Pystytkö objektiivisuuteen?

Seuraa 
Viestejä26997
Liittynyt13.5.2005

On äärimmäisen helppoa pitää omaa näkökulmaa oikeimpana.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Onko objektiivisuus edes määritelmän mukaan mahdollista?

Se on kuin raja-arvo. Lähelle voi ehkä päästä, mutta ei koskaan kohdalle.

Vierailija

Ihan rehellisesti sanottuna, en ole varma, mutta pyrkimykseni on se.

Ja on helppo huomata miten vaikeaa se onkaan.

Toope
Seuraa 
Viestejä23172
Liittynyt23.7.2006

Harvemmin väärässä, mutta joskus.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija

Joka väittää pystyvänsä objektiivisuuteen joka asiassa on mitä suurimmassa määrin valehtelija. Itse en pysty siihen minulle tärkeissä asioissa. Sen sijaan itselleni täysin yhdentekevien asioiden suhteen olen huomattavan objektiivinen.

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
ralf64
Joka väittää pystyvänsä objektiivisuuteen joka asiassa on mitä suurimmassa määrin valehtelija. Itse en pysty siihen minulle tärkeissä asioissa. Sen sijaan itselleni täysin yhdentekevien asioiden suhteen olen huomattavan objektiivinen.

Täsmälleen näin. Eikä subjektiivinen ajattelija milloinkaan voi pystyä täydelliseen objektiivisuuteen.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Pyrin objektiivisuuteen useimmiten mutta en aina. Joissain asioissa oma näkemykseni asiasta on tärkeämpi minulle. Pystyisin tällöinkin melko hyvään objektiivisuuteen.

Objektiivisuus vaatii mielestäni muutamaa välttämätöntä perusominaisuutta. Ensinnäkin jonkin verran älyä, jotta voi hyväksyä ja käsittää erilaisia vaihtoehtoisia näkökulmia ja käsittää ylipäänsä sen, että on erilaisia näkökulmia. Toisekseen se voi vaatia kykyä asettua toisen asemaan, eli omien lähtökohtaisten rajoitteidensa tunnistamista ja sen verran luovaa kuvittelua, että voi empatisoida täysin eri lähtökohdista asiaa lähestyvää ihmistä. Kolmanneksi se vaatii suhteellisuudentajua, jotta osaa asettaa eri näkökulmat oikein suhteessa toisiinsa ja mahdolliseen objektiiviseen "totuuteen". Neljäs vaatimus on avoimuus eriäville näkemyksille - hyväksyä ei ehkä tarvitse mutta ymmärtää pitää. Vihoviimeinen vaatimus on terävä logiikan taju, jotta ristiriitaisista ja yhteensopimattomista näkökulmista voi syntetisoida lavean (unioni) tai suppean (leikkaus) objektiivisen totuuden.

Edellämainituista seuraa, että on hyvin paljon ihmisiä, jotka eivät kykene objektiivisuuteen. Eivät, vaikka niin kuvittelisivatkin. En tiedä, kykenenkö itsekään, mutta uskon niin. Asiaa edesauttaa koulutukseni ja ammattini, joissa objektiivisuuden tavoittelu on vaatimus. Asiaa edesauttaa myös luonteenlaatuni joka ihannoi objektiivisuutta.

Esimerkiksi tyhmä ihminen ei yleensä voi olla objektiivinen. Ei älli riitä. Vastaavasti ahdasmielinen, rasistinen tai muuten suvaitsematon ihminen ei siihen kykene. Empatiakyvytön, esimerkiksi psyko- tai sosiopaattinen ihminen ei älystä tai avoimuudestaan huolimatta objektiiviseksi voi halutessaankaan ryhtyä. Kovin itsekeskeinen tai liioitteluun taipuvainen ihminenkään ei ehkä pysty suhteuttamaan ja ymmärtämään vaihtoehtoisia näkemyksiä tai sitten näkee ne kärjestyneinä ja siten suhteettomina vääristyminä mikä ei edesauta totuuden löytämistä.

Objektiivisuus on totuuden tavoittelua.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
ralf64
Joka väittää pystyvänsä objektiivisuuteen joka asiassa on mitä suurimmassa määrin valehtelija. Itse en pysty siihen minulle tärkeissä asioissa.

Se, että yleistät itseäsi koskevan havainnon kaikkiin, kertoo vain omasta epäobjektiivisuudestasi, ei kaikkien.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Mouho
Eikä subjektiivinen ajattelija milloinkaan voi pystyä täydelliseen objektiivisuuteen.

Ajattelija voi. Riittää, että kykenee ajattelemaan myös niin pitkälle, mikä osa omasta ajattelusta on subjektiivista ja mikä yleistä. Ajattelu koostuu monista yleispätevistä komponenteista ja se voi hyödyntää opittuja abstraktioita ja artefakteja, tai meemejä, kuten esimerkiksi matematiikkaa ja logiikkaa. On aivan sama kuinka subjektiivinen ajattelija on, mutta mikäli hän käyttää standardoitua matemaattista kieltä ajattelun apuvälineenään, ajattelu on aina objektiivista ja vastaavanlaisen kyvyn omaavien muiden subjektiivisten olioiden ymmärrettävissä yhtä objektiivisesti.

Objektiivisuus on paljolti opeteltua tietoa sekä kommunikaatiota, ei niinkään jotain sisäsyntyistä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat