Amazonjoen alta löytyi toinen joki

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"Brasilialaiset tutkijat ovat löytäneet maanalaisen joen, joka kulkee neljän kilometrin syvyydessä Amazonjoen alla."

"Joki on saanut nimen Hamza. Tutkijaryhmä havaitsi joen tutkimalla yli 240:tä kaivoa, jotka Brasilian valtion öljy-yhtiö on porannut Amazonin alueelle.

Vaikka joet kulkevat samaa reittiä, ne ovat erilaisia. Amazonin alapuolella kulkevassa joessa vesi virtaa paljon hitaammin, minkä lisäksi se laskee mereen syvällä maan alla. Tutkijoiden mukaan on todennäköistä, että Hamzajoki aiheuttaa sen, että Atlanttiin laskevan Amazonin suun ympäristössä vesi on hyvin vähäsuolaista."

STT-AFP

Lähde: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ama ... 5268844885

Kommentit (15)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Kuinkahan paljon maailmassa mahtaa olla vastaavanlaisia tuntemattomia jokia?

Jännää. Olen menossa Amazonille parin kuukauden kuluttua. Tai siis jouluaatto pitäisi viettää jossain Amazonin inkkarikylässä Kolumbiassa kokamälli huulessa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
Aweb

Mikähän mahtaa tarkkaan ottaen olemaan pohjaveden ja maanalaisen joen määritelmien ero ?

Saharassa ja Arabian niemimaalla on aavikon keskellä keitaita, vaikkei alueella ole satanut merkittävästi muutamaan tuhanteen vuoteen.

Mikä tuossa Amatsonin tapauksessa on erikoista, että tuo vesi on useamman tuhanen metrin syvyydessä. Ilmeisesti vesi valuu Andien itäreunaa pitkin syvälle maan alle ja viidakon alueella on kerrostumia, jotka estävät veden läpäisyn kumpaankaan suuntaan, joten purkautuminen mereen tapahtuu jossain mannerjalustan reunalla.

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
Aweb

Jännää. Olen menossa Amazonille parin kuukauden kuluttua. Tai siis jouluaatto pitäisi viettää jossain Amazonin inkkarikylässä Kolumbiassa kokamälli huulessa.

Tuo mulle tuliaisiksi pistokkaita. Tai edes siemeniä...

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

PSYbuse
Seuraa 
Viestejä1356
Liittynyt10.8.2010
Mouho
Aweb

Kokapensaan siemenet säilyvät itämiskelpoisina vain muutaman viikon.. Saattaa tuottaa käytännön ongelmia. Ayahuasca-teehän on se varsinainen Amazonin kuuluisuus..

Mielipiteeni voi muuttua, muttei se tosiasia, että olen oikeassa.
http://www.youtube.com/watch?v=1orMXD_Ijbs

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
PSYbuse
Mouho
Aweb

Kokapensaan siemenet säilyvät itämiskelpoisina vain muutaman viikon.. Saattaa tuottaa käytännön ongelmia. Ayahuasca-teehän on se varsinainen Amazonin kuuluisuus..

Mistä kasveista se valmistetaan, eikö siinä ollut jonkin puun lehtiä?
Jos, niin sellaista voi olla vaikea kasvattaa parvekkeella...

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

PSYbuse
Seuraa 
Viestejä1356
Liittynyt10.8.2010
Mouho

Mistä kasveista se valmistetaan, eikö siinä ollut jonkin puun lehtiä?
Jos, niin sellaista voi olla vaikea kasvattaa parvekkeella...

Sisältää Banisteriopsis caapi -liaanin kaarnaa sekä MAO-salpaajan. Salpaajia löytyy sieltä paikan päältä useita vaihtoehtoja.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ayahuasca

Mielipiteeni voi muuttua, muttei se tosiasia, että olen oikeassa.
http://www.youtube.com/watch?v=1orMXD_Ijbs

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
o
Miten joki voi muodostua maan alle, kun siellä ei ole mitään pinnanmuotoja jotka vaatisivat kulkusuuntaa?

Perkeleen hyvä kysymys.

Toivottavasti joku osaa vastatakin.

Itse en miellä sitä ihan joeksi. Sen täytyy olla jonkinlainen maanalainen virtauma, kuin pohjavesi. Ne tutkijat on mitanneet jotakin väärin, ei se voi mennä ihan samaa reittiä kuin itse Amazon. Se nyt vaan ei olisi millään lailla järkeenkäypää. Miksi helvetin vitussa se menisi kilometrien syvyydessä samaa reittiä? Kertokaa yksikin syy miksi se tekisi niin niin ehkä voin muuttaa mielipidettäni.

くそっ!

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Wiki: "Amazonin leveys on kuivakaudella 1,6–10 kilometriä, keskijuoksulla paikoin yli 40 km, ja sadekaudella yli 50 kilometriä."

Amazonin virtaus on 120 000 m³/s eli pyöreät
3 780 000 000 000 000 litraa vuodessa.

Vertailuna Päijänne: 18 km^3 =
0 018 000 000 000 000 litraa

Eli jos yli 200 Päijänteellistä vuodessa lirisee vettä jossain, melki puol Päijännettä päivässä, musta olis ihme homma jos tuo kosteus ei olis tunkeutunut jokaikiseen rakoon, muokkais maata niin syvälle kuin vain maata riittää, ja kuljettais kaikkee mahdollista mukanaan.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Amazonin jos valjastais vesivoimatuotanoon. Kiinalaiset osais, kun tekivät 2335 metrisen padon Kolmeen rotkoon. Kurasta voisivat sit alkaa rakentaa semmosta vuoristoa, että sais Brasiliakin hiihtokeskuksen.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Vierailija

"The Hamza and the Amazon are the two main drainage systems for the Amazon Basin, although the Hamza only has a flow rate 3% the size of the Amazon - about 3,000 cubic metres per second. It runs west to east, some 4,000 metres below the Earth's surface, and follows roughly the path of the Amazon river."

"The speed of flow is slower than that of an average glacier, and Dr. Hamza himself says that the team uses the term ‘river’ in a general sense, not in the conventional sense. In the title to the original paper, the word ‘river’ appears in quotation marks."

"Scientists have explained that the research results are preliminary, and that the definite scientific validation of the existence of the river is to be expected in a few years."

-wikipedia

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
o
Miten joki voi muodostua maan alle, kun siellä ei ole mitään pinnanmuotoja jotka vaatisivat kulkusuuntaa?

Poimuvuoristossa tuo ei olisi mikään ihme, koska siinähän maanpinnan lisäksi poimuttuvat alemmatkin kerrokset, mukaan lukien vettä läpäisevät kerrokset. Tällöin ei olisi mikään ihme, jos maanalainen virta ja joki olisivat samalla kohdalla.

Itse Amazonin allas on tietysti vaikeampi selittää, nykyinen maanpinta kun on alle 200 m merenpinnan yäpuolella. Oliko siellä kerroksissa alunperin jotain painaumia, jota pitkin niin maanalainen virta kuin alunperin itse jokikin on seurannut ?

Itse joki kuitenkin muuttaa kulkuansa jatkuvasti, kun ylävirrasta tullut materia laskeutuu joen pohjalle, jolloin joki taas hakee uusia uomia, joka ei enää noudata maanalaisen virran reittiä.

Uusimmat

Suosituimmat