Kieltolain onnistuminen

Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

author="<a href="http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/El%C3%A4imeen+sekaantuminen+oli+tavallista+1600%E2%80%931700-luvuilla/1135269307397?ref=tf_iHSuutisboksi_p1">Eläimeen sekaantuminen oli tavallista 1600–1700-luvuilla</a>" kirjoitti:
Limingan pitäjän Kempeleen kylä 19. marraskuuta 1754 Junttilan talon piha. Piika Margareta Heikintytär kiirehtii hoitamaan sairasta lehmää, kun hän näkee yllätyksekseen paljaiden jalkojen jäljet lumessa. Ne johtavat navettaan, jossa Margaretaa kohtaa hätkähdyttävä näky...

Kyse oli tuohon aikaan yleisestä seksuaalirikoksesta, eläimeen sekaantumisesta. Tekoon syyllistyi piian isäntä talollinen Antti Junttila. Isäntää vastaan nostettu oikeusjuttu kuitenkin lykättiin tulevaisuuteen "Jumalan tuomittavaksi" eli hän vältti maallisen rangaistuksen. Ainoa henkensä heittänyt oli lehmä, joka oli hävitetty oitis.

Eläimeen sekaantuminen oli Ruotsissa, johon siis Suomikin tuolloin kuului, yleinen ja erittäin ankarasti rangaistu rikos 1600–1700-luvulla. Tuhansia Ruotsin valtakunnan alamaisia tuomittiin siitä teloitettavaksi tai pakkotyörangaistukseen.

"Paljastuneet tapaukset ovat kuitenkin vain ihan pieni murto-osa (kaikista tapauksista)", kertoo filosofian tohtori Teemu Keskisarja.

Keskisarjalta on juuri ilmestynyt teos Kyynelten kallio (Siltala), jossa on kertomuksia seksistä ja väkivallasta.

Eläimeen sekaantumisen yleisyyttä selittää Keskisarjan mielestä osittain kriminaalipolitiikan epäonnistuminen. Rikos alkoi kiinnostaa murrosikäisiä poikia, kun siitä alinomaa varoiteltiin. Mielenkiintoa herättivät myös eläimiin sekaantuneiden julkiset rangaistukset, joihin kutsuttiin pitäjän koko väki.

"1700-luvun ihmisen maailmankuvassa miehen ja naisen roolit olivat hyvin jämäkät. Sen sijaan ihmisen ja eläimen ero ei ollut lainkaan itsestään selvä asia. Talvet asuttiin samoissa kämpissä lämpöä jakaen. Ihminen ja hevonen vieläpä söivät samaa ravintoa, pettupitoisia leivän kannikoita", Keskisarja kuvaa.

Olipa hyvä lehmä tai hyvä hevonen tuolloin taloudellisesti jopa arvokkaampi kuin renki.

"Siitäkään syystä eläimet eivät olleet alempia luontokappaleita."

Keskisarja painottaa, että 1600-1700-luvun eläimeen sekaantuneet eivät olleet mielisairaita, vaan aivan tavallisia ihmisiä, renkejä ja isäntiä, joilla ei ollut mitään muita rikosrekistereitä.

"Kyse oli aivan toisesta maailmasta, jota on mahdotonta nykyajan näkökulmasta tulkita järjettömäksi tai irvokkaaksi."

Sen sijaan lainsäätäjä luokitteli eläimeen sekaantumisen ankaraksi rikokseksi. Olihan se yksiselitteisesti kolmeen kertaa kielletty Raamatussa.

"Lisäksi silloin uskottiin ihmisen ja eläimen sekasikiöiden syntymään."

Mielenkiintoista on, että muualla Euroopassa eläimeen sekaantumiseen ei juuri kiinnitetty huomiota.

Kaiken kaikkiaan 1600-luvulla yhteiskunta aloitti ihmisten sukupuolielämää koskevan kurikampanjan. Aiemmin tämän elämänalueen katsottiin kuuluvan ihmisten yksityiselämään, mutta puhdasoppisuuden aika toi tähän muutoksen.

"Nyt valtio alkoi kaikin tavoin ottaa haltuunsa suomalaista maalaiskylää. Kiristettiin korkeampia veroja ja enemmän sotaväenottoja. Osaksi tätä yhteiskunnan haltuunottoa sopi aika hyvin yhtenä osana sukupuolielämän kurikampanja", Keskisarja huomauttaa.

Mikäpä olisikaan parempi keino ihmisten kontrolloimiseksi, kuin määrätä miten he harjoittavat sukupuolisuuttaan.




Helppo näin jälkiviisaana naureskella keskiaikaiselle kriminaalipolitiikalle, kun se on nykymittapuun mukaan ollut aivan naurettavaa. Kuitenkin samaa vielä yritetään nykyaikanakin. Kaikki varmaan tietää nykyaikaiset huumesodat, prostituution kiellot ja muut vastaavat. Uskooko joku oikeasti niiden kieltämisellä saavutettavan itse tarkoitusta? Nykyaikana eläimiin sekaantuminen ei ole enää murrosikäisten poikien keskuudessa muodikasta, mutta esimerkiksi kannabis herättää kiellettynä asiana paljon kiinnostusta. Taustalla on aivan samanlainen ilmiö. Esimerkiksi Alankomaissa, jossa jokaisella on mahdollisuus ostaa kannabista laillisesti, niin he eivät näe kannabiksessa mitään erityistä glamooria ja käyttäjämäärät ovat samaa tasoa kuin naapurimaissakin. Lisäksi kovinkaan moni ei varmaan edes ollu kuullu kannabiksesta ennen maailmanlaajuista huumesotaa, vaikka kannabista on käytetty tuhansia vuosia. Nykyään 25 - 34 vuotiaista suomalaisista miehistä 44% on kokeillu kannabista. Pian siis alkaa olemaan nuorten miesten keskuudessa erikoinen, jos ei vielä ole kannabista kokeillut.

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat