Kasvisöljystä tehdyt moottoriöljyt

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mistä kasvista saa parhaat moottoriöljyt, mitä merkkejä myydään suomessa?, voi toki olla että on kehityskesken eikä myydä mitään.

Asfalttiakin voi tehdä kasvispohjaisista öljyistä.

Kommentit (10)

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Ainakin toisen maailmansodan aikana sotilashävittäjissä on käytetty hamppuöljyä. Tiedä sitten kuinka se on lisäaineistettu. Moderniin moottoriin ei kannata ihan mitä vain öljyä laittaa, siinä on öljyt aika kovilla.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008

Miksi ne niin kovilla on? Koneet käy matalilla kierroksilla, jäähdytysjärjestelmä pitää lämmöt tasaisena, koneet on tiukkoja ja palamistuotteita päätyy vähemmän öljyn joukkoon, laakerit ja materiaalit tuskin on huonompia kuin ennen..

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Kai ne kestää, jos vain köröttelee tyhjäkäynnillä. Kuitenkin nykyaikaisesta henkilöauton bensiinimoottorista otetaan 100 hevosvoimaa litralta, niin ei siihen ihan mitkä vain öljyt käy. En nyt jaksa alata luettelemaan kaikki ominaisuuksia, mutta aika paljon öljyt ovat sadassa vuodessa T-Fodin julkistamisen jälkeen kehittyneet. Pelkästään automaattinen venttiilivälysten säätyminen ei toimi, jos ei käytä synteettisiä öljyjä.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008

Tyhjäkäynnillä... ei ruveta olkiukkoilemaan. Kierrosluvut ei ole moottoreissa nousseet, normaali henkilöauto käy siellä 2500-3500 rpm normaalisti. Kun moottorin tehoa nostetaan, niin yleensä hajoaa jonkin voimaa siirtävä osa ja autoissa on vaihteistossa vaihteistoöljyt. Jäljelle jää kampiakselin liukulaakerit, joissa on öljypumpun paineistama öljykalvo, ja kiertokangen ylä- ja alapään laakerointi mitkä ottaa kasvaneen hevosvoimamäärän vastaan. Itse olisin valmiimpi uskomaan, että insinöörit suunnittelee laakerien koot ja paineen kestävyydet ja öljypumpun moottorin mukaan. Se on sitten eriasia että venttiilinnostinpuoli tarttee jotain tiettyä ominaisuutta öljyyn toimiakseen, samoin kuin nykyaikaisissa öljyissä on kitkanvähennyslisäaineistusta ympäristösyistä, ja jos oikein nyt muistan, niin tuosta syystä niiden paineen sieto on heikompaa verrattuna vanhanaikaisiin öljyihin. Itse käytän moottoripyörässä "vanhanaikaista" diesel-moottoriöljyä ja toimii moitteetta 10 000 rpm kahta puolta. Öljyssä on bensakoneelle vanhanaikaisehkot luokitukset eli ei sisällä liukasteaineita, josta syystä pyörän märkäkytkin toimii erinomaisesti, ja saman öljyn toimiessa vaihteistossa öljykalvo pysyy pintojen välissä kunnossa.

Vierailija

Kakskytluvulla oli eräs kuski ajanut voilla voidellulla moottorilla kun öljyt oli valunut ulos. Oli kuulemma toiminut aivan hyvin.
Risiiniöljy on parasta mitä koneeseen voi tyrkätä. Se on yhä aineosana joissain kisaöljyissä. CASTROL R 40 RISIN OIL . Hinta on tuplasti mitä kallein synteettinen ja vaatii vaihtoa useimmin hapettumisesen vuoksi.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5368
Liittynyt7.7.2007
tietää
Kakskytluvulla oli eräs kuski ajanut voilla voidellulla moottorilla kun öljyt oli valunut ulos. Oli kuulemma toiminut aivan hyvin.
Risiiniöljy on parasta mitä koneeseen voi tyrkätä. Se on yhä yhtenä aineosana joissain kisaöljyissä.



Risiiniöljyä käytetään ainakin metanolipohjaisissa polttoaineissa, missä voiteluöljy on polttoaineen mukana, kuten lennokki- ja muissa pienoismallimoottoreissa. Syynä se, että se liukenee polttoaineeseen.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008
Tuppu L 2.0
Saat ihan vapaasti pistää omiin moottoreihin vaikka voita, mutta itse ainakin ostan vain uusimman API-luokituksen mukaista ja mahdollisimman moniasteista öljyä

Wikipedia / Moottoriöljy / API-laatuluokitukset


Toki toki, ja uusiin autonmoottoreihin noita pitääkin laittaa. Moottoripyörissä missä sylinteriosasto, kytkin ja vaihteisto on samassa öljyssä, ei voi uusimpia API-luokituksia käyttää, koska mm. kytkin alkaa luistamaan. jotenkin muistelisin että nuo liukasteaineet vähentäisi jotain paineen kestoa, jolloin ne ei sopisi (hyvin) moottoripyörän vaihdelaatikolle.

Uusimmat

Suosituimmat