Taljalla kiven siirto

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mitenkä onnistuu kun mökillä on niitä isoja kiviä ja tietäähän se että jotain tekemistäkin kiva olla

Olen suunnitellut että jos rupeen taljalla siirtään kiviä, kaivan eka lapiolla ja poraan jonkun reiän ja kiinnitän koukun siihen ja siihen köyden.

tai sitten yritän ujuttaa köydet tai liinat kiven alta.

Minkälainen härpäke pitää olla mihin taljan voi kiinnittää.

Jos vedän kestävää köyttä naapurin petäjän kautta tai kesämökin teranssin kaiteeseen kiinnitä niin toimiiko.

Olen biltemasta katsonut sellaista köyttä missä vetolujuus 3000 kg

Biltemankin vehkeillä onnistuu kun alle 1000 kg kiviä kuitenkin ja aina voi lekalla löydä pienempään osaan.

Sivut

Kommentit (40)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

ennen vanhaan oli koukku joka kiilattiin kiveen tehtyyn reikään. nosto tapahtui suoraan kohtisuoraan ylös taljalla.

ei ole kauon kun oli wanhat koneet lehdessä esittely majurin perässä olleesta nostimesta.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Minkä kokoluokan kivistä on kyse? Ei ole pitkän rautakangen voittanutta jos nyt et siirtolohkareita suunnitellut siirtäväsi. Ainakin helpompi heijata kiveä sen verta että saa juoksutettua liinan sen alta sen alta.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
vorrester
Kossupullo tutulle panostajalle. Ja lapioit sen kiven pois.

Itse joskus käytin autoa ja sen perässä olevaa vetokoukkua vetämään tommonen järkäle ylös ja esiin. Siinä pitää vaan olla varovainen ettei itse ole vieressä jos vetonaru tai mikä sitten lieneekään, katkea kesken homman. Se sivaltaa kuin ruoska pahimmillaan. Joskus myös lämmitettiin kiveä kaasuliekillä, ja aikansa kuumennettuaan lyötiin kiveä isolla lekalla. Silloin se murtuu ja lohkeaa pienemmiksi kappaleiksi aika herkästi. Riippuu tietysti kivilajista... Jos autolla vedät, niin vetosuuntaan pitää kaivaa viisto vetoränni, muutoin ei onnistu.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

martin x
Seuraa 
Viestejä1898
Liittynyt17.10.2010

Kas tuolla niitä kiven halkaisukiiloja ja samalla ratkaisit munkin ongelman, kiitos.

sahkotukku.netpaper.fi/netpaper_2137_001.pdf

Ps. sivu 21

Vierailija

Pitäisi arvioida massa ensin ja sitten välineet joista simppelein on kanki.
Toinen on kolmijalka ja talja tai vinssi ja puinen luiska, jonka yläpäähän kivi nostetaan ja nostetaan taas siitä mihin se pysähtyi. Päivässä ehtii jo naapurin puolelle.

Vierailija
penni
Vuokraa pensakäyttöinen kivipora, ja hommaa Demex nimistä ainetta joka turpoaa ja pilkkoo kiven.

Tässä ehdotuksessa voisi olla eniten järkeä, jos vähänkään isommista kivistä kyse.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Carloz
Saisko renaultin jotenkin liitettyä tähän vielä, kiitos.

Pyörien pultit ovat kovaa terästä. Lujuusluokitus ties mitä. Koko jutun voisi perustaa Renaultin pyörien pulteille.

Minulla on ollut haaveena maakellari. On kalliojyrkänne tontilla ja siinä siirtokiviä. Ovat jotain 0,2 m3 luokkaa. Eli niitä olen myös ajatellut nostaa reikä-talja-metodilla syrjään siitä kellarin kohdalta. Kellari tulisi siis jyrkännettä vasten, jolloin sen saa mukavasti naamioitua tekemälle päälle teranssin (tiäremiähen sanastosta tuokin).

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Muutama vuosi sitten kova myrsky tipautti kivilaiturilat ison (n. varttikkutio) kivan laiturin viereen hyvin hankalaan paikkaan.

Vuokrasin työkaluvuokraamosta n. 800 W. poravasaran ja pumpputaljan.

Porasin kiveen 18mm reijän (n. 15senttiä syvän) ja hakkasin siihen veneenkiinnityspultin, terästä, n. 5cm rengas yläpäässä ja alapää halkaistu, ja varustettu teräskiilalla (saa veneliikkeistä ja muistaakseni Etolasta ja Biltemasta).

Pohjaan lyödessä kiila kiristää pultin todella tiukasti reikään, jonka jälkeen pumpputaljalla oli todella helppoa siirtää kivi sopivampaan paikkaan.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005
Seppo_Pietikainen
Muutama vuosi sitten kova myrsky tipautti kivilaiturilat ison (n. varttikkutio) kivan laiturin viereen hyvin hankalaan paikkaan.

Vuokrasin työkaluvuokraamosta n. 800 W. poravasaran ja pumpputaljan.

Porasin kiveen 18mm reijän (n. 15senttiä syvän) ja hakkasin siihen veneenkiinnityspultin, terästä, n. 5cm rengas yläpäässä ja alapää halkaistu, ja varustettu teräskiilalla (saa veneliikkeistä ja muistaakseni Etolasta ja Biltemasta).

Pohjaan lyödessä kiila kiristää pultin todella tiukasti reikään, jonka jälkeen pumpputaljalla oli todella helppoa siirtää kivi sopivampaan paikkaan.

Tarkoitatko pumpputaljalla lompakkotaljaa eli siis tämän näköistä?..

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat