Sylinterikannen lämpötilan mittaus

Seuraa 
Viestejä104
Liittynyt10.8.2010

Olisi kiva tarkistaa vanhan 2t-perämoottorin käyntilämpötila, vesi kyllä kiertää mutta vesikanavat sylinterikannessa voi silti olla ahtautuneet. Onko kokemusta mikä olis näppärä vehje kannen lämpötilan mittaamiseksi, löytyykö clas ohlson-motonet-akselilta? Onko tietoa mikä kannen lämpötila pitäisi olla?

Kommentit (4)

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Moi. Mä olen käyttänyt ton tyyppisiin mittauksiin sellasta kosketuksetonta pistoolimallista lämpömittaria, antaa pintalämpötilan tosi hyvin ja tarkasti. Luulisi tollasia löytyvän tuolta esittämältäsi akselilta. Varsinaisista lämpötiloista ei mitään hajua...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Astronomy
Moi. Mä olen käyttänyt ton tyyppisiin mittauksiin sellasta kosketuksetonta pistoolimallista lämpömittaria, antaa pintalämpötilan tosi hyvin ja tarkasti. Luulisi tollasia löytyvän tuolta esittämältäsi akselilta. Varsinaisista lämpötiloista ei mitään hajua...

Ahem, nuo mittarithan eivät kerro pintälämpötilaa, vaan pinnasta lähtevän ir-säteilyn voimakkuuden. Asioiden välillä on kuitenkin melko hyvä korrelaatio, mikäli mitattava pinta on heijastamaton, ts ei metallipinta.
Toinen sudenkuoppa on mittareiden keilan tai mittausalan suuruus, mikä on melko paljon enemmän kuin se kohdistusta varten palava lasertäppä. Jos mitattavalle alueelle osuu sekä kylmiä, että kuumia kohtia, lukema keskiarvoistuu.

espoo
Seuraa 
Viestejä104
Liittynyt10.8.2010

Sanoista tekoihin, motonetista pistoolimallin IR-mittari, vaikuttaa kivalta lelulta, etäisyys/kohde-suhde 6:1, tarkkuus noin yksi aste, kiiltävän pinnan voi peittää teipillä/maalilla, kivabra.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
espoo
Sanoista tekoihin, motonetista pistoolimallin IR-mittari, vaikuttaa kivalta lelulta, etäisyys/kohde-suhde 6:1, tarkkuus noin yksi aste, kiiltävän pinnan voi peittää teipillä/maalilla, kivabra.

Poraa kanteen reikä ja tee kierteet, laita siihen lämpöanturi vaikkapa vanhasta autosta. Samaisesta autosta voit sitten laittaa mittarinkin.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Uusimmat

Suosituimmat