Tiemaksu & satellittipaikannus

Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008

http://www.iltalehti.fi/autot/2011090814344791_au.shtml

Jokaisen ajoneuvon sijainti olisi reaaliajassa viranomaisten tiedossa ja sijaintihistoria myös tallentuisi laskutusta varten. Suunta tässäkin kohti Orwellin viitoittamaa maailmaa...
Onneksi näiden untuvikkoministereiden pätemisen tarpeesta tulevat älyttömät ideat useimmiten vaietaan kuoliaaksi.

"Maksu olisi pienempi siellä, missä joukkoliikennettä ei ole mahdollista käyttää."
Onko yksi bussivuoro aamulla ja toinen illalla jo riittävä julkinen liikenne? Mahdoton luoda oikeudenmukaista alueellista hinnoittelua tai sen luominen tulisi kalliiksi.

"Vastaavaa järjestelmää ei ole käytössä vielä missään."
Tuotto menisi kokonaan kehittelykuluihin eikä edes riittäisi.

"Kyllönen ei ota kantaa siihen, voitaisiinko autoveroa tai muita ajoneuvoveroja laskea tiemaksun lanseeraamisen yhteydessä."
Eli uusi vero entisten päälle.

---

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Sairasta, jälleen kerran! Onneksi on olemassa nerokas keksintö nimeltään vasara, jolla tuollaisen orwellilais poksin saa pimeäksi. Rokottakoot sitten korkeimman mukaan.

Vierailija

Tässähän on aivan selvästi takana viherpiiperöiden ja vasureiden salaliitto: pakotetaan kaikki ihmiset asumaan suuriin taajamiin, jolloin maaseutu jää villielukoille (viherpiiperöt) ja kaupungeissa lisääntyvän väkimäärän myötä kurjistuminen lisääntyy ja tulee lisää potentiaalisia vasureita (vasurit)

Vierailija

Minusta ihan ok idea JOS.

Valtio maksaa vehkeet joilla tuo toteutetaan, autovero otetaan kokonaan pois, ei mitään muita maksuja kuin bensat pitäisi ostaa itse ja siirrytään vain tuohon käyttömaksuun, bensanhinta alas.

Mutta suomen valtion tuntien tämä tulee vain muiden verojen ja maksujen päälle. Ja tottakai vielä itse pitää ostaa laitteet. Poliisille tietenkin oikeus katsoa ajaako joku ylinopeutta ja lasku automaattisesti kotiin.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
sikakoira
Sairasta, jälleen kerran! Onneksi on olemassa nerokas keksintö nimeltään vasara, jolla tuollaisen orwellilais poksin saa pimeäksi. Rokottakoot sitten korkeimman mukaan.



Oluen laimentaminen, dieselpolttoaineen hinnankorotus, maahanmuuton lisääminen, kaivosten myynti ulkomaille, pakollinen mediamaksu, maamiinojen kielto, Saksan ja Ranskan pankkien tappioiden maksu ja nyt viimeisenä tämä satelliittivalvonta.

Kuka näitä oikein kehittelee ja miksi?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
zidrik
Tässähän on aivan selvästi takana viherpiiperöiden ja vasureiden salaliitto: pakotetaan kaikki ihmiset asumaan suuriin taajamiin, jolloin maaseutu jää villielukoille (viherpiiperöt) ja kaupungeissa lisääntyvän väkimäärän myötä kurjistuminen lisääntyy ja tulee lisää potentiaalisia vasureita (vasurit)

Kuinka niin? Tuohan parantaisi haja-asutusalueilla elävien asemaa.

noone
Seuraa 
Viestejä577
Liittynyt20.3.2011

tietosuojavaltuutettu aikanaan hyväksyi YTV (HSL) matkakortinkin siten että matkakortissad on pakko olla ihmisen henkilöllisyys jos haluaa "kautta" ostaa. Systeemi olisi voitu tehdä anonyyminä korttina, mutta ilman perusteita IsoVeliValvoo-systemi Helsinkiin tuli. Valituksia oli tietosuojavaltuutetulle, mutta hän ei ollut tehtäviensä tasolla.

Vierailija

Uskomatonta.

Olin jo pariin kertaan aikeissa postittaa viestin jonka jälkeen virkavalta varmaan olisi tullut vierailulle, mutta itse- tai pitäisikö sanoa sananvapaudenkontrolli piti vielä ainakin toistaiseksi.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
barbababa
Uskomatonta.

Olin jo pariin kertaan aikeissa postittaa viestin jonka jälkeen virkavalta varmaan olisi tullut vierailulle, mutta itse- tai pitäisikö sanoa sananvapaudenkontrolli piti vielä ainakin toistaiseksi.




Jos vaikka 40% väestöstä alkaisi ilmaista itseään kevyemmin kontrolloituna, virkavalta ei ehkä ehtisi puuttua joka viestiin, ja muutostakin voisi asioihin jollain aikavälillä tulla.

Toisin sanoen, anna palaa

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija

Surullista.
Kultaista häkkiä ollaan näinkin mielenvikaisella sekä merkittävällä tavalla viemässä uuteen ulottuvuuteen ja keskustelu tyrehtyy kymmeneen viestiin.

Vierailija

Ihan mielenkinnosta täytyy kysyä kysymys että ymmärtääköhän ehdotuksen esittäjä että satelliittipaikannus vaatii myös satelliitteja eikä pelkkiä laatikoita autoihin? Epäilen että paikannustietoja ei enää tuossa yhteydessä luovutettaisi pelkkää hyväntahtoisuutta, vaan pikemminkin astronomisissa luvuissa juoksevaa korvausta vastaan.

Siinä saa jokusen euron kerätä pelkkiin vuosittaisiin kustannuksiin vaikka autoilijat pakotettaisiin omat boksinsa ostamaan.

Onhan se tietysti mahdollista että kunnianarvoisat broilerimme luulevat Suomea suurvallaksi ja kuvittelevat tällä maalla olevan omat satelliittinsa taivaalla, ja jos ei ole niin perkele sitten sellaiset hankitaan!

Vierailija

Eiköhän tuo hoidu ihan Gps:n ja matkapuhelinverkon yhteistyöllä. Tai jopa metrin tarkkuuteen yltävällä Galileo-järjestelmällä, mikäli joskus saavat sen valmiiksi.

Vierailija

Teknistä puolta en epäilekkään, vaan enemmänkin tuota taloudellista.

En tunne satelliittien yleistä rahoituskäytäntöjä, mutta kuvittelisin että niitä ei ihan pelkästä solidaarisuudesta kiertoradalle ammuta, eli vaihtoehdot ovat:

- Valtio ostaa palvelun palveluntarjoajalta.

- Valtio ryhtyy itse palvelun tarjoajaksi.

Jatkuvat paikannustiedot koko Suomen autokannasta toimitettuna kolmannelle osapuolelle on sellainen kokonaisuus että kun edes ajattelee sitä infraa mitä se vaatii niin alkaa hirvittää. Infraa jota Suomen valtiolla ei ole.

Vanha tuttu kuvio. Valtio haaskaa jumalattomat määrät rahaa kerätäkseen tietoa jota ei voi käyttää mihinkään muuhun kuin rahan keräämiseen veroilla. Bravo lobbarit! Taas uusi keino vetää välistä yhteisestä kassasta ja näyttää siltä että ainakin yksi päättäjä on tuon koukkuineen päivineen nielaissut.

Operaattorit hierovat jo käsiään kuvitellessaan tulevia datansiirtomaksuja.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
barbababa
Teknistä puolta en epäilekkään, vaan enemmänkin tuota taloudellista.

En tunne satelliittien yleistä rahoituskäytäntöjä, mutta kuvittelisin että niitä ei ihan pelkästä solidaarisuudesta kiertoradalle ammuta, eli vaihtoehdot ovat:

- Valtio ostaa palvelun palveluntarjoajalta.

- Valtio ryhtyy itse palvelun tarjoajaksi.

Jatkuvat paikannustiedot koko Suomen autokannasta toimitettuna kolmannelle osapuolelle on sellainen kokonaisuus että kun edes ajattelee sitä infraa mitä se vaatii niin alkaa hirvittää. Infraa jota Suomen valtiolla ei ole.

Vanha tuttu kuvio. Valtio haaskaa jumalattomat määrät rahaa kerätäkseen tietoa jota ei voi käyttää mihinkään muuhun kuin rahan keräämiseen veroilla. Bravo lobbarit! Taas uusi keino vetää välistä yhteisestä kassasta ja näyttää siltä että ainakin yksi päättäjä on tuon koukkuineen päivineen nielaissut.

Operaattorit hierovat jo käsiään kuvitellessaan tulevia datansiirtomaksuja.




Oikea analyysi.

Joku tekee esim. 800 miljoonalla huonosti toimivan järjestelmän, jonka käyttökulut ovat 100 miljoonaa vuodessa. Valtio haluaa kuolettaa sen kymmenessä vuodessa ja lisäksi korjaa sitä 300:lla miljoonalla eli kulut ovat 800+10x100 + 300 = nykyrahana 2100 miljoona eli 210 miljoonaa/2100000 ajoneuvoa on 100e/vuosi+korko+kate, eli noin 150e/vuosi. Lisäksi datamaksu 10e/kk eli 120/v ja laitteen hankintakustannus 1000e.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija

gps-signaalin vastaanotto on ilmainen, paikannustiedon siirtoon riittää olemassa oleva matkapuhelinverkko. Tuleehan siitä paikannustiedon siirrosta kuluja, mutta se on toki laskettu verokannassa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat