Tuulivoimalla toimivat auton laitteet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen miettinyt miksei autossa voisi olla pieniä "tuulimyllyjä", jotka lataisivat auton liikkeellä ollessa (tai miksei paikallakin ollessakin jos tuulee) akkuja, joista saisi virtaa kaikenlaisiin laitteisiin mitä autossa tarvitaan. Nykyään monet sisustavat autonsa kuten kotinsakin, täyteen elektroniikkaa joka vie paljon sähköä.

Huomasin tälläisen keksinnön:
Tuulivoimalla Toimiva LED Päiväajovalot 12V / 24V
http://www.euro1supply.com/8smd-tuulivo ... anguage=fi

Onko jossain myytävänä muitakin vastaavia tuotteita tai laitteita?

Kommentit (11)

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Mistähän ne auton tuulivoimalla toimivat laitteet viimekädessä ottaisivat energiansa. Etteivät vain moottorista ja polttoaineesta lisääntyvän ilmanvastuksen takia.

Minun puolesta vois samantien tehdä koko auton, joka kulkee tuulivoimalla.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Ideaa voisi kehitellä edelleen katsastamalla auton liikkuvaksi työkoneeksi, ts tuulivoimalaksi. Ei iskisi autoverot eikä käyttömaksut. Päinvastoin käytöstä voisi saada vielä lisäavustuksia.

Vierailija
ovolo
Mistähän ne auton tuulivoimalla toimivat laitteet viimekädessä ottaisivat energiansa. Etteivät vain moottorista ja polttoaineesta lisääntyvän ilmanvastuksen takia.
Minun puolesta vois samantien tehdä koko auton, joka kulkee tuulivoimalla.



Tässä on auto joka kulkee pelkällä tuulivoimalla yli 200 km/h. Kelpaisko?
http://tieku.fi/tuuliauto-2029-kmh
Tai nämä: http://windturbiness.com/2011/08/08/car-wind-turbine/
http://www.yankodesign.com/2009/12/17/w ... speedster/

Ajetaanhan autolla ilmastointi päällä vaikka se kuluttaa enemmän polttoainetta,
sekä hurjastellaan 120 km/h vaikka taloudellisempaa olisi ajaa 90 km/h.

Enkä usko että oikein sijoitetulla tuuligeneraattorilla olisi kovinkaan paljoa polttoainetta lisäävä vaikutus. Voisihan se tuuligeneraattori olla vaikkapa "tuulivyö" tyylinen jonka voisi sijoittaa mihin vain autossa, ilman että ilmanvastus merkittävästi lisääntyisi.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
k1p4
Olen miettinyt miksei autossa voisi olla pieniä "tuulimyllyjä", jotka lataisivat auton liikkeellä ollessa (tai miksei paikallakin ollessakin jos tuulee) akkuja, joista saisi virtaa kaikenlaisiin laitteisiin mitä autossa tarvitaan. Nykyään monet sisustavat autonsa kuten kotinsakin, täyteen elektroniikkaa joka vie paljon sähköä.

Energian konversio muodosta toiseen aiheuttaa aina häviöitä, valitettavasti. Sen vuoksi sähkön tuottaminensuoraan auton moottoriin kiinnitetyllä generaattorilla on kaikkein häviöttömintä. Tosin tavallisessakaan auton generaattorissa ei hyötysuhde ole kovin kaksinen, sillä vain 10–15 prosenttia polttoaineen energiasta saadaan sähköksi.

Tuulienergian hyödyntäminen auton ollessa pysäköitynä on tietysti toinen juttu. Jos autoon saadaan kevyt, avattava tuulivoimala lataamaan akkua auton seisoessa parkkipaiklla, niin idea toki toimisikin. Sitä en tosin osaa sanoa, saisiko väkkärästä vielä nykyisillä polttoaineenhinnoilla mitään taloudellista hyötyä, kun investointikustannukset otetaan huomioon, mutta olisi se kuitenkin varsin näppärä tekninen keksintö.

Vanha jäärä

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Vanha jäärä

Energian konversio muodosta toiseen aiheuttaa aina häviöitä, valitettavasti. Sen vuoksi sähkön tuottaminensuoraan auton moottoriin kiinnitetyllä generaattorilla on kaikkein häviöttömintä. Tosin tavallisessakaan auton generaattorissa ei hyötysuhde ole kovin kaksinen, sillä vain 10–15 prosenttia polttoaineen energiasta saadaan sähköksi.



Osassa autoja lataus alkaa olla jo melkein ilmaista: Lataus tapahtuu pääsääntöisesti moottorijarrutusten aikana, ei tapahdu täyskiihdytyksen aikana ja akun varaustilaa haistellaan jatkuvasti siltä varalta, josko voisi jättää lataamatta ja odotella seuraavaa alamäkeä.

Vierailija
Denzil Dexter
Vanha jäärä

Energian konversio muodosta toiseen aiheuttaa aina häviöitä, valitettavasti. Sen vuoksi sähkön tuottaminensuoraan auton moottoriin kiinnitetyllä generaattorilla on kaikkein häviöttömintä. Tosin tavallisessakaan auton generaattorissa ei hyötysuhde ole kovin kaksinen, sillä vain 10–15 prosenttia polttoaineen energiasta saadaan sähköksi.



Osassa autoja lataus alkaa olla jo melkein ilmaista: Lataus tapahtuu pääsääntöisesti moottorijarrutusten aikana, ei tapahdu täyskiihdytyksen aikana ja akun varaustilaa haistellaan jatkuvasti siltä varalta, josko voisi jättää lataamatta ja odotella seuraavaa alamäkeä.

Niin..ja Pasi Viheraho lataa mopetinsa naapurin seinästä. Sekin on ilmaista energiaa

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Vanha jäärä

Tuulienergian hyödyntäminen auton ollessa pysäköitynä on tietysti toinen juttu. Jos autoon saadaan kevyt, avattava tuulivoimala lataamaan akkua auton seisoessa parkkipaiklla, niin idea toki toimisikin. Sitä en tosin osaa sanoa, saisiko väkkärästä vielä nykyisillä polttoaineenhinnoilla mitään taloudellista hyötyä, kun investointikustannukset otetaan huomioon, mutta olisi se kuitenkin varsin näppärä tekninen keksintö.



Akkua kannattaisi etenkin lämmittää. Useimmat käynnistysongelmat johtuvat siitä, ettei akku kylmän lämpötilan vuoksi voi luovuttaa riittävästi käynnistysvirtaa eikä siitä, että lataustila olisi alhainen.
Tässä tietysti ajaudutaan siihen ikuiseen ongelmaan, että silloin kun lämpöä tarvitaan eniten, ei tuule, eikä aurinko paista.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
KBolt
Denzil Dexter
Vanha jäärä

Energian konversio muodosta toiseen aiheuttaa aina häviöitä, valitettavasti. Sen vuoksi sähkön tuottaminensuoraan auton moottoriin kiinnitetyllä generaattorilla on kaikkein häviöttömintä. Tosin tavallisessakaan auton generaattorissa ei hyötysuhde ole kovin kaksinen, sillä vain 10–15 prosenttia polttoaineen energiasta saadaan sähköksi.



Osassa autoja lataus alkaa olla jo melkein ilmaista: Lataus tapahtuu pääsääntöisesti moottorijarrutusten aikana, ei tapahdu täyskiihdytyksen aikana ja akun varaustilaa haistellaan jatkuvasti siltä varalta, josko voisi jättää lataamatta ja odotella seuraavaa alamäkeä.

Niin..ja Pasi Viheraho lataa mopetinsa naapurin seinästä. Sekin on ilmaista energiaa



Ehkä "ilmainen" energia on väärä ilmaus tuossa minun tekstissäni. Oikea ilmaus olisi "maksettu energia, joka muuten menisi hukkaan".

syytinki
Seuraa 
Viestejä8919
Liittynyt18.8.2008
Denzil Dexter
Vanha jäärä

Energian konversio muodosta toiseen aiheuttaa aina häviöitä, valitettavasti. Sen vuoksi sähkön tuottaminensuoraan auton moottoriin kiinnitetyllä generaattorilla on kaikkein häviöttömintä. Tosin tavallisessakaan auton generaattorissa ei hyötysuhde ole kovin kaksinen, sillä vain 10–15 prosenttia polttoaineen energiasta saadaan sähköksi.



Osassa autoja lataus alkaa olla jo melkein ilmaista: Lataus tapahtuu pääsääntöisesti moottorijarrutusten aikana, ei tapahdu täyskiihdytyksen aikana ja akun varaustilaa haistellaan jatkuvasti siltä varalta, josko voisi jättää lataamatta ja odotella seuraavaa alamäkeä.

Vinkeitä ajatuksia. Parkissa autosta nousisi tuulimylly, joka latailisi ja lämmittäisi akkua. On muuten tilausta ratkaisulle. Ei tahdo nykyautoissa virrat riittää.

Tuo ajossa kertyvä "tuulivoima". Sillekin taitaa jo osaratkaisu olla olemassa. Nimittäin, nykyautojen tuuletin lähtee pyörimään vasta kun kone lämpiää liikaa. Muuten se on jouten. Valmis tuulimylly pienellä kehittelyllä ja tuskin lisää ilmanvastusta niin paljon kuin lisätuulimylly.

Itselle toivoisin propellilakkia, joka lataisi otsalampun akkua.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Vanha jäärä
k1p4
Olen miettinyt miksei autossa voisi olla pieniä "tuulimyllyjä", jotka lataisivat auton liikkeellä ollessa (tai miksei paikallakin ollessakin jos tuulee) akkuja, joista saisi virtaa kaikenlaisiin laitteisiin mitä autossa tarvitaan. Nykyään monet sisustavat autonsa kuten kotinsakin, täyteen elektroniikkaa joka vie paljon sähköä.

Energian konversio muodosta toiseen aiheuttaa aina häviöitä, valitettavasti. Sen vuoksi sähkön tuottaminensuoraan auton moottoriin kiinnitetyllä generaattorilla on kaikkein häviöttömintä. Tosin tavallisessakaan auton generaattorissa ei hyötysuhde ole kovin kaksinen, sillä vain 10–15 prosenttia polttoaineen energiasta saadaan sähköksi.

Tuulienergian hyödyntäminen auton ollessa pysäköitynä on tietysti toinen juttu. Jos autoon saadaan kevyt, avattava tuulivoimala lataamaan akkua auton seisoessa parkkipaiklla, niin idea toki toimisikin. Sitä en tosin osaa sanoa, saisiko väkkärästä vielä nykyisillä polttoaineenhinnoilla mitään taloudellista hyötyä, kun investointikustannukset otetaan huomioon, mutta olisi se kuitenkin varsin näppärä tekninen keksintö.


Tämä on jo todellisuutta. Tuulivoimala laivan etukannella.

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/0 ... 20Copy.jpg

Uusimmat

Suosituimmat