Mikä liikennemerkki?

Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Aina kun ajan 6-tietä Parikkalasta Saaren kuntaan päin, mieltäni askarruttaa kovasti, mikä liikennemerkki tuo on ja mitä sen pitäisi kertoa. Katselin jo netistä liikennemerkkejäkin, muttei tuollaista löytynyt.

Kommentit (11)

Vierailija

Tällasen bongasin suomi24 -palstalta: "Hei
Mikä merkki on:
Suorakaiteen muotoinen merkki, jossa on viisi leveää raitaa poikittain. Värit Kelta- musta- kelta-musta-kelta.
Samanlaisia merkkejä oli aina kaksi peräkkäin."

vastaus: "Voit mennä Norjaan ja sitten tulla kysymään samoista merkkiä. Siellä se tarkoitta että seuraava mutka on yli 90 astetta ja niitä mutkia ei ole ihankaan vähän."

Joten olisiko varoitus 90-asteen mutkasta?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005

Minun kesäisen huomion mukaan noita merkkejä käytetään, kun piennar kapenee. Muualla kuin 6 tiellä en ole tuollaisia nähnyt. Missään tapauksessa ne eivät varoita mutkista. Yli 90 asteisia mutkia ei tuolla tiellä ole ja mutkista varoittamaan on omat merkit.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
Neutroni
Minun kesäisen huomion mukaan noita merkkejä käytetään, kun piennar kapenee. Muualla kuin 6 tiellä en ole tuollaisia nähnyt. Missään tapauksessa ne eivät varoita mutkista. Yli 90 asteisia mutkia ei tuolla tiellä ole ja mutkista varoittamaan on omat merkit.

Juu, varmaan olet oikeassa. Otin kuvakaappauksen Google Street view-kuvasta tuon toisen merkin kohdalta ja näyttää siltä että oikealla olevan liittymätien alla on siltarumpu ja oja, josta tuon merkin ilmeisesti pitäisi varoittaa. Liittymän jälkeen piennar jatkuu yhtä leveänä, kuin ennen merkkejä.

Mutta ihmetyttää, kun tuota merkkiä ei löydy ainakaan nykyisistä liikennemerkeistä, eikä monikaan siksi tiedä sen merkitystä. Ehkä parempi olisi, jos olisi yleinen varoitusmerkki lisäkilvellä? Pitää seuraavan kerran ohi ajaessa katsoa tarkemmin.

Tuo kohta löytyy Google Maps kohdasta 3288 Kuutostie, Parikkala.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kun ei ole liikennemerkki, vaan tiemerkki. Merkki ei määrää mitään, vaan antaa lisätietoa joka on pimeällä ja huonolla säällä erityisesti tarpeeseen.

Valokuvatulla tieosuudella ei näytä olevan valaistusta. Pimeällä mutka yllättää monasti, jos ei ole noita merkkejä eikä muita tiellä kulkijoita.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
-PP74-
Tämmönenki löytyy.
Vissiin tiedotus sateenkaariperheistä?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

No, löytyihän se lopulta, kun kuuklasi hakusanalla tiemerkit!
http://www.laatukilpi.fi/index.php?tocID=7&scID=24

Eli se on tien reunamerkki.

Reunamerkit

Eipä olekaan ihan samannäköinen, vaan nuo keltaset ja mustat raidat vaihtaneet paikkaa.

Oliskohan nuo postaamissani kuvissa olevat merkit sittenkin sen takia, ettei rekka pyyhkäise kuvan postilaatikkoa ja tienviittaa mukaan. Mutkan merkki se ei ole. Luonnossa tuo edessäpäin näkyvä mutka on loiva, vaikka se kuvassa näyttääkin jyrkemmältä.

Vierailija
-PP74-
Tämmönenki löytyy.

15&vpsrc=6&layer=c&cbll=66.556381,25.64794&panoid=ZY-UuN0R9WoQYo4Ds-BOSA&cbp=12,352.05,,1,4.72>

Tuo on luultavasti liikennemerkkimateriaalien testausta varten.

Tuo kelta-musta-kelta-musta-kelta merkki ei ole ainutlaatuinen, itsekin olen sen nähnyt jossain mutta en muista missä. Olisiko rautateillä ollut käytössä?

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

kelta-musta-kelta-musta-kelta merkki on yleensä kaksin kappalein ennen risteystä. sellaisen huomion olen tehnyt ko. merkeistä sillä olen niitä tavannut ainakin useammassa eri maakunnassa.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
BrunenG
-PP74-
Tämmönenki löytyy.

15&vpsrc=6&layer=c&cbll=66.556381,25.64794&panoid=ZY-UuN0R9WoQYo4Ds-BOSA&cbp=12,352.05,,1,4.72>

Tuo on luultavasti liikennemerkkimateriaalien testausta varten.

Tuo kelta-musta-kelta-musta-kelta merkki ei ole ainutlaatuinen, itsekin olen sen nähnyt jossain mutta en muista missä. Olisiko rautateillä ollut käytössä?

4 tiellä etelään päin ajettaessa hieman ennen kehä III:sta on samanlainen sateenkaarikyltti ja minulle
on kerrottu sen olevan juurikin haalistumisen testaamiseksi.
Tiellä 27 ainakin on yhdessä kohtaa tuollaiset raitakarkkikyltit erään ohituskaistan lopussa.
Kyseinen ohituskaista loppuukin hieman oudosti.
Vasenta kaistaa ajava voi jatkaa matkaa rattia kääntämättä, mutta oikeanpuoleiselta joudut kääntämään.
Ohituskaista jonka loppu muistuttaa muodoltaan moottoritien kiihdytyskaistan loppua.
edit: Tien numero korjattu oikeaksi.

Uusimmat

Suosituimmat