12 kananmunaa päivässä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos alkaisi syömään 12 raakaa luomukananmunaa keltuaisineen päivässä vaikkapa smoothieissa, niin tulisiko ongelmia? Olen pikku hiljaa alkanut kallistumaan sen kannalle, etteivät kananmunat ole haitallisia edes noin runsaasti käytettynä. Mitä mieltä itse olet?

Sivut

Kommentit (66)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32731
Liittynyt6.12.2009
Peksa
Jos alkaisi syömään 12 raakaa luomukananmunaa keltuaisineen päivässä vaikkapa smoothieissa, niin tulisiko ongelmia? Olen pikku hiljaa alkanut kallistumaan sen kannalle, etteivät kananmunat ole haitallisia edes noin runsaasti käytettynä. Mitä mieltä itse olet?

Käy mittaa veren kolesteroliarvot nyt ja aloita kuuri omalla vastuulla , käy mittaan vaikka kuukauden välein kolesteroliarvot..jos ei muutosta "huonompaan" mitä muuta "haittaa" voisi olla?

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009
jussipussi
Peksa

Käy mittaa veren kolesteroliarvot nyt ja aloita kuuri omalla vastuulla , käy mittaan vaikka kuukauden välein kolesteroliarvot..jos ei muutosta "huonompaan" mitä muuta "haittaa" voisi olla?

Saattaa olla väärin olettaa, että kananmunien ylettömän syönnin haitat välittyisivät pelkästään seerumin kolesterolin välityksellä.

Vierailija

Neukkulan alkuhuumassa hankkivat apinoita jalostaakseen ihmisrotua. Ensin koettaen siementää mutta sen mentyä mönkään, siirtää apinoiden sukurauhasia politpyroon johtajille, jonka vuoksi veivät laitoksen simpanssiurokset ja jäi vain Tarzan niminen kananmunasyöppö orangi, joka söi niitä parikymmentä päivässä ja kuoli nelikymppisenä valtimon tukkeumaan. Tämä lienee lähin kausaalinen esimerkki munien ja sairauden välillä, joka on julkaistu. Toisaalta se kertoo myytin alkuperästä ja iästä. Kananmunat on aina olleet herkkuruokaa ja keinot hillitä kysynntää on olleet tärkeitä, jopa ihmisjalostusta tärkeämpää.

Jos syö munia paljon laihtuakseen, on hyödyt varmuudella haittoja suuremmat. Keino on on atkinsia vanhempi ja sairaanhoidossakin käytetty.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32731
Liittynyt6.12.2009
Turbokameli
jussipussi
Peksa

Saattaa olla väärin olettaa, että kananmunien ylettömän syönnin haitat välittyisivät pelkästään seerumin kolesterolin välityksellä.

Toki, mutta mitä muita haittoja voisit kuvitella?

12 on "kyseenalaisen korkea määrä", itse syon 0-3 Kanamunaa päivässä, aamuisin

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Kananmunassa lienee kaikki mitä pieni kanapoika tarvitsee kasvaakseen ja kehittyäkseen alkiosta piipittäväksi karvapalloksi, melkoinen lajitelma siis.

Vaikea kuvitella, että munien syönti kohtuudella olisi vaarallista jotenkin. Kohtuuden määrittely taas on henkilökohtaista ja vaikeaa, luultavasti ihmiselle on sitä varten kehittynyt kyllästymisilmiö, jos ei jotain tarvitse - siihen kyllästyy.

Vaikka kananmuna sisältää kolesterolia on väärin olettaa, että niiden syönti välttämättä lisäisi veren kolesteroliarvoja. Eiväthän syödyt ylimääräiset hiilihydraatitkaan varastoidu hiilihydraatteina vaan rasvana, minkä lähes jokainen voi tarkistaa peukalo-etusormiotteella vatsanahasta.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
jussipussi

Miten tällasen 12 kananmunan päiväsyöjä pärjää vessassa, ollessaan siellä nk. kakkosella? Mun serkku meinas heittää henkensä kun veti kananmunia niin paljon kuin pystyi, jolloin hänen suolesta tuli ulos pelkkää betonia. Oli ehkä allerginen kananmunille. Itse nautin munan kuukaudessa, ja 24 tölkkiä karhua vuorokaudessa. Ja suolipa toimii reippaasti...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009
jussipussi
Turbokameli

Tutkimuksessa, jossa kananmunien syönnin havaittiin olevan yhteydessä korkeampaan syöpäkuolleisuuteen, pohdittiin mahdollisia syitä tähän tapaan:

"Higher intake of cholesterol has been shown to
increase the formation of secondary bile acids in both
humans and animals (Cruse et al., 1979; Hiramatsu et al.,
1983) and to enhance the induction of colorectal tumors
in animal models (Sakaguchi et al., 1986). One cohort
study reported a positive association between egg intake
and colorectal adenomas, precursors of colorectal cancer
(Cho et al., 2007). Further, other experimental data
suggested that cholesterol intake also could enhance the
formation of lung tumors (Kimura and Sumiyoshi, 2007).
Cholesterol is a precursor of steroid hormones and might
affect breast cancer risk through the formation of
estrogens."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20104980

Vierailija

Mikähän mahtaisi olla nykytietämyksen mukaan optimaalinen päivä/viikko annos? Joskus vuosia sitten asiaan kokeilin perehtyä, mutta on tainnut osin unohtua. Nyt olen mennyt 2-3 kananmunaa päivässä linjalla... yleensä kyllä 2 ja nekin ihan keitettynä eikä raakana. Ihan sopivan täyttäväähän tuo on muun ruuan ohessa. Ihan 12 kpl kyllä kuulostaa jo paljolta. Oma kulutukseni huomioon ottaen nuo 12kpl +päivän vihannekset ja hedelmät .... niin eipä sitä paljon muuta päivässä kai jaksaisi syödäkään

Mitä etuja raa-an kananmunan vetämisessä naamaan on verrattuna keitettyyn kananmunaan? Kihlattu, joka työssään joutuu perehtymään ruokaan liittyviin asioihin, huomautti että raaoista kananmunista voisi saada salmonellaa (vaikkei olekaan kamalan yleistä Suomessa).

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32731
Liittynyt6.12.2009
Turbokameli
jussipussi
Turbokameli

Tutkimuksessa, jossa kananmunien syönnin havaittiin olevan yhteydessä korkeampaan syöpäkuolleisuuteen, pohdittiin mahdollisia syitä tähän tapaan:

estrogens."

Mutta nämähän on oletettavasti kolestorin kautta vaikuttavia, eiko tässä nyt yritetty kuitenkin keskustella/loytää muutakin kuin kolestorin kautta negatiivista kanamunansyonnistä, 12kpl määrillä ?

Vierailija

Eikö tästä ole tutkimustietoa pohjalla ihan kotimaastakin? Ennen kuulema oli ihan "Mene munalla töihin" kamppanja josta kuitenkin on nyt jo luovuttu. Genitiikkakin kyllä varmasti vaikuttaa lopputulokseen. Itse voisin syödä keltuaisilla höystettyä keltuaista löysäksi keitetyssä keltuaiskastikkeessa, eikä se varmaan juurikaan kolesterooliini vaikuttaisi, mutta joillekkin tuo voi olla ongelma.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32731
Liittynyt6.12.2009
ROOSTER

Vaikka kananmuna sisältää kolesterolia on väärin olettaa, että niiden syönti välttämättä lisäisi veren kolesteroliarvoja.

Tarviiko tässä mitään olettaa , käy mittaan kolesterolit, alkaa mässäillä kananmunilla, mittaa uudestaan, ei tavi silloin jossitella. siinä on sitten lukuarvoja suoraan testihenkilostä missä mennään.

Tilastollisesti voidaan varmaan tästä aiheesta jossitella "vaikka loppuelämä"..

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009
jussipussi
Turbokameli
Turbokameli

estrogens."

Mutta nämähän on oletettavasti kolestorin kautta vaikuttavia, eiko tässä nyt yritetty kuitenkin keskustella/loytää muutakin kuin kolestorin kautta negatiivista kanamunansyonnistä, 12kpl määrillä ?

Vaikutus ei välittynyt seerumin kolesterolin kautta, josta oli puhetta.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32731
Liittynyt6.12.2009
Astronomy
jussipussi

Miten tällasen 12 kananmunan päiväsyöjä pärjää vessassa, ollessaan siellä nk. kakkosella? Mun serkku meinas heittää henkensä kun veti kananmunia niin paljon kuin pystyi, jolloin hänen suolesta tuli ulos pelkkää betonia. Oli ehkä allerginen kananmunille. Itse nautin munan kuukaudessa, ja 24 tölkkiä karhua vuorokaudessa. Ja suolipa toimii reippaasti...

Tuosta voit arvioida mitä ne karhut vaikuttaa ja kuinka pitkään

http://www.lintukoto.net/testit/alkohol ... /index.php

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat