Aivokasvain?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kolme päivää sitten ihan tyhjästä aamupäivällä alkoi päänsärky, joka on jatkunut tasaisena siitä lähtien ja tuntuu vaikuttavan takaraivon alueella. En ole havainnut mitään erityisiä oireita tasapainossa, kuulossa tai näössä, joista etenkin jälkimmäiseen aivokasvain vaikuttaisi, jos se sijaitsee takaraivon alueella, mutta siihen olen kyllä kiinnittänyt huomiota, että ihan kuin näköaisti olisi hieman "jähmettynyt" välillä, eli tekee mieli vain möllöttää hetki paikallaan tyhjää katsoen. En pidä sitä todennäköisenä, että kyseessä on jännityspäänsärky, ja esim. näyttöpäätetyötä olen tehnyt yli kymmenen vuotta ilman että minulla olisi koskaan ollut mitään ongelmia eikä esimerkiksi muutoksia työpisteen ergonomiassa ole tapahtunut.

Ajattelin joka tapauksessa varata ajan lääkärille, mutta näin pohdintana ja keskusteluna, mikä lienee todennäköisyys sille, että kyseessä todella olisi kasvain? Mahdollisuus toki on, että kyseessä on vain joku yleinen päänsärky tai jopa migreeni. Ikää on reilun kahdenkymmenen, eikä minulla ole koskaan aiemmin ollut päänsärkyä joka kestäisi muutamia tunteja pidempään.

Kommentit (14)

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
asdfprkl
Kolme päivää sitten ihan tyhjästä aamupäivällä alkoi päänsärky, joka on jatkunut tasaisena siitä lähtien ja tuntuu vaikuttavan takaraivon alueella. En ole havainnut mitään erityisiä oireita tasapainossa, kuulossa tai näössä, joista etenkin jälkimmäiseen aivokasvain vaikuttaisi, jos se sijaitsee takaraivon alueella, mutta siihen olen kyllä kiinnittänyt huomiota, että ihan kuin näköaisti olisi hieman "jähmettynyt" välillä, eli tekee mieli vain möllöttää hetki paikallaan tyhjää katsoen. En pidä sitä todennäköisenä, että kyseessä on jännityspäänsärky, ja esim. näyttöpäätetyötä olen tehnyt yli kymmenen vuotta ilman että minulla olisi koskaan ollut mitään ongelmia eikä esimerkiksi muutoksia työpisteen ergonomiassa ole tapahtunut.

Ajattelin joka tapauksessa varata ajan lääkärille, mutta näin pohdintana ja keskusteluna, mikä lienee todennäköisyys sille, että kyseessä todella olisi kasvain? Mahdollisuus toki on, että kyseessä on vain joku yleinen päänsärky tai jopa migreeni. Ikää on reilun kahdenkymmenen, eikä minulla ole koskaan aiemmin ollut päänsärkyä joka kestäisi muutamia tunteja pidempään.

Olet tehnyt näyttöpäätetyötä yli kymmenen vuotta ja ikää on vasta reilu parikymmentä?

Noin sitkeän päänsäryn kanssa sinun tulisi mielestäni hakeutua päivystykseen.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Vierailija

Yksi mahdollinen syy voi olla nikamavaltimon repeämä, se voi aiheutua aivan triviaalistakin liikkeestä esim päätä kääntäessä.

Onko niskajäykkyyttä?

Tosin aivokasvainten oireet ovat usein aivan yleisluontoisia ja pätevät moneen muuhun ongelmaankin.

Vierailija
Telep
Yksi mahdollinen syy voi olla nikamavaltimon repeämä, .

Joo, totta, sehänse varmaankin. Kannattaa katsoa vuotaako sisäpuolelle verta.

Vierailija
fenomenologi
Telep
Yksi mahdollinen syy voi olla nikamavaltimon repeämä, .

Joo, totta, sehänse varmaankin. Kannattaa katsoa vuotaako sisäpuolelle verta.

Miksi naljailet? Koetatko implikoida etteikö voisi olla syynä.

Vierailija
asdfprkl

Aivokasvain on erittäin epätodennäköinen tuolla oirekuvalla, myös nikamavaltimo-ongelmat varsin epätodennäköisiä. Tod näk jokin banaali syy kyseessä.

Kuitenkin koska useamman päivän kestänyt voit hyvin hakeutua päivystykseen missä lekuri jututtaa ja tutkii sinua tarkemmin, minkä perusteella sitten joko jätetään asia siihen (buranalinjalla) tai edetään jatkotutkimuksiin.

Mutta aivokasvain mitä todennäköisimmin ei ole kyseessä.

offmind
Seuraa 
Viestejä14562
Liittynyt19.8.2008
asdfprkl
Kolme päivää sitten ihan tyhjästä aamupäivällä alkoi päänsärky, joka on jatkunut tasaisena siitä lähtien ja tuntuu vaikuttavan takaraivon alueella. En ole havainnut mitään erityisiä oireita tasapainossa, kuulossa tai näössä, joista etenkin jälkimmäiseen aivokasvain vaikuttaisi, jos se sijaitsee takaraivon alueella, mutta siihen olen kyllä kiinnittänyt huomiota, että ihan kuin näköaisti olisi hieman "jähmettynyt" välillä, eli tekee mieli vain möllöttää hetki paikallaan tyhjää katsoen.

Itselläni ilmaantui samalla tavoin itsepintainen takaraivon päänsärky. Lopulta syyksi paljastui niinkin arkinen asia kuin hajataitto. Homma hoitui linssien uusinnalla (likinäkö oli jo entuudestaan) ja takaraivon päänsärky katosi sen tien.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Vierailija

Joo no se on lisättävä vielä, että olen vajaa puoli vuotta sitten käynyt silmäleikkauksessa, ja leikkauksesta näkyy yhä jälkiä, esim. gloomingia ja starbursteja ja silmät pääsevät helposti kuivumaan esim. liikunnan yhteydessä, jolloin tulee rasittavia taittovirheitä. Minulla on ennen esiintynyt hyvin lyhytaikaisia ja satunnaisia jomotuksia, mutta ne ovat aina poikkeuksetta esiintyneet silmien takana&yhteydessä, ei koskaan takaraivossa.

Jos päänsärky jatkuu vielä pari päivää tai etenkin jos se pahenee tai ilmi tulee muita oireita, sitten menen lääkärille. Tänään ulkoillessani olin havaitsevinani häiriöitä näkökentän ylälaidassa ja sivuilla, ja lopetettuani liikunnan mustia pisteitä näkökentässä, mutta teen niistä johtopäätökset vasta, jos ne toistuvat seuraavina päivinä.

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010

Äkillinen, räjähtävä pänsärky voi kieliä verenvuodosta aivoissa. Aivokasvain olkoon hyvän- tai pahanlaatuinen aiheuttaa yleensä erilaisia oireita kuten epilepsiakohtauksia, tasapainohäiriöitä tai aistiharhoja, usein hajuharhoja. Jostain syystä hajuharha on usein sitrushedelmän tuoksu, kuten kuorittaessa apelsiinia tai haju joka syntyy teroitettaessa lyijykynää.

Valtz0r
Seuraa 
Viestejä96
Liittynyt5.5.2008
asdfprkl
Joo no se on lisättävä vielä, että olen vajaa puoli vuotta sitten käynyt silmäleikkauksessa

Sellainen silmälääkäri kuin Kaisu Viikari kirjoitti 70-luvulla pääteoksensa mutta edelleen julkaisee joitakin kevyempiä kirjasia, kaikki myös ilmaiseksi ladattavissa sivuillaan.

Hänen mielestään ihmiset eivät ole kunnolla sopeutuneet jatkuvaan lähityöhön, minkä vuoksi heidän lähtökohtaisesti erittäin kaukonäköisten silmien sädelihakset joutuvat hiljalleen aina vain kovempaan kramppiin. Seurauksena sitten likinäköä, migreeniä, selkäkipua, pystyvakoja silmien väliin ja ääritapauksissa pahempaakin.

Most of the ordinary activities became difficult or painful: seeing, blinking, breathing, eating (because of mouth aphtae), staying awake during the day, sleeping during the night (resting), relaxing, playing, traveling, speaking, socializing, focusing, reading, writing, working (using computer), watching TV

(lähde)

Ja tuon lainatun pätkän kirjoittanut tyyppi sitten sai ongelmansa korjattua kun Kaisu Viikarin suosituksin alkoi lisäilemään plussalaseja, jotka siis sumentavat näköä mutta toisaalta pikkuhiljaa ilmeisesti parantavat tuota kramppia joka on Viikarin mukaan ongelmien takana.

En osaa täysin sanoa, kuinka oikeassa Viikari on, mutta hänen kirjoissa Tetralogia ja Panacea on valtavasti potilasdataa. En myöskään osaa sanoa koskeeko tämä ketjun aloittajaa. Mutta tulipa mieleen sanoa.

Vierailija

Voisiko kyseessä olla siis näyttöpäätetyöstä aiheutuva silmien rasitus ja siitä syntyvä päänsärky? Itsekin kävin silmäleikkauksessa ja olen kiinnittänyt huomiota samaan asiaan, että välillä silmiä jomottaa ja takaraivossa tuntuu, mutta sitten kun lähden esim. ulos tai teen jotakin jossa voin katsella pidemmälle, päänsärky tuntuu katoavan kokonaan, samoin silmien jomotus.

Näköhermoaluehan sijaitsee aivojen takaosassa, joten sikäli tuo särkykeskus silmien ja takaraivon alueella täsmäisi sataprosenttisesti epäilyihin.

Vierailija
Mouho
asdfprkl

Olet tehnyt näyttöpäätetyötä yli kymmenen vuotta ja ikää on vasta reilu parikymmentä?

Pääkipu varmaan vaikuttaa tässä...

Uusimmat

Suosituimmat