Infrapunalasit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Osaako joku kertoa, voiko yölasit (infrapuna) tehdä itse?

Kommentit (5)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26872
Liittynyt16.3.2005
@Nipa
Osaako joku kertoa, voiko yölasit (infrapuna) tehdä itse?

Se riippuu monesta asiasta. Esim. siitä mikä lasketaan itse tekemiseksi. Sillä tietotasolla, jolta voi odottaa tuollaista kysymystä, ei käytännössä voi. Infrapunasensorit ovat monella tapaa kinkkisiä kapineita ja niitä on hyvin vaikea saada mistään yksittäiskappaleina.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

IR-kennoja on mm langattomissa peruutuskameroissa. Pistä peruutuskamera sikafleksillä umpikypärän kupuun kiinni ja kittaa lopputuubilla näyttö visiirin reikään. 12V hätävalaistuksen akku povariin ja katso. Olet tehnyt IR-lasit "itse".

Itsellä on paatissa USSR panssarivaunu-nakkipipo jossa valovahvistin. Varsin tyylikäs laite on se, mutta vaatii härän niskan.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija

Poista netti- tms. digikamerasta IR-suodatin ja laita lisukkeeksi IR-ledejä "valaisemaan" maisema. Videolaseja löytyy n. 150 eurolla verkkokaupoista.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26872
Liittynyt16.3.2005

Normaalit piistä tehdyt kamerakennot näkevät noin 1000 nm:n aallonpituuksille lähi-infrapunaan. Yönäkemisessä siitä ei ole hyötyä, koska luonnossa ei ole lähdettä tuollaiselle säteilylle. Infrapunavalaisimella voi kyllä valaista ja havainnoida esimerkiksi ruokailupaikalla käyviä eläimiä.

Varsinaiset lämpökamerat ovat toisenlaisia. Niiden kennot vastaanottavat huomattavasti ptikäaaltoisempaa säteilyä, jota lämpimät kappaleet säteilevät aina. Se on vaikeampaa ja kalliimpaa teknologiaa.

Hämäränäkölaitteet ovat useimmiten valonvahvistimia. Sellainen detektoi erittäin himmeää näkyvää valoa ja vahvistaa sen elektronien avulla. Sellaistakaan ei voi tehdä itse, jos seuraavaksi täytyy googlettaa että mikä ihmeen valonvahvistin.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Lämpökuvaa näkeviä putkia oli myynnissä ennen metsästyslain kokonaisuudistusta vuonna kivi&kirves haavakoiden hakemiseen, mutta ellen muista väärin nuo kiellettiin asetuksella. Ainakaan niitä ei ole ollut sen jälkeen myynnissä julkisesti alan liikkeissä. Eivät olleet hinnan kiroissa.

Lämpökuva on aika kimurantti tulkittava, eli sen varassa taitaa olla aika karmea hahmottaa ympäristöä. Jonkinlaista prosessoitua väärävärikuvaa on kai käytetty.

- Ubi bene, ibi patria -

Uusimmat

Suosituimmat