Huonoa öljyä autossa

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

syö öljyä, menin kesällä autokorjaamosta tarjousöljyt vaihdattaan. vain 39 euroa ja + suodatin.

Olen ajanut 1500 kilometriä sen jälkeen ja pinta laskenut. ennen sitä oli jotkut hyvät öljyt ja ajoin niillä 15 tuhatta kilometriä, eikä öljyt mihinkään kadonnut.

Sivut

Kommentit (38)

ovolo
Seuraa 
Viestejä5372
Liittynyt7.7.2007
tiäremiäs
syö öljyä, menin kesäällä autokorjaamosta tarjousöljyt vaihdattaan. vain 39 euroa ja + suodatin.

Olen ajanut 1500 kilometriä sen jälkeen ja pinta laskenut. ennen sitä oli jotkut hyvät öljyt ja ajoin niillä 15 tuhatta kilometriä, eikä öljyt mihinkään kadonnut.




Kyllähän se auto kuluttaa aina vähän öljyä. Öljymerkistä ja viskositeetistä riippuu, miten paljon. Eikä se 1/2 - 1 litra 1500km paha ole.

Sanotaan, että moottori ei ole kunnossa, jos ei yhtään syö öljyä. Eli joillain saattaa jopa lisääntyä. Eli esim. bensiiniä tulee öljyn sekaan, jne.

Sitten vasta on syytä huolestua, kun sinistä savua tuprauttelee kiihdytettäessä.

Tiäremiäs kun olet, niin vaihda itse öljy ja suodatin. Tuohon hintaan saat jo laadukasta synteettistä + suodattimen itse vaihtaen. Jäteöljyn viet sitten öljynkeräyspisteeseen. Se ei maksa mitään yksityisille.

Vierailija

Mittaukseen vaikuttaa:

Onko auto könöllään lievässäkään ala / ylämäessä?
Mittaatko heti ajon päätyttyä vai vasta tuntien jälkeen, kun auto jo ehtinyt seistä?

Mielestäni ei kannata huolestua vielä luokkaa 1-2L / 10 000km kulutuksesta. Omani on syönyt 70tkm lähtien (nyt 330tkm ajettu) sitä tasaista reilua litraa per kymppitonni. Tokihan voi aukoa paikkoja ja alkaa etsimään sitä vikaa mutta jotenkin minusta tuntuu, että ei vielä tällä kulutuksella kannata alkaa isompia likkuja tekemään. Toki seuraan ja jos dramaattisesti kasvaa niin aloitan toimenpiteet (paalaus).

ovolo
Seuraa 
Viestejä5372
Liittynyt7.7.2007
tiäremiäs
Jäteöljyllä voi pinnottaa vaikka metallisia aidankoristeita. Kuumentaa kaasuliekillä kiinni sen öljyn siihen sitten.



Ehkä metalliin ei tartu kovin hyvin, mutta muutamat ovat käyttäneet lahonsuoja-aineena maata vasten oleville puurakenteille. Kun siihen sotkee punamultaa, niin saa välttävää maaliakin toisarvoisiin rakennuksiin, kuten varastoon, navettaan, jne.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

kaksi desiä tuhannelle on vielä siedettävä mutta jos on litran tuhannelle on autosta syytä luopua tai vaihtaa venttiilien kumit.

toisen polven pilkkuvirhe

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Öljypinta voi laskea äkillisesti varsinkin talvella, jos ajaa pitkästä aikaa pidemmän reissun. Tällöin öljyn sekaan mahdollisesti kondensoitunut vesi ja sylinteristä tullut polttoaine haihtuvat, mikä antaa vaikutelman suuresta öljynkulutuksesta.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5372
Liittynyt7.7.2007
sinnipirtti
kaksi desiä tuhannelle on vielä siedettävä mutta jos on litran tuhannelle on autosta syytä luopua tai vaihtaa venttiilien kumit.




Minulla on vanhahko MMM Autokäsikirja (Painovuotta ei muuten ole merkitty, mutta olisko noin 20 - 30 vuotta vanha), jossa sanotaan normaalin öljynkulutuksen henkilöauton moottorille olevan 0,5 - 1,5 litraa per 1000km moottorin koosta riippuen.

Eli öljyt ja ehkä moottoritkin ovat niistä ajoista kehittyneet.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005

Kysyin asiaa kerran huollossa, kuulemma Toyota Avensikselle epänormaalia öljynkulutusta on yli 0,5 litraa per 1000 km. Se on 7,5 litraa per vaihtoväli, ei sitä läheskään niin paljoa kulu, mutta kerran pari sitä saa lisätä, ehkä litra pari per 1000 km. Ei kai öljyä tuolla nimelliskulutuksella tarvitse edes vaihtaa, kun se vaihtuu pari kertaa vaihtovälin aikana luonnostaan.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Renaultillehan tuo on hyvä kulutus, normaalistihan ne syövät öljyä siinä missä polttoainettakin.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Eikös BMWn ja joidenkin muidenkin merkkien ohjekirjoissa mainita, että öljynkulutus voi ääriolosuhteissa olla jopa 1l/1000km, eikä siitä pidä huolestua.

Vierailija
vihertaapero
Renaultillehan tuo on hyvä kulutus, normaalistihan ne syövät öljyä siinä missä polttoainettakin.

Ei saa arvostella eurooppalaisen sosialistivaltion autotuotannon helmeä. Mullakaan ei lagunassa ole esim. mitään ovi-vikoja ollenkaan

Haahuilija
Seuraa 
Viestejä268
Liittynyt9.2.2011

Eikös tuo 1L/1000 mahda olla vaan autotehtaiden/maahantuojien sopimus, ettei tarvitse niin paljon takuukorjata laitteita, voi aina vedota valmistajan ohjearvoihin.

Kyllä semmonen litra/ 10 000 on vielä siedettävissä rajoissa riippuen tietysti ajokilometreistäkin ja öljylaadusta.
Esim vanha Mazda, (jolla ajoin reilut 100 000Km mittarissa lopulta 300 000), ei kuluttanut 5W/50 öljyä juur lainkaan, mutta 5W/40 öljyä joutu lisäämään.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
kopernikustako
vihertaapero
Renaultillehan tuo on hyvä kulutus, normaalistihan ne syövät öljyä siinä missä polttoainettakin.

Ei saa arvostella eurooppalaisen sosialistivaltion autotuotannon helmeä. Mullakaan ei lagunassa ole esim. mitään ovi-vikoja ollenkaan



Ovet lienevät jo ruostuneet tyystin pois joten vikoja mokomissa ei enää ole, vai?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat