seuraava. Ajat kaksikaistaista tietä esim motaria vähintään nopeusrajoituksen mukaista vauhtia ja kaukana edessä köröttää oikeaa kaistaa joku tampio alinopeutta. Sen perässä joku toinen tampio. Juuri kun olet tulossa näiden kohdalle niin taaempi tampio lähtee ohittamaan etummaista tampiota ja joudut lyömään liinat kiinni ettei tule kolaria. Siinä sitten madellaan peräkanaa ainakin 10 km/h alinopeutta vasenta kaistaa. Joskus vartin päästä se pääsee lopulta etummaisen ohi ja tajuaa vaihtaa takaisin oikealle kaistalle niin että itsekin pääset taas jatkamaan matkaa. Kuulostaako tutulta?

Kuulostaa tosi tutulta, itsekkin olen tätä ilmiötä monesti ihmetellyt. Mielestäni taustapeiliin katsova taaempi tampio tajuaa vasta sun lähtiessä ohittamaan, että hänen pitääkin ohittaa ekana ja samantien!! Vaikka on peesannut sitä hitaasti ajavaa ekaa tampiota vaikka kuinka kauan, ja olisi voinut ohittaa jo kauan sitten. Siinä sitten körötellään peräkkäin alinopeutta ohituskaistalla, mutta se mikä tämän tilanteen saa aikaiseksi on minullekkin arvoitus. Joku liikennepsykologi voisi ehkä tätä komentoida? Vastaavasti, jos ajat tällasen tampion perässä, ja sattumalta alkaa ohituskaista, niin tämä p:leen tampio alkaakin ajamaan niin lujaa kuin uskaltaa ja mitä autosta irti lähtee, jolloin hänen ohitus venyy tai estyy kokonaan. Onkohan kyse samasta ilmiöstä?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Kosh
Ongelmana on asennevamma. Avausviestin kkirjoittajalla.



Asennevamma sen vuoksi kun ihmettelen muiden kuljettajien vitun idioottimaista käyttäytymistä? Onko liikenteen tarkoituskin olla epäsujuvaa ja muiden kiusaamista? Jos näin on niin anteeksi sitten. Taidat itse olla yksi niistä alinopeutta köröttelevistä tampioista..

くそっ!

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Neutroni

Rekkojen kuormat vaihtelevat paljon. Tasaisella tiellä ne ajavat rajoitinta vasten liki samaa nopeutta, mutta mäissä teho ei aina riitä ylläpitämään maksiminopeutta, jos päällä on raskas kuorma. Silloin painavampi rekka hyytyy ja kevyemmin kuormattu menee ohi. Rekat liikkuvat tienatakseen, eivät vittuillakseen, ja mitä enemmän ajaa hitaiden perässä, sitä vähemmän tienaa ja kauemmin on töissä.



Ei ne kyllä kovin montaa sekuntia siinä voita, yleensä se ohittava rekka ei meinaa edes päästä sen toisen ohi ollenkaan, koko pitkän mäen ajavat rinnakkain ja blokkaavat samalla kaiken muun liikenteen taakseen. Tehköön toki työtään joo, mutta työssäänkin voisi edes hieman ottaa muut ihmiset huomioon, ihan ystävällisyyden ja kohteliaisuuden nimissä. Varsinkin kun ne siinä mielettömässä ohittelutouhussaan voita edes kymmentä sekuntia. Ei kukaan ihminen ole oikeutettu tekemään vain työtään sillä idealla että suljetaan koko muu maailma mielestä ja ollaan itse maailman napa. Jospa muutkin on menossa töihin? Jospa ne muutkin on töissä kuljettamassa jotain tavaraa? Jospa muutkin haluaisi joskus kotiin tai sinne mökille sen sijaan että viettäisi koko kesän kahden rekan perässä körötellen?

くそっ!

Vierailija
Neutroni

Rekkojen kuormat vaihtelevat paljon. Tasaisella tiellä ne ajavat rajoitinta vasten liki samaa nopeutta, mutta mäissä teho ei aina riitä ylläpitämään maksiminopeutta, jos päällä on raskas kuorma. Silloin painavampi rekka hyytyy ja kevyemmin kuormattu menee ohi. Rekat liikkuvat tienatakseen, eivät vittuillakseen, ja mitä enemmän ajaa hitaiden perässä, sitä vähemmän tienaa ja kauemmin on töissä.

Todella hyvin sanottu, mutta ei mennyt aivan nappiin.
Ensinnäkin kaikki rekat eivät aja rajoitinta vasten.
Toisekseen siellä rekan ratissa on luultavasti tuntipalkalla oleva kuski, joten ei välttämättä kannattaisi pitää kiirettä.
Ikävä tosiasia vain on se että ajoaikalaki on niin päin kettua tehty että joskus on pakko työntää menemään niin paljon kuin vehkeet kulkevat jos haluat viettää lain määräämän 45min tauon jollain huoltoasemalla etkä bussipysäkillä.

Vierailija
Ronron

Ei ne kyllä kovin montaa sekuntia siinä voita, yleensä se ohittava rekka ei meinaa edes päästä sen toisen ohi ollenkaan, koko pitkän mäen ajavat rinnakkain ja blokkaavat samalla kaiken muun liikenteen taakseen. Tehköön toki työtään joo, mutta työssäänkin voisi edes hieman ottaa muut ihmiset huomioon, ihan ystävällisyyden ja kohteliaisuuden nimissä. Varsinkin kun ne siinä mielettömässä ohittelutouhussaan voita edes kymmentä sekuntia. Ei kukaan ihminen ole oikeutettu tekemään vain työtään sillä idealla että suljetaan koko muu maailma mielestä ja ollaan itse maailman napa. Jospa muutkin on menossa töihin? Jospa ne muutkin on töissä kuljettamassa jotain tavaraa? Jospa muutkin haluaisi joskus kotiin tai sinne mökille sen sijaan että viettäisi koko kesän kahden rekan perässä körötellen?

Iisalmi - Vantaa. Ajansäästö hitaampia rekkoja ohitellen n. 30min. Ja se on joskus siitä puolesta tunnista kiinni miten hyvälle paikalle pääset taukosi viettämään.
Ajoaikalaki on edelleen ketuilleen tehty.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Ronron
Neutroni

Rekkojen kuormat vaihtelevat paljon. Tasaisella tiellä ne ajavat rajoitinta vasten liki samaa nopeutta, mutta mäissä teho ei aina riitä ylläpitämään maksiminopeutta, jos päällä on raskas kuorma. Silloin painavampi rekka hyytyy ja kevyemmin kuormattu menee ohi. Rekat liikkuvat tienatakseen, eivät vittuillakseen, ja mitä enemmän ajaa hitaiden perässä, sitä vähemmän tienaa ja kauemmin on töissä.



Ei ne kyllä kovin montaa sekuntia siinä voita, yleensä se ohittava rekka ei meinaa edes päästä sen toisen ohi ollenkaan, koko pitkän mäen ajavat rinnakkain ja blokkaavat samalla kaiken muun liikenteen taakseen. Tehköön toki työtään joo, mutta työssäänkin voisi edes hieman ottaa muut ihmiset huomioon, ihan ystävällisyyden ja kohteliaisuuden nimissä. Varsinkin kun ne siinä mielettömässä ohittelutouhussaan voita edes kymmentä sekuntia. Ei kukaan ihminen ole oikeutettu tekemään vain työtään sillä idealla että suljetaan koko muu maailma mielestä ja ollaan itse maailman napa. Jospa muutkin on menossa töihin? Jospa ne muutkin on töissä kuljettamassa jotain tavaraa? Jospa muutkin haluaisi joskus kotiin tai sinne mökille sen sijaan että viettäisi koko kesän kahden rekan perässä körötellen?

Mihin sulla on kiire?

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

tavallisesti kyse on siitä, että se tampio joka takana/perässä tulee ohituskaistaa pitkin siirtyy sinne ohituskaistalle aivan liian aikaisin ja, vaikka nopeampaa ajaakin kuin nopeusrajoitus niin ei tarpeeksi nopeasti ohittaakseen sitä hitaammin ajavaa yhteisesti hyväksyttyjen sääntöjen mukaan ajavaa kuljettajaa ennenkuin sääntöjen mukaisesti ajavan kuljettajan tarvitsee itse tehdä ohitus. sääntöjen mukaan ajavan kuljettajan täytyy tehdä ratkaisu, joko siirtyä takana tulevan tampion eteen joka ajaa kovaa, muttei tarpeeksi kovaa, tai jarruttaa itse, kun edessä hitaammin ajava auto lähestyy uhkaavasti ja odottaa, että se takana tuleva tampio pääsee ohitse. jos takana tuleva tampio lähtisi ohittamaan vasta, kun on edellä ajavan kuljettajan läheisyydessä eikä siirtyisi ohituskaistalle 2km aikaisemmin mitään ongelmaa ei syntyisikään.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Aika moni ei ole huomannut, että autossa on myös peilit ja vilkku. Niitä voisi joskus käyttää.

Samoin vakionopeussäädintä jos sellainen on, ei tule niin isoja eroja ylämäki-alamäki nopeuksissa.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Ei ne kyllä kovin montaa sekuntia siinä voita,



Mistä sinä sen tiedät? Ota huomioon, että rekan määränpää voi olla 500 km:n päässä.

Jospa muutkin haluaisi joskus kotiin tai sinne mökille sen sijaan että viettäisi koko kesän kahden rekan perässä körötellen?



Lujille tuntuu elämä ottavan, jos moottoritiellä menee hermot. Älä helvetissä aja metriäkään maantietä, siellä vasta nyhjääjiä on, eikä niistä pääse ohi sillä että ajaa puoli muniittia 110 km/h.

Kannattaa hyväksyä se fakta, että liikenteessä tulee aina olemaan jos jonkinlaista törttöä. Osalla on puutteita huomio- tai hallintakyvyssä (vanhukset, tohelot), asennevikoja on laidasta laitaan, joku on oikeasti peloissaan ja joku toinen kaikkivoivan jumalharhan vallassa. Jotkut ovat vittumaisia luonteeltaan ja tekevät tahallaan kiusaa. Ja jotkut ovat vain niin tyhmiä, etteivät tajua yksinkertasiakaan asioita. Joillakin ajoneuvo ei pelaa niin kuin pitäisi, joku hidastelee lastin takia ja joku tekee ajaessaan aivan muuta. Jotkut ovat sairaita, mielisairaita tai päihdyttävien aineiden vaikutuksessa. Ja niin edelleen. Eli kyllä sen jalan joutuu nostamaan kaasulta aina välillä.

Eikä se vielä riitä täydellisen autoilijan rankaisemiseksi. Liikennesuunnittelijat ovat yleensä vielä suurempia typeryksiä kuin idiooteinkaan kanssaliikkuja. Esimerkiksi Helsingissä ideologisia autoilunvastustajia, joiden kyvyt eivät ole riittäneet ajokortin saamiseen. Ja hallituksen herrat jakavat valtion rahat suurliikemiehille kuin tiet rappeutuvat välttipelloksi. Ja mikä pahinta, joillekin perkeleille on annettu valta vielä sakottaa viatonta autoilijaa jonkun typerän tekosyyn (esim. tieliikennelaki) varjolla.

Mutta älä unohda, että yksi niistä törtöistä katsoo aina peilistä, kun sinä katsot peiliin. Vaikka ajaisit miten täydellisesti tahansa, jollekin olet hullu tappajakaahari ja jollekin toiselle ylivarovainen tientukko.

Mutta ehdottomasti parempi se on purkaa vitutuksensa netissä avautumalla kuin liikenteessä törttöilemällä. Eli anna tulla vain.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
ROOSTER
Aika moni ei ole huomannut, että autossa on myös peilit ja vilkku. Niitä voisi joskus käyttää.
kyllä ne vanhukset nämä huomaavat autoon mennessään, mutta eivät enää muista mihin näitä käytetään, koska tieliikennekoulutus ry ei järjestä minkäännäköisiä kertausharjoituksia.
ROOSTER
Samoin vakionopeussäädintä jos sellainen on, ei tule niin isoja eroja ylämäki-alamäki nopeuksissa.
universumin vanhimmalla autokannalla ei ole tuollaisia hienouksia.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Vtt

Ronron
Kosh
Ongelmana on asennevamma. Avausviestin kkirjoittajalla.



Asennevamma sen vuoksi kun ihmettelen muiden kuljettajien ***** idioottimaista käyttäytymistä? Onko liikenteen tarkoituskin olla epäsujuvaa ja muiden kiusaamista? Jos näin on niin anteeksi sitten. Taidat itse olla yksi niistä alinopeutta köröttelevistä tampioista..

Nimittelet muita idiooteiksi ja tampioiksi, vainoharhIsesti uskot toisten käytöksen olevan sinuun kohdistettua tahallista kiusantekoa ja uskot omien jopa lainvastaisten tekojesi olevan oikeutetumpia ja tarpeittesi muiden tärkeämpiä. Asennevammaa puhtaimmillaan. Liikenteessäkin voisi keskittyä vähän vähemmän omaan itsekkääseen minäänsä. Despite adhom, ajan itse kyllä sakkorajalla aina, mutten revi verkkareitani hitaampi en ilmaantuessa horisonti stt a eteeni koska itsehän valitsen ajaa lujempaa. Alinopeutta ei ole ajaa alle suurimman sallitun tai tasan zitä.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Ja muistakaa se että jonon ensimmäisenä ajava ei aiheuta jonoa vaan jonossa toisena ajava! Jos joku köröttelee alinopeutta/muutoin liikennevirrasta poikkeavaa nopeutta ja itsellä ei ole halua mennä ohi vaikkapa siksi että kääntyy tieltä pois parinkymmenen kilometrin päässä tai ei vain halua, niin jättäkää hyvät ihmiset reilu väli siihen edellä ajavaan hidastelijaan. Tällöin muiden on helpompi päästä ohi teistä ja siitä edellä ajavasta. On helpompaa ohittaa yksi auto kerrallaan kuin kaksi autoa. Ei se ensimmäinen hidas sitä jonoa tee vaan se jonossa toisena ajava pässi.

Hämmentää.

penni
Seuraa 
Viestejä4547
Liittynyt15.4.2011

Raivostuttavinta liikennekäyttäytymistä on kun äidit työntävät lastenrattaat suoraan suojatien yli edes vilkaisematta sivuille. Olen joutunut näkemään tällaista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat