Alumiinilevyn kaivertaminen/syövyttäminen

Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Miten saisi kotikonstein joko kaiverrettua tai syövytettyä pro-näköiset tekstit tai kuvat alumiinilevyyn? Jotain syövyttämissarjoja on myynnissä, mutta ne vaativat laser-printterin. Onnistuisiko mustesuihkulla jotenkin?

Kommentit (7)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005

1. Lakkaa levy valoherkällä lakalla, jota saa elektroniikkakaupoista.

2. Printtaa kalvolle mahdollisimman mustana kuva (ainakin laserprinttereille kannattaa valehdella, että se on paperia, jos kone ei tunnista sitä automaattisesti). Jotkut mustesuihkumusteet toimivat huonosti, joten kokeile ensin. Tekstin tapauksessa vaadittava tarkkuus lienee pieni, joten kalvoja kannatta pinota muutama päällekkäin.

3. Valota elohopealampulla (loisteputki).

4. Kehitä natriumhydroksidissa lakan ohjeiden mukaisesti, jotta valotunut lakka lähtee.

5. Syövytä hapolla tai ferrikloridilla. Älä syövytä natriumhydroksidilla tai muilla emäksillä, koska ne liuottavat lakan.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Sitäkin menetelmää on käytetty, että lasertulostimella sileälle paperille tai kalvolle tulostettu kuvio siirretään silitysraudan avulla levylle.
Teksti pitää tietysti olla peilikuvana.

Mitenkähän hanakoita silkkipainot olisivat tekemään silkkipainoluotan, jos sinun pitäis tehdä useampia kappaleita.

Vierailija
Neutroni
1. Lakkaa levy valoherkällä lakalla, jota saa elektroniikkakaupoista.

2. Printtaa kalvolle mahdollisimman mustana kuva (ainakin laserprinttereille kannattaa valehdella, että se on paperia, jos kone ei tunnista sitä automaattisesti). Jotkut mustesuihkumusteet toimivat huonosti, joten kokeile ensin. Tekstin tapauksessa vaadittava tarkkuus lienee pieni, joten kalvoja kannatta pinota muutama päällekkäin.

3. Valota elohopealampulla (loisteputki).

4. Kehitä natriumhydroksidissa lakan ohjeiden mukaisesti, jotta valotunut lakka lähtee.

5. Syövytä hapolla tai ferrikloridilla. Älä syövytä natriumhydroksidilla tai muilla emäksillä, koska ne liuottavat lakan.




Toinen kokeilemisen arvoinen tapa on Press'n'Peel kalvo :

http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/ ... lvo-101329

Todella helppo ja tarkka tapa.

Vierailija

Tuo Press'n'Peel vaatii hieman harjoitusta että sen saa tarttumaan levyyn repeilemättä, mutta sillä on se etu että se täyttää lasertulostimen jättämät pienet reiät pinnoissa.

Alumiinilevy kannattaa lämmittää etukäteen, koska muuten se vain jäähdyttää raudan eikä kuvio tartu. Lisäksi kuvion ulkopuolelle kannattaa jättää leveä "kantoreunus" jotta rauta lepää tasaisesti koko kuvion päällä. Kovin ohuita kuvioita ei voi tehdä jos aikoo syövyttää syvän uran, koska happo menee reunan alle.

Jos levy on ohut, niin sen voi syöttää kuumalaminointikoneesta läpi muutamaan kertaan etuperin ja takaperin. Milli on yleensä maksimi. Jotkut tekevät piirilevyjä sillä tavalla, mutta niitä teloja täytyy ensin ruuvata vähän enemmän auki että levy mahtuu välistä. Kuvio tarttuu tiukasti ja tasaisesti kuumatelan välissä, koska se lämmittää levyä myös alta päin.

Itse olen muutaman adapterilevyn tehnyt SOT-28 pakatuille pintaliitos-IC piireille ja ensimmäisillä yrittämillä noin puolet onnistui riittävän hyvin että niitä saattoi käyttää. Sinänsä ihan helppoa hommaa, mutta tarkkana saa olla kiinnitysvaiheessa, koska lopputulosta ei näe ennenkuin kalvon irrottaa.

raakeli
Seuraa 
Viestejä64
Liittynyt28.4.2011

Alumiinin syövyttäminen ferrellä kannattaa tehdä ulkosalla. Itse olen saanut kiinnostavia kiehumis efektejä sekä mustia savupilviä aikaiseksi. Syöpyminen oli myös hyvin epämääräistä, ei pro.

Valoherkät emulsiot vaikka tuolta

Uusimmat

Suosituimmat