Höyrynkehitin ja laki

Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

paljonko mahtaa olla maksimitilavuudet ja paineet ettei tarvitse mitään suurempia lupia jos meinaa höyrykehittimen tehdä? joku 5 bar olisi sellainen maksimi paine jota ajatellut.

pari päivää tätä yritellyt jo selvitellä omatoimisesti niin googlella kuin myös tukesin kautta mutta kummastakaan ei oikein mitään yksimielistä ei ole tullut vastaan.

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija
sinnipirtti
paljonko mahtaa olla maksimitilavuudet ja paineet ettei tarvitse mitään suurempia lupia jos meinaa höyrykehittimen tehdä? joku 5 bar olisi sellainen maksimi paine jota ajatellut.

pari päivää tätä yritellyt jo selvitellä omatoimisesti niin googlella kuin myös tukesin kautta mutta kummastakaan ei oikein mitään yksimielistä ei ole tullut vastaan.

Muistaakseni paineastiaa ei tarvitse rekisteröidä, jos tilavuus*paine jää pienemmäksi kuin 1000 baari-litraa. Paineastialainsäädäntöä on silti noudatettava.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

eli tuo siis tarkoittaanee sitä että tilavuuden ollessa 100L ja paine maksimissaan 10bar?

ja tuo käyttö ilmeisesti sitten vaatii jonku viraston edustajan hyväksynnän käyttäjälle jolla todetaan käyttäjän olevan osaava henkilö käyttämään laitteistoa oikeaoppisesti?

edit: luku onkin 500 höyrykattiloissa. pienen nestetilavuus*paine

Vierailija
sinnipirtti
eli tuo siis tarkoittaanee sitä että tilavuuden ollessa 100L ja paine maksimissaan 10bar?

ja tuo käyttö ilmeisesti sitten vaatii jonku viraston edustajan hyväksynnän käyttäjälle jolla todetaan käyttäjän olevan osaava henkilö käyttämään laitteistoa oikeaoppisesti?

edit: luku onkin 500 höyrykattiloissa. pienen nestetilavuus*paine

En muista tarvitseeko painelaitevastaavaa, jos on kyse ei rekisteröitävistä painelaitteista. Jos tarvitsee, henkilön nimi ja suostumus kyseiseen hommaan pitää toimittaa TUKESiin. Pätevyydeksi luulisi riittävän sen, että on itse suunnitellut härpäkkeen paineastiasuunnitteluohjeita noudattaen. Kurssejakin kyllä järjestetään.

Meillä töissä näitä selviteltiin taannoin. On kyllä sanottava, ettei kahdesta eri paikasta tahdo saada yhteneväisiä ohjeita.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

joo no tuo painesuunnitteluohjeiden mukaanhan muistaakseni pitäisi olla sitten luokat hitsattuna mutta eipä sitä ole kyllä luokilla ennenkään hitsattu.

Vierailija
sinnipirtti
joo no tuo painesuunnitteluohjeiden mukaanhan muistaakseni pitäisi olla sitten luokat hitsattuna mutta eipä sitä ole kyllä luokilla ennenkään hitsattu.

Ei, vaan hitsaajan täytyy olla pätevöitetty kyseiseen työhön (lisenssi) ja tämä lisenssi taas on yrityskohtainen. Ei siis riitä että "on luokat". Täytyy olla sellaisen yrityksen palveluksessa joka ylläpitää kyseistä lisenssiä. Hitsaajalla ei koskaan ole mitään henk. koht. lisenssiä joka siirtyisi hitsaajan mukana.

Pelkkä paine/tilavuus ei sano vielä mitään. Myös maksimi käyttölämpötila tulee ottaa huomioon. Jos lämpötila on yli 100°C niin painelaite on AINA valmistettava PEDin mukaan.

Painelaitedirektiivissä on YKSI porsaanreikä näille luvanvaraisuuksille...eli koeponnistuspaine...mutta siitä ei sen enempää.

Pätevyydeksi luulisi riittävän sen, että on itse suunnitellut härpäkkeen paineastiasuunnitteluohjeita noudattaen.
Ei riitä. Laite täytyy myös hyväksyttää viranomaisella ja tämä on lähes tekemätön paikka "uusille" kasvoille. Siksi meillä ammattilaisilla on töitä.

Meillä töissä näitä selviteltiin taannoin. On kyllä sanottava, ettei kahdesta eri paikasta tahdo saada yhteneväisiä ohjeita.
Itse olen kyseisten asioiden kanssa toiminut parisenkymmentä vuotta ja asia on harvinaisen selvää.
Kaikki säädökset ja pykälät löytyy painelaitedirektiivistä. Edellyttää että asian hallitsee.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

kuis se sitten onkaan että miten nuo pienoismalliharrastajat sitten voivatkaan tehdä pienosmallinsa itse? ajatellaan vaikka vähän isommassa mittakaavassa eli 1/8. niissä vehkeissä paineet ovat siellä 1-10 baarin välillä.

Vierailija
sinnipirtti
kuis se sitten onkaan että miten nuo pienoismalliharrastajat sitten voivatkaan tehdä pienosmallinsa itse? ajatellaan vaikka vähän isommassa mittakaavassa eli 1/8. niissä vehkeissä paineet ovat siellä 1-10 baarin välillä.

Pienoismallit ei kuulu kyseisen lain piiriin. Muutenkin jokainen kyllä saa rakentaa painelaitteen omaan käyttöön mutta ongelma tulee sitten vakuutusten kanssa jos jotain sattuu. Siksi omiin projekteihin kannattaa kriittiset osat (kattilat, paisunta-astiat tms.) tilata joltain jolla on luvat ja rakentaa vähemmän kriittiset (putkistot yms.) sitten itse. Tällä menetelmällä säästää huomattavasti rahaa ja vaivaa.

Vierailija
KBolt

Pelkkä paine/tilavuus ei sano vielä mitään. Myös maksimi käyttölämpötila tulee ottaa huomioon. Jos lämpötila on yli 100°C niin painelaite on AINA valmistettava PEDin mukaan.

No joo. En juuri ole ollut tekemisissä painelaitesuunnittelun kanssa PEDin aikana ja tuosta suunnittelusta on muutenkin marginaalinen kokemus. Meillä on kuitenkin huomattavasti korkeampiin lämpötiloihin meneviä paineastioita (uusiakin, jotka on suunniteltu painelaitedirektiivin mukaan) joita ei TUKESin ohjeiden mukaan tarvitse rekisteröidä. Ja tämä rekisteröimättömyys nimenomaan paine*tilavuus kriteerin mukaan. Voin kyllä kirjoitella ihan puppua, koska olen asiaa seurannut vain sivusta.

Pätevyydeksi luulisi riittävän sen, että on itse suunnitellut härpäkkeen paineastiasuunnitteluohjeita noudattaen.
Ei riitä. Laite täytyy myös hyväksyttää viranomaisella ja tämä on lähes tekemätön paikka "uusille" kasvoille. Siksi meillä ammattilaisilla on töitä.

Tarkoitin, että painelaitevastaavan pätevyydeksi riittää osoitus siitä, että kykenee moisen kokonaisuuden suunnittelemaan lain vaatimusten mukaan. Vai onko painelaitevastaavan pätevyydelle nykyään jokin selvä koulutusvaatimus? Ko henkilöhän vastaa vain siitä, että laitteita käytetään kyseisessä organisaatiossa asianmukaisesti ja että ne ovat myös asianmukaisessa kunnossa. Ei liity itse laitteen hyvaksyttämiseen. Kysymys, kun kerran olet asiantuntija: jos painelaite on semmoinen, ettei sitä tarvitse rekisteröidä, pitääkö olla käyttöä varten painelaitevastaava?

Itse olen kyseisten asioiden kanssa toiminut parisenkymmentä vuotta ja asia on harvinaisen selvää.
Kaikki säädökset ja pykälät löytyy painelaitedirektiivistä. Edellyttää että asian hallitsee.

Tietysti asiaa auttaa, jos on 20 vuoden kokemus. Hommat on vaan menossa noiden direktiivien takia ihan vituralleen. Mitään ei voi kohta enää tehdä maksamatta itseään kipeäksi. Yksityisellä henkilöllä ei ole enää resursseja tehdä laillisesti mitään.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
sinnipirtti

Eivät nekään taida noita litra * paine -arvoja ylittää. Mutta voihan sitä tehdä vaikka mitä, kun vain tekee. Niitä lupia ja direktiivejä katsotaan leivättömän pöydän ääressä vasta sitten, jos jotain sattuu. Se on kyllä aika uskaliasta ajaa yleisöajoja itse tehdyillä höyryvetureilla. Mutta ei kai niissä maailmalla pahemmin mitään satu, kun ne tehdään oikein.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
KBolt
sinnipirtti

Pienoismallit ei kuulu kyseisen lain piiriin. Muutenkin jokainen kyllä saa rakentaa painelaitteen omaan käyttöön mutta ongelma tulee sitten vakuutusten kanssa jos jotain sattuu. Siksi omiin projekteihin kannattaa kriittiset osat (kattilat, paisunta-astiat tms.) tilata joltain jolla on luvat ja rakentaa vähemmän kriittiset (putkistot yms.) sitten itse. Tällä menetelmällä säästää huomattavasti rahaa ja vaivaa.

no sitten ei enää ole ongelmaa asian suhteen. Paineen kanssa aina pärjää kun pitää huolen että se pääsee purkautumaan kahta eri kautta. Yksi venttiili ja lisäksi räjähdyslunkka lisäsuojana jos venttiili tekee jostain syystä tepposet.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Olen rakentanut itse höyrynkehittimen,varustin sen 2,5 barin varoventtiilillä ja höyryn lämpötila on maksimissaan 160 astetta.Painekattila kestäisi suuremmankin paineen ja vastaavasti korkeamman lämpötilan,mutta sitten joutuisin hommaamaan "parempaa" letkua höyrypannun ja pillin väliin.Nyt on riittänyt hyvin vanha asetyleeniletku ja tälä systeemillä olen sulatellut jäätyneitä ojarumpuja ym.
Polttoaineena on ollut jätepuu.

PS. Paineastian lämmöneristykseen kannattaa panostaa,parantaa laitteen tehoa ja nopeutta.
Verkkovillaa ja rosteripeltivaippa niiteillä tai peltiruuveilla ympärille niin tulee siistinnäköinen laite.

Jos meinaat jotain jäätyneitä muoviputkia sulatella,ei silloin kannata juurikaan yli 2,5 baria ylittää.
Käy nimittäin niin että tästä ylöspäin mentäessä kuuma höyry sulattaa muovitkin jään lisäksi.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

riippuu nyt pitkälti pojasta miten hänellä iän myötä mielenkiinto pysyy raiteissa. Itselle tuossa olen höyryveturia hahmottamassa. Ei niinkään hienoa mutta semmottii joka liikkuu omin voimin ja jaksaa nyt jotain vetää.

Lähtökohtana on joku maksimissaan 5-10 litrainen max 5bar kattila märkähöyryveturiin. Oikein sen kummempaa ei ole vielä tässä mielessä kun olen tuota lakipolitiikkaa vähän seuraillut.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005
sinnipirtti
riippuu nyt pitkälti pojasta miten hänellä iän myötä mielenkiinto pysyy raiteissa. Itselle tuossa olen höyryveturia hahmottamassa. Ei niinkään hienoa mutta semmottii joka liikkuu omin voimin ja jaksaa nyt jotain vetää.

Lähtökohtana on joku maksimissaan 5-10 litrainen max 5bar kattila märkähöyryveturiin. Oikein sen kummempaa ei ole vielä tässä mielessä kun olen tuota lakipolitiikkaa vähän seuraillut.

Oho,hiukan vaativampi projekti kuin omat näpertelyni.Respektiä!

Olisihan sitä itsellekin käyttöä höyrykoneelle joka puksuttaisi sähköä tuossa puuvaraston nurkalla,mutta ei riitä osaaminen sellaisen rakentamiseen.Luulen että häkäpönttömoottori voisi onnistuakin kun ei tarvitse rakentaa kuin pelkkä kaasutin.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

höyry on helpompi tehdä. ei tarvita kuin käytännössä lämpö, vesiastia, varoventtiili, valtaventtiili.
eikä höyrymoottorikaan mikään diplomiindinöörin tekele ole. mutta sähkötuotantoon kannattaa jo sitten tehdä turbiini. tosin sähköntuotossa höyryllä ei ole järjen häivää vaan ennemin puut kannattaa myydä halkoina ja ostaa sillä sitten sähköt. hyötysuhde on parempi mottia kohden.

mikkonen nyt valitettavasti panttaa tietämystään puukasuista. se on vain tuo raha mikä merkitsee. minun puolesta saa viedä tietämyksensä vaikka hautaan mukanaan.

ja vaikkei pojalla innostus riittäisi junien parissa on se silti opettavaista itselle kun asioista ottelee selvää. ennemin etukäteen kuin jälkikäteen vahingon satuttua.

Vierailija
sinnipirtti
mikkonen nyt valitettavasti panttaa tietämystään puukasuista. se on vain tuo raha mikä merkitsee. minun puolesta saa viedä tietämyksensä vaikka hautaan mukanaan.

Ei puukaasu mitään salatiedettä ole, ohjeet löytyy verkostakin. Suurempi ongelma on mitä löytyy sopiva moottori tuohon käyttöön. Bensamoottorit kun ei ole tehty pitkäikäiseksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat