Uusi diesel pahempi saastuttaja kuin vanha !

Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Mitä ihmettä, AKE:n selvitys Juhani Laurikko: uudet EURO4 dieselmoottorit kovempia saastuttajia kuin vanhat!

Analyysit osoittivat, että EURO4-moottorin tuottamat hiukkaset olivat huomattavasti

”aggressiivisempia” tuottaen suuremman määrän sekä apoptoottisia että nekroottisia

soluja, mikä viittaa niiden vaurioittavan soluja voimakkaammin kuin vanhantyyppisen

moottorin tuottamat hiukkaset. EU4-moottorin hiukkaset olivat lisäksi epätasaisemmin

jakautuneita ja enemmän makrofagisolujen ”syömiä” kuin perinteisemmät hiukkaset.

Tämä viittaa niiden olevan sytotoksisempia kuin ”vanhanaikaiset” hiukkaset.

Hiukkasten morfologinen analyysi puolestaan viittasi EURO4-moottorin hiukkasten ole-

van keskimäärin pienikokoisempia ja rakenteeltaan rikkonaisempia, jolloin niillä on suu-

ri reaktiivinen pinta-ala. Alkuaineanalyysi taas paljasti, että EURO4-moottorin hiukkasi-

en pintakerroksessa on mm. runsaammin happea (jopa 12 %) kuin ”vanhanaikaisen”

moottorin hiukkasissa (7,4 %). Kaikki nämä tekijät viittaavat siihen suuntaan, että EU4-

moottorin hiukkaset ovat erittäin helposti veteen liukenevia toisin kuin runsashiiliset

hiukkaset.




http://www.ake.fi/NR/...5E12.../AKE1208Dieseleidenympäristöystävällisyys.pdf s.34-35
Laurikko viittaa myös Saksalaiseen tutkimukseen jossa loppupäätelmänä esitetään, että EU4-kelpoisten matalaemissiomoottorien tuottamat hiukkaset ovat haitallisempia kuin vanhemman tyyppisten moottorien, joten alenema hiukkaspäästöjen kokonaismassassa ei suorassa suhteessa vähennä hiukkasista aiheutuvia haittoja.

Onko tässä mitään järkeä?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sivut

Kommentit (20)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

No ei. Näissä päästöhommissa ei ylipäätään ole järkeä. Wanhaa diesel-teknologiaakin on lyöty vastapalloon kymmeniä vuosia. Ja lyöminen jatkuu. Tämä hiukkashomma on varmaankin se, millä pienipäästöisyys kompensoidaan bensakoneitten suhteen ja ylikin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Oon joskus ihmetellyt voimakasta kloorin hajua jonkun uudenkarhean taksiauton perässä ajaessani. Käytetäänkö pakokaasujen puhdistukseen klooria?

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
Ertsu
Oon joskus ihmetellyt voimakasta kloorin hajua jonkun uudenkarhean taksiauton perässä ajaessani. Käytetäänkö pakokaasujen puhdistukseen klooria?



Voi olla, mutta kusta ainakin käytetään:

Koskilinjojen uusien bussien pakokaasut puhdistuvat suikauttamalla sekaan hieman urealiuosta.

"Siis kusta", sanoo toimitusjohtaja Reijo Hobin asian suomeksi.

Menetelmä pienentää pakokaasujen haitallisia hiilidioksidipäästöjä kolmanneksen ja muutkin myrkyt vähenevät.

http://www.kaleva.fi/uutiset/koskilinja ... tit/827757

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija

Nämä uudet dieselit ovat savuttomia, hajuttomia, mauttomia, äänettömiä ja kliinisen puhtaita ulospäin. Suorituskykykin hyvällä tasolla, ja erittäin pieniruokaisia kestävyydestä puhumattakaan.

Aloituspostauksen linkki ei toiminut minulla harmittavasti, mutta siitähän on ollut jo pitkään juttua että nykyiset uusien dieselautojen suodattimet päästävät ihmis/eläinterveydelle liian pieniä hiukkasia ilmaan --> suora terveysriski. Mutta tähänkin on siis jo lääke keksitty ja jopa markkinoitu.

Vierailija

ja mikähän siinä on, että muutoin selväpäiset ja järkevät ihmiset valitsevat autonsa polttoaineeksi dieselin?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
sikakoira
ja mikähän siinä on, että muutoin selväpäiset ja järkevät ihmiset valitsevat autonsa polttoaineeksi dieselin?

Varmaan siksi, että bensan tankkaaminen voi vaurioittaa moottoria.

Vierailija
sikakoira
ja mikähän siinä on, että muutoin selväpäiset ja järkevät ihmiset valitsevat autonsa polttoaineeksi dieselin?



Koska autokaupassakin ovat selväpäisiä ja järkeviä.

Vierailija

Muinoin kun kaikki dieselit savutti, oli haju makean täyteläinen eikä vastenmielinen. Nyt se on kuin haistaisi saunan tulipesän tuhkaa ja tuntuu yhtä tukalalta.

z
Seuraa 
Viestejä2918
Liittynyt8.9.2011
Ertsu
Oon joskus ihmetellyt voimakasta kloorin hajua jonkun uudenkarhean taksiauton perässä ajaessani. Käytetäänkö pakokaasujen puhdistukseen klooria?



Samaa ilmiötä on tullut itsekin ihmeteltyä. Kyseessä voi olla typen oksidit, joita nämä tiukempien päästönormien dieselkoneet myös päästelevät enemmän (tai sitten vanhoissa louskuissa noki jotenkin neutraloi NOx:it?). Tällöin kloorin hajun tunne syntyisi siitä, että typpioksidit muuttuvat limakalvojen kosteuden kanssa reagoidessaan typpihapokkeeksi, joka ehkä voisi aistimuksena tuntua kloorinhajulta?

Edit: Niin - ihmettelin, miksen ole enää viimeaikoina huomannut tätä kloorin hajua, mutta nykyisessä kulkineessa onkin raitisilman laatujärjestelmä, jossa on aktiivihiilisuodatin ja nuuskunenä, jonka ohjaamana ilmankierto siirtyy automaattisesti sisäilman kierrätykseen, jos sisään koittaa tupata saasteita.

zz

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32510
Liittynyt6.12.2009
ROOSTER
Mitä ihmettä, AKE:n selvitys Juhani Laurikko: uudet EURO4 dieselmoottorit kovempia saastuttajia kuin vanhat!

Analyysit osoittivat, että EURO4-moottorin tuottamat hiukkaset olivat huomattavasti

”aggressiivisempia” tuottaen suuremman määrän sekä apoptoottisia että nekroottisia

soluja, mikä viittaa niiden vaurioittavan soluja voimakkaammin kuin vanhantyyppisen

moottorin tuottamat hiukkaset. EU4-moottorin hiukkaset olivat lisäksi epätasaisemmin

jakautuneita ja enemmän makrofagisolujen ”syömiä” kuin perinteisemmät hiukkaset.

Tämä viittaa niiden olevan sytotoksisempia kuin ”vanhanaikaiset” hiukkaset.

Hiukkasten morfologinen analyysi puolestaan viittasi EURO4-moottorin hiukkasten ole-

van keskimäärin pienikokoisempia ja rakenteeltaan rikkonaisempia, jolloin niillä on suu-

ri reaktiivinen pinta-ala. Alkuaineanalyysi taas paljasti, että EURO4-moottorin hiukkasi-

en pintakerroksessa on mm. runsaammin happea (jopa 12 %) kuin ”vanhanaikaisen”

moottorin hiukkasissa (7,4 %). Kaikki nämä tekijät viittaavat siihen suuntaan, että EU4-

moottorin hiukkaset ovat erittäin helposti veteen liukenevia toisin kuin runsashiiliset

hiukkaset.




http://www.ake.fi/NR/...5E12.../AKE1208Dieseleidenympäristöystävällisyys.pdf s.34-35
Laurikko viittaa myös Saksalaiseen tutkimukseen jossa loppupäätelmänä esitetään, että EU4-kelpoisten matalaemissiomoottorien tuottamat hiukkaset ovat haitallisempia kuin vanhemman tyyppisten moottorien, joten alenema hiukkaspäästöjen kokonaismassassa ei suorassa suhteessa vähennä hiukkasista aiheutuvia haittoja.

Onko tässä mitään järkeä?





Onko nämä analyysit tehty ennen vai jälkeen "pakokaasufilttereiden", käsittääkseni kaikissa uusissa dieselmoottoreissa on "pakokaasufillterit" ja partikkelit jää niihin?

2. Dieseleissä suuret hiukkaspäästöt / Romukoppaan

Diesel-autojen hiukkaspäästöistä on puhuttu paljon. Ne ovat lähipäästöjä, jotka heikentävä ilmanlaatua ja aiheuttavat hengitysongelmia erityisesti kaupunkialueilla.

– Vanhempien diesel-autojen pienhiukkaspäästöt ovat selvästi suurempia kuin bensamoottoreiden. Kaikissa uudemmissa diesel-autoissa on hiukkassuodattimet. Uusissa autoissa tilanne on kääntynyt jo toisin päin eli suoraruiskutus-bensamoottorista saattaa tulla enemmän hiukkaspäästöjä kuin hiukkassuodattimella varustetusta dieselistä, Nylund sanoo.

Euro 5 -vaatimuksissa hiukkaspäästöille on määrätty raja-arvo 5 milligrammaa kilometrillä, mihin ei käytännössä dieselillä pysty ilman hiukkassuodatinta.




http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 111157/139

Vierailija
Londroid
Aloituspostauksen linkki ei toiminut minulla harmittavasti, mutta siitähän on ollut jo pitkään juttua että nykyiset uusien dieselautojen suodattimet päästävät ihmis/eläinterveydelle liian pieniä hiukkasia ilmaan --> suora terveysriski. Mutta tähänkin on siis jo lääke keksitty ja jopa markkinoitu.

Tuossa kaiketi aloittajan tarkoittama tutkaelma:

Dieselhenkilöautojen ympäristöystävällisyys

Vierailija

Laitetaanpa kunnolla offtopikiksi:

En kohdenna mihinkään käyttäjätunnukseen tässä ketjussa, oikeastaan ei kannata kohdentaa tarkasti edes tälle kyseiselle foorumille.

Lähes jokainen polttonestettä käsittelevä ketju yritetään vetää diesel/bensa juppas-eipäs väännöksi. Bensalla ajavat ovat mielestäni enemmistönä. Diesel-vihaa esiintyy mielestäni huomattavasti enemmän, kuin bensavihaa.

Usein olen näitä juttuja lukenut ja miettinyt, että mistä dieselviha kumpuaa?
Noin yleisesti näyttää, että dieseliin polttoaineena vihastunut henkilö on miespuolinen, lähempänä viittäkymmentä ikävuotta. Tyypillistä on, että on omistanut joskus dieselauton, yhden tai kaksi. On omistanut auton ennemminkin kymmenen tai muutamia kymmeniä vuosia sitten ja auton käytöstä on negatiivisia kokemuksia eli pakkasella jääty välille tai hajonnut muuten. Yleensä tästä tehdään johtopäätös, että "kaikki on paskaa". Voi myös olla, että kokemukset ovat peräisin lähipiiristä, josta tieto sittemmin ammennettu.

Diesel-ajajien tyypillinen vastaveto on huutaa, että: "paljos ajat, hä?" tai vastaavaa. Kyseinen dieselvihaaja vastoin pientä ennakkoluuloa yleensä ajaa bensakäyttöisellä autollaan saman verran tai yleensä enemmän, kuin foorumilla kirjoittavat dieselkäyttäjät. Osa väittää, että on ajavinaan niin paljon mutta todennäköisesti ajaakin. Ei millään 1.0 litran bensalla vaan ihan oikealla moottorilla varustetulla ja väh. 30tkm.

Tästä seuraa, että dieselajajat kysyvät huimista polttoainekuluista, johon bensa-ajaja vastaa, että kulut ovat erittäin kohtuulliset verrattuna dieselin erittäin suureen epävarmuustekijään (kts. omakohtainen kattava kokemus omista tai tuttavan ajoneuvoista tms.). Yleinen väittämä on myös, että bensiiniauto saa polttoainekustannuksiltaan olla hyvinkin X-Euroa kalliimpi ajaa per 100kilometriä, koska huoltokustannukset ovat niin paljon pienemmät.

Jos tämä naula ei vedä, otetaan esille suorituskyky. Dieselpuoli linkittää muutamia oman polttonesteen huippusaavutuksia ja väittää, että tavallisessa ajossa ei tarvita x-hevosvoimaa enempää ja Xs/0-100km/h suurempaa kiihtyvyyttä.

Viimemmäksi tulee ympäristöpuoli. Diesel saastuttaa enemmän ja tämä on yleensä viimeisin lyömäase bensan kannattajilta. Mikäli dieselpuoli perustelee uusilla puhtailla moottoreilla, ajatus torpataan kasvaneina käyttökustannuksina pakokaasujen puhdistuksen tiimoilta. Mikäli kaikki muu pettää jostain syystä, voidaan todeta dieselin joko pakokaasujen haisevan tai tankkauksen olevan vastenmielistä. Myös heikompi pakkastesto tai talvikäyttömahdottomuus on yleinen "viimeinen sana", josta on varma tieto omasta ja lähipiiristä.

Näin mylly lähtee pyörimään. Saa oikaista, jos totutusta kaavasta jokin meni väärässä järjestyksessä tai jäi jotain olennaista huomaamatta keskustelun tyypillisestä kehittymisestä.

Tyypillinen vuodenaika foorumeilla aiheen kertaamiseen on syksy, viimeistään alkutalvi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat