Yleinen kalastuskeskustelu.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kummallisen vähän täällä kalastuksesta keskusteltu, vaikka kyseessä hyvinkin tieteellinen survival-laji #1. Itse laji puolivahingossa "oman saaren" myötä uudelleenlöydettyä, ja onhan tuo parasta sitten jalkapallon. Sapuskan ja barbaaristen taisteluiden lisäksi erinomainen syy luontoretkeilyyn. Tähän ketjuun ennätyskaloja, reissuraportteja, kalakuvia...jopa Vatkaimen virtuaalipilkit sallitaan.

Sivut

Kommentit (28)

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008

Minä kävin juuri Kaenuun ja Lapin suunnalla kalassa mutta sitten lopetin kalastamisen aivan kokonaan. Unohdin nimittäin kaikki vapani kaverini mökille Rovaniemen lähistölle ja huomasin asian vasta tullessani kotiin täällä etelässä.

Onhan minulla tietysti vapoja ja keloja täällä kotonakin mutta ne ovat keräilyesineitä (jotkut jopa arvokkaita) ja niitä ei raaski viedä ulos.

Vierailija

Huomenna on Hanasaaren penkalla (Helsinki) naapurikalaseuran kanssa kaiken kalan onkikilpailu.
Vanha kalakaveri sai puhuttua minut mukaan kisaan. Onkiranta on louhikkoista. Meillä huonojalkaisilla on oikeus onkia penkkaa sivuavan saaren rannalta.
Jospa vielä meikämammakin...

Vierailija

Siimat vaihdettu ja eväät käyty tankkaamassa. Ehtooksi haukijahtiin, testaamaan uusi vapa ja uistimet. Ties vaikka taas ennätys uusiksi - tolkuttomia nuo saaristohauet, selkien puolella kivikoita viskoen alta kaksikiloista tahdo tulla edes vahingossa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tänään olin kalassa. Sinänsä pakkotilanne, kun naisväki oli sienessä ja miesten tehtävä hoitaa kalaa pöytään. Lopulta parin tunnin yrittäminen tuotti yhden 900 grammaisen hauen. Sitä ennen oli kyllä jännittävä tilanne, kun kaverin uistimeen otti n. puolikiloinen ja siihen puolikiloiseen n. viisikiloinen.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Sitä ennen oli kyllä jännittävä tilanne, kun kaverin uistimeen otti n. puolikiloinen ja siihen puolikiloiseen n. viisikiloinen.

Itse olen todistanut vieressä kaksi kertaa, kun sama serkku on saanut tuplahauen. Viimeksi tänä vuonna sai ensin 1,25kg hauen johon kiinni 7,2 kg ja saatiin vielä haavitettua molemmat ja kuva kun pieni on ison suussa haavissa. Parasta tässä on se, että itse kalastan haukea aktiivisesti ja serkulle oli eka kalareissu neljään vuoteen.

Vierailija

Liekö itätuulesta johtuen kehnolla oli hauen syönti. Iltapalat sentään saatua. Reissun kummajaiseksi jo toista kertaa peräjälkeen isot toistakiloiset säyneet - 28g Utö Vassilla jota edes ahvenet tahdo saada suuhunsa. Jännitysmomenttiakin piisasi kun saareen rantautui pari venekuntaa ruåttalaisia sorsastajia, aika villissä lauantai-illan kuosissa.

Vierailija

Tuskin oli itätuuli, vaan tämä vuosi. Merellä ainakin niin hiljasta on ollut, että en itse muista koskaan olleen. Kalat usein äärimmäisen passiivisella päällä, mikä on aika haastavaa. Poikkeuspäiviä toki mahtuu tähänkin vuoteen ja ne on ollutkin sitten ihan kivoja

Vierailija
essk
Tuskin oli itätuuli, vaan tämä vuosi. Merellä ainakin niin hiljasta on ollut, että en itse muista koskaan olleen.

Tiedä häntä mistä johtui, vuodessa ainakaan mitään vikaa. Täällä merenkurkun korkeudella trendi ollut jopa päinvastainen - toissailtaista ja yhtä kokeilureissua oudoilla vesillä lukuunottamatta haukea noussut jopa kummallisen vilkkaasti, kokokin kuten aiemmin mainittua kohdallaan. Ahvenen suhteen täälläkin hiljaista, paristi parveen osuttua, muuten helpommalla päässyt lähijärvelle eksyen.

Vierailija

Niin, ei toki pitäis yleistää, kun on kalastuksesta kyse. Ja on jotkut täällä päin sanonut, että hyvä vuosi on ollut, mutta valtaosa valittaa kuinka surkeaa on.

Lauantaina pitäis lähteä kokeilemaan ahventa jigaamalla. Ennusteiden mukaan pitäis olla hyvät olosuhteet. Saas taas nähdä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Pitäis mennä silakoita onkimaan semmosella koukkulitkalla. Olisko kenelläkään kokemusta tällaisesta ja neuvoa antaa? (tarkoitus on kyllä myös ottaa neuvoa-antavaa...)

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Poranallituulastus. Siinä on sitä jotain. Pistetään kepin päähän poranalli, hivutetaan fisun viereen ja laukaistaan. Atraimella, haavilla tahi koukulla fisu ylös. Toimii myös silakkaparvessa. Vähän kuin haisauva. Nykyään kai hiukan sääntöjen vastaista Suomessa..

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija

Eilen tuli kesäkauden kolmas yli metrinen hauki ja samalla haukilukema nousi 42 kappaleeseen. vuoden tavoitteeseen siis enään 8 kpl ja sitten voi keskittyä täysillä kilon ahvenen etsintään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat