Auton lasien huurtuminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka helposti muitten autoissa lasit vetää huuruun? Omassa tuntuu että ei koskaan näe mitään jos ei ole ilmastointi päällä keräämässä kosteutta pois. Sisäilmansuodattimenkin vaihdoin eikä muuttunut. Täysi puhallus lasille auttaa mutta ei viittis aina pitää täysillä. Edellisessä autossa riitti normi pieni hönkä

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija
ratz
Kuinka helposti muitten autoissa lasit vetää huuruun? Omassa tuntuu että ei koskaan näe mitään jos ei ole ilmastointi päällä keräämässä kosteutta pois. Sisäilmansuodattimenkin vaihdoin eikä muuttunut. Täysi puhallus lasille auttaa mutta ei viittis aina pitää täysillä. Edellisessä autossa riitti normi pieni hönkä

Jostainhan sitä kosteutta sinne autoon on sitten ilmeisesti päässyt. Jossain auto-ohjelmassa oli vinkki: laita avoin suolapaketti autoon yöksi, pitäisi kerätä ainakin jonkun verran kosteutta pois.

Vierailija

Tämä suolapakettijuttu on hieman urbaani legenda. Se toimii nimittäin aivan tämän avoimen suolapaketin läheisyydessä, mutta ei todellakaan poista kosteutta kovinkaan pitkältä säteeltä. Varsinkaan ihan yhden yön aikana. Pidemmällä aikavälillä suljetussa tilassa voisi havaita jotain ihan konkreettistakin. Suola ei nimittäin mitenkään "ime" ympäristöstään sitä kosteutta, vaan se sitoutuu ihan normaalilla tavalla siihenkin. Samalla tavalla, kuin mihin tahansa muuhunkin kosteutta sitovaan materiaaliin (lue: kuivempi materiaali kuin ympäristö).

Jos haluaa huurtuvista ikkunoista eroon, kannattaa pitää ikkunoita rakosellaan, mielellään silloin kun auto on lämmin. Esimerkiksi autopuhallin auttaa myös asiaan.Kuten varmasti kaikki tiedämme, kosteus kondensoituu ja sublimoituu kylmään pintaan. Varsinkin näin syksyllä sen huomaa helposti, juurikin noin, kun ihminen istahtaa autoon ja tuo hengitysilmansa kautta lisää kosteutta auton sisätilaan.

Varmasti jokainen myös tietää sen, kun hikisenä menet kylmänä päivänä autoon, huuruunhan ne vetää.

Edit: Poistin neljä tarpeetonta pistettä kahden a-kirjaimen yläpuolelta.

Vierailija
ratz
Kuinka helposti muitten autoissa lasit vetää huuruun? Omassa tuntuu että ei koskaan näe mitään jos ei ole ilmastointi päällä keräämässä kosteutta pois. Sisäilmansuodattimenkin vaihdoin eikä muuttunut. Täysi puhallus lasille auttaa mutta ei viittis aina pitää täysillä. Edellisessä autossa riitti normi pieni hönkä



Ajatko kuinka lyhyttä pätkää ja onko väkeä autossa yleensä enemmän, kuin yksi?
Voi jopa vaikuttaa, että onko auto parkissa varjossa vai auringonpaisteessa, kuinka kuumana hytti käy päivällä?

Yleensä huurretta esiintyy aika runsaasti sen jälkeen, kun olet kytkenyt ilmastoinnin pois päältä, koska ilmastoinnin kylmä kenno kerää kosteutta. Mikäli huurtaminen ei lopu lyhyen puhalluksen tai ajokerran jälkeen, vaikka ilmastointi on poissa, tarkista onko ilmastoinnin vedenpoistoputki tukossa. Yleensä ilmastoinnin poistokosteus valuu putkea pitkin maahan sinne jonnekkin konehuoneen rintapellin tienoille pientä putkea pitkin. Putkessa voi olla esimerkiksi jokin kuminen pää tms. Jos putki on tukossa, vesi ei pääse pois kennotilasta ja kosteutta tulee sisätiloihin pidempään.

Voi olla myös mahdollista, että lämmityslaitteen kenno vuotaa jäähdytysnestettä.
Mikäli kenno vuotaa, autossa saattaa olla makea aromi sisällä ajetaessa tai parkista lähtemisen jälkeen. Vuoto näkyy jäähdytysnestesäiliön pinnan alenemisena mutta ei välttämättä ihan heti, koska aika pieni vuotomäärä riittää suhteellisen suuren huurumäärän aikaansaamiseen.

Onko auto vanha? Jos on, niin yksi perussyy voisi olla jopa ruostereikä lokasuojassa, joka kastelee esimerkiksi takajalkatilaa. Tämä ei tosin pitäisi huurtaa etulaseja niinkään, että tuskin ratkaisu...

Eli ajan tässä takaa, että kostumiselle on jokin syy. Jos syytä ei löydy, laita se kosteudenpoistaja. Suolan kyvystä en tiedä mutta autoihin saa ihan siihen tarkoitukseen tehtyjä kuivauspatruunoita, nimeä en valitettavasti muista.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8916
Liittynyt18.8.2008
Tuuskaaja
ratz
Kuinka helposti muitten autoissa lasit vetää huuruun? Omassa tuntuu että ei koskaan näe mitään jos ei ole ilmastointi päällä keräämässä kosteutta pois. Sisäilmansuodattimenkin vaihdoin eikä muuttunut. Täysi puhallus lasille auttaa mutta ei viittis aina pitää täysillä. Edellisessä autossa riitti normi pieni hönkä



Ajatko kuinka lyhyttä pätkää ja onko väkeä autossa yleensä enemmän, kuin yksi?
Voi jopa vaikuttaa, että onko auto parkissa varjossa vai auringonpaisteessa, kuinka kuumana hytti käy päivällä?

Yleensä huurretta esiintyy aika runsaasti sen jälkeen, kun olet kytkenyt ilmastoinnin pois päältä, koska ilmastoinnin kylmä kenno kerää kosteutta. Mikäli huurtaminen ei lopu lyhyen puhalluksen tai ajokerran jälkeen, vaikka ilmastointi on poissa, tarkista onko ilmastoinnin vedenpoistoputki tukossa. Yleensä ilmastoinnin poistokosteus valuu putkea pitkin maahan sinne jonnekkin konehuoneen rintapellin tienoille pientä putkea pitkin. Putkessa voi olla esimerkiksi jokin kuminen pää tms. Jos putki on tukossa, vesi ei pääse pois kennotilasta ja kosteutta tulee sisätiloihin pidempään.

Voi olla myös mahdollista, että lämmityslaitteen kenno vuotaa jäähdytysnestettä.
Mikäli kenno vuotaa, autossa saattaa olla makea aromi sisällä ajetaessa tai parkista lähtemisen jälkeen. Vuoto näkyy jäähdytysnestesäiliön pinnan alenemisena mutta ei välttämättä ihan heti, koska aika pieni vuotomäärä riittää suhteellisen suuren huurumäärän aikaansaamiseen.

Onko auto vanha? Jos on, niin yksi perussyy voisi olla jopa ruostereikä lokasuojassa, joka kastelee esimerkiksi takajalkatilaa. Tämä ei tosin pitäisi huurtaa etulaseja niinkään, että tuskin ratkaisu...

Eli ajan tässä takaa, että kostumiselle on jokin syy. Jos syytä ei löydy, laita se kosteudenpoistaja. Suolan kyvystä en tiedä mutta autoihin saa ihan siihen tarkoitukseen tehtyjä kuivauspatruunoita, nimeä en valitettavasti muista.


Tuossahan ne pääasiat tuli, mutta vahvistan vielä.

Huurtumisen suurin syy on ilmastoinnin turha käyttö. Pidetään päällä kesät talvet ja aina kun käynnistää puhaltaa ensin karmeat huurut. Ei siinä auta vaikka olisivat poistoputket kuinka kunnolla auki.

Tähän aikaan vuodesta ei ilmastointia edes tarvita kuin satunnaisesti, mutta ei mene perille. On tuota yritetty täysikäislle kakruille selittää. Turhaan.

Kerrran kun ajaa auton kuivaksi ilman ilmastointia, vähenee huurut oleellisesti.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
ratz
Kuinka helposti muitten autoissa lasit vetää huuruun? Omassa tuntuu että ei koskaan näe mitään jos ei ole ilmastointi päällä keräämässä kosteutta pois. Sisäilmansuodattimenkin vaihdoin eikä muuttunut. Täysi puhallus lasille auttaa mutta ei viittis aina pitää täysillä. Edellisessä autossa riitti normi pieni hönkä

Olisikohan niin, että sun auton lämppäri vuotaa jolloin sisään tulee tavaraa mikä jää ikkunan sisäpintaan tosi v-mäiseksi kalvoksi? Eikä lähde rätillä pyyhkäisemällä? Tätä kyllä myötäilee myös lievä glykoolin (tai jonkun vastaavan) tuoksahdus sisätiloissa.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

onko takapenkin matkustajat kaataneet kaljansa lattialle? sillon huurtuu, kun ilmat kylmenee..

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija
Tuuskaaja
Ajatko kuinka lyhyttä pätkää ja onko väkeä autossa yleensä enemmän, kuin yksi?
Voi jopa vaikuttaa, että onko auto parkissa varjossa vai auringonpaisteessa, kuinka kuumana hytti käy päivällä?

Ajan yleensä pidempää, n.50 km pätkiä ja lähinnä yksin. Sammuttelin välillä ilmastointia ja annoin puhaltaa lasille. Kyllä se huuru väheni mutta ei saanut kokonaan häviämään (ilman ilmastointia). Ja yleensä auto on varjossa.

Sisälle en usko että lämmityslaite vuotaisi, ei ole makeaa tuoksua tai muutakaan ylimääräistä odööriä. Auto on myöskin vanha nykymittapuun mukaan mutta ruostevapaa.

syytinki

Huurtumisen suurin syy on ilmastoinnin turha käyttö.
...
Kerrran kun ajaa auton kuivaksi ilman ilmastointia, vähenee huurut oleellisesti.

Tämä kävisi kyllä järkeen. Edellisen auton ohjeissa neuvottiin sammuttamaan ilmastointi ennen määränpäätä ajoissa jotta se ehtisi kuivua. Tämän auton ohjekirjassa sellaista ei mainita (mulle uusi auto), joten sitä on voinut ainakin edelliset pitää päällä aina. Nyt mulla se on ollut vähän aikaa tässä lämpimillä keleillä enkä myöskään ole sammutellut enää. Ja nyt sitten kun kuitenkin kelien viiletessä koitan sammutella, niin tuntuu se kosteus olevan kiusaksi asti.
Astronomy
Olisikohan niin, että sun auton lämppäri vuotaa jolloin sisään tulee tavaraa mikä jää ikkunan sisäpintaan tosi v-mäiseksi kalvoksi? Eikä lähde rätillä pyyhkäisemällä? Tätä kyllä myötäilee myös lievä glykoolin (tai jonkun vastaavan) tuoksahdus sisätiloissa.



Aiempaa vastausta myötäillen toistan ettei sisällä tuoksahda mikään, enkä usko vuotoa olevan. Lisään kuitenkin, että ikkunat on pesty sisältä huonosti ja niissä näkee aikamoisia rantuja, samoin kun muissakin sisäpinnoissa (peili, kojelaudan läpinäkyvä pinta..). Likaisiin kohtiin se kyllä tuntuu kertyvän ensimmäisenä.. Eli joko ihan normilikaa tai sitten se on joskus vuotanut ja pyyhitty huonosti.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Jees.. Yhteenvetona näistä vastauksistanne aion ainakin pestä ikkunat sisältä ja koittaa jatkaa puhaltamista ilman ilmastointia. Sisätilalämmitin pitää myös kohta ostaa joten se tulee paikkoja kuivailemaan jos jotain huomaamatonta kosteutta olisikin kertynyt.

Vierailija
taucalm
onko takapenkin matkustajat kaataneet kaljansa lattialle? sillon huurtuu, kun ilmat kylmenee..

Ei ole takapenkkejä

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008
kopernikustako
Jostainhan sitä kosteutta sinne autoon on sitten ilmeisesti päässyt. Jossain auto-ohjelmassa oli vinkki: laita avoin suolapaketti autoon yöksi, pitäisi kerätä ainakin jonkun verran kosteutta pois.

Riippuu kovasti suolasta tuo teho. Jos suolana käyttää kuivaa kalsiumkloridia ("tiesuola") vedenkestävässä laakeassa astiassa niin silloin kosteuden keräys onnistuu. Ei kylläkään tapahdu yhdessä yössä. Tavallisella ruokasuolalla ei kannata edes yrittää. Tiesuolaa näyttää saavan 15 eurolla 25 kg säkin:

http://www.agrimarket.fi/main.cfm?iA=252973

Tiesuola imee itseensä niin paljon vettä että lopulta liukenee imemäänsä kosteuteen. Se on tarvittaessa uudelleenkäytettävissä kuumentamalla siitä vesi pois mutta tuo tuskin kannattaa. Säkillinen tiesuolaa kun imee aika monta litraa vettä.

Jos kalsiumkloridia aikoo käyttää niin vedenkestävä astia on ehdoton vaatimus. Muuten seurauksena voi olla korroosiota aiheuttavaa ja aina kosteana pysyvää materiaalia auton ruostesuojaamattomissa sisätiloissa.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Jos tätä jatkuu, kosteuttaa pääsee todennäköisesti sisään sateella ajossa tms. ja homma kannattaa hoitaa ajoissa tai alkaa pehmetä. Mattojen alta kostuu todennäköisesti, jos näin on. Kun se hitsaaminen alkaa, ei siitä tule loppua.

Everything you know, is about to change.

myl
Seuraa 
Viestejä224
Liittynyt18.11.2010

"Teekkari" tuossa edellä on oikeilla jäljillä.
Autoon tulee vettä jostakin ja lopulta se kertyy mattojen alle.
Yleisin vuotokohta lienee etuikkunan tiivistys tai ilmanottoaukko ikkunan alla.
Mattojen alta vesi ei itsekseen kuivu pois. Jos tilannetta ei korjata niin
lopulta lattia ruostuu puhki.

-myl

z
Seuraa 
Viestejä2918
Liittynyt8.9.2011
syytinki
Tuossahan ne pääasiat tuli, mutta vahvistan vielä.

Huurtumisen suurin syy on ilmastoinnin turha käyttö. Pidetään päällä kesät talvet ja aina kun käynnistää puhaltaa ensin karmeat huurut. Ei siinä auta vaikka olisivat poistoputket kuinka kunnolla auki.

Tähän aikaan vuodesta ei ilmastointia edes tarvita kuin satunnaisesti, mutta ei mene perille. On tuota yritetty täysikäislle kakruille selittää. Turhaan.

Kerrran kun ajaa auton kuivaksi ilman ilmastointia, vähenee huurut oleellisesti.




Kyllä on autossa vikaa, jos ilmastointi vetää lasit huuruun. Tosin se "vika" voi olla jo tehtaalta lähtiessä, mutta kuka käski ostaa huonon auton. Minulla on ilmastointi päällä kesät talvet - ainoa mitä laitteeseen täytyy koskea on laittaa kesäksi joku 21-22°C ettei tule t-paita päällä kylmä ja talveksi 18°C ettei tule palttoo päällä hiki. Eikä huurru.

Ilmastointilaitteen kanssa kannattaa muistaa myös se, että laitteen voiteluaine kulkee kylmäaineen mukana ja jos sitä ei käytä suht säännöllisesti, tiivisteet pääsevät kuivamaan ja alkavat falskaamaan.

Yksi juttu joka kannattaa tarkistaa kaikkien muiden ehdotettujen kohtien lisäksi on se, että ilma pääsee uloskin. Monessa nykyautossa taitaa ilman poistumisaukot olla takapuskurin sisäpuolella ja olen nähnyt näissä joisakin kumiläppäsysteemin joka ilmeisesti estää kuran ja ulkoilman tulon. Kannattaa siis tarkistaa, etteivät läpät ole smägmöityneet jumiin.

Tulopuolelta kannataa myös tarkistaa, ettei ilmankierronsäätö ole jumittunut sisäilmankierron puolelle.

zz

lokki
Seuraa 
Viestejä4074
Liittynyt3.1.2010
NieVei3a

Yksi juttu joka kannattaa tarkistaa kaikkien muiden ehdotettujen kohtien lisäksi on se, että ilma pääsee uloskin. Monessa nykyautossa taitaa ilman poistumisaukot olla takapuskurin sisäpuolella ja olen nähnyt näissä joisakin kumiläppäsysteemin joka ilmeisesti estää kuran ja ulkoilman tulon. Kannattaa siis tarkistaa, etteivät läpät ole smägmöityneet jumiin.

Tulopuolelta kannataa myös tarkistaa, ettei ilmankierronsäätö ole jumittunut sisäilmankierron puolelle.


Jos ilmaa tulee kädellä koittaen vaikkapa sieltä tuulilasin suutinrei'istä, eikä puhallus merkittävästi kasva, kun sivulasin avaa, ovat poistoreiätkin auki. Olen melko vakuuttunut, että kyse on tuulilasin vuodosta ja märistä matonalusista tai muuta kautta sisään vuotavasta vedestä. Ehkä kannattaa myös tarkistaa, josko ilmanottoaukon pohjaproppu on tukkeutunut ja kaukalossa on niin paljon sadevettä, että puhallin horii pisaroita imuilmaan.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8916
Liittynyt18.8.2008
NieVei3a
syytinki
Tuossahan ne pääasiat tuli, mutta vahvistan vielä.

Huurtumisen suurin syy on ilmastoinnin turha käyttö. Pidetään päällä kesät talvet ja aina kun käynnistää puhaltaa ensin karmeat huurut. Ei siinä auta vaikka olisivat poistoputket kuinka kunnolla auki.

Tähän aikaan vuodesta ei ilmastointia edes tarvita kuin satunnaisesti, mutta ei mene perille. On tuota yritetty täysikäislle kakruille selittää. Turhaan.

Kerrran kun ajaa auton kuivaksi ilman ilmastointia, vähenee huurut oleellisesti.




Kyllä on autossa vikaa, jos ilmastointi vetää lasit huuruun. Tosin se "vika" voi olla jo tehtaalta lähtiessä, mutta kuka käski ostaa huonon auton. Minulla on ilmastointi päällä kesät talvet - ainoa mitä laitteeseen täytyy koskea on laittaa kesäksi joku 21-22°C ettei tule t-paita päällä kylmä ja talveksi 18°C ettei tule palttoo päällä hiki. Eikä huurru.

Ilmastointilaitteen kanssa kannattaa muistaa myös se, että laitteen voiteluaine kulkee kylmäaineen mukana ja jos sitä ei käytä suht säännöllisesti, tiivisteet pääsevät kuivamaan ja alkavat falskaamaan.

Yksi juttu joka kannattaa tarkistaa kaikkien muiden ehdotettujen kohtien lisäksi on se, että ilma pääsee uloskin. Monessa nykyautossa taitaa ilman poistumisaukot olla takapuskurin sisäpuolella ja olen nähnyt näissä joisakin kumiläppäsysteemin joka ilmeisesti estää kuran ja ulkoilman tulon. Kannattaa siis tarkistaa, etteivät läpät ole smägmöityneet jumiin.

Tulopuolelta kannataa myös tarkistaa, ettei ilmankierronsäätö ole jumittunut sisäilmankierron puolelle.


Turha vängätä. Kyllä huurtuu ja ilmastointi on suurin syyllinen ja suurimman osan vuodesta tarpeeton etten sanoisi vahingollinen.

Tietysti voi säästyä huurulta, jos ajelee avoautolla tai lähtee tallista, kuivalla autolla.

On tullut ajeltua useammalla kuin yhdellä ilmastoidulla. Sama havainto kaikissa. Kun käytät päivällä ilmastointia ja lähdet ajoon viileänä- tai pakkasaamuna - huurtuu taatusti. Lähteehän se huurre kun heittää puhalluksen täysille ja - vähäksi aikaa - ilmastoinnin päälle. Parhaimmillaan on kuin höyrykaappi.

Olen tässä muutaman aamun ajellut ja ilman ilmastointia. Ei ole huurretta näkynyt. Joku päivä sitten vaimo oli ilmastointia joutunut käyttämään ja seuraavana aamuna löi heti lasit huuruun, kun käynnisti.

On tullut kokeiltua tuo vesilastissa ajaminenkin (ei ollut ilmastointia). Lämmityslaitteen pohjaputki oli irronnut lattiareiästä ja sadekertymä tuli sisään. Oli yli sentti vettä kun huomattiin. Ei muistaakseni pahemmin huurtunut eli huomattiin vasta kun jalat kastui.

Aikanaan ilmastointilaitteet olivat melkoisia tehosyöppöjä. Yhdessäkin kärryssä huomasi selvästi tehon laskun kun kompressori heitti päälle.

z
Seuraa 
Viestejä2918
Liittynyt8.9.2011
syytinki
Turha vängätä. Kyllä huurtuu ja ilmastointi on suurin syyllinen ja suurimman osan vuodesta tarpeeton etten sanoisi vahingollinen.

Tietysti voi säästyä huurulta, jos ajelee avoautolla tai lähtee tallista, kuivalla autolla.




Sun täytyy tulla kertomaan toi mun autolle. Ei huurru. Ei huurtunut edellinenkään täysin samanlainen vaikka sillä lähdettiin ajoon kesät talvet ulkoa ilman sisätilanlämmitintä tai muita hienouksia. Nyt on tosin lämppäri ja litimärän kostea parkkiluola työpaikalla, jossa ikkunat aina kylmällä huurtuvat - ulkoa.

On tullut ajeltua useammalla kuin yhdellä ilmastoidulla. Sama havainto kaikissa. Kun käytät päivällä ilmastointia ja lähdet ajoon viileänä- tai pakkasaamuna - huurtuu taatusti. Lähteehän se huurre kun heittää puhalluksen täysille ja - vähäksi aikaa - ilmastoinnin päälle. Parhaimmillaan on kuin höyrykaappi.



Eli sulla on kumma taipumus hankkia autoja, jotka ovat jo tehtaalta lähtiessä viallisia. Otan osaa.

Aikanaan ilmastointilaitteet olivat melkoisia tehosyöppöjä. Yhdessäkin kärryssä huomasi selvästi tehon laskun kun kompressori heitti päälle.



Sitä varten oikeissa autoissa on riittävä tehoreservi.

zz

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat