Salauksesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Wikipedia kirjoitti: "Nykyisten tietoverkkojen, erityisesti Internetin, toiminta perustuu epäsymmetrisiin (julkisiin) salakirjoitusjärjestelmiin pohjautuviin PKI- (public key infrastructure) protokolliin. Jo klassisia esimerkkejä käytetyistä järjestelmistä ovat Diffie-Hellman-avaimenvaihtoprotokolla ja RSA- ja ElGamal-kryptosysteemit."

Minä olen sitä mieltä, että esim. RSA-salaus on huono, koska etukäteen jo tiedetään, että avain on kahden alkuluvun tulo?

Miksi salauksessa ei hyödynnetä joka arvoa? Salausavain voi olla myös n-bittinen liukuluku! Kuka enää arvaisi salausavainta, joka on kanta potenssiin potenssi, etc., eli x^y^z?

Kommentit (3)

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1467
Liittynyt15.11.2006
_jone_

Minä olen sitä mieltä, että esim. RSA-salaus on huono, koska etukäteen jo tiedetään, että avain on kahden alkuluvun tulo? Miksi salauksessa ei hyödynnetä joka arvoa?

Totta, RSA:ssa on omat puutteensa. Se, mitä sen etuna voi pitää, on se, että siinä on julkinen ja salainen avain (s.o. asymmetrinen). Viestin vastaanottaja voi levittää julkista avainta aivan missä tahansa, lähettäjä voi koodata viestinsä tuolla avaimella ja tällöin salattu viesti on vain avaimen vastinparin haltijan eli vastaanottajan luettavissa. Symmetrisissä salauksissa sekä lähettäjällä että vastaanottajalla pitää olla hallussaan salainen avain, tässä se on vain vastaanottajalla.

Kaikkia lukuarvoja ei voida käyttää, koska RSA perustuu siihen, että kun viesti on korotettu potenssiin julkisella avaimella (e kannassa N), niin korottamalla koodattu viesti potensiin salaisella avaimella (d kannassa N) saadaan alkuperäinen viesti. Siis vain sellaiset "hyvin käyttäytyvät" lukuparit voivat toimia RSA-salauksessa.

Vierailija
_jone_
Minä olen sitä mieltä, että esim. RSA-salaus on huono, koska etukäteen jo tiedetään, että avain on kahden alkuluvun tulo?

presiis!

Ongelma palautuu toisen asteen yhtälön juurien ominaisuuteen, eli diskriminanttiin;

x^2 + bx + c = 0

seuraa yhtälöpari;

-x1 - x2 = b
-x1 + x2 = sqrt(b^2 - 4c)

josta taas seuraa diskriminantissa kahden alkuluvun tulo;

= sqrt((-x1-x2)^2 - 4x1x2)

= sqrt(x1^2 - 2x1x2 + x2^2)

= sqrt((x1-x2)^2)

= x1 - x2

erityisesti voi edellisestä painottaa kohtaa;

= sqrt((x1-x2)^2)

Nyt on olemassa likimain yhden kellojakson toimenpide, jossa todetaan, muodostavatko alkuluvut x1 ja x2 neliöitävän termin - tai siis sinnepäin, tutki itse.

Uusimmat

Suosituimmat