15 wattinen säästölamppu

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

11 wattinen on niin himmee, että ei nää mitään. Niin kaikki melkein 15wattiasa energiansäästölamppuja, että näkee.

Onko kenelläkään kertoa joku hyvä merkki mikä toimii ja syttyy nopeasti.

Pihalla toimii tavallinen halpalamppu hyvin, koska jos on suljettu kupu, niin se lämmittää itteensä, eikä hajoa.

Kommentit (13)

Vierailija

11wattisia olen välttänyt itsekin, noita luokkaa 15W suosinut sisällä.
Megamanilla ja Airamilla on muistaakseni niitä nopsaan syttyviä, hinta oli suolaisempi tosin.

Jos muuten on vanha se 11W, niin kannattaa muistaa, että nämäkin menettävät tehoaan ajan oloon.

Goswell
Seuraa 
Viestejä10346
Liittynyt8.3.2010

Bilteman Art. 44-8321 15W 4000 K:n lamppu on hyvä, siinä on oma hämäräkytkin kannassa.
Valo on raikkaan väristä, on kirkas ja syttyy heti.

Minun mielestä noin.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

jep ehdottomasti kannattaa ottaa 4000k esl lamppuja vain sillä niissä valaisuteho on merkittävästi perampi perinteisiin kusen keltaisiin 2700k lamppuihin nähden vaikka olisivat saman tehoisia.

toisen polven pilkkuvirhe

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32522
Liittynyt6.12.2009
tiäremiäs
11 wattinen on niin himmee, että ei nää mitään. Niin kaikki melkein 15wattiasa energiansäästölamppuja, että näkee.

Pihalla toimii tavallinen halpalamppu hyvin, koska jos on suljettu kupu, niin se lämmittää itteensä, eikä hajoa.

Minä olen mieltynyt noihin "warm white" lamppuhin, "daylight" versiot on liian "onttoja" / sinisävyisiä ja niillä asuinhuoneiden pintojen värit eivät toistu mielestäni oikein.

Normaalin hehkulamapun värilämpotila on 2700K eli sama kun noissa "warm white" versioissa.

The color temperature of different electric lamps
Correlated color temperature (CCT) is a measure of the "shade" of whiteness of a light source, again by comparison with a blackbody. Typical incandescent lighting is 2700 K, which is yellowish-white. Halogen lighting is 3000 K. Fluorescent lamps are manufactured to a chosen CCT by altering the mixture of phosphors inside the tube. Warm-white fluorescents have CCT of 2700 K and are popular for residential lighting. Neutral-white fluorescents have a CCT of 3000 K or 3500 K. Cool-white fluorescents have a CCT of 4100 K and are popular for office lighting. Daylight fluorescents have a CCT of 5000 K to 6500 K, which is bluish-white.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fluorescent_lamp

Käytän 20W versioita ei tarvi tihrustaa valonpuutteen takia

Ja ettei tästä värilämpotilasta tulisi isompoaa kinaa niin kannattaa ostaa eri värilämpotilojen lamput ja verrata itse. Iän kanssa värinäko muuttuu ja sinisen alueen värien havainnointi heikkenee joten siniseen päin kallellaan oleva värilämpotila voi "sopia/valaista" paremmin..

Decreased color vision. Cells in the retina that are responsible for normal color vision decline in sensitivity as we age, causing colors to become less bright and the contrast between different colors to be less noticeable. In particular, blue colors may appear faded or "washed out." While there is no treatment for this normal, age-related loss of color perception, you should be aware of this loss if your profession (e.g. artist, seamstress or electrician) requires fine color discrimination.
Vierailija
Goswell
Bilteman Art. 44-8321 15W 4000 K:n lamppu on hyvä, siinä on oma hämäräkytkin kannassa.
Valo on raikkaan väristä, on kirkas ja syttyy heti.

Öö, eikös hämäräkytkin itse lampussa sytytä sen pimeän tullen ja taas sammuta kun itse lamppu valaisee sitä kytkintä? Eli räpsyvä lamppu(kö)

Goswell
Seuraa 
Viestejä10346
Liittynyt8.3.2010

Aallonpituutta kait, ei siinä mitään listoja ole. Sellainen ilmiö oli, että kun laittoi kuvun valaisimeen pesuhuoneen lampussa, sellainen maitolasipallo, sammui koko lamppu, syttyi heti kun poisti sen kuvun. Eteisessä taas samat kuvut (hieman uudemmat, noin 30 vuotta) toimi hienosti, vaihdoin sitten kylppäriin toisenlaisen lampun.
Joskus päivällä lamppu ei syty, koska kyseinen lamppu katsoo, että kyllä sinä näet ilmankin.

Naapurilla ollut pihavalona tuollaiset 15W:set, kolmen lampun ryhmä monta vuotta, yhtään ei ole palanut vielä. Ja ne syttyy joka ilta aina kun hämärtää. Ensin yksi , kohta toinen ja kolmas, eli pientä eroa on herkkyydessä, voi toki olla lampun sijaintikin syy tuohon eritahtiin. Eli eivät häiritse toisiaankaan.

Minun mielestä noin.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Ihmisten näkökyky poikkeaa ainakin valaistuissa olosuhteissa valtavasti. Itse menen sokeaksi niiden uusien keltaisten katuvalojen valossa. Naantaliin sellaiset asennettiin ruutukaavan alueelle jokunen vuosi sitten. Kun ensi kertaa pimeällä sen jälkeen siellä ajelin, piti vaihtaa kuskia ettei satu mitään. Taiteilijan suunnittelemat lyhdyt joista lamppu häikäisee ympäri saakka muutaman metrin korkeudessa ja mustassa sateisessa syysyössä keltainen valo. Niiden piti olla jotain uusia energiansäästölamppuja niidenkin. Ei ole tullut pimeällä tuon jälkeen Armonlaaksossa käytyä, mutta kai ne sillä vielä jököttää. Ne olivat henk. koht. tähän asti surkeimmat koskaan näkemäni valaisimet.

- Ubi bene, ibi patria -

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32522
Liittynyt6.12.2009
Pacanus Rusticanus
Ihmisten näkökyky poikkeaa ainakin valaistuissa olosuhteissa valtavasti. Itse menen sokeaksi niiden uusien keltaisten katuvalojen valossa. Naantaliin sellaiset asennettiin ruutukaavan alueelle jokunen vuosi sitten. Kun ensi kertaa pimeällä sen jälkeen siellä ajelin, piti vaihtaa kuskia ettei satu mitään. Taiteilijan suunnittelemat lyhdyt joista lamppu häikäisee ympäri saakka muutaman metrin korkeudessa ja mustassa sateisessa syysyössä keltainen valo. Niiden piti olla jotain uusia energiansäästölamppuja niidenkin. Ei ole tullut pimeällä tuon jälkeen Armonlaaksossa käytyä, mutta kai ne sillä vielä jököttää. Ne olivat henk. koht. tähän asti surkeimmat koskaan näkemäni valaisimet.

Juuri näin, Pitää henkilokohtaisesti testaa lamppujen värilämpotilat ja kohteen mukaan. Esim autotallissa käy erilainen "valjumpi valo" kuin esim olohuonessa jos haluaa illallakin että viherkasvien lehdet näyttää kohtuullisen vihreiltä.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
jussipussi

Minä olen mieltynyt noihin "warm white" lamppuhin, "daylight" versiot on liian "onttoja" / sinisävyisiä ja niillä asuinhuoneiden pintojen värit eivät toistu mielestäni oikein.

Normaalin hehkulamapun värilämpotila on 2700K eli sama kun noissa "warm white" versioissa.

Minkälaisia valaistustasoja mahdat käyttä ? http://en.wikipedia.org/wiki/Kruithof_curve mukaan valaistusvoimakkuuden pitäisi olla 300-1000 lx tasolla, jotta 4000-6500 K värilämpötila ei olisi häiritsevä.

Toki noita 11-15 W ESL pitäisi olla yksi jokaiselle huoneen neliömetrille.

Itselläni on täyskokoisia 950 forsforin (5000 K) loisteputkia kirjahyllyjen päällä ja minusta tämä epäsuora valaistus toimii hyvin.

Korkea värilämpötila on tietysti hyvä asia erityisesti aamulla virkeystason saavuttamiseksi, mutta toki niitä ei pidä käyttää juuri ennen nukkumaanmenoa, vaan tuolloin on parempi käyttää himmennettyjä hehkulamppuja alemman valaistustason ja matalamman (alle 2700 K) värilämpötilan aikansaamiseksi, joka helpottaa nukahtamista.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

Minulla on kokemuksia Osram Dulux Superstar -lampuista. Mitäköhän ne ovat nyt olleet käytössä, noin kaksi vuotta, eteistilassa, jossa on käytännössä aina valo, kun olemme kotona ja ulkona on pimeää tai hämärää. Ne ovat vielä Ikean isommissa lasipallovalaisimissa, eli väärin asennetuina, mutta silti kolmella lampulla ei ole ollut mitään ongelmia. Muiden merkkivalmistajien paremmat ammattikäyttöön tarkoitetut (lue: kalliimmat) lamput ovat varmaan yhtä hyviä. Lampun ostohinta on niin pieni verrattuna sen elinaikanaan käyttämään sähköön, että sillä ei ole suurta väliä kokonaiskustannuksissa.

Pane sitten suosiolla watteja niin paljon kuin valaisimeen mahtuu, ellet erityisesti tiedä haluavasi himmeää tunnelmavalaistusta. 23 W:n ja 30 W:n lamput ovat käyttökelpoisia pienimuotoiseen valaistukseen. Sitä pienemmät ovat naurettavia. Noita saa myös eri värisinä, jos se perus 827 rasittaa silmää.

Ja muista, että ulos ja kylmiin tiloihin tarvitaan sitä varten tehty lamppu. On turha narista himeydestä ja hitaudesta, jos väärinkäyttää lämpimien tilojen lamppua kylmässä. Eivät loisteputket koskaan syty heti täydellä kirkkaudella, mutta paremmissa lampuissa speksatulla olosuhdealueella ei se nyt niin iso ongelma ole, kuin erikoistapauksissa.

Eivät ne kylmään hajoa vaan kuumuuteen. Kylmässä ne vain syttyvät hitaasti ja palavat himmeästi.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32522
Liittynyt6.12.2009
pmk
jussipussi

Minkälaisia valaistustasoja mahdat käyttä ? http://en.wikipedia.org/wiki/Kruithof_curve mukaan valaistusvoimakkuuden pitäisi olla 300-1000 lx tasolla, jotta 4000-6500 K värilämpötila ei olisi häiritsevä.

Päivällä en tarvi sähkovalaistusta ja illalla pärjään näillä 2700K lampuilla hyvin. Valitsin lamppujen kelvinluvun ihan silmämääräisesti tietämättä noista "illuminaateista" kelvineihin verrattuna...

Uusimmat

Suosituimmat