Mielikuvat skitsofreniasta ovat usein vääriä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten muokata kuntoutumisilmapiiri noin 50000 suomalaiselle skitsofreniadiagnosoidulle suotuisammaksi?

Mielikuvissa skitsofreniaan liitetään usein jakautunut persoonallisuus, vaikka kyseessä onkin pääosin psykoosiin eli harhatiloihin perustuva sairaus.

Kommentit (6)

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
Kokemustuntija
Miten muokata kuntoutumisilmapiiri noin 50000 suomalaiselle skitsofreniadiagnosoidulle suotuisammaksi?

Mielikuvissa skitsofreniaan liitetään usein jakautunut persoonallisuus, vaikka kyseessä onkin pääosin psykoosiin eli harhatiloihin perustuva sairaus.

Pitäisi varmaan muuttaa koko diagnoosin nimi täysin erilaiseksi.
Skitso on sanana jo syvään juurtunut käyttökieleen tarkoittamaan ylipäätään hullua. Samoin skitsofrenian herättämät mielikuvat ovat syvään juurtuneita.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Jostain syystä minulle ei ainakaan skitsofreniasta tule mikään jakaantunut persoona mieleen, vaan enemmänkin sirpaloitunut ja sitä kautta usein vainoharhainen. Ei minulla kylläkään mitään kokemusta ole skitsofreniasta. Jotenkin vain tullut kuva, että kyseiset ihmiset on jotenkin hieman sekaisin.

Vierailija
Mouho
Pitäisi varmaan muuttaa koko diagnoosin nimi täysin erilaiseksi.
Skitso on sanana jo syvään juurtunut käyttökieleen tarkoittamaan ylipäätään hullua. Samoin skitsofrenian herättämät mielikuvat ovat syvään juurtuneita.

Onko muuten muita sanoja, jotka olisivat ajan myötä pehmenneet? Itse en välttämättä muuttaisi diagnoosin nimeä, vaan tärkeää olisi tehdä enemmän valistustyötä, jotta skitso sanan pohja haukkumasanana ainakin lieventyisi.

Vierailija
Tuppu L 2.0
Jostain syystä minulle ei ainakaan skitsofreniasta tule mikään jakaantunut persoona mieleen, vaan enemmänkin sirpaloitunut ja sitä kautta usein vainoharhainen. Ei minulla kylläkään mitään kokemusta ole skitsofreniasta. Jotenkin vain tullut kuva, että kyseiset ihmiset on jotenkin hieman sekaisin.

Juu mutta moni sotkee dissosiatiivisen identiteettihäiriön skitsofreniaksi. Sinulla on mielestäni ihan riittävät pohjatiedot, mutta moni on edelleen epätietoinen tästä mysteerisestä sairaudesta.

Termit oikein ny.

deezee
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt6.6.2011
Kokemustuntija

Käsittääkseni skitsofreniassa ongelmana on se, että henkilö reagoi voimakkaasti ärsykkeisiin ja niistä kumpuaviin mielikuviin. Saman efektin kokee meistä jokainen kun säikähtää vaikkapa äänekästä kolahdusta ja alkaa kuvitella kaikenlaisia mahdollisia syitä sille. Skitsofreenikko kokee sitä vain paljon useammin, pahimpina kausina koko ajan ja paljon vähäisemmistäkin asioista ja kuvitelmat voivat olla paljon lennokkaampia kuin "meillä muilla".

Uusimmat

Suosituimmat