Polttoaineen jäähdyttäminen

Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt7.12.2009

Ehkä hieman väärä foorumi kysymykselle, mutta kokeillaan jos tietoa löytyisi, nimittäin asiasta ei löydy mitään infoa muualta netissä.
Rakenteella hieman tehokkaampi 400-600 hp turbomoottori ruiskulla.
Tavotteenahan on tietysti aina ylikuumenemisen ja nakutuksen estäminen kovilla paineilla ja moottori on tätä ajatellen rakennettu ja tehty kaikki mahdolliset muutokset palotiloissa, jotka estävät nakutusta.
Mielessä kävi kuitenkin helppona toimenpiteenä bensalinjojen jäähdytys lisäkikkana. Näissä korkeapainevehkeissähän bensa kuumenee huomattavasti ja joissakin konstruktioissa ongelmana on jopa bensan kiehuminen, joka aiheuttaa käyntiongelmia esim kaasarivehkeissä.

Jos polttoaine jäähdytettäisiin esim kerääjäsäiliössä peltier elementillä, niin miten nämä vaikuttaisi auton käyttäytymiseen?
Jos auto kuluttaa tyhjäkäynnillä esim 2 litraa tunnissa, kiertää samat bensat järjestelmässä ja uutta ainetta tulee järjestelmään sitämukaan kun sitä kuluu. Bensaa voisi olettaa järjestelmässä olevan 0,5 l mikä kiertää järjestelmää.
Paljonko tuommoinen pikkupeltier pystyisi tuon mukaan jäähdyttään polttoainetta?
Onko muutoksella merkitystä tehoihin, tai nakutusrajaan merkittävästi, vai unohdetaanko koko juttu?

Kommentit (11)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

kyllä peltierillä saa jäähdytettyä hyvinkin. riippuu vain siitä kuinka monta ja minkä tehoisia laittaa.

no ongelmaksi muodostuu sitten se että kun polttoaine viilentää kaasaria alkaa kaasarin kurkkuun muodostumaan jäätä jollei jo synny suurilla virtauksilla mutta ainakin lisää sen muodostumisen vaaraa.

toisekseen kysehän on kaasumoottorista kuten kaikki ottomoottorit. mitä kylmempää polttoaine on sitä huonommin se kaasuuntuu johtaa taas huonoon palamiseen.

enhän minä mistään mitään tiedä mutta, mutta...

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Massasuhteet ilman kanssa on 1:13 ja imukanavassa seos jäähtyy pakkaselle, joten bensan osuus ei ole merkittävä. Turbo tykkää jäähdyttelyistä.

Rasse
Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt7.12.2009

Kyseessä oli ruiskumoottori johon ahdetaan ilmaa, vertasin vaan ääripäänä tuota imukaasarin bensan kiehumista.
Jos tuo turbo ahtaa vaikka kilon ylipaineilla 70 asteista ilmaa ja coolerin jälkeen se on esim 50 asteista, niin ei se paineessa pakkaselle mene. Ilman turboa kauheilla alipaineilla kylläkin voisi esiintyä tuota, niinku julmissa jenkkikoneissa missä pienikurkkuset kaasarit.

Hain tuossa bensan jäähdytyksessä hieman samaa efektiä kuin vesiruiskussa, jossa sekoitetaan metanolin ja veden seosta imuilman sekaan viilentäen samalla ahtoilmaa.
Mutta jos näin on, että että se bensa kaasuuntuu huonommin viileänä, niin täytyy jättää tuo jäähdytys pois.
Vai tuleeko mieleen vielä muita hyötyjä tai haittoja?

Vierailija

Aika rahareikä on jos peltierillä tuon ilmamäärän jäähdytät niin että eron huomaa. Olisi jo ainakin dragstereissa peruskauraa...

Rasse
Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt7.12.2009

Ei tässä ilmaa oltu peltierillä jäähdyttämässä, vaan tulikuumaa bensaa bensalinjoissa, joka ruiskutettaessa viileämpänä palotapahtumaan olisi jäähdyttänyt lohkoa, kuin myös pienentänyt samalla nakutusta.
Mutta tosiaan tämä bensanjäähdyttely oli tuhoontuomittu ajatus tuon huonon palamisprosessin suhteen, joten peltierit unohdetaan.
Kiitokset vinkeistä.

Vierailija

Peltierissä ei riitä teho tuottamaan haluttua vaikutusta, koska lämmönsiirtoteho merkittävillä viilennyssuhteilla on yhden käden sormilla laskettavissa, watteina. Cp on luokkaa 0.02 suurilla lämpötilaeroilla ja reilusti alle 1 vaikka lämpötilaeroa olisi nolla. Tämän vuoksi myöskään ilmastointi peltierillä ei ole kannattava viritys, koska laturi joutuu niin kovalle kuormalle jo pienellä teholla, siinä missä tavallinen kompura tuottaa helposti Cp: 2-5 eli lämpöä siirtyy autosta ulos 2-5 kertaa ottotehon verran.

Se polttoaineen kylmyys ei kuitenkaan vaikuta merkittävästi sen haihtuvuuteen ennenkuin mennään reilusti pakkaselle. Sitäpaitsi ruisku kuumentaa sen bensan paineella aika tehokkaasti joka tapauksessa, ja sen idea on sumuttaa polttoaine jotta se höyrystyisi "väkisin".

Jonkinlainen polttoaineen välijäähdytin joka toimii ilmapuhaltimella voisi toimia, jos ongelmana on tosiaan että polttoaine kiehuu putkessa.

Vierailija

Sehän on paineessa se bensa, eikä noin vain kiehu. Edes kovimmin bensasyöpöissä kuumissa kisakoneissa asia ei ole ollut esillä. Hyvä tuuletus ja lämpöeristimet pitäisi riittää. Jo haluaa varmistaa niin kupariset bensaputket vie lämpöä harakoille hyvin tehokkaasti.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Laita vesiruisku puhaltamaan sumua joko imuilmaan, tai ihan imuputkiston päälle. Haihtuva vesi sitoo lämpöä erittäin tehokkaasti.
Kunnon nörtti virittäisi kaasujääkaapin tapaisen laitteen joka ottaa energian pakokaasujen hukkalämmöstä ja käyttää sen imupuolen jäähdyttämiseen.

Rasse
Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt7.12.2009

Vesiruiskuhan tuossa olisikin ihan ehdoton kapistus, mutta tuo bensajäähy kävi mielessä sen takia koska sen olisi tehnyt niin helposti, kun vesiruiskussa taas joutuu värkkäileen useita iltoja. Täytyy vaan keskittyä sitten tuohon vesiruutan tekoon. Moottoriohjauksena Megasquirt, niin saa säädettyä ruiskutusmäärät kohdalleen nätisti.
Ehkäpä tuon vesiruiskusäiliön voisi jäähdyttää ennen kisaa peltiereillä

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007

Turhaa tuo bensan jäähdyttäminen, ellei sitten satu ihan oikeasti olemaan kiehumispisteessä. Jos ylikuumenemisella tarkoitetaan itse koneen kiehumista, ei polttoaineen jäähdyttäminen tuo juurikaan mitään hyötyä. Itseasiassa kuumempi polttoaine höyrystyy paremmin, mikä puolestaan johtaa parempaan hyötysuhteeseen, joka taas puolestaan matalempaan lämmöntuottoon samoilla tehoilla. Nakutusongelmaahan on muutama resepti, joista helpoin on syttyennakon vähentäminen sekä polttoaineruiskutuksen lisääminen moottorin lämmön sekä ahtoilman lämpötilan suhteen. Megaruutta on noihin säätöihin pystynyt varmaan jo ensimmäisestä versiosta asti. Tämä taas vaatii luonnollisesti kunnolliset jäähdytys- ja syttyjärjestelmät, jottei jouduta oravanpyörään.

Itseasiassa mm. vanhoissa turbo-formuloissa lämmitettiin polttoainetta, sillä saatiin parempi hyötysuhde kulutettuun polttoinemäärään verrattuna, eikä niissä noita nakutusongelmiakaan ollut.

Polttoaineen palautus kerääjäsäiliölle ei ole kovin järkevä vaihtoehto. Siitä kyllä seuraa lähes varmasti tuota kiehumisongelmaa. Ennemminkin kannattaa siirtää paluulinja suoraan bensatankkiin, josta sitten siirtopumpulla pumpataan keruusäiliöön. Keruusäiliöstä ylivuoto takaisin tankkiin ja pääpumpulle sitten normaalisti lähtö. Tällöin koko tankki toimii jäähdytyselementtinä ja itse tankissa oleva polttoaine lämpötilan tasaajana paikalla olessa. Oletettavaa on kuitenkin, että noilla tehoilla tullaan käyttämään boschin 044 -pumppua, jota ei voida ajaa vajaalla jännitteellä.. Siirtopumppu kannattaa mitottaa laskennallisen maksimikulutuksen mukaan, tällöin jää turha lämmittäminen vähemmälle.

Tulpat ovat tietty myös tärkeässä osassa, väärillä tulpilla nyt saa tuhottua lähes minkä pannun tahansa.

Tuommoisen 400-600hp, oletettavasti 2L urpokoneen saa kyllä tehtyä ihan täysin toimivaksi katubensalla, jos viritystä ei olla kustu täysin esim. väärillä nokilla, paskalla imu/pakosarjalla, riittämättömällä ahtimella, huonolla moottorinohjauksella taikka kannen/palotilojen pilaamisella.. Kaverin kanssa ollaan väsäilty erästä 2L turbokonetta, mitattu 340hp @ 0,7bar 98e5 bensalla ja se moottori ei edes ole tehty noilla alipaineille vaan alkaa toimimaan kunnolla vasta yli 1,2bar ahdoilla. Ahtimena hx35 customi, riittänee 450-500hp saakka.

Vierailija

Itsellä oli -88 kivikautinen Holleyn vesiruisku turbon imuaukkoon ruiskuttamassa.
Riittävän suuri välijäähdytin korvasi kömpelön vesiruiskun.
Ajoin 2,5 kg:n paineella 2.0 l OHC Turbolla. Auton virkaa hoiti Escort -76.
Voimansiirron kestävyys ja pito, ylipäätään tuotti enemmän murheita kun bensan lämpötla.

Uusimmat

Suosituimmat