Suhtautuminen ns. tyhmiin kysymyksiin

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Joskus luin jostain ohjemietteen: "Älä epäröi esittää tyhmiä kysymyksiä, jos voit niiden avulla välttää tyhmät teot."
Itse olen kuitenkin jo lapsuudesta saakka huomannut, että tyhmistä kysymyksistä voidaan rangaista. Kielletyistä asioista tai itsestäänselvyyksistä kysyvää lasta saatettiin kurittaa moittein tai nöyryyttävin ja joskus jopa ruumiillisin rangaistuksin. Aikuinen tietysti päätti sallitun ja rangaistavan kysymyksen häilyvän rajan, joka tietysti vaihteli aikuinen aikuiselta ja toisinaan kai myös aikuisen mielialan mukaan.
Mutta ei aikuinenkaan välty häpeältä, jos kysyy muitten mielestä tyhmiä. Toisten saattaa kuitenkin olla vaikeaa päätellä lähimmäisen tiedon tarvetta: selviö useimmille saattaa olla jollekulle vielä pimennossa. Ken pelkää kysellä välttääkseen häpeää ja leimautumista saattaa toimia virheellisesti esimerkiksi suhteessaan viranomaisiin ... ja siitäpäs usein pahaa seuraa!
Onneksi nykyään on Internet, jossa vaikkapa edellä kuvattua häpeää ei koe kasvotusten. Mutta verkossa uhkaa vaara siitä, että muitten mielestä väärin kyselijä suljetaan yhteisöstä...
Miksi tyhmät kysymykset riepovat .... muitakin kuin opettajaa, jolta kysellään hänen muutama minuutti sitten tunnilla jo selvittämäänsä asiaa?

Kommentit (11)

Vierailija

Suomalainen häpeäkulttuuri joutaisi kyllä jo romukoppaan. Tämä johtaa niin moniin ongelmiin luovuuden rajoitamisen, liian kovan itsekritiikin yms. täysin turhan henkisen paineen paisumiseen.

En ole koskaan käsittänyt vähättelevää suhtautumista kysymyksiin tai sitä että pitää esittää tietävänsä jotain. Aivan käsittämätöntä ja turhaan ongelmia tuottavaa käyttäytymistä. Turhaa sosiaalista pelaamista millä vaikeutetaan kaikkien yhteistä elämää.

Vierailija
Duski
Suomalainen häpeäkulttuuri joutaisi kyllä jo romukoppaan. Tämä johtaa niin moniin ongelmiin luovuuden rajoitamisen, liian kovan itsekritiikin yms. täysin turhan henkisen paineen paisumiseen.

En ole koskaan käsittänyt vähättelevää suhtautumista kysymyksiin tai sitä että pitää esittää tietävänsä jotain. Aivan käsittämätöntä ja turhaan ongelmia tuottavaa käyttäytymistä. Turhaa sosiaalista pelaamista millä vaikeutetaan kaikkien yhteistä elämää.

Tämän takia suomessa mm. yritysten ideariihet kuivuu yleensä kasaan jo alkumetreillä...

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Lapset kysyvät, koska eivät vielä tiedä asioita, mutta haluavat tietää. Joskus minun tiedonjanoisiin kysymyksiin vastattiin, "Hyi kauhea! Miten sie tuomosta kyselet?" Höhh. Halusin vain tietää, voiko ihmistä ja eläintä risteyttää.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Minulle usein opettiin että tyhmiä kysymyksiä ei olekkaan(lähinnä koulumaailmassa).
Silti olen tullut tulokseen että on todella tyhmiä kysymyksiä.
Joskus tosin tietämätön joka ei osaa vastata, sanoo kysymystä turhaksi, vain säilyttääkseen arvovaltansa. Aikusten maailmassa turhista kysymyksistä ei pidetä, koska ne usein rikkoo
esim. ohjeistuksen kokonaisuuden. Toisekseen ei ole useinkaan mielinmäärin aikaa
yhdessä vatvoa jotakin asiaa. Tämähän on kaikki sangen viatonta, josta ei kenenkään pitäisi vetää herneitä nenään.
Pahimmoillaan jossakin tilanteessa typerän kysymyksen esittäminen voi olla suurikin
provokaatio. Ja jotkin ihmiset tekee niin aivan tahallaan.
Itse vastaan jälkimmäisen kaltaiseen aina yhtä typerällä vastakysymyksellä, tai sitten jätän
tyystin vastaamatta.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Ei mun mielestä tyhmissä kysymyksissä ole ongelmaa, jos vaan kysyy ne oikeassa tilanteessa. Möläyttely miten sattuu on sopimatonta. Tyhmät kysymykset pitäisi ajoittaa semmoisiin tilanteisiin että vastaaja pystyy niihin keskittymään - eikä vastaajalla ole paineita pitää roolia päällä.

Muistan kun yliopiston matematiikan laudaatturiin kuuluvalla kurssilla heebo kysyi proffalta aritmeettisen keskiarvon yleistä kaavaa...

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
RuaAlguem
Voisiko joku esittää tässä ketjussa muutaman typerän kysymyksen ?
Ihan vaan esimerkin vuoksi.

Okei...miksi?

Uusimmat

Suosituimmat