Muuntelu ihmisessä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä erikoisia poikkeavuuksia ihmisten välillä tiedätte?

-Kävin kerran jalkasäryn vuoksi lääkärillä ja ilmeni minulla olevan lisäluu jalkapöydässä. Lääkäri piti pienen luennon aiheesta ja selvisi että ihmisillä on parikymmentä niin yleistä lisäluuta, että niillä on jopa omat nimensä. Nämä lisäluut eivät nimensä mukaan kuulu kuitenkaan 'normaalin' ihmisen anatomiaan, mutta esiintyvät samanlaisina eri yksilöillä.

-Kilpirauhasen toiminta on tapetilla ja kävin wikittämässä:
"Kilpirauhaselle tuo verta kaksi valtimoa: ylempi ja alempi kilpirauhasvaltimo. Parilla prosentilla väestöstä on myös kolmas valtimo, alin kilpirauhasvaltimo"

Kilpavarustelu on käynnissä.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Yhdellä kahdeksastatuhannesta ihmisellä on sisäelimet väärinpäin. Siis maksa vasemmalla, perna ja haima oikealla. Täysin tai osittain peilikuvana normaalista.

Myös reikä oikean ja vasemman sydämen puolikkaan välillä on yleistä. Tästä seuraa monia yllättäviä oireita.

Felis catus
Seuraa 
Viestejä242
Liittynyt13.8.2010

Suurimmalla osalla näkemistäni ihmisistä on pyöreänmalliset lyhyet kynnet (pikkurillin & varpaan kynnet mielestäni naurettavan lyhyet). Minulla taas on tämmöiset pitemmät, muodoltaan hieman neliskanttiset. Tätä yksi lääkärikin hieman hämmästeli. Sanoisin että minulla on kynttä (ainakin näkyvää osaa) 20% -25% enemmän kuin näillä muilla. Siis jos kumpaakin kynsimallia vertailee lyhyeksi leikattuina.

"There are those to whom knowledge is a shield, and those to whom it is a weapon. Neither view is balanced, but one is less unwise."

Vierailija

Huomasin tuossa taannoin, että en pysty taivuttamaan peukaloani suoraksi kämmentä vasten. Ensimmäinen nivel toki taipuu normaalisti, mutta siitä peukalon juureen - siis ranteeseen saakka - se on käytännössä kuin yhtä luuta. Toinen nivel kyllä erottuu, muttei taivu mihinkään paria milliä enempää ennen kuin lukittuu. Äidilläni on samanlaiset, eikä hän ollut kiinnittänyt asiaan mitään huomiota aikaisemmin. Ilmeisesti siitä ei suurta haittaakaan ole ollut, sillä hän on ammattipianisti.

Siinä missä joidenkin sormenpäät näyttävät loppuvan kynsirajan tasolle, minun ovat pidemmät, erityisesti nimettömässä, joka on etusormea pidempi. (Myös neljäs varpaani on pitkähkö, mistä johtuen sopivien kenkien etsiminen on aina vaivalloinen prosessi.) Tästä seuraa se, että jos leikkaan kynteni kovin lyhyiksi, kynsien reunat alkavat painaa sormenpäiden nahkaa, ja ne aristavat ja punottavat päivätolkulla. Minun pitää jättää reilun millin verran "valkoista" näkyviin.

Vierailija
Fëanor
Huomasin tuossa taannoin, että en pysty taivuttamaan peukaloani suoraksi kämmentä vasten.

Kuinka saamme vihervasemmistolaiset sekopäät vastuuseen tästä peukalosta ja maksamaan sinulle kuuluvat korvaukset?

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Pari kaveria inttää pää punaisena täristen, että peukalossa on yksi nivel vähemmän, kuin muissa sormissa. Sitten kun heille näyttää normaalin ihmisen peukalolla liikkeitä, niin he yökkäävät kuvotuksesta, ettei tuo mene oikein.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Meidän suvussa isän puolella jatkuu ominaisuus että varpaissa isovarpaasta seuraavan, ja sitä seuraavan varpaan väli on osittain ummessa kuin "räpylä". Uimarisukua siis =D

Vierailija
KuhanKattelen
Meidän suvussa isän puolella jatkuu ominaisuus että varpaissa isovarpaasta seuraavan, ja sitä seuraavan varpaan väli on osittain ummessa kuin "räpylä". Uimarisukua siis =D

Niin sarjassa asioita joita olen aina halunnut tietää: miksi muilla kuin iso-ja pikkuvarpaalla ei ole nimiä? onhan ne sormillakin (jopa nimettömällä)

Vierailija

On se jännää. Itselläni oikean käden ranteesta puuttuu jonkinmoinen pätkä luuta ja koko ranne on sen takia kiero. Käsi leikattiin Tampereella joskus kun olin ala-asteikäinen, mutta ei se tullut täysin kuntoon silloin.
En nyt muista enkä jaksa etsiä, millä nimellä noita kahta luuta kutsutaan jotka ranteeseen asti tulevat, mutta ymmärrätte varmaan, mitä tarkoitan.
Isän puolella ei tätä ongelmaa ole todettu, mutta äidin isällä vissiin oli sama vika, ja veljelläni on, mutta kummallakaan siskolla tätä ei ole. On ne geenit ihmeellisiä. En nyt jaksa enempää väsyksissä höpöttää.

kohe
Seuraa 
Viestejä1257
Liittynyt30.8.2009
Marssilainen
Pari kaveria inttää pää punaisena täristen, että peukalossa on yksi nivel vähemmän, kuin muissa sormissa. Sitten kun heille näyttää normaalin ihmisen peukalolla liikkeitä, niin he yökkäävät kuvotuksesta, ettei tuo mene oikein.

Omien sormieni niveliä laskemalla näyttäisi että peukalossa tosiaan olisi yksi vähemmän.

Vierailija

Miten ton nyt sitten ottaa?
Ite en näe että kämmenluut olisi niveliä. Peukalossa ei ole kämmenluuta vaan kolmas luu toimii ainakin minun kädessä niinkuin muiden sormien alin luu. Sillä erolla, että peukalossa se luu on ihn alla.

Vierailija

Minun pippelissäkään ei ole yhtään lihasta
Ihmeellisesti lihakset surkastuu tiede.fi-sivuilla. Vai onko tämä normaalia?

Vierailija

Mielenkiintoista olisi saada läpivalaisu omasta kädestä.

Minulla on jollain tapaa yliliikkuva peukalonivel. Peukalo taipuu noin 45 astetta taakse ja kämmenen saa sumppuun niin että peukalon tyvi koskettaa pikkurillin rystystä kämmenne puolelta.

Kahlekuninkaan kämmen. Minua ei voi laittaa käsirautoihin, koska käden halkaisija kasaan puristettuna on hyvin lähelle sama kuin ranteellakin.

Sisarelta löytyy myös tuo sama ominaisuus, mutta muilla sukulaisilla tuota ei tietääkseni taas ole.

Vierailija

Sukupuolikromosomit:
Normaalisti naisilla xx miehillä xy
Erilaisia syndroomia löytyy miehillä ainakin xxy, xyy, xxyy variaatioilla, joiden esiintyvyys on 1:600, 1:1000 ja 1:18'000. Miten lie naisilla vastaavia? Miehillä noi 'poikkeavuudet aiheuttaa kai sterilisaatiota, mutta mitä jos naisellakin olisi vastaan monta monistunuttta sukupuolikromosomia? Voisivatko he kehittää oman lajinsa, joka ei voi lisääntyä kuin vastaavan määrän näitä kromoja omaavien kanssa?

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011

Korvani liikkuvat aina kun kuulen jotain epäilyttävää ääntä, en välttämättä tietoisesti kuule ääntä itse ollenkaan, mutta korvien liike saa minut havahtumaan siihen, sitten huomaankin että joku seisoo takanani, tai joku tulee juuri ovesta sisään, yms.

Se on jännä kuinka korvani liikkuvat kuten koirilla; siihen suuntaan mistä ääni tulee. Nuorempana huomasin semmoisen että korvat olivat jatkuvasti aktiiviset; esim jos takanani käveli joku, niin korvani osoittivat sinne päin sitten tuntui ärsyttävältä kun ne olivat jännittyneinä aina kun joku oli takanani, enkä voinut niitä hallita mitenkään. Se on minusta outoa ettei kaikki voi liikuttaa korviaan tällä tavoin, ei edes kaikki minun perheessäni.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat