Keskeneräisiä tai vireellä olevia projekteja

Seuraa 
Viestejä9868
Liittynyt12.7.2010

Ostin jalalla seisovan porakoneen.
Iso, saapi reikää hiukka paksumpaankin plootuun.
Kohta alkaa olee metallipajan työkalut kasassa.

Hitsailin sitten vähän liikaa.

Sain päähäni että rakentelen jätteenlajittelu astian.
Sellasen kahen kuution vetosen jossa on kuus eri lokeroa.
Pari isompaa ja neljä pienempää.

Siihen sitten kerätään kaljapullot, tölkit, muovipullot, paperiastiat jne.
Etupäässä alkoholistin jätteet.

Aloin tekee runkoa sellaset neliöputkesta joka on kai 12mmx12mm halkasijaltaan ja ehk-1.5mm paksua.
Ompi hankalaa hitsattavaa.

Mulla on vissiin virrat koneessa liian suurella kun palaa reikä äkäseen.
Pillit on 2.6mm x 350mm.
Kolmen sadan A vehe jossa asento 4 käytössä. Max on 8.

Ei saatana meinaa nähä mihin rakoon sitä pilliä työntää kun on niin pientä tavaraa.
Jumankeikka taas palo reikä.
Milläs minä sen nyt umpeen räkäsen?
Koitan ruiskuttaa hiukka kauempaa kun saan pillin syttyy.
Jo vain.
Tulihan siihen littana lätty päälle.
Vaan on aikas räkästyn näkönen häkkyrä.
Pitää laittaa vielä lattarautaa 45 asteen kulmaan ettei hässäkkä mene nurin.
Milläs minä tuon verkkoaidan siihen seiniksi hitsaan kun on vielä hennompaa lankaa?

Ei meinaa nähdä lasit päässä.
Kurkin kakkuloitten alareunasta sytytysvaiheen ja sitten päätä kenoon.
Sen verran ärty että naama punottaa tänään ja silmät ei meinannu aueta aamulla.
Vitunmoinen valonarkuus ja punotus öögassa.
Nyt tosin jo helpotta.
Liki normaali olo.

Olin oppivinani...
Että, pilliä ei pidä työntää kiinni kun hitsaa vaan siinä huulilla hivuttaa ja valuttaa möhnää.
Että, mulla on kai liian suuret virrat, pitää pinentää.
Että, pilli syttyy helposti lämpimänä.
Että, pientä kohdetta ei pysty hitsaamaan kerralla van pitää osittaa, muuten palaa reikä.
Että, mulla on koneessa liian lyhyet letkut. Saa raahat sitä muuntajaa. Ostan pitemmät letkut.
Että, innoissani löin varpaani touhussa enkä edes huomannut vaikka kynsi pottuvarpaasta halkes.

Kenkäteline olis seuraavana vuorossa.

Osaako joku palstalla hitsata?

Vinkkiii...

Kommentit (11)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Osaa hitsata sitä piti yläasteella tehdä. Kuumentaa ensin kohteiden liitossaumat kunnolla ja laittaa vasta sitten sitä tököttijutskaa väliin. Niin että kaikki sulaa kauniisti yhteen. Hitaasti ja määrätietoisesti.

Todellisuudessa en tiedä hitsauksesta mitään.

くそっ!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

En voi kehua taitojani kaksisiksi, mutta hitsaan silti. Puikolla enimmäkseen, mutta migiäkin olen joskus kokeillut. Olen oppinut yrityksen ja erehdyksen menetelmällä. Niin kauan menee hyvin, kun voi hitsata alaspäin, pienakin joten kuten, mutta pystysauma ei tahdo onnistua.

Tuollaiseen 1,5 millin seinäiseen peltiputkeen kannattaa käyttää 1,6 millin puikkoja. Virtaa skaalan alapäästä, joku nelisenkymmentä A voisi olla kova sana.

Pylväspora pitäisi itsekin ostaa. Kolmosmorsekartiolla ja alle 100 rpm:n kierroksilla, niin voi porata vähän reippaampiakin reikiä.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Minulla on morse2 pylväspora, joka on kai yli 100 vuotta vanha. Se on ostettu pajalle käytettynä pakkohuutokaupasta 20-luvulla. Konesyöttö. Siinä ei ole voimanlähdettä kun on ollut keskusakselivetoinen. On nyt veivi kyljessä. Pitäisi laittaa taajuusmuuttimella moottori siihen, kun joskus saa toimeksi.

Olisi minulla vanhat keskusakselinkin osat jemmassa.

On korjaamokin.

- Ubi bene, ibi patria -

Raspu
Seuraa 
Viestejä9868
Liittynyt12.7.2010
Neutroni
En voi kehua taitojani kaksisiksi, mutta hitsaan silti. Puikolla enimmäkseen, mutta migiäkin olen joskus kokeillut. Olen oppinut yrityksen ja erehdyksen menetelmällä. Niin kauan menee hyvin, kun voi hitsata alaspäin, pienakin joten kuten, mutta pystysauma ei tahdo onnistua.

Tuollaiseen 1,5 millin seinäiseen peltiputkeen kannattaa käyttää 1,6 millin puikkoja. Virtaa skaalan alapäästä, joku nelisenkymmentä A voisi olla kova sana.

Pylväspora pitäisi itsekin ostaa. Kolmosmorsekartiolla ja alle 100 rpm:n kierroksilla, niin voi porata vähän reippaampiakin reikiä.

Onko niitä noin ohuita puikkoja?
Paikallisessa rautakaupassa löyty vaan 2.6 ja 3.2 millisiä.
Kakkos asonto meikäläisen hitsissä tarkottais jotakin 60 A suurin piirtein.
Virtamittaria siinä ei ole.

Jep, hitaasti kun pyörii poranterä ja kun muistaa ruikkia fairipullosta vettä jäähdykkeeksi niin menee paksumpaankin rautaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty
Ei oo hitsausprojekteja meneillään kun ei oo enää autoa...

Haluatko korjata tuon epäkohdan? Minulla olisi ehkä perjantaina (yksi kaveri empii siihen asti) myynnissä auto, joka kaipaa hitsauskonetta ja muutakin pientä hienosäätöä.

SamikoKu
Onko niitä noin ohuita puikkoja?

On, esimerkiksi Etrasta saa Esabin 1,6 millisiä. Ne ovat tosi käteviä juuri 1,5-2 millin ainevahvuuksille, mutta yksi vika niissä on. Huomannet itsekin tuosta listasta (se viimeinen lukuarvo).

Sitä en tosin tiedä, miten tuollaisessa laivanhitsauskoneessa virran hienosäätö riittää.

Paikallisessa rautakaupassa löyty vaan 2.6 ja 3.2 millisiä.
Kakkos asonto meikäläisen hitsissä tarkottais jotakin 60 A suurin piirtein.
Virtamittaria siinä ei ole.

Kyllä osaava hitsari 2,5 milliselläkin hitsaa ohutta rautaa, mutta ohut puikko on helpompi hommata kuin se taito.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Neutroni
CE-hyväksytty
Ei oo hitsausprojekteja meneillään kun ei oo enää autoa...

Haluatko korjata tuon epäkohdan? Minulla olisi ehkä perjantaina (yksi kaveri empii siihen asti) myynnissä auto, joka kaipaa hitsauskonetta ja muutakin pientä hienosäätöä.

En. Hitsaisin mielelläni jotain muuta...

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Puikko ei ole ohutlevyhommiin omiaan ollenkaan. 2 mm alkaa olla alaraja. Hitsauksessa kun on otettava muutakin huomioon kuin se, miten ohutta pystyy röpöttämään ilman reikiä. Mig-Mag on harrastajan yleiskone. Lisäksi joku alkeistason oppikirja, niin kyllä se siitä suttaantuu. Itse hitsasin muutamat luokat -79 viime vuosisadalla teknikko-opissa, mutta nykyään olen puhtaasti vaistohitsailija, kun olen ajan myötä poisoppinut "oikean tavan tehdä asia".

- Ubi bene, ibi patria -

Raspu
Seuraa 
Viestejä9868
Liittynyt12.7.2010
Pacanus Rusticanus
Puikko ei ole ohutlevyhommiin omiaan ollenkaan. 2 mm alkaa olla alaraja. Hitsauksessa kun on otettava muutakin huomioon kuin se, miten ohutta pystyy röpöttämään ilman reikiä. Mig-Mag on harrastajan yleiskone. Lisäksi joku alkeistason oppikirja, niin kyllä se siitä suttaantuu. Itse hitsasin muutamat luokat -79 viime vuosisadalla teknikko-opissa, mutta nykyään olen puhtaasti vaistohitsailija, kun olen ajan myötä poisoppinut "oikean tavan tehdä asia".

Mig-Mag?

Soveltuuko se myös ruostumattoman teräsputken hitsaukseen?
Ohuille metalleille?

Hintaluokka?

Vaikka pitää se tuo tavallinenkin hitsaus opetella.

Kiinostaa...

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Ohutlevyhitsaukseen ykkönen. Vaatii suojakaasun. Kallis puikkokoneeseen verrattuna.

Ihan vinkkinä voisin tässä heittää, että metalliverstaan pykääminen autotalliin tms. saattaa vanhat vakuutukset ihan uuteen tilanteeseen. Voi tulla aikamoinen yllätys vahingon satuttua.

- Ubi bene, ibi patria -

Raspu
Seuraa 
Viestejä9868
Liittynyt12.7.2010
Pacanus Rusticanus
Ohutlevyhitsaukseen ykkönen. Vaatii suojakaasun. Kallis puikkokoneeseen verrattuna.

Ihan vinkkinä voisin tässä heittää, että metalliverstaan pykääminen autotalliin tms. saattaa vanhat vakuutukset ihan uuteen tilanteeseen. Voi tulla aikamoinen yllätys vahingon satuttua.

Sain virrat kohalleen.
Alko saumaa tulee vaikka pikkasen käsi vapajaakin.

Uusimmat

Suosituimmat