Seuraa 
Viestejä2875

Tässä videossa kaveri esittelee polkupyörää jossa on vauhtipyörä liike-energian varastoimiseksi. Vauhtipyörän energiaa voi käyttää alkukiihdytysten helpottamiseksi:
http://www.youtube.com/watch?v=BOnjtEKArXk

Näen kuitenkin ongelmia:
- Vauhtipyörää ei kiihdytetä jarruttamalla, vaan polkemalla, eli vauhtipyörän lataus polkemalla tekee polkupyörän kiihdytyksistä raskaampia silloin kun vauhtipyörä ei pyöri
- Hyrrävoimat tuovat ongelmia
- Vauhtipyörä sijaitsee korkealla, joten sekä vauhtipyörän paino että hyrrävoimat haittaavat pyörän tasapainoa

Mieleeni tuli parannusehdotuksia. Toimisiko homma jos polkupyörässä olisi käsijarrujen ja ratasvaihteiden sijaan pakkavaihteet levyjarrulla? Tällöin:
- Vauhtipyörä pyörisi pyörän taka-akselin ympärillä, jolloin painopiste olisi alempana ja hyrrävoimista vähemmän haittaa
- Vauhtipyörän voisi yhdistää pakkavaihteistoon niin että polkimella jarrutettaessa liike-energia ohjattaisiin vauhtipyörän kiihdyttämiseen, ja eteenpäin polkiessa vauhtipyörä kiihdyttäisi takarengasta jarrulevyn välityksellä (eli kitkalla)

Olisiko tällainen ratkaisu mekaanisesti mahdollinen?

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (43)

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Heitin eilen 3-vaihteisen Tunturi Elinan Kuusakosken lavalle ja palasin mummo-Cresentin käyttöön 1 päivän ja 3 km ajokokemuksen jälkeen.

Tunturia sai polkea alamäessäkin. Mitä vähemmän kikottimia, sitä kevyempi kulku.

- Ubi bene, ibi patria -

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Hyrrävoimista ei ole haittaa, jos vauhtipyörä koostuu kahdesta samanlaisesta, eri suuntiin pyörivästä limpusta. Tällainen kokonaisuus käyttäytyy ulospäin, kuten liikkumaton massa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
xork
Seuraa 
Viestejä384
Denzil Dexter
Hyrrävoimista ei ole haittaa, jos vauhtipyörä koostuu kahdesta samanlaisesta, eri suuntiin pyörivästä limpusta. Tällainen kokonaisuus käyttäytyy ulospäin, kuten liikkumaton massa.



Jos kaksi massan m omaavaa kiekkoa pyörii vastakkaisiin suuntiin, käyttäytyvätkö ne kuin 2m kokoinen liikkumaton massa, vai >2m?

Vierailija

Joo, kyllä se on ihan totta että se vauhtipyörän kiihdytys täytyy tapahtua esimerkiksi jarrutuksissa, eikä poljettaessa.

Yleensä polkupyörissä yritetään saada pyörivä massa mahdollisimman pieneksi, eikä päin vastoin.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265

No johan on nyt lol. Jos ei jaksa kiihdyttää polkupyörällä niin on surullisen huonossa kunnossa. Ja jos jaksaa muttei viitsi niin sitten on laiska paska jonka kannattaisi mennä psykiatrille hankkimaan asennemuutos elämään. Polkupyöräily mitään raskasta ole. Ja miksi aina säästellä omaa kroppaa kaikissa arkiaskareissa viimeisen päälle ja sitten lopulta työpäivän päätteeksi mennä salille tekemään se kaikki rasite keholleen tunnin sisään niin ettei siitä vain aiheudu minkäänlaista ylimääräistä hyötyä.

くそっ!

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Ronron
No johan on nyt lol. Jos ei jaksa kiihdyttää polkupyörällä niin on surullisen huonossa kunnossa.

Olettaisin että tässä ketjussa on tarkoitus keskustella teknisistä haasteista ja ratkaisuista eikä päteä kuntoargumentilla. Yhtä hyvin voisi sanoa että polkupyörä ylipäätään on heikkojen ihmisten voihan lol -apuväline, koska kävellä ja juostakin voi.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Tuohon vauhtipyöräänhän voisi liikennevaloissa veivata kierroksia, niin saisi kunnon lähdön.

Ylipäätään energian varastointi lienee hyödyllistä vain kaupunkiliikenteessä (kuten autoissakin). Maantiellä ylivoimaisesti paras menetelmä ajovastuksen pienentämiseksi on pyörän kattaminen.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
PeterH
Ronron
No johan on nyt lol. Jos ei jaksa kiihdyttää polkupyörällä niin on surullisen huonossa kunnossa.

Olettaisin että tässä ketjussa on tarkoitus keskustella teknisistä haasteista ja ratkaisuista eikä päteä kuntoargumentilla. Yhtä hyvin voisi sanoa että polkupyörä ylipäätään on heikkojen ihmisten voihan lol -apuväline, koska kävellä ja juostakin voi.



Mutta miksi? Miksi kukaan tarvitsisi polkupyöräänsä vauhtipyörän? Saahan sitä keskustella ihan mistä tahansa, vaikka siitä kuinka varustaa etana gps-lähettimellä. Kunhan nyt vaan ihmettelin että miksi. Ei minulla mikään hyvä kunto itselläni ole enkä minä sen vuoksi mitenkään "päde" tässä. En vain käsitä mihin kukaan tarvitsee vauhtipyörää polkupyörässä.

Kuulostaa nimittäin vaan kovin pahasti nykysukupolvien laiskistumiselta. Kaikki ihmisen kulutusenergia pitää saada talteen. Ettei vaan pääse kunto kohoamaan ja lihakset kasvamaan. Vauhtipyörä polkupyörässä, voihan vittulol.

Ennemmin kannattaisi miettiä miten sitä soveltaisi autoissa, koska ne saastuttavat jokaisella päästögrammallaan.

くそっ!

Jorma
Seuraa 
Viestejä2351
Denzil Dexter
Tuohon vauhtipyöräänhän voisi liikennevaloissa veivata kierroksia, niin saisi kunnon lähdön.

Ylipäätään energian varastointi lienee hyödyllistä vain kaupunkiliikenteessä (kuten autoissakin). Maantiellä ylivoimaisesti paras menetelmä ajovastuksen pienentämiseksi on pyörän kattaminen.


Täällä meillä on paljon pieniä mäkiä ja vauhtipyörä olisi ihanteellinen ratkaisu. Sehän leikkaisi mukavasti mäkisen maaston tasaiseksi. Pitkissä ala- ja ylämäissä se sen sijaan olisi riittämätön.

Nopeuksissa missä ilmanvastus ei hallitse, käytetään jo kineettistä energiaa, mummonpyörissä. Missään nopeuteen pyrkivässä siitä ei ole etua.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Ronron
Mutta miksi? Miksi kukaan tarvitsisi polkupyöräänsä vauhtipyörän?

Kokeillakseen onko ajatus käytännössä toimiva, ja saadakseen vähän insinööri- ja keksijäharjoitusta?

lokki
Seuraa 
Viestejä6110
Ronron
[

Mutta miksi? Miksi kukaan tarvitsisi polkupyöräänsä vauhtipyörän? Saahan sitä keskustella ihan mistä tahansa, vaikka siitä kuinka varustaa etana gps-lähettimellä. Kunhan nyt vaan ihmettelin että miksi. Ei minulla mikään hyvä kunto itselläni ole enkä minä sen vuoksi mitenkään "päde" tässä. En vain käsitä mihin kukaan tarvitsee vauhtipyörää polkupyörässä.


Sitä vauhtipyörää, tai tavallisimmin sähköavustusta, polkupyörässä tarvitaan samaan tarkoitukseen, kun sinä käytät autoa; tekemän pyöräilystä sen verran helpompaa, että voit valita sen autoilun sijaan. Muistapa seuraavan kerran uhoamisesi, kun valitset pyörän sijaan auton tai junan kulkupeliksesi.

Vierailija
Ronron
En vain käsitä mihin kukaan tarvitsee vauhtipyörää polkupyörässä.

Kuulostaa nimittäin vaan kovin pahasti nykysukupolvien laiskistumiselta. Kaikki ihmisen kulutusenergia pitää saada talteen. Ettei vaan pääse kunto kohoamaan ja lihakset kasvamaan.


Hö. Samaa logiikkaa jatkaen pitäisi kai valita mahdollisimman raskas ja hidas polkupyörä. Mitä nopeampi pyörä, sen laiskempi polkija, niinkö?

Luulenpa, että vauhtipyörän idea kiinnostaa useimpia pyörällä aktiivisesti liikkuvia. Kai jokainen vähänkin enemmän fillarilla liikkunut tiedostaa, kuinka oleellista liike-energian säilyttäminen on matkan taittumiselle, oli sitä vauhtipyörää tai ei.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
lokki
Ronron
[

Mutta miksi? Miksi kukaan tarvitsisi polkupyöräänsä vauhtipyörän? Saahan sitä keskustella ihan mistä tahansa, vaikka siitä kuinka varustaa etana gps-lähettimellä. Kunhan nyt vaan ihmettelin että miksi. Ei minulla mikään hyvä kunto itselläni ole enkä minä sen vuoksi mitenkään "päde" tässä. En vain käsitä mihin kukaan tarvitsee vauhtipyörää polkupyörässä.


Sitä vauhtipyörää, tai tavallisimmin sähköavustusta, polkupyörässä tarvitaan samaan tarkoitukseen, kun sinä käytät autoa; tekemän pyöräilystä sen verran helpompaa, että voit valita sen autoilun sijaan. Muistapa seuraavan kerran uhoamisesi, kun valitset pyörän sijaan auton tai junan kulkupeliksesi.



Kyse ei ole ainakaan minun kohdallani helppoudesta. Ajan autolla siksi että pääsen kohtuullisessa ajassa jonnekin kuten Turkuun tai töihin. Autolla kun pääsee hieman nopeampaa kuin pyörällä oli siinä mikä helvetin vauhtipyörä tahansa. Taidat itse olla taas niitä läskejä ihratynnyreitä jotka ajaa autolla sadan metrin päässä olevaan Lidliin.

くそっ!

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
abskissa
Ronron
En vain käsitä mihin kukaan tarvitsee vauhtipyörää polkupyörässä.

Kuulostaa nimittäin vaan kovin pahasti nykysukupolvien laiskistumiselta. Kaikki ihmisen kulutusenergia pitää saada talteen. Ettei vaan pääse kunto kohoamaan ja lihakset kasvamaan.


Hö. Samaa logiikkaa jatkaen pitäisi kai valita mahdollisimman raskas ja hidas polkupyörä. Mitä nopeampi pyörä, sen laiskempi polkija, niinkö?

Luulenpa, että vauhtipyörän idea kiinnostaa useimpia pyörällä aktiivisesti liikkuvia. Kai jokainen vähänkin enemmän fillarilla liikkunut tiedostaa, kuinka oleellista liike-energian säilyttäminen on matkan taittumiselle, oli sitä vauhtipyörää tai ei.




Ei vaan polkupyörä on jo ihan tarpeeksi nopea ja hyvä liikkumiskeino. Asialle ei tarvitse tehdä mitään. Ainoa mikä pyöräilyssä joskus vituttaa on ylämäet ja niihin vauhtipyörä ei hyödytä mitään. Siksi koko vauhtipyöräidea on mielestäni aika naurettava.

Paitsi jos vauhtipyörästä saataisiin niin tehokas tyyliin tyhjiössä magneettien varassa kitkattomasti pyörivä massiivinen kiekko joka jollain taikamekanismilla keräisi itselleen vauhtia aina jarrutuksissa ja vapauttaisi sitten ylämäissä. Voisi ehkä muutaman metrin helpottaa kiipeämistä.

くそっ!

Yhtälöstä puuttuu moottorin vaatimat palautusjaksot. Tasaista paahtamista kestää vain rajallisen ajan ja se on tylsää. Vertaa kuntopyörään, jolla harva jaksaa sotkea vaikka vastusta voi säätää.

Vierailija
Ronron
Ei vaan polkupyörä on jo ihan tarpeeksi nopea ja hyvä liikkumiskeino. Asialle ei tarvitse tehdä mitään. Ainoa mikä pyöräilyssä joskus vituttaa on ylämäet ja niihin vauhtipyörä ei hyödytä mitään. Siksi koko vauhtipyöräidea on mielestäni aika naurettava.

Minusta mikään tekninen vimpain ei ole sillä tavalla "ihan tarpeeksi" hyvä, etteikö sitä voitaisi kehittää ja jatkojalostaa. Polkupyöriä on muutenkin joka lähtöön, ja niitä kehitetään aktiivisesti.

Vauhtipyörästä saataisiin varmasti hyötyä alamäkivoittoisilla, kumpuilevilla reiteillä. Siis sellaisilla, joilla joutuu harmikseen jarruttelemaan turvallisuuden vuoksi ja joilla on kuitenkin lyhyitä vauhtia hidastavia ylämäkiä. Vauhtipyörä keräisi talteen osan jarruttaessa muuten hukatusta energiasta, ja se saataisiin hyötykäytettyä pieniin nousuihin. Minulle tulee välittömästi mieleen parikin usein polkemaani matkaa, jotka voisivat taittua toimivalla vauhtipyörävirityksellä tavallista pyörää nopeammin.

Ylämäkivoittoisella taipaleella, lenkeillä tai edestakaisilla matkoilla vauhtipyörästä ei luultavasti olisi muuta kuin haittaa. Ylimääräistä painoa.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Hyötysuhteeltaan parempi kuin huimapyörä on pistää tarakalle vaikka 100 kg hiekkasäkki. Näin jäävät moniaat voimansiirron häviöt pois.

Keskimääräisesti.

- Ubi bene, ibi patria -

lokki
Seuraa 
Viestejä6110
Pacanus Rusticanus
Hyötysuhteeltaan parempi kuin huimapyörä on pistää tarakalle vaikka 100 kg hiekkasäkki. Näin jäävät moniaat voimansiirron häviöt pois..

100kg lisäkuorma aiheuttaa n. 10N vierintävastuksen lisääntymisen, eli kuluttaa lisämassaan ladatun liike-energian pois erittäin nopeasti ja on siis hyötysuhteeltaan paljon huonompi, kuin vauhtipyörä, joka hyödyntää omaan painoonsa nähden paljon pyörän ajonopeutta suurempia nopeuksia = liike-energioita.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat