Akut ja paristot

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

On olemassa käytännön ongelma, jota ei ole ratkaistu.

Sormiparistot tuottavat 1,5 V. Lähinnä kameravehkeet ovat suunniteltu tuolle jännitteelle. Kun kameraan asentaa 1,2 V vastaavat akut, on toiminta sen jälkeen epävarmaa. Eli akut voivat olla aivan hyvässä varaustilassa mutta vehje ilmoittaa patterihäiriötä.

Miten tämän asian voisi kiertää? Eikö ole akkuja, joissa jännite olisi 1,5 V? Toinen mahdollisuus olisi kahden sormipariston näköinen paketti, jossa elektroniikka tekisi puuttuvan 0,6 V siihen päälle.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (61)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Tuo on tuttu ongelma erityisesti kahta akkua käyttävillä pokkareilla, eli liki kaikilla nykyisillä. Valitettavasti siihen ei ole tarjolla hyviä valmiita ratkaisuja. 1,5 V akkuja ei tietääkseni ole markkinoilla. Vaikka valmistajat ja myyjät valehtelisivat mitä tahansa, kannattaa ostaa vain kameramalleja, joissa on valmistajan oma litiumioniakku. Se maksaa hieman enemmän, mutta on ongelmattomana hintansa arvoinen verrattuna AA-paristoja käyttäviin kameroihin.

Noita AA-akkuja on lähinnä edullisemman pään pokkarikameroissa. Ellei erityisesti koe harrastuneisuutta asiaan, lienee helpompaa ostaa uusi vastaava pokkari litiumakulla kuin alkaa tinata jännitelähdettä. Tai sitten käyttää alkaliparistoja, jos kuvaa satunnaisesti. Satunnaisessa kuvaamisessa alkaliparistolla on etuna myös parempi varauksen säilyminen ja kylmänkesto. Harva paljon kuvaava muutenkaan tyytyy halpapokkarilaatuun.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Litium-akulliset kamerat on yleensä seuraavassa hintaluokassa verrattuna AA-paristo käyttöisiin. Nopeasti maksaa sijoitus itsensä takaisin, kun voi ottaa ne kuvat joita on ottamassa. Eikä joudu tuosta vilkkuvasta battery-low ilmoituksesta ja sammahtamisesta kärsimään.

Litium-akkuja löytyy AA-kokoa, mutta niiden nimellisjännite muiden fyysisten muotojen tapaan 3,6 v

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Ratkaisu ongelmaan: osta kunnolliset ladattavat 1,2V akkupatterit (NiMh).
Totta on, että ovat "vain" 1,2V nimellisjännitteeltään (todellinen käyttöjännite liikkuu alueella 1,42V->0,90V) MUTTA laadukkaat NiMh ladattavat pitävät jännitteen paremmin käyttöalueella kuorman alla. Normaalista AA-alkaalista saat ulos vain osan sen pitämästä energiasta, koska kamerat tuppaavat vaatimaan hetkittäisesti kovaa virtaa.
Tästä syntyy pienehkö ihme, että esim. vatimattomalta kuullostava 2000mah patteri käyttää kameraa huomattavasti kauemmin, kuin luokkaa 3000mah luokiteltu alkaali.

Voi toki olla poikkeuksiakin, mutta muutama tuttavani on valittanut juuri samaa vikaa kunnes vaihtanut kunnolliset ladattavat.

Itselläni on jokin Canonin suht edullinen, alle 200€ kamera, ei pokkarikoko.
Ostin kameran nimenomaan AA-paristoja käyttävänä (2kpl) juuri siksi, että valmistajan omat Li-Ion kennot maksoivat edelliseen Ixukseeni luokkaa 15-35€ ja niitä ehti mennä kameran aikana 3-4kpl.

Minulla on käytössä laatulaturi ja Enelooppeja AA-koossa, joten ei ole mitään järkeä ostaa vuoden - kaksi pelaavia litium-akkuja käyttävää kameraa, jotka vielä maksavat taivaallisia summia! 2kpl Enelooppeja noin 5€ ja kestävät takuulla kauemmin.

Kerrotko Paul M, minkä merkkisiä ja mallisia AA-ladattavia olet jo kokeillut ja minkä verran niillä tekee tai ottaa kuvia/videota?
Entä oletko Paul M kokeillut Litium kertakäyttöparistoja? (jännite hiukan korkeampi, kuin alkaaleissa, jännite pysyy myös kuormalla hyvin)

Vierailija
Neutroni
Tuo on tuttu ongelma erityisesti kahta akkua käyttävillä pokkareilla, eli liki kaikilla nykyisillä. Valitettavasti siihen ei ole tarjolla hyviä valmiita ratkaisuja. 1,5 V akkuja ei tietääkseni ole markkinoilla.



Jep, 1,5V ei ole markkinoilla mutta 1,6V on
http://www.amazon.com/PowerGenix-PGX-4A ... B0029LHXG2

Hintaakin on, vaatii erikoislaturin noille. Käyttöiästä ym. muusta en ole vielä juurikaan mitään lukenut.

Neutroni
Tai sitten käyttää alkaliparistoja, jos kuvaa satunnaisesti.



Jos ihan satunnaista on kuvaaminen, niin ehdottomasti silloin Litium kertakäyttöparistot.
Kestävät säilytystä huomattavasti alkaaleja kauemmin. Eivät vuoda - vanhanakaan.
Kestävät käytössä paljon kauemmin, myös kovan virrantarpeen alla tai hitaassa purkamisessa, ihan sama. Myös kylmänkesto huippuluokkaa.

Neutroni
Satunnaisessa kuvaamisessa alkaliparistolla on etuna myös parempi varauksen säilyminen ja kylmänkesto.



Alkaaliparistolla on vielä toistaiseksi parempi latauksen säilyminen, kuin LSD ("Pre-Charged", "Ready-To-Use") NiMh kennoilla. Alkaalin toinen hyvä puoli on kevyempi paino. Siihen edut sitten loppuvatkin.

Alkaaleilla on BTW kehno kylmänkesto kts. testiä linkissä: http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... eezer-test

On totta, että osa NiMh akuistakaan ei kestä kylmää tajuttoman hyvin mutta on myös mahdollista ostaa samaan hintaan toimivat, joille pakkanen ei ole ongelma.

Kertakäyttölitiumkin kestää kylmää huomattavasti paremmin. Eneloop vrt. kertakäyttölitium (Energizer etc.) kylmissä olosuhteissa onkin jo kinkkisempi, että kumpi pärjää paremmin. Siihen en osaa sano kuin, että moelmmat hyviä.

Vierailija

Aiheeseen liittyen, kuulin taannoin sellaisen väitteen että tavallisen lyijyakun valmistukseen kuluva energiamäärä vastaa siihen koko sen käyttöiän aikana varastoituvaa energiaa (300-400 latausta ja purkua).

Mistähän löytyisi tieto valmistukseen kuluvasta energiasta kaiken mallisille akuille?

Olisi aika ironista jos joku aurinkopaneeli ja akku tykötarpeineen ei tuottaisikaan valmistukseensa kulutettua energiaa ikinä takaisin, tai sähköauton tapauksessa todellinen kulutus olisi kaksinkertainen.

Vierailija

Voinee ainakin suuntia laskea niin, että lyijyakun ostohinta jaettuna silloinen (teollisuuden) energianhinta. Uskoakseni eivät persnetolla myy ja energiakin maksaa jotain. Kaupalle voi huoletta laittaa kymmeniä prosentteja siivua hinnan päältä, muista myös vähentää verot...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Tuuskaaja

Kerrotko Paul M, minkä merkkisiä ja mallisia AA-ladattavia olet jo kokeillut ja minkä verran niillä tekee tai ottaa kuvia/videota?
Entä oletko Paul M kokeillut Litium kertakäyttöparistoja? (jännite hiukan korkeampi, kuin alkaaleissa, jännite pysyy myös kuormalla hyvin)




King 2500 olen esimerkiksi käyttänyt. Ja GB. Ei kelpaa esim. Canon-pokkariin.

Nykyään käytän työjutuissa Panasonic Lumix Tz7. Siinä on oma akkumallinsa. Ja tilasin eBaysta vara-akun 5 eupoa. Noilla pärjää. Muttakun on noita vanhempiakin pokkareita esmes kotona.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Veikko
Aiheeseen liittyen, kuulin taannoin sellaisen väitteen että tavallisen lyijyakun valmistukseen kuluva energiamäärä vastaa siihen koko sen käyttöiän aikana varastoituvaa energiaa (300-400 latausta ja purkua).




Ei tuo voi pitää paikkaansa ainakaan autokäytössä. Kokemukseni mukaan akut kestävät 3-4 vuotta töihin lähtemistä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Veikko
akku tykötarpeineen ei tuottaisikaan valmistukseensa kulutettua energiaa ikinä takaisin, tai sähköauton tapauksessa todellinen kulutus olisi kaksinkertainen.



No ei, litiumin kierrättäminen maksaa ehkä 10 % verrattuna jostain kaivamiseen. Kyseessä on arvaus,

Vierailija
Paul M

King 2500 olen esimerkiksi käyttänyt. Ja GB. Ei kelpaa esim. Canon-pokkariin.

Nykyään käytän työjutuissa Panasonic Lumix Tz7. Siinä on oma akkumallinsa. Ja tilasin eBaysta vara-akun 5 eupoa. Noilla pärjää. Muttakun on noita vanhempiakin pokkareita esmes kotona.




Eli nyt kuullostaa vahvasti siltä, että patterit ovat sellaiset, että kannattaisi kokeilla parempia.

Itsekin tilasin lopulta Ixukseen eBaystä halpiksen akun, se kesti vajaat puolet originaalin käyttöajasta ja akun käyttöikä oli myös kehnompi

Kuten tuossa purkutestauslinkissä oli tietoa, NiZn pattereilla on heikompi kapasiteetti, vaikka jännitetason pitävätkin kauemmin ylempänä. Pitkän ajan käyttötestausta ei noista oikein vielä ole, muistaakseni reilu puolivuotta sitten tulivat markkinoille ja kilpailevaa toimittajaa ei ole.
En kokeilisi itse näitä ennenkuin tuo Enelooppi kortti on katsottu.

90% todennäköisyydellä rohkenen veikata, että ongelma poistuu käyttämällä Enelooppeja tai muiden valmistajien rebädgettyjä vastaavia. Tuolta olen itse tilannut, noin 2€/KPL (Suomessa noin 5€/KPL) http://eu.nkon.nl/

Toinen vaihtoehto on käyttää Energizer L91 pattereita. Jos hinta huimaa päätä, osta täältä: http://www.ebay.com/itm/4AA-Energizer-U ... 538wt_1293

Suorituskyvyltään 3% sisällä alkuperäisiin nähden mitä noita itse olen testannut = aitoja vastaavia.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Samantekevää mikä leima on akun kyljessä. Jos akku on varattu ja antaa testissä kunnollista virtaa tasaisesti 1,2 V jännitteellä, on ongelma laitteessa. Laitteitten jännitteen tunnistus on liian lähellä 2,4 V tasoa.

Sattumoisin nuo King-merkkiset tulivat mainion laturin kylkiäisenä. Kaikissa muissa vehkeissä ovat olleet hyviä. Esimerkiksi teholedi-otsalampussa, jossa on yhden akun elektroniikka.

Odotan mielenkiinnolla 1,6 V akkumarkkinoita.

Energizer-merkkisistä latureista ja akuista on kaikista paskin kokemus. Niitä oli myynnissä Valintatalossa joku vuosi sitten. Luottamus on mennyt kaikkeen missä lukee Energizer. Luottamus ei ole edes Lidlin akkujen tasolla.

Meikäläisen tunaaminen akkujen kanssa on ollut sen tyyppistä, ettei se ainakaan rahallisesti ole ollut kannattavaa. Jotenkin tuntuu, että keskimäärin akut tulevat ladatuiksi muutaman kerran kunne sne osoittautuvat jotenkin p*skoiksi. Purkautuvat itsestään liian nopeasti tai eivät ota varausta. Tai eivät anna virtaa kunnolla.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

kse
Seuraa 
Viestejä1308
Liittynyt21.11.2009
Paul M
Veikko
Aiheeseen liittyen, kuulin taannoin sellaisen väitteen että tavallisen lyijyakun valmistukseen kuluva energiamäärä vastaa siihen koko sen käyttöiän aikana varastoituvaa energiaa (300-400 latausta ja purkua).



Ei tuo voi pitää paikkaansa ainakaan autokäytössä. Kokemukseni mukaan akut kestävät 3-4 vuotta töihin lähtemistä.



Tuo luku tarkoittanee laskennallista täyspurkua ja -latausta eli siis summaa käyttöiän aikana ladatusta energiasta per nimelliskapasiteetti.

No, sinänsä akkujen käyttöikää turhaan lyhentää useimmissa autoissa se, että ne on sijoitettu ihan järjettömästi moottoritilaan kärsimään suurista lämpötilaeroista ja -vaihtelusta sekä kaikenmaailman kemikaaleista, roiskeista ja tärinöistä. Paljon fiksumpi paikka on esim. tavaratila, jossa ympäristö muuttuu suht hillitysti.

Esimerkkinä sijoituspaikan vaikutuksesta - edellisestä Volvosta tuli luovuttua n. 7 vuoden ikäisenä ja silloin sen alkuperäisakku vaikutti vielä kuin uudelta. Nykyisessä alkuperäisakku on palvellut vasta 5 vuotta, joten siitä ei voi vielä oikein mitään sanoa.

Anonyymi mielipide 15 mg

Mahdolliset haittavaikutukset

Sairauden tunne, suun kuivuminen, lisääntynyt hikoilu, näköhäiriöt, ärtyneisyys, unihäiriöt, masennus, pyörtyminen, hegenahdistus, oksentelu, ripuli, hiustenlähtö, impotenssi ja gynekomastia.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Näkyy olevan LION-akkujakin AA-koossa 3,6 V. Yksi tuollainen ja pariksi puukapula. Ei ole ainakaan jännitteestä kiinni. Puukapulaan on tietenkin tehtävä johdin päästä päähän.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat