Fillarin etujousen vaikutus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ostin fillarin jossa on etujousitus. Ei ollut mikään erikoinen tarve etujousille mutta kun sattui sopivassa fillarissa ne olemaan niin tuli ostettua.

Ajellessa huomasin että kun jyrkässä ylämäessä runttaa menemään seisaallaan niin etujouset joustavat ja tuli siinä tuumittua että hukkaavatkohan jouset polkemiseen menevää energiaa.
Huomasin kuitenkin että jousethan ottavat polkemisesta vain kovimman polkaisunkohdan energian ja antavat sen takaisin kun poljin on hieman laskenut ja ylämäki (etenkin hiekkatiellä jossa pyörä voi sutia) meneekin tasaisemmin kun etujouset vähän myötäävät polkiessa.

Että aika jännästi toimivat nuo etujouset.

Onko Hayes tehnyt fillarinkorjauskirjaa? Ainakin Renaultin korjauskirja löytyy.

Kommentit (11)

Vierailija

En osaa tuohon energian hukkaamiseen varmaksi sanoa mitään. Mutta mielestäni etujousien ei pidä olla aivan noin "löysät" kuten tuossa kerroit. Riippuu tietysti kuinka kovaa runttaa menemään ja paljonko joustaa. Pääsääntöisesti niiden ei pitäisi ainakaan paljoa polkiessa joustaa, edes ylämäessä seisaaltaan.

Edit: eli jos se on noin selvää, että ihan vahingossa huomasit, pitäisi ehkä hieman säätää jäykemmäksi.

Vierailija

Testaa se. Aja kova mäki täysillä jousien kanssa ja ilman, parin tunnin välein. Ne saa poistettua kiinnittämällä letkun pätkät putkiin parilla tiukalla letkuklemmarilla niin ettei joustoliike toimi tai hyvin vähän. Tehohukka on aikaero.

Vanhan naisten pyörän saa myös notkumaan ja erityisesti ranskalaisen sekarungon, jossa on kaksi ohutta kaarevaa vinoputkea. Tehot varmuudella haihtuu.

Jouset tulivat polkuajoon siksi että jäykkä keulii herkästi juurakoissa ja vauhdissa lyö käsille.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005

Kyllä jousitus, ja erityisesti iskunvaimennus, hukkaa jonkin verran energiaa. Rajummassa ajossa vaikeassa maastossa nopeutta rajoittaa se, että ohjaustanko lyö käsille. Silloin jousitus on nopeustekijä. Normaaliajossa se on lähinnä mukavuustekijä. Varsinkin täysjousto kaupungissa opettaa sellaisille ajotavoille, että hyvä kun ei ranteitaan murra jos joutuu jostain syystä ajamaan jäykällä fillarilla.

Vierailija

Luulen että noissa jousissa on säätö. Niisä on myös lukitusvipu jolla saa jouset pois käytöstä. Samassa paikassa on avaimella pyöritettävä rikka jolla luultavasti jäykkyys säätyy jos on tarvetta. Mutta kyllä näin on hyvä että normaaliajossa ei jousta ja poljinta kovaa runtatessa vähän joustaa. En ajele maastossa muuta kuin tasaisia hiekkapolkuja pitkin.

Vierailija
Neutroni
Kyllä jousitus, ja erityisesti iskunvaimennus, hukkaa jonkin verran energiaa. Rajummassa ajossa vaikeassa maastossa nopeutta rajoittaa se, että ohjaustanko lyö käsille. Silloin jousitus on nopeustekijä. Normaaliajossa se on lähinnä mukavuustekijä. Varsinkin täysjousto kaupungissa opettaa sellaisille ajotavoille, että hyvä kun ei ranteitaan murra jos joutuu jostain syystä ajamaan jäykällä fillarilla.



Juu, normaalisti esteeseen osuessa jousen liike ottaa energiaa pyörän liike-energiasta jolloin liike-energiaa tietysti menetetään. Mutta jos jousi ottaa energiaa kun poljinta survaistaan alaspäin ja palauttaa energian enen kuin poljin on täysin ala-asennossa niin silloin liike-energiaa ei hukattu vaan saattiin takapyörälle hieman tasaisempi ja pitempään kestävä vääntömomentti. Eli ei hiekalla sudi niin helposti.

Vierailija

Eräässä isossa tallissa sai kuski kenkää jos valmmentaja näki ajavan putkelta. Se sotkee vain pyöritystekniikan jolla mennään koviten.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Lyde
Juu, normaalisti esteeseen osuessa jousen liike ottaa energiaa pyörän liike-energiasta jolloin liike-energiaa tietysti menetetään. Mutta jos jousi ottaa energiaa kun poljinta survaistaan alaspäin ja palauttaa energian enen kuin poljin on täysin ala-asennossa niin silloin liike-energiaa ei hukattu vaan saattiin takapyörälle hieman tasaisempi ja pitempään kestävä vääntömomentti. Eli ei hiekalla sudi niin helposti.



Teräksinen kierrejousi palauttaa energian hyvin, mutta noissa on aina myös iskunvaimennuselementti, jonka tehtävänä on syödä energiaa. Jos jousituksessa olisi pelkkä jousi, se jäisi keinumaan pitkäksi aikaa. Tuo energiahukka voi olla merkittävä, varsinkin jos ajaa runnoen ja laskee sekunteja. Paikasta toiseen siirtyessä se tuskin haittaa.

Vierailija

En ole ainakaan huomannut että omasta etupään jousituksesta olisi käytännön hyötyä. Eikä edes näytä hyvältä tai "paremmalta" kun on sellanen ratkaisu ettei sitä välttämättä edes huomaa. (näkyy ainoastaan etuhaarukan yläpäässä yhtenemiskohdassa sellaienn muutaman sentin haitarikumi)

Vanne kun on melko heppoinen ja ontto rakenteeltaan, niin olen lähinnä ajatellut jousituksen hieman ehkäisevän vanteen solmuun menemistä jos kovaa monttuun täräyttäisi. Turhaa hifistelyä kaupunkiolosuhteisiin silti sanon minä.

En enää muista mitä tässä ketjussa joku kirjoitti kaupungissa ajamisesta ja ranteiden murskaamisesta mutta täytyy olla melkonen pelle joka ei osaa jäykkärunkoisella kanttareita ylittää ilman vammoja!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
ratz
Turhaa hifistelyä kaupunkiolosuhteisiin silti sanon minä.



Totta, jousitus on kaupungeissa mukavuustekijä. Itse en kyllä ottaisi enää kaupunkipyöräksi muuta kuin täysjoustoa, jos ei olisi erityistä pakkoa, mutta ei siihen mukavuudenhalua "parempaa" syytä ole. Kukin tyylillään.

En enää muista mitä tässä ketjussa joku kirjoitti kaupungissa ajamisesta ja ranteiden murskaamisesta mutta täytyy olla melkonen pelle joka ei osaa jäykkärunkoisella kanttareita ylittää ilman vammoja!



Ei se ole osaamisesta kiinni vaan tottumisesta siihen, että mistään ei tarvitse välittää. Muutaman tuhatta kilometriä kun jauhaa jollain tyylillä, se uppoaa selkäytimeen, ja tyylinvaihto vaatii uuden totuttelujakson.

Vierailija

Kyllä se jonkinverran energiaa väkisinkin hukkaa. Ei jousituksia esim. koskaan näe maantiepyöräilyssä.

Joka tapauksessa sinulla on pyöräilytekniikassa häikkää. Pyrkimys on vakioituun poljinten kierrosaikaan ja kietävään liikkeeseen.

Parempi pudottaa mäessä vaihteita ja jatkaa vispaamista kuin alkaa polkemaan pumppaamalla.

Vierailija
Neutroni
ratz
Turhaa hifistelyä kaupunkiolosuhteisiin silti sanon minä.



Totta, jousitus on kaupungeissa mukavuustekijä. Itse en kyllä ottaisi enää kaupunkipyöräksi muuta kuin täysjoustoa, jos ei olisi erityistä pakkoa, mutta ei siihen mukavuudenhalua "parempaa" syytä ole. Kukin tyylillään.



Juu, kukin tyylillään. Ja meidän tyylit kyllä sitten eroaakin melkolailla. Minä nimittäin taas olen ajatellut luopuvani nykyisestä etujousitetusta, levyjarrullisesta hybridistä ja siirtyväni takaisin mummopyörän pariin. Ah sitä huolettomuutta!

..kyse siis kaupunkipyörästä. Jos lähden parinkin kymmenen kilometrin lenkille ihan lenkkitarkoituksessa, niin tuskin silloin otan mummoa mukaan.

Neutroni
ratz
En enää muista mitä tässä ketjussa joku kirjoitti kaupungissa ajamisesta ja ranteiden murskaamisesta mutta täytyy olla melkonen pelle joka ei osaa jäykkärunkoisella kanttareita ylittää ilman vammoja!



Ei se ole osaamisesta kiinni vaan tottumisesta siihen, että mistään ei tarvitse välittää. Muutaman tuhatta kilometriä kun jauhaa jollain tyylillä, se uppoaa selkäytimeen, ja tyylinvaihto vaatii uuden totuttelujakson.



Sanana tuo totuttelujakso kuulostaa pitkähköltä ajanjaksolta. Anyways tyylinvaihto tapahtuu silmänräpäyksessä jos kyse on kivireestä siirtyminen pehmeämpään vaihtoehtoon. Toisinpäin menee *vaikeammin mutta tuskin sekään tuhansista kilsoista huolimatta kymmentä kilsaa enempää kestää. Sen kun röykyttää mukulakivetyksellä vanhaan malliin, niin jotain kyllä tapahtuu.

*muok

Uusimmat

Suosituimmat